Search

Archives

Pages

Op mijn desktop:

Suggesties, commentaar, ... (klik of schrijf zelf:)e-mail webgang
Laatste titels:

Geen 10 dollar laptop * Electronische ID-kaart in VK * Van computerspel tot brandweersimulator * Werk en werkloos

Red Centraal, i-nieuws 6 na 6 ** February 5th, 2009 by wim.webgang **

05/02/2008

Geen 10 dollar laptop

Deze week verscheen in de krant een artikel waarin gesproken werd over een goedkope laptop voor kinderen in India. De laptop zou geen 100 dollar kosten, maar slechts een 10-tal dollar. Het leek een verderzetting van de ideeën van Nicholas Negroponte van het M.I.T met zijn “One Laptop Per Child” project, afgekort OLPC. De prijs van 10 dollar leek ongelooflijk, want het OLPC project slaagde er niet in zijn 100 dollar te halen, en de commerciële navolgers als EEEpc en Aspire1 en andere netbooks zitten ook eerder rond 300 dollar. Bovendien was het ontdenkbaar dat een fabrikant van de processor zo diep zou zakken met zijn prijs, tenzij India zelf alle interne electronica zou produceren. Ze hebben er misschien de schaal voor, maar toch. De scepcis bleek terecht want het bericht blijkt niet te kloppen. Het zou eerder gaan over een veredelde memory stick van 2 gigabyte met mogelijke een draadloze toegang.

Gartner voorspelt dat er 8 miljoen netbooks verkocht zullen worden dit jaar, en IDC voorspelt 20 miljoen. Abi Research voorspelt een sterkere groei van de netbook verkoop in 2009. Ze denken dat er 39 miljoen van zullen verkocht worden.

Electronische ID-kaart in VK

Na veel discussie heeft het VK uiteindelijk toch een identiteitskaart ingevoerd, en wel onmiddellijk een electronische. De kaart bevat een microchip waarin gegevens over de persoon zijn opgeslagen, die de persoon beschrijven en identificeren, zoals vingerafdrukken en een 3D foto van het gelaat.
De kaarten zijn november vorig jaar in gebruik genomen, in eerste instantie voor “buitenlanders”, en tegen april zouden 50.000 identiteitskaarten uitgedeeld moeten zijn. De kaarten voor de Britten zelf zou nog iets anders kunnen worden trouwens.
Maar het systeem is nog steeds omstreden bij mensenrechten en privacy-aktivisten. De organisatie silicon.com maakte gebruik van de wet op vrijheid van informatie en stelde gerichte vragen over het systeem. Uit de antwoorden bleek dat de politie- en douanediensten geen compatibele kaartlezers. Ze kunnen de informatie van de kaarten dus niet opvragen. Nog niet.

Het systeem kostte 4,7 “billion GBP” (pond); ong. 5.4 miljard Euro
www.silicon.com

 

Van computerspel tot brandweersimulator

Onderzoekers van de universiteit van Durham hebben zich op de broncode gestort van computerspel Half Life 2. Ze pasten de 3-D engine aan en maakten een virtueel model van een van de afdelingen van de universiteit. Daarin konden ze dan onderzoeken hoe een brand-oefening zou kunnen verlopen. Er kan mee onderzocht worden hoe mensen zouden reageren ingeval van brand. Daarmee kan training gegeven worden, en er kunnen betere ontruimingsplannen mee opgesteld worden.
Het zou meer gekost hebben om gewone 3-D modelleersoftware te gebruiken, beweerden de onderzoekers. Bovendien leverde de game-engine betere realistische “special effects”.
Het leverde vooral goede resultaten op bij mensen die geen “gamers” waren. Geoefende computerspelers reageerde namelijk anders in de brandsimulatie. Als bv de deur van een ruimte in brand staat in de simulatie, zullen de meeste mensen een andere uitgang zoeken. Gamers probeerden bv volle kracht “door de deur te lopen”.

Werk en werkloos

In de virtuele wereld gaat het vergelijkbaar als in de reële: er vallen ontslagen. In de computerspel industrie verdwijnen bv jobs bij Electronic Arts, beter bekend onder de afkorting EA. Het bedrijf, onder meer bekend van de Sims, Godfather en Dragon Age, is een pionier in de computerspelen. Ze leden echter een aanzienlijk verlies, (meer dan 600 miljoen dollar in het laatste kwartaal van 2008). EA zal om besparingen te realiseren zo’n 11 procent van zijn werknemers ontslaan, en 12 vestigingen sluiten. Zo zou ondermeer gesnoeid worden in het ontwikkelteam van Warhammer Online.
Het bedrijf EA bestaat sinds 1982 en groeide op in de computer-spelindustrie tot 8e grootste softwarebedrijf in de wereld. Ze hebben jaarlijks een miljardenomzet (bv 2008 ong 4 miljard dollar).

EA had in 2007 trouwens ook al problemen, bv met het gebruik van virtuele spelers, gebaseerd op echte spelers. Die spelen dus een rol in hun spel en eisten daarvoor betaling voor het gebruik van hun afbeelding. Dat kwam bovenop de andere kosten voor het afbeelden van logo’s, namen, uniformen, stadia enz.
( En bij Apple is 1 Jobs verdwenen)

Close Windows or those mosquitoes will bite you …

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Comments are closed.