Search

Archives

Pages

Op mijn desktop:

Suggesties, commentaar, ... (klik of schrijf zelf:)e-mail webgang
Laatste titels:

PostgreSQL crash * Fisker crash

i-nieuws 6 na 6 ** March 28th, 2024 by wim.webgang **

PostgreSQL crash

Eén van de belangrijkste ontwikkelaars van de vrije en open source databank PostgreSQL is gestorven bij een vliegtuigongeluk in Groot-Brittanië. Hij vloog in een klein éénmotorig sportvliegtuigje en kwam om het leven bij een maneuvre op dinsdag 26 maart op de vlieghaven van IWM (Imperial War Museum). De vlieghaven is afgesloten.

Hij was belangrijk voor de ontwikkeling van een paar mogelijheden van PostgreSQL als:
- point in time recovery
- hot standby
- synchrone replicatie.
- in 2020 werkte hij aan clustering extentions.

Hij had een bedrijfje opgericht, 2ndQuadrant, waarin hij ontwikkeling van PostgreSQL deed, en ook andere programmeurs tewerkstelde.

Zijn foto kan je nog vinden op https://github.com/simonat2ndQuadrant

Dat bedrijf werd overgenomen door EDB, waar hij dan verder bleef werken.

Hij organiseerde vele jaren de PostgreSQL conferenties voor het Verenigd Koninkrijk, en was ook keynote speaker op de PostgreSQL conferentie in Praag vorig jaar, waar hij terugkeek op de opgang van PostgreSQL in 20 jaar van obscuur tot de populairste database, en optimistisch praatte over de volgende twintig jaar voor PostgreSQL.

De man was ondertussen op pensioen.

https://postgresql.life/post/simon_riggs/

Op de PostgreSQL site werd gisteren een aankondiging gezet met de titel: Remembering Simon Riggs.

https://www.postgresql.org/about/news/remembering-simon-riggs-2830/

Het nieuws is na te lezen op een site van de BBC:

https://www.bbc.com/news/articles/cjex992z0wlo

(Wat is PostgreSQL? www.youtube.com/watch?v=8W-J36IxYv4)

Fisker crash

Fisker is een merk van electrische auto’s dat de concurrentie met Tesla aanging in de VS.
Maar nu lijkt er een serieuze crash op komst, niet van 1 Fisker auto, maar van het hele merk.
Er waren al langer problemen, en het aandeel van Fisker werd begin deze week van de New Yorkse beurs geschrapt omdat het onder 1 dollar gezakt was.
In februari werd 15 % van het personeel ontslagen. De productie werd stopgezet en Fisker ging op zoek naar nieuwe investeerders.
Even werd gehoopt op een inbreng van automerk Nissan, maar de onderhandelingen sprongen af.
Begin vorige zomer werd de officiële verdeling van de Fisker auto’s in de VS gestart, en de eerste auto kreeg een handtekening van de grote baas zelf, de Deen Henrik Fisker.
Hij was oorspronkelijk een auto-ontwerper die ondermeer bij BMW werkte, en daar de Z8 ontwierp.
Hij startte in 2005 zijn eigen automerk, hij maakte sportieve wagens, maar dat lukte niet echt goed.
Na een paar mislukkingen wierp hij zich op de electrische wagenmarkt met de Fisker Ocean.
In 2018 trok hij naar de beurs, en het aandeel bereikte even een topkoers van meer dan 28 dollar.
Vorig jaar waren er serieuze problemen, hij kreeg niet genoeg wagens verkocht, en ging over van een directe verkoop naar samenwerking met externe autoverkopers.
Bovendien hadden ze een organisatorisch of informaticaprobleem, dat is niet duidelijk, waardoor ze de betalingen niet konden opvolgen.
Met als gevolg dat klanten dus niet (meer) om betaling gevraagd werden.
Sommige klanten hebben van hun voertuig nog niet 1 dollar betaald, maar de problemen zouden ondertussen opgelost geraken.
Een paar topmensen van de boekhouding zijn opgestapt.
Er waren ook wat technische problemen, en nu gooit de autobouwer zijn voorraad met korting op de markt, waarschijnlijk een stuiptrekking die eindigt in een faillisement.


Voor een nieuw bedrijf in de automobielsektor is het niet gemakkelijk om zelfs maar gewone problemen op te vangen als leveranciers die het af laten weten,
en de complexe samenwerkende systemen en software kunnen allerlei onverwachte randproblemen veroorzaken.
Zo kan bv een slecht werkend onderdeel teveel stroom trekken van de 12 volt batterij (niet die van de motor, maar die van de electronica),
waardoor die leeg geraakt, en de hele stuurelectronica het opgeeft, en de wagen dus stilvalt.
Ook andere automerken kennen allerlei problemen, zowel in de constructie als in de software, maar ze hebben een netwerk omdat op te vangen, en meestal ook wel een buffer.
Die heeft Fisker duidelijk niet.

compiled by BCP v.0.6.4

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Comments are closed.