Search

Archives

Pages

Op mijn desktop:

Suggesties, commentaar, ... (klik of schrijf zelf:)e-mail webgang
Laatste titels:

Europeanen in hun blootje * X-stralen voor vliegtuigreizigers in de VS * Taxi-cams

i-nieuws 6 na 6 ** November 17th, 2011 by wim.webgang **

Europeanen in hun blootje

Europa heeft maandag 14 november nieuwe maatregels ingevoerd voor de veiligheid op luchthavens. Daarbij hoort de beruchte bodyscanner, en volgens Europa is de poging van een bomaanslag de oorzaak: een terrorist had toen een plastic bom verstopt in zijn ondergoed.
Maar de uitvoering van die apparatuur is wel aan eigen voorschriften onderworpen.
De apparatuur mag geen X-stralen gebruiken, om de gezondheid niet in het gevaar te brengen.
Bij het gebruik mogen de beelden niet in het geheugen gehouden worden in het apparaat, noch opgeslagen worden, noch gekopieerd worden, en evenmin afgedrukt. De beelden dienen alleen om op het moment te controleren of geen ongeoorloofde voorwerpen worden binnengesmokkeld, en om de privacy enigszins te vrijwaren moet de persoon die de beelden bekijkt en een afzonderlijke ruimte zitten, en dus niet de passagier in het apparaat zien stappen.

De reizigers moeten ook op de hoogte gesteld worden van de methode, en bovendien moet er een alternatief zijn. Als de reiziger niet in de scanner wil, moet een andere onderzoeksmethode voorzien zijn.

Er is nu een wettelijke regeling voorzien, maar in de praktijk werden allerlei vormen van scanners al gebruikt of getest in Finland, Engeland, Nederland, Frankrijk, Duitsland en Italiƫ. Maar de vraagtekens over de privacy hielden de algemene toepassing tegen.

X-stralen voor vliegtuigreizigers in de VS

Toen de Europese autoriteit de bodyscanners op luchthavens goedkeurden, namen ze in de voorwaarden op dat geen X-straal technologie mocht gebruikt worden, om de reizigers niet onnodig aan de mogelijk gevaarlijke straling “bloot te stellen”. In de VS worden wel x-stralen gebruikt in die apparaten. Er is vraag naar een nieuw onafhankelijk onderzoek naar de veiligheid van die apparatuur. De dienst verantwoordelijk voor transportveiligheid probeert de boot af te houden.
Reeds in 1998 had een aantal experten het X-ray toestel verworpen omdat hiermee afgestapt werd van het principe dat X-stralen enkel en alleen mogen worden gebruikt om medische reden, omdat er dan een verantwoord medisch voordeel tegenover de mogelijke schadelijke effecten staat.
Maar ondertussen werd de machine al ingevoerd in gevangenissen, om te controleren op verborgen wapens. De fabrikant argumenteerde dat het gebruik zo beperkt was (20 toestellen in de hele VS) dat er nooit echt systematische gevaar was voor bestraling. Ondertussen worden miljoenen luchtvaartpassagiers door de x-stralen gestuurd. Je zou dan denken dat de FDA (Food and Drug Administration) er zijn zeg over heeft gehad, maar het is de TSA die de apparaten goedkeurde voor gebruik. De TSA is opgericht na 9/11, en gaat blijkbaar voorbij aan de medische voorspelling dat in de VS 6 tot 100 kankergevallen bij reizigers verwacht kunnen worden als gevolg van de inzet van de nu al meer dan 250 machines. De TSA wil het gebruik nog uitbreiden tot alle belangrijke veiligheidscontrole, en niet alleen volwassenen maar ook kinderen en zwangere vrouwen moeten door de scanners. En dit terwijl er weinig onderzoek is gedaan naar de gevolgen van de dosis straling die mensen van de scanners te verwerken krijgen. Het weinige onderzoek concludeert dat het te vergelijken is met de natuurlijk aanwezige straling uit de bodem en de omgeving. Helaas zijn het geen studies die na evenwichtige medische discussie in gerenommeerde medische tijdschriften verschenen zijn.

Bij de classificatie van het apparaat werd niet uitgegaan van een medisch apparaat, en dus viel het buiten de controle van de FDA; als het gebruikt werd in de nucleaire industrie zou het aangemeld moeten worden bij de NRC, de Nucleaire Regulatie Commissie. Het werd echter als “electronisch apparaat” ingedeeld, en viel dus buiten deze controles.
Nochtans zijn er voorbeelden uit het verleden van zo’n “electronische apparaten”. In de jaren 30 tot 50 werden x-stralen gebruikt in grote schoenwinkels in de VS. Kinderen trokken schoenen aan en gingen onder de “x-ray” om te kijken of ze pasten. Na klachten van winkelbedienden die uitslag kregen op de handen waarmee ze onder de stralen gingen om de schoen aan te passen, verdwenen die apparaten. En dan was er ooit nog een televisiebouwer die bijna honderdduizend kleurentv’s bouwde in de late jaren zestig, maar geen afscherming had ingebouwd, zodat de kijkers de volle stralingslading kregen. Daar werd dan ook een controle-organisme voor opgericht, maar na een fusie viel die werking zowat stil midden jaren 1980. Er is in de VS dus wel regelgeving over de x-stralen waarmee bagage gescand wordt, maar niet over de x-stralen waar de mensen doorgaan.
De enige regels die er zijn, zijn vrijwillige afspraken die de industrie onderling overeengekomen is. En de controles gebeuren door .. de fabrikanten van de machines.

Taxi-cams

Gelukkig dat de man met de bom in zijn onderbroek niet op de tram stapte in plaats van op het vliegtuig. Alhoewel de taxi ook een goede kandidaat was, liefst dan zo’n Engelse “Cab”. In Oxford nemen ze alvast preventieve maatregelen; het stadsbestuur wil tegen 2015 alle taxi’s laten uitrusten met opname-apparatuur voor beeld en geluid. Nieuwe taxi’s moeten het vanaf volgend jaar ingebouwd hebben. Niet om de beleefdheid van de taxi-chauffeurs op te volgen, of te vermijden dat ze zwartrijden. De apparatuur is gericht op de klant. De opname-apparatuur draait continue, en kan door de politie opgevraagd worden in functie van een onderzoek. Het materiaal zou 1 maand bewaard worden.

Ah ja, en de maatregel wordt natuurlijk genomen in het belang van de veiligheid van passagiers en taxichauffeurs, aldus een woordvoerder van Oxford.

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Comments are closed.