Search

Archives

Pages

Op mijn desktop:

Suggesties, commentaar, ... (klik of schrijf zelf:)e-mail webgang
Laatste titels:

Uber krimpt * Slimme meters in de VS * Edison mail * LibRaw * Onlineverbond * Geen koekie muren * Online moderatie in Frankrijk * De helpdesk is een kippenhok * Universeel

i-nieuws 6 na 6 ** May 21st, 2020 by wim.webgang **

Uber krimpt

Ook deze weer zijn er corona-ontslagen in de grote it bedrijven in de VS. Het taxiritbedrijf Uber heeft aangekondigd nog eens 3000 banen te schrappen. Ze gaan ook 45 kantoren sluiten. Ze willen vooral de vaste kosten drukken, maar liefst met 1 miljard.
Daarmee zal Uber zowat een kwart van zijn werknemers ontslagen hebben.
Uber heeft ook een aantal randaktiviteiten stopgezet, zo sloot het UberEats in India.

Slimme meters in de VS

De bevolking van de VS was misschien slimmer dan zijn leiders, want een week voor de overheid met lockdown maatregelen begon, bleken de mensen al meer thuis te blijven. Dat kon afgeleid worden uit de slimme meters, die hun gegevens doorlopend draadloos doorgeven. Het zijn geen digitale meters zoals bij onze watertellers die momenteel gedigitaliseerd worden wijk per wijk. De gegevens in de VS kwamen van Sens, een bedrijf dat smart home toepassingen maakt, en gebruikers hun verbruik laat volgen vanop hun gsm bv. De data kwam van 5000 meters over 30 verschillende staten gespreid. Die apparaten zijn een eigen keuze van de gebruikers, en dus niet overal geïnstalleerd. Dat betekent dat de interpretatie van het gedrag ook gekoppeld moet worden aan de groep die zo’n meter heeft aangeschaft, waarschijnlijk rijkere burgers met interesse voor technologie.
In ieder geval werd bij die mensen een plotse stijging van het electriciteitsverbruik tijdens weekdagen vastgesteld, en dat tijdens de meetperiode van ongeveer half maart tot half april.

Edison mail

Een populaire app in de app store van Apple is het gratis e-mail programma van Edison.
Het wordt aangeprezen met:
“Snelste zoek. Blokkeer meer spam. Gebruik onbeperke accounts.”
Dat laaste bleek voorbije zaterdag na een update nogal letterlijk geworden te zijn. Gebruikers kregen na een update plots e-mails te zien van andere accounts dan ze hadden ingesteld. Niet van eigen andere accounts, maar van e-mail accounts van helemaal andere mensen.

Gebruikers die dat zagen waren gechockeerd. Sommigen realiseerden zich dat anderen dan ook wel hun e-mail zouden kunnen zien, en begonnen koortsachtig hun e-mail te wissen.

Een tiental uur later had het bedrijf het licht gezien en begrepen dat de update de oorzaak was. De update werd teruggedraaid. Ze verklaarden dat slechts een beperkt aantal gebruikers getroffen was, omdat de update nog niet bij iedereen doorgevoerd was. Ze spraken tegen dat het een beveiligingsprobleem was, het was alleen maar een technisch probleem of “een bug”.

Edison bestaat ook voor Android, maar daar was dit probleem niet opgetreden.

Edison analyseert trouwens de inhoud van de e-mails, en haalt er consumententrends uit, waarmee ze marketing grafiekjes en andere informatie maken die ze dan aan bedrijven kunnen verkopen. Dat is het model waardoor ze de dienst gratis kunnen maken.

Bovendien waren ze juist bezig een nieuwe e-mail dienst te promoten, waarbij toestemming gegeven wordt alvorens een e-mail adres kan gebruikt worden als bestemmeling.

https://apps.apple.com/app/id922793622


Geen veiligheidsprobleem?
Gebruikers denken daar misschien anders over. Nu begrijpen ze ook wat de gevolgen kunnen zijn van hun wachtwoorden in een app in te geven, die ze eigenlijk niet veilig lokaal opslaat, maar doorstuurt naar het bedrijf, dat op zijn servers, in the cloud als het ware, je e-mail afhaalt en doorzoekt. Vandaar dat het programma zo snel lijkt; eigenlijk haalt het je e-mail niet af en zoekt het niet, het toont op het scherm de resultaten van alles wat al op die servers gebeurd is. En als je pech hebt toont het dus die van een verkeerde account op die servers…

LibRaw

Er is op 7 mei een nieuwe versie uitgekomen van LibRaw. Dat is een open source software om beelden van camera’s uit de camera te halen zoals de camera ze onthouden heeft, in ruwe data of “raw data”. Dat beeld bevat nog alle informatie van de camera en heeft geen data verloren door compressie zoals jpg bestanden.
LibRaw kan bestanden verstaan van meer dan duizend verschillende modellen van camera’s, van tientallen merken.
Het verstaat ook het DNG formaat van Adobe, wat de afkorting is van Digital Negative en ook een beeldopslag is zonder verlies, maar wel met compressie. Sommige camera’s kunnen ook daarin opslaan. Het is een open gedocumenteerde standaard, maar Adobe maakt enkel programma’s voor Mac en Windows, niet voor Linux. De DNG converter zou wel kunnen draaien onder de Windows emulator Wine op Linux.

Onlineverbond

Het is duidelijk dat Amazon de winnaar is van de coronacrisis. Zowel de online handel steeg, als het gebruik van clouddiensten; net de twee domeinen waarin het bedrijf sterk staat. Eén van de domeinen waar Amazon aan werkte was het leveren van de pakjes. Ze zetten zo’n druk op de pakjesbezorgers, dat die het er benauwd van kregen. Daarop begon Amazon te werken aan een eigen netwerk, en technologie als drones om pakjes te bezorgen.
Enkele digitale concurrenten krijgen het warm en sluiten een pakt. FedEx stapt in het bootje met Microsoft. Ze gaan een meerjarensamenwerking beginnen voor het afleveren van pakjes. FedEx heeft een cloudleverancier nodig, en Amazon is een voor de hand liggende keuze, behalve als je overhoop ligt met Amazon. Maar Microsoft biedt ook cloud diensten en ze sloten dus een geheime overeenkomst om samen te werken.

Ik weet niet of MS nu het bedrijf is om naartoe te lopen als je voor een vendor-lockin vreest….

Geen koekie muren

De EU heeft een en ander verduidelijkt over zijn cookie en privacy wetgeving.
De verplichting om het cookie gebruik toe te laten als voorwaarde om de website binnen te komen, hoort er in ieder geval niet bij.

https://yro.slashdot.org/story/20/05/06/1447211/no-cookie-consent-walls—-and-no-scrolling-isnt-consent-says-eu-data-protection-body

Online moderatie in Frankrijk

Een nieuwe Franse wet vereist aktieve online moderatie van web platformen. Illegale inhoud als aanzetten tot terrorisme, kindermisbruik en andere haatteksten moeten aktief verwijderd worden door de beheerders van de sites als Facebook, snapchat en Twitter. Naargelang de aard van de verboden inhoud moet dat binnen de dag of binnen het uur.
Er is een serieuze stok achter de deur om de online diensten hun werk te doen doen: boetes. Die kunnen uitgedrukt zijn in bedragen als honderdduizenden euro’s, maar ook in percenten van de omzet, bv 4 procent. De controlerende instantie is de CSA, Conseil supérieur de l’audiovisuel. Die hoge raad voor audiovisuele media is opgericht in 1989 en gaat bv ook over radio en tv.
In 2019 haalde een voorstel in die zin het niet. Ondermeer de Europese commissie was ertegen gekant omdat het zou botsen met de vrije handelswetten, en onduidelijkheid zou creëren als ieder land zijn eigen wetten begint te maken in de EU.
Een andere vraag is of de wetten in de weg staan voor de vrijheid van meningsuiting.

Er zijn verschillende technieken om de inhoud van sites onder controle te houden.
Je kan reageren op inhoud die gepubliceerd is, bv na waarschuwingen van gebruikers.
Sommige sites hebben daar een soort verklik-knop voor, waar gebruikers ongewenste inhoud kunnen melden. Je bent daarmee wat afhankelijk van de willekeur van de meldingen van de gebruikers, en bovendien kunnen kwaadwilligen die inhoud nadien gewoon terug uploaden, wat de gebruikers kan ontmoedigen om het aan te geven.

Je kan dan als uitbreiding alle geweerde inhoud bewaren in een referentielijst, en nieuwe inhoude daarbij afchecken, zodat de ongewenste inhoud niet terug gepost of ge-upload wordt (re-upload filters). KWaadwilligen zullen de ongewenste inhoud dan telkens een klein beetje wijzigen, bv de naam, om de re-upload filters te omzeilen en de inhoud terug te publiceren.

En je kan ook op voorhand bepalen wat je zal verhinderen om te publiceren of uploaden (upload filters).
Met de preventieve filtering treden er weer eigen problemen op. Dikwijls is de zwarte lijst niet publiek controleerbaar, en zijn de algoritmes te dom om de contect juist te interpreteren.

De helpdesk is een kippenhok

Heel wat gebruikers die dienstverlening nodig hebben van een groot bedrijf, komen terecht bij een helpdesk, waar duidelijk niet de telefoon wordt opgepakt op de hoofdzetel van het bedrijf. Allerlei diensten zijn uitbesteed, en dikwijls is er duidelijk een taalprobleem tussen de klant en de er ver weg klinkende helpdeskmedewerker. Soms zitten die in een call center in India of de Filipijnen bv. Met de coronacrisis moeten ze ook daar zo veel mogelijk van thuis werken. De medewerkers krijgen de oproepen doorgeschakeld op hun GSM, en nemen thuis op in akoustisch minder serene omstandigheden dan op het werk. Klanten meldden ondertussen geluiden van koeien, een lawaaierige haan enz, wat de verstaanbaarheid nog verminderde en de dienstverlening ook niet echt verbeterde.

Universeel

Gary Kasparov, bekend als wereldkampioen schaken voor de computers dat overnamen, heeft meegeschreven aan een opiniestuk waarin economist Tyler Cowen pleit voor een universeel basisinkomen.
Bij het basisinkomen duikt altijd de vraag op hoe dat te financieren. En steeds meer duikt een ander universeel idee op: universeel internet. Internettoegang is helemaal niet zo vanzelfsprekend voor iedereen; ook niet in de rijke VS. De commerciële sector slaagt er niet in overal in betrouwbaar internet te voorzien, ondermeer omdat in sommige meer afgelegen streken daar geen geld mee te verdienen is.

compiled by BCP v.0.4.7

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Comments are closed.