Search

Archives

Pages

Op mijn desktop:

Suggesties, commentaar, ... (klik of schrijf zelf:)e-mail webgang
Laatste titels:

Geen Internet in de buurt * Adobe in de supermarkt * Magento open source?

i-nieuws 6 na 6 ** July 29th, 2021 by wim.webgang **

Geen Internet in de buurt

Een bepaalde buurt van Antwerpen had te maken met de uitval van de dsl-lijnen van proximus. Verschillende klanten, met verschillende soorten dsl abonnementen, hadden sinds de nationale feestdag problemen met hun internetverbinding. Die werd steeds verbroken, waardoor bewerkingen op het web werden onderbroken, zoals het invullen van gegevens op een site of het bekijken van media online. De internetverinding wordt steeds verbroken, waarna de dsl-modem opnieuw probeert te “syncen”, wat zich uit in een pinkende led naast het dsl-symbool.
Enkele getuigenissen:
- “ik heb het gemeld maar ze zeiden dat het mij geld zou kosten als ik een iemand liet komen om het na te kijken.”
- “er zijn al langer problemen met onderbrekingen, en het werd erger en erger. Nu hebben we geen verbinding meer en ze hebben gezegd dat het gemakkelijk een week kan duren.”
- “Ik sta ’s morgens voor zeven uur op, dan werkt het soms nog een beetje”.
- “mijn installatie is perfect in orde, maar toch kwamen ze die helemaal checken, draden veranderen enz, terwijl er al verschillende meldingen waren in de buurt en het eigenlijk duidelijk was dat het aan hen lag, ttz buiten mijn woning.”

Gebruikers klagen over gebrek aan feedback en timing voor het oplossen van het probleem.
Het is hen ook niet duidelijk op hoeveel gegarandeerde “uptime” ze recht hebben. Zelfs na één week storingen kan een provider nog spreken van meer dan 98 procent “uptime”. Maar bij professionele IT sektor wordt dat normaal uitgedrukt in twee cijfers na de komma, bv 99,50 % uptime of 99,95% enz.

In een periode waar sommige mensen nog van thuis werken kan de onderbreking zwaar aankomen.
Gebruikers ontdekten tot hun ontzetting hoe afhankelijk ze waren van de internetverbinding.
Kinderen klaagden dat ze niet meer konden chatten met hun vrienden, of niet meer konden gamen.
De ouders konden:
- niet meer telewerken (overmacht “proximus” ipv “corona”?)
- geen rekeningen meer betalen*
- geen gebruik maken van het online krantenabonnement op de tablet
- geen afspraak maken voor de technische controle van hun auto
- geen dringende rekeningen met steeds kortere betaaltermijnen online betalen.
- geen Covid-vaccinatiebewijs aanvragen of ontvangen.
- geen online afspraak boeken bij de dokter.
- niets meer online bestellen
- geen mail meer checken van het werk, noch van prive.
- geen online backups maken.
- geen online nieuws meer lezen
- inschrijven in een cursus of school lukt niet
- geen foto’s uitwisselen
- geen clouddiensten meer gebruiken (waar voor betaald werd)
- geen online klacht indienen wegens onbetrouwbare of gewoon niet werkende verbinding;

Meldingen als “browser can’t connect to th the server at …” , “pop3 server not found” enz kwamen voor.
-
De onderbreking had ook voordelen: er werd minder tijd doorgebracht op sociale media, er werd niet meer online geshopped maar in de buurtwinkels, er werd terug gepraat met de buren (o.m. over de verbroken internetverbinding) en ’s avonds kwamen de gezelschapsspelletjes terug boven, of er werden uit de gebruikte Linux-distributie reeds geïnstalleerde of nieuwe programma’s uitgeprobeerd.

Eén van de getroffenen verwittigde dat hij woensdag bericht kreeg dat zijn aansluiting betrokken was in een “algemene netwerkstoring”, en dat “alles terug optimaal” werkte, waarna hij inderdaad terug een stabiele internetverbinding had. Een andere getroffen meende te weten recht te hebben op compensatie.

Navraag bij proximus leverde een standaard mail op voor ontvangst van de vraag, maar nooit een antwoord.

Adobe in de supermarkt

Walmart is een supermarktketen in de VS, die uitgroeide tot een serieuze multinational met duizenden vestigingen in de VS en erbuiten. Ze verkopen allerlei basisprodukten, aangevuld met electronica enz. Maar ze bleven wat acher op gebied van online verkoop. Ze experimenteerden wat, kochten een paar startende bedrijfjes, en ze kwamen echt van de grond met de overname van Jet.com in 2016. Dat internetbedrijf was begonnen met internetgebruikers de weg te wijzen naar de goedkoopste prijzen voor produkten. De man achter Jet.com was Marc Lore, die al andere bedrijfjes had opgericht en zelfs verkocht aan Amazon. Hij werd met de overname mee binnengehaald voor vijf jaar en bracht een digitale transformatie op gang binnen Walmart. Hij ontwikkelde een e-commerce strategie die Walmart moest bestand maken tegen de bedreigende concurrentie van online gigant Amazon, die inmiddels op kop lag. De inhaalbeweging in 2016, 2017 en 2018 kostte geld: terwijl de grootwarenhuizen nog 7 miljard winst opleverden, deden de e-commerce initiatieven van het bedrijf nog 1 miljard verlies. Een heleboel van de opgzette initiatieven of overgenomen bedrijfjes werden ondertussen terug van de hand gedaan, soms met verlies. Maar er werd wel imméns veel ervaring opgedaan, en dat mocht iets kosten. Ondertussen groeit de e-commerce van Walmart niet meer met 7% per jaar zoals voor de overname van jet.com, maar met meer dan 70%, en dat kan je al een inhaalbeweging noemen. Bovendien waren ze net op tijd klaar om de COVID-epidemie te kunnen doorstaan. En binnenkort is het contract van Marc Lore bij Walmart ten einde, en vertrekt hij. En dan blijft Walmart met het dilemma zitten waar eigen Lore ook al mee zat: hoeveel geld kan je blijven verliezen op het uitbouwen van je e-commerce tak, en hoelang of hoeveel kan je dat doen op kap van je winstgevende winkels. Terwijl het beste resultaat dat je online behaalt een verre tweede plaats is achter de gevreesde concurrent die wel winstgevend werkt, of winst uit andere aktiviteiten kan halen zoals webservices.

Magento open source?

Dat kan Walmart op een idee gebracht hebben, want ze gaan nu ook hun diensten aanbieden aan anderen op gebied van software en verkoopstechnologie die ze de laatste jaren hebben ontwikkeld. Daarvoor werken ze samen met Adobe, inderdaad oorspronkelijk bekend van zijn grafische software voor Apple computers. Het Adobe Commerce Platform zal toegang krijgen tot Walmart’s Marketplace, en dat moet ten goede komen aan duizenden kleinhanelaars. Die krijgen daarmee toegang tot hulpmiddelen die anders voorbehouden zijn voor de grote online spelers, en ze kunnen bv gebruik maken van de afhaalpunten van Walmart. Adobe heeft een e-commerce website platform in handen doordat het in 2018 Magento Commerce kocht, en integreerde in zijn Cloud produkt. Magento Commerce was een betalende cloud versie van Magento Open Source, een pakket oorspronkelijk geschreven in PHP. Roy Rubin was in 2008 begonnen met het ontwikkelen van Magento nadat hij zelf het pakket osCommerce gebruikte dat hij op SourceFoge vond. De “os” in “osCommerrce” stond voor Open Source, en osCommerce ontstond in Duitsland. Rubin had een bedrijfje dat voor klanten dat pakket installeerde, onderhield en aanpaste. Toen osCommerce wat leek stil te vallen gebruikte hij zijn ervaring en zijn klantenbestand om een stap te zetten naar een eigen project. Hij bleef kiezen voor open source, want dat was de beste manier om het snel verspreid te krijgen. Hij was ook zo slim om het heel gemakkelijk uitbreidbaar te maken met een soort plugin-model, dat hij Magento Connect noemde. Zo wist hij een ecosysteem uit te bouwen waarin honderdduizenden programmeurs aan werken, en honderden consulting bedrijfjes ondersteuning geven en integratie doen voor klanten. Magento werd het grootste e-commerce platform. Er was dus genoeg interesse en geld voor het platform, en Rubin verkocht al een groot deel van de aandelen aan eBay in 2011, en Magento Commerce is sinds 2018 in handen van Adobe, dat ook aankondigde te stoppen met Magento1. Alle gebruikers moeten overstappen naar Magento2, een overstap die niet kan gebeuren door een upgrade. Het is een volledig nieuw platform met html5, CSS3, en andere ondertussen onstane technologiën. En door het Walmart verhaal zal Magento dus ook weer extra gebruikers krijgen.

Magento Open Source is nog altijd te vinden op SourceForge.net, net als Magento2.

ps: Magento was dus altijd “open source” maar er werd geen gebruik gemaakt van de “GPL” of “free software” licentie.

Zie ook www.magento.com

compiled by BCP v.0.6.1

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Comments are closed.