Search

Archives

Pages

Op mijn desktop:

Suggesties, commentaar, ... (klik of schrijf zelf:)e-mail webgang
Laatste titels:

Je eigen robot * EV3 * Politici en IT

i-nieuws 6 na 6 ** January 9th, 2014 by wim.webgang **

Politici en IT

Politici merken soms na het nemen van een beslissing, dat de uitvoering
sterk afhankelijk is van de informatica. De president van
de VS ondervond dat met zijn sociale zekerheidssysteem, en de bijhorende website healthcare.gov. Die ondervond een hele reeks problemen, waaronder grote
vertragingen, en uit de hand lopende kosten. Dat werd dan weer met veel
plezier gebruikt door de republikeinse tegenstanders van het
zorgsysteem. Mogelijk werd de complexiteit van het probleem onderschat.

Ook in het Verenigd Koninkrijk hebben ze nu problemen met hun Universal
Credit Scheme, dat een fusie moet maken van 6 verschillende bestaande
systemen van sociale steun.

Een deel van het probleem zou te wijten zijn aan wrijvingen tussen
verschillende betrokken ministeries, en één ministerie zou al zijn
experts versneld uit het project terugtrekken. Als het aan de top niet
goed zit is een IT project stuurloos en gedoemd om te mislukken. Zo’n
vaart zou het niet lopen aldus een woordvoerder van het ministerie van
werk en pensioenen: het project zal op tijd en binnen het budget klaar
zijn, zegt hij. Wel kan afgeleid worden uit verschillende evaluaties en
rapporten dat er een ommezwaai gebeurd is, en dat het ministerie het
project meer zelf in handen gaat nemen, ten koste van enkele grote IT
bedrijven. Het hele project zou meer dan twee miljard pond kosten.

Als één programmeur een programma schrijft, is die natuurlijk beperkt
door zijn eigen snelheid van werken. Als je er een tweede bijzet, moet
het werk sneller gaan, en dat zal ook wel. Maar de twee programmeurs
moeten dan ook het werk verdelen en overleggen, en ervoor zorgen dat hun
stukken software in elkaar passen. Ze verliezen een beperkt deel van
hun programmeertijd aan overleg, dat nog redelijk informeel kan
doorgaan. De programmeur die erbij komt levert dus geen snelheidswinst
op van 100 %, maar slechts bv 90 %. En ook de eerste programmeur valt
terug op 90%; dus samen 180%, of de software kan 80 % sneller klaar
zijn. Zet je er een derde bij, een vierde, enz, zie je dat getal verder
naar beneden evolueren. Uiteindelijk is de snelheidswinst bij het
toevoegen van mensen zo klein dat het de moeite niet meer is, en als je
nog verder gaat kan het zelfs negatief worden: het project gaat trager
in plaats van sneller. En als een project opgezet wordt met enkele
grote IT-partners als leverancier van hardware, software en maatwerk
programma’s, kan er ook tussen die bedrijven een haar in de boter komen,
zeker wanneer het gaat over de verantwoordelijkheid voor vertraging en
extra kosten.

Bouw je eigen robot

Een van de eenvoudigste manier om zelf een robot te bouwen, is je speelgoed gebruiken, bv Lego. Natuurlijk heb je ook software nodig, en die kan je dan weer downloaden. Een prof uit de VS heeft een website opgezet waar hij de broncode van zijn navigatie en besturingssoftware publiceert met een open source licentie. Lauro Ojeda heet hij, en hij zit nu op de robotica afdeling van CES 2014, een grote electronica beurs in Las Vegas. Op zijn website, die de vorm heeft van een blog, vind je ook allerlei tips, bv over debuggen en optimaliseren van je software.

Hij maakt zelf gebruik van Linux, de de commando’s en tools die hij daarvvoor gebruikt, zijn daarop afgestemd. De lego Mindstorms Robot EV3 draait zelf op Linux, en je kan er op inloggen met ssh.

De site heet robotnav.com.

EV3

De Lego mindstorms robot werd vorig jaar op diezelfde CES aangekondigd. Hij kwam op de markt als opvolger voor de vorige NXT robot.
Die vorige versie had een eenvoudigere microprocessor dan de huidige EV3, die een ARM 9 processor heeft met aan 300 MHz, 64 Mb RAM, 16 Mb flashgeheugen. Dat klinkt als de specificaties van een pc van 10 jaar geleden, maar dit toetsel heeft wel moderne aansluitingen: een SD kaartlezer, usb 2, GPIO met 4 in en 4 uitgangen, die toelaat om de ‘robotten’ aan elkaar te koppelen. Het hart van de robot is een doosje met aansluitingen en een LCD-scherm van 178 x 128 pixels, en wordt “de steen” of the brick genoemd. Je kan er 4 combineren, en er met lego op en rond bouwen.
De robot heeft verder een voelsensor, twee infrarood-sensoren, kleurdetectie, 2 grotere en 1 kleinere servo motoren en bluetooth. De usb-poort kan gebruikt worden om een wifi-stick aan te sluiten.
Ondanks het feit dat de robot intern op Linux draait, is het bijhorende programmeer-programma enkel beschikbaar voor Windows en Mac.
Maar je zou ook met LabView kunnen werken, of RobotC, en Java zou in ontwikkeling zijn.

Op de hempeldesigngroup blog werd in september vorig jaar aangekondigd dat er een toolkit ontwikkeld wordt om de robot met andere talen te kunnen programmeren. Die zou het voordeel moeten opleveren van eenvoudig van de sensoren te kunnen lezen, en de sturingen te gebruiken, en dit alles volgens de “unix way”; dwz net alsof je naar een bestand schrijft of uit een bestand leest. Helaas is er verder niet veel beweging meer te zien op die site.

http://linuxgizmos.com/linux-controlled-lego-mindstorms-ev3-robot-ships-sept-1/

http://www.lego.com/en-us/mindstorms/support/hardware/

http://hempeldesigngroup.com/blog/2013/09/25/making-hacking-accessible-lego-mindstorms-ev3/

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Comments are closed.