Search

Archives

Pages

Op mijn desktop:

Suggesties, commentaar, ... (klik of schrijf zelf:)e-mail webgang
Laatste titels:

Coinbase effect * Hamburgerjobs voor AI * Google AI * Stack underflow * Blokker geblokt

i-nieuws 6 na 6 ** May 11th, 2023 by wim.webgang **

Coinbase effect

Coinbase is de grootste Amerikaanse beurs voor cryptomunten, en dat straalt af op de genoteerde cryptomunten.
Vooral op het moment dat ze genoteerd worden op Coinbase, stijgt hun waarde, alleen al doordat ze meer aandacht krijgen.
Een werknemer van Coinbase zag daar zijn voordeel in, want hij had inzage in de gegevens van cryptomunten die op het punt stonden om publiek te gaan.
Door samen met anderen, onder andere een broer, die net voordien aan te kopen, en met winst te verkopen eens ze genoteerd waren, maakte hij fikse winst van meer dan een miljoen dollar.
Helaas voor hem illegale winst, en hij moest zich verantwoorden voor de rechtbank. Daar had hij geen zin in,
en de politie moest hem van het vliegtuig naar Indië plukken om hem voor de rechtbank te krijgen.
Daar pleitte hij schuldig, en kreeg twee jaar cel voor handel met voorkennis.
Een tijdje geleden werd ook al een werknemer van een andere crypto-beurs NFT veroordeeld.

Hamburgerjobs voor AI

De kunstmatige intelligentie toepassingen mogen beginnen onderaan de ladder, bij de hamburgerjobs.
Een Amerikaanse hamburgerketen vervangt de mensen die de bestellingen opnemen door AI chatbots bij de drive-in hamburgerverkooppunten.
De AI chatbot is geoefend en kent het hele menu. Maar hij kreeg ook lessen dialect, zodat allerlei populaire andere benamingen voor de producten ook verstaan worden.
Bovendien leerde die ook het kassasysteem kennen om de producten juist door te geven en af te rekenen.
En als laatste zijn de Chatbots ook geoefend in small talk, binnen de krijtlijnen die het bedrijf trouwens ook uitzette voor zijn menselijk personeel.
Ze beginnen alvast met een pilootprogramma in Ohio. En ofwel krijgen we binnenkort een stroom van grappige filmpjes op sociale media met de fouten van die Chatbots, ofwel gaan de mensen het gewoon niet merken dat de andere kant van de microfoon en luidspreker niet bemand is door een mens.

Google AI

Google voert op een voorzichtige manier AI in bij hun zoekresultaten. Die worden uitgebreid met een “snapshot” van de zoekresultaten, samengevat door een Kunstmatige Intelligentie bot.
Bij de slimme samenvatting zullen ook links voorzien worden naar de bronnen.
En je kan doorklikken naar meer gedetailleerde bronnen van de AI tekst.
De technologie hierachter is Google’s PaLM 2 en het Multitask Unified Model (MUM) dat Google gebruikt om verschillende types van media te ontleden.
Dat kent voorlopig een honderdtal talen. PaLM 2 kan echter ook programma-code schrijven in JavaScript, Python enz.

Stack underflow

Stack overflow krijgt zware klappen door de opkomst van ChatGPT en aanverwante chatbots die antwoorden geven op vragen die de mensen stellen. Stack overflow is een website in de vorm van een soort forum waar technisch geïnteresseerde mensen, dikwijls beroeps-it’ers, programmeurs en dergelijke, vragen stellen en beantwoorden. De website is toegankelijk voor iedereen, en de deelnemers die goede antwoorden geven, worden vereerd met een soort quotering, te vergelijken met de michelinsterren voor een restaurant.
Dit systeem dat jarenlang goed werkte, wordt nu bedreigd door AI, omdat mensen de vraag aan een chatbot gaan stellen, en daar een antwoord krijgen in 1 keer, leesbaar geformuleerd. Internetgebruikers slaan dus de stap van het forum over, dat minder bezoekers krijgt, minder vragen, en zo stilaan aan kracht en later ook kennis in begint te boeten.
Het is vooral pijnlijk als je je afvraagt waarmee die AI systemen zijn gevoed. Waarschijnlijk met publiek beschikbare informatie van Stack overflow en gelijkaardige kennis-websites.
AI wordt trouwens ook ingebouwd in ontwikkelomgevingen. Zo is Microsoft de combinatie aan het maken van ChatGPT en hun github-website. En Google lanceert in de VS een nieuwe programmeerbot voor Android ontwikkelaars, kondigden ze aan tijdens hun programmeursconferentie “Google I/O 2023″.

Blokker geblokt

Youtube test een technologie om te ontdekken dat een kijker een advertentie-blokkeer software gebruikt, een “ad-blocker”.
Als ze dat vaststellen krijgt de kijker een waarschuwing dat dat niet toegelaten is, en biedt een knop aan om de advertenties van Youtube door te laten in de add-blocker.
En ze vertonen een suggestie om te abonneren op de “Premium” dienst van Youtube.
Die is betalend, en in ruil krijg je geen reklame te zien. Dat leverde al tientallen miljoenen abonnees op, en met deze kleine pestmaatregelen (naast de reklame zelf die op zich al behoorlijk egerlijk is) hoopt Google meer te verdienen aan de Premium dienst.

compiled by BCP v.0.6.2

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Comments are closed.