Search

Archives

Pages

Op mijn desktop:

Suggesties, commentaar, ... (klik of schrijf zelf:)e-mail webgang
Laatste titels:

Zeebries * Omstreden AMP pages * BeGeistert * Dag auto *

i-nieuws 6 na 6 ** September 13th, 2018 by wim.webgang **

Zeebries
In Groot-Brittanie is het grootste windmolenpark op zee geopend.

Het staat voor 1/3 van de wereldwijde capacitiet van windmolens voor de kust.

De helft van de meer dan 80 windmolens zijn 195 meter, de anderen iets meer dan 180 en dus ook nog hoger dan de kathedraal van Antwerpen.
Ze leveren een capaciteit van meer dan 650 MW.

Ter vergelijking: in de haven van Antwerpen staan even hoge windmolens, en moet 250 megawatt geproduceerd worden tegen 2020. In Vlaanderen wordt in het totaal al !!%) MW geproduceerd. In communicatie gaat de sector er prat op dat deze energie overeenkomt met een kwart van het verbruik van de Vlaamse gezinnen. Dat klinkt goed, maar volgens het planburo is het de industrie die het meeste energie verbruikt.

Voor Europa moet Belgie 13% van zijn electriciteit uit duurzame bronnen halen tegen 2020. In 2015 zat windenergie aan 6% van de Belgische electriciteitsproductie.

Je kan het park in Groot-Brittanie bekijken dankzij de beelden gemaakt met een drone:

https://www.youtube.com/watch?v=rbnlJOEQ9Hc

De windmolens van Antwerpen kan je zien door door het raam te kijken.

http://www.pbl.nl/infographic/energie

Omstreden AMP pages

Google heeft de ideale manier gevonden om websites te helpen met het maken van snelle mobiele websites. Hun programma heet Accelerated Mobile Pages, en het houdt eigenlijk een copie bij van de pagina’s bij in zijn cache. Het kan daar zelf allerlei optimalisaties op toepassen om de gebruikerservaring zo snel mogelijk te maken. Maar… ze krijgen daarmee ook een stukje controle over wat de gebruikers te zien krijgen. Je besteedt de hosting een beetje uit. En als er iets fout gaat, dan is je pagina misschien niet meer bereikbaar via het snelle systeem. Google kan ook voorrang geven in de zoekresultaten voor wie hun AMP Cache gebruikt, en zo concurrentie vervalsen met wie niet meedoet.
Voor Google zelf is het natuurlijk interessant voor de informatie die het oplevert. Ze krijgen allerlei informatie over de gebruikers van de mobiele pagina’s.

Bovendien draaien de meeste mobiele toestellen het Android systeem. Google wordt daarmee wel heel dominant: zowel de gebruikerskant als de serverkant komt in hun handen.

Dag auto

Onderzoek van 2017 aan de KU Leuven heeft er toe geleid dat Tesla zijn afstandsbestuurde deuropener heeft aangepast. Onderzoekers hadden ontdekt dat het systeem redelijk gemakkelijk te kraken was.
Met informatie van de sleutel die op afstand tot 1 meter kan ontvangen worden, kan de cryptografische code berekend worden waarmee je nadien zelf een sleutel kan maken die de auto kan openen.

Eens binnen in de auto kan je hem starten en ermee wegrijden, zonder hem te beschadigen bij de diefstal.

De onderzoekers respecteerden een sperperiode, en praatten voorbije maandag over hun vondst op een conferentie in Amsterdam.
Het viel hen op dat het lang duurde eer Tesla dit probleem oploste. In hun nieuwe auto’s gebruiken ze een systeem met sterkere encryptie. En voor oudere wagens voegden ze de optie toe om een pincode nodig te hebben om de auto te starten.
Bovendien waarschuwde Telsa dat een gestolen auto gemakkelijk gevolgd kan worden vanop je smartphone, en dat zo’n auto stelen dus minder waarschijnlijk voorkomt.

De fout zat waarschijnlijk bij de leverancier van Tesla, die het key fob code systeem maakte: Pektron. Dat betekent dat misschien nog andere voertuigmerken met dezelfde leverancier getroffen zijn.

Trouwens, wat gebruikten de onderzoekers om die auto te hacken? Een Raspberry Pi en nog wat randapparatuur, samen voor een goede 500 euro.

https://www.esat.kuleuven.be/cosic/fast-furious-and-insecure-passive-keyless-entry-and-start-in-modern-supercars/

BeGeistert (Haiku)

We zijn in de aanloop van de beta release van het operating systeem Haiku.

https://www.haiku-os.org/

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Comments are closed.