Search

Archives

Pages

Op mijn desktop:

Suggesties, commentaar, ... (klik of schrijf zelf:)e-mail webgang
Laatste titels:

Afwijking naar links * Licht wint van donker * Einde cadobonnen * Einde moderatie

i-nieuws 6 na 6 ** June 11th, 2026 by wim.webgang **

Afwijking naar links

Tijdens de corona-epidemie werd onderzoek gedaan naar hoeveel mensen veilig in een ruimte kunnen bijeengebracht worden. Er werden proeven gedaan naar hoe mensen afstand houden, en hoe ze zich bewegen in de ruimte. Er werden beeldopnames gemaakt om te bestuderen.

Los van het afstand houden viel het de onderzoekers op dat de massa zich in een ruimte meestal begint te bewegen tegen de wijzers van de klok in. Ze vroegen zich af of dat toeval was, en begonnen te vergelijken met het gedrag in andere ruimtes, maar die tendens tekende zich telkens af. Toen vroegen ze zich af of het cultureel bepaald was, en deden verder onderzoek met collega’s in andere culturen, maar ook daar was de conclusie hetzelfde: de massa neigt naar bewegen tegen de wijzerzin.
Voorlopig kunnen ze niet verklaren hoe dat komt, al zou bv overwengde rechtshandigheid en dus ook rechtsvoetigheid daar een rol in kunnen spelen.

Licht wint van donker

Ondanks de afbraakpolitiek van de Ameriaanse regering tegen hernieuwbare energie, haalt licht het steeds meer van donker. Voor het eerst in de geschiedenis heeft het electricitietsnet in de VS meer energie van de zon geleverd (12.8 %) dan van steenkoolcentrales (12.2%). Vijf jaar geleden zat kool nog op bijna 20% van de energiemix. Mei van dit jaar was een record voor zonne-energie, er werd liefst 45.5 Terawatt-uur geoogst. Meestal sneuvelen de records in juni of juli, maar nu dus een maand vroeger. Zonne-energie haalt nu de derde plaats als opwekker van electriciteit, na gas en kernenergie.

Einde cadobonnen

Valve stopt met de cadobonnen voor Steam. De officiële reden is dat er te veel bedrog is met namaakbonnen. Ze zullen overschakelen op enkel nog digitale cadobonnen. Bonnen die in omloop zijn blijven wel geldig, en winkels die nog voorraad hebben mogen die ook nog verder verkopen, maar er zal geen nieuwe voorraad gemaakt worden.

Einde moderatie

Vorig jaar stopte Meta met het modereren en fact checken op hun platformen, en dat leverde het bedrijf waarschijnlijk een flinke besparing op, want de fact checkers werden de deur gewezen. Mark Zuckerberg legde het uit als een manier om de “free speech” terug ruimte te geven op hun communicatiemedia. De gevolgen laten zich raden. Een studie van “the Center for Countering Digital Hate” op 8 miljoen commentaren op Facebook toonden aan dat racistische commentaren en bedreigingen tegen politiekers verdrievoudigden binnen het half jaar. Gewelddadige bedreigingen verviervoudigden, en hate speech ook. Ook de bedreigingen tegen Trump namen toe, ze verdubbelden.

Maar toch is die vrijheid van meningsuiting niet zo vanzelfsprekend als het over Meta of Facebook zelf gaat. Een klokkenluider die een boek schreef over haar tijd dat ze bij Facebook werkte, Sarah Wynn-Williams, is met juridische dreigementen en een arbitrage-uitspraak het zwijgen opgelegd. Ze was uitgenogigd op het Hay festival, een literatuur- en kunstenfestival, een een panelgesprek over de buitensporige macht van big tech. Hoewel ze aanwezig was heeft ze geen woord gezegd, onder druk van de bedreiging dat elk verkeerd woord haar een boete van 50.000 dollar kan opleveren.

Ze is afkomstig van Nieuw-Zeeland, en heeft de opleiding van advocaat afgemaakt. Ze werkte oorspronkelijk als diplomaat, daana is ze, met een zeker idealisme, gaan werken voor Facebook, als Director of Public Policy. Maar na een tijd botert het niet meer en ze krijgt na zeven jaar zelfs haar ontslag. Om te bekomen schreef ze haar “memoir” in de vorm van een boek met de titel “Careless People”. Meta spande een rechtzaak aan omdat ze haar “non-disclosure agreement” zou hebben verbroken met het boek. Zelf heeft Meta geen non-disclosure ondertekend, dus strooien ze gul rond dat Sarah ontslagen is voor “slechte prestaties en toxisch gedrag”. Ze riskeren daar geen boetes mee, maar Sarah Wynn-Williams dus wel, en daarom doet ze er het zwijgen toe. Na het debat, waar ze heel de tijd zwijgend bij zat, kreeg ze van de zaal een staande ovatie.
De moeite die Meta doet om het boek uit de rekken te houden, en Wynn-Williams te bekladden doen de interesse in haar werk alleen maar toenemen lijkt het; het boek steeg na de rechtszaak tot de top 3 in de bestseller list van een andere Big Tech e-commerce bedrijf en haar stilzwijgende verschijning deden de boekenverkoop verdrievoudigen. In een aantal andere lijstjes stond het op 1 in 2025.

Careless People: A Cautionary Tale of Power, Greed, and Lost Idealism

https://www.linkedin.com/posts/brookeob1_i-overlapped-with-sarah-wynn-williams-entire-activity-7307410719807811585-evsf

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Tractor zonder technologie * Digitale onafhankelijkheid * Adafruit monddood gemaakt

i-nieuws 6 na 6 ** June 4th, 2026 by wim.webgang **

Tractor zonder technologie

Eén van de drijvende krachten achter de “right to repair” wetten in de VS, was de frustratie van de boeren over de technologie in huidige traktoren. Die belet eenvoudige reparaties, en dwingt de gebruikers elke keer naar de dure en niet altijd goed bereikbare officiële verdelers van het merk.
De boeren hebben zo de pest in het reparatie-monopolie dat ze op zoek gaan naar tweedehandstraktoren die minder of geen technologie bevatten, en gewoono werken en te herstellen zijn. Die boomende tweedehandsmarkr bracht dan weer een Canadees bedrijf op het idee om terug een gewone, eenvoudige, niet-technologische traktor op de markt te brengen. De verkoopprijs daarvan is maar de helft van de moderne technologische traktoren. Nadat de traktor op een show gedemonstreerd werd, liep het orderboekje vol en de fabrikant moest de aanvankelijk voorziene productie verdrievoudigen.

De traktormarkt volgt daarmee het idee van de Fairphone, die een gemakkelijk te herstellen modulaire gsm op de markt brachten.

Digitale onafhankelijkheid

Nieuwe ontdekkers van digitale afhankelijkheid zijn deze keer de gebruikers van Mac die een aantal jaar geleden braaf een Microsoft Office versie 2019 of 2021 kochten. Misschien deden ze dat bewust, omdat ze niet in de val wilden trappen van Office-365 online te gaan gebruiken, omdat ze in de plaats daarvan de software zelf in handen wilden hebben. Waarschijnlijk vonden ze het gewoon gemakkelijk om voort te blijven doen in Microsoft Office zoals altijd, maar aan dat gemak komt nu een einde. Volgens de site osnews.com zal Microsoft die Office versies gaan degraderen tot document “viewers”. Gebruikers zullen dan nog wel hun documenten kunnen bekijken met de software, maar ze zullen geen wijzigingen meer kunnen maken, of geen nieuwe documenten kunnen maken met die geïnstalleerde Office. Officiëel heet het dat de software zijn “End of support” heeft bereikt, in oktober 2023 zelfs al, dus wie klaagt? Het staat toch allemaal in de EULA, de licentie-overeenkomst. En als het er al niet in stond, er staat wel in dat Microsoft die EULA ook te allen tijde mag wijzigen, eenzijdig.

Microsoft zal de software vanaf juli omschakelen naar een “beperkte functionaliteit”. Ze adviseren de gebruikers om een Office 365 licentie te nemen. Of de “Office voor thuisgebruik 2024″ te kopen. Microsoft spreekt over een ondersteuning van doorgaans 5 jaar, beginnen te tellen van de eerste uitgave van de software.

Dus wie die software wil blijven gebruiken, kan alle netwerkverbindingen definitief verbreken op die computer, en hem gebruiken als een niet-verbonden typmachine. En dan maar hopen dat het niet geprogrammeerd is met een timertje op basis van de kalenderdatum van de ingebouwde klok. Het kan ook dat de trigger zit in het checken van een digitaal certificaat, dat nu dus verlopen zal zijn.

Adafruit monddood gemaakt

Adafruit kreeg een juridische dreigbrief van Flux, naar aanleiding van een publicatie op hun blog.
Waarschijnlijk ging het over een artikel over Flux, een AI tool om printed cuircuit boards te ontwerpen met behulp van AI. Het artikel* werd offline gehaald om te overleggen wat te gebeuren staat nu. De voorpagina van de blog staat nu vast op een artikel dat uitlegt wat de overwegingen zijn bij Adafruit, ondertekend door ladyada en “pt”** en je kan niet meer voortscrollen naar andere artikels. ***

Adafruit werd opgericht door Limor Fried (bijgenaamd lady ada) in 2005 vanuit haar kot van haar studies aan het MIT. Ondertussen is het een bedrijf met 50 werknemers, en het zou volledig in handen zijn van vrouwen. Ze zijn gespecialiseerd in open source hardware, en verkopen naast componenten en tools ook allerlei educatieve middelen.

* Gezien de bedreiging zal het geen positief artikel geweest zijn vermoeden we
** (blijkt Phillip Torrone te zijn, van bv “hackaday”, “Make magazine”, en die samen met ladyada de reeks “citizen engineer” maakte)

*** Als je nog een oude link hebt van artikels of rubrieken kan je die waarschijnlijk wel gebruiken, zoals :

https://blog.adafruit.com/author/adafruit_learn/

of je kan proberen via the internet archive’s wayback machine.
bv:

https://blog.adafruit.com/2026/05/26/the-mac-nano-powered-by-the-raspberry-pi-cm0/

May 26, 2026 AT 5:07 pm
The “Mac Nano” powered by the Raspberry Pi CM0
— by Anne Barela
May 26, 2026 AT 4:40 pm
Python developers update their Guidelines For Using AI Tools
— by Anne Barela
May 26, 2026 AT 3:45 pm
Z386 is an open-source 80386 built around original microcode
— by Anne Barela
May 26, 2026 AT 3:27 pm
To study how chips really work, MIT researchers built their own operating system
— by Anne Barela
May 26, 2026 AT 3:01 pm
One-chip ADSR using the ATTINY1616
— by Anne Barela
May 26, 2026 AT 2:53 pm
Motorola DynaTAC from 1983 MAXIMIZED With Raspberry Pi Pico
— by Ben
May 26, 2026 AT 2:47 pm
A small HDMI video and audio driver for the Raspberry Pi RP2350 @raspberry_pi
— by Anne Barela
May 26, 2026 AT 2:38 pm
Voice Stick turns an M5Stack StickS3 into a Bluetooth push-to-talk input device for macOS
— by Anne Barela
May 26, 2026 AT 2:22 pm
WCH Serial ISP programming for use with WCH CH32V203 ICs
— by Anne Barela
May 26, 2026 AT 1:01 pm
DIY Battery Powered LED Badminton Set for Night Play
— by Kelly
May 26, 2026 AT 12:53 pm
The Adafruit IoT Monthly Newsletter for June 2026 is out NEXT WEEK, Subscribe Now!
— by brent
May 26, 2026 AT 12:30 pm
JP’s Product Pick of the Week returns next week
— by John Park
May 26, 2026 AT 12:22 pm
An app for using that old USB scanner your computer can’t talk to
— by Anne Barela
May 26, 2026 AT 12:00 pm
Washing Wearable Electronics #Wearables
— by Jessie Mae
May 26, 2026 AT 11:55 am
Phosphene is a video wallpaper engine for macOS Tahoe
— by Anne Barela

https://www.adafruitstatus.com/

Lift ^ | Lift v | Comments Off

AI depressie * Rust in Linux * Perfect willekeurig

i-nieuws 6 na 6 ** May 28th, 2026 by wim.webgang **

Perfect willekeurig

Eén van de moeilijkste dingen voor een computer is een willekeurig getal geven. Een computer is goed in bewerkingen, maar welke bewerking moet je doen om een willekeurig getal te krijgen als uitjkomst? Meestal wordt dus met truukjes gewerkt, bv een tellertje dat het aantal milliseconden telt sinds het inschakelen van het apparaat. Aan de TTH Zurich zijn ze er nu in geslaagd om -naar eigen zeggen- perfecte willekeur uit de computer te krijgen.
Daarvoor gebruiken ze een quantum computer, waarbij supergeleidende chips op dertig meter van elkaar gezet worden, en de verbinding wordt gekoeld om een hogere datadoorvoer mogelijk te maken. Ze noemen de methode “randomness amplification” door een aangepaste loophole-free Bell test.
Als toepassing zien ze allerlei vormen van encryptie, digitale identiteit enz.
Natuurlijk is het onhandag om daar overal zo’n opstelling voor nodig te hebben, dus zien ze het eerder als een bron voor betrouwbare randomness. Ze kunnen een certificaat van randomness geven, en ik kan me voorstellen dat ze Randomness As A Service kunnen aanbieden.
Op woensdag werd er een artikel over gepubliceerd in Nature onder de titel “Experimental randomness amplification”.

Rust in Linux

Greg Kroah-Hartman gelooft in de toekomst van de programmeertaal Rust in Linux.
Het gebruik van Rust kan zorgen voor het vermijden van kleine foutjes die soms een beveiligingsprobleem kunnen opleveren. Momenteel worden met behulp van AI een hele reeks kleine bugs gevonden, die soms al jaren bestaan in de code.
Dikwijls hebben die te maken met het geheugenbeheer in de programmeertaal C.
Aangezien daar de programmeer verantwoordelijk is voor het geheugenbeheer en niet de programmeeromgeving, gebeurt het soms dat vergeten wordt een geheugenlocatie terug vrij te geven, mogelijke fouten worden niet getest, enz. Die kleine foutjes kunnen er bv toe leiden dat het geheugen volloopt en een computer crasht. De programmeertaal Rust heeft die problemen niet. Met Rust, waar geen garbage collenction nodig is, zouden 60% van de bugs niet bestaan, zegt hij.
Er woedt al een tijdje een discussie onder de programmeurs van de Linux kern over het al dan niet gebruiken van Rust om aan Linux te werken. Niet iedereen is daar even enthousiast over, maar Greg Kroah-Hartman vindt het onderhoud van de Linux code veel gemakkelijker met Rust code. De programmeurs die daar mee bezig zijn komen ieder jaar samen, en daar bespreken ze dat soort dingen. Eind vorig jaar deden ze de uitspraak dat het experiment met Rust in Linux voorbij is. Het is nu geen experiment meer, het is een vaste waarde.
In 2025 bevatte de Linux kernel 34 miljoen lijnen code in de programmeertaal C, en vijfentwintig duizend lijen code in Rust. Vooral nieuwe drivers worden in Rust geschreven, en heel wat utilities worden omgezet van C naar Rust. Het is natuurlijk niet vanzelfsprekend dat Linux programmeurs naast C nu ook nog Rust moeten leren.
Maar ze werken nu al aan het overnemen van de manier van werken van Rust, zelfs bij het programmeren in C. Dus zelfs als Rust plots niet meer gebruikt zou worden, hebben ze er genoeg van geleerd om het nuttig te maken.

Rust is een open source programmeertaal en is momenteel aan versie 1.95.0.
Veel grote internetbedrijven gebruiken het ook intern voor ontwikkeling van hun systemen.
Te vinden op:https://rust-lang.org/
3:24 PM

AI depressie

Heel wat CEO’s zijn teleurgesteld in KI. Ze hebben er even mee gespeeld, er een tekst mee gemaakt, een contract laten opstellen, in het beste geval een prototype gebouwd, en ze geloven al gauw dat KI het werk gaat doen van mensen.
Maar ze vergeten de laatste meters van de koers. Zij zijn het niet die een product werkend moeten krijgen, die onmogelijke menselijke voorwaarden moeten uitleggen aan AI modellen, die de halucinerende AI modellen moet afremmen. Ze zitten niet op de plek waar het werk echt gedaan moet worden, en ze schatten dus fout in wat KI kan of niet kan.
Ze nemen alvast beslissingen op basis van hun veronderstellingen over AI, en geraken daarna gefrustreerd dat die niet uitkomen.

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Vergissing

i-nieuws 6 na 6 ** May 21st, 2026 by wim.webgang **

Vergissing

Google heeft per vergissing code gepost om een chromium bug te testen, meer bepaald toont die code aan hoe misbruik te maken van een bug in de chromium code.
Lyra Rebane is gespecialiseerd in website veiligheid en had het probleem in 2022 ontdekt, én gemeld aan de makers van chromium. De chromium engine wordt gebruikt in verschillende browsers, dus de impact was mogelijk groot: Chrome, Edge, Brave, Opera, Vivaldi, en Arc zijn allemaal browsers die gebouwd zijn op de chromium code.

Lyra Rebane zag de testcode en zette haar bugmelding publiek.
Even later bleek echter dat die bug niet was opgelost:

“OH NO I JUST REALIZED THIS IS NOT ACTUALLY PROPERLY FIXED AND STILL WORKS”

“even worse, edge no longer even makes the download menu pop up, so it’s completely silent js rce that keeps running even after you close the browser !!”

“all from just visiting a single website once !!”

“issue set to private again, hopefully it’ll get fixed properly this time :p”

De voorbeeldcode werd weggehaald bij Google en de bugmelding werd terug private gezet, maar ondertussen was die natuurlijk al wel verspreid, met mogelijk misbruik tot gevolg.

https://infosec.exchange/@rebane2001/116606719764376414

GitHub gekraakt

Er is iemand binnengeraakt op de interne repositories van GitHub.
Daarvoor werd gebruik gemaakt van malware, die door een nietsvermoedende werknemer van GitHub werd gebruikt.

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Mensen passen zich aan aan KI * Gevecht voor energie * Mensen of KI

i-nieuws 6 na 6 ** May 14th, 2026 by wim.webgang **

Mensen passen zich aan aan KI

Mensen blijken zich goed aan te kunnen passen aan AI. Vooral als het management druk uitoefent o KI te gebruiken. Bij verschillende bedrijven worden werknemers onder druk gezet om AI te gebruiken, mogelijk om de AI te trainen om hun taken over te nemen. Het gebruik van AI levert werknemers punten op in hun beoordeeling. Werknemers bij Amazon hebben getoond dat ze zich aanpasen, en massaal AI beginnen gebruiken.
Ze kunnen gebruik maken van zogenaamde AI agents. Die kunnen automatisch taken uitvoeren voor de gebruikers. Het gebruik van AI door werknemers kan gemakkelijk afgelezen worden aan de AI tokens die ze verbruiken. De AI tokens zijn een maat die de leveranciers van AI diensten gebruiken om het verbruik af te rekenen. Dus beginnen de werknemers manieren te zoeken om een zo hoog mogelijk gebruik van tokens te veroorzaken. Ze beginnen allerlei onbelangrijke taken toe te vertrouwen aan AI om hun gebruik op te krikken. En uiteindelijk vragen de werknemers aan AI hoe ze hun gebruik van tokens kunnen opvoeren. Benieuwd wat de managers met die statistieken gaan doen…

Gevecht voor energie

Het gevecht voor energie tussen lokale bewoners en investeerders in datacentra voor KI gaat verder in de VS én daarbuiten.

Microsoft heeft wereldwijd elk kwartaal een nieuwe 1 gigawatt aan datacentra capaciteit nodig, en alle projecten in de VS zijn gestrand op tekort aan electriciteit en de verhoogde CO2 uitstoot maken het moeiljk.

In Kenya is een AI datacentrum voor Microsoft gepland dat door zijn electriciteit verbruik een bedreiging vormt voor de energievoorziening van de bevolking. Het project beoogde aanvankelijk 100 megawat aan electriciteitsverbruik, maar de lange-termijnplanning ging richting 1 Gigawatt Eén Gigawatt! Het hele land heeft maar een vermogen van 3 Gigawatt, dus ofwel is het land één derde van zijn energievoorziening kwijt, ofwel heeft het project van het datacentrum een probleem.
De president van het land zegt dat ze de heft van het land zouden moeten loskoppelen om het doel van de datacentra te halen.
Dat is extra pijnlijk voor Kenia, want ze hadden een mooi traject afgelegd op gebied van energietransitie tot nu toe en waren koploper in Afrika.
Negentig procent van hun electriciteit wordt opgewekt door hernieuwbare energie, en het land streefde ernaar binnen een paar jaar aan 100% te zitten. Een derde van hun energievoorziening komt van een geothermische installatie in de Great Rift Valley, een gebied met veel vulcanische aktiviteit. Daar wordt hitte uit de aarde gebruikt om stoomturbines aan te drijven.

Microsoft had een investering van 1 miljard dollar aangekondigd in 2024 om hun doel te realiseren: een Oost-Afrikaans cloud-knooppunt.

Mensen of KI

Cisco kondigde aan dat er ongeveer 4000 banen zullen sneuvelen bij een reorganisatie vanaf vandaag, dat is “slechts” 5% van hun totale personeelsbestand. Ze volgen daarmee heel wat andere bedrijven in de technologiesektor. Het router en switches makende bedrijf maakte geen verlies of zo, integendeel, het spint garen bij de vele investeringen in nieuwe datacentra. Cisco doet de reorganisatie om zijn investeringen te verschuiven in de richting van de noden van KI.

compiled by BCP v.0.7.1

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Nieuwe start voor ReactOS

i-nieuws 6 na 6 ** May 7th, 2026 by wim.webgang **

Nieuwe start voor ReactOS

ReactOS heeft een nieuwe start en installatie-CD ontwikkeld.
Het besturingssysteem is een open source remake van Windows. Het probeert zo compatibel mogelijk te zijn met Windows, zodat typische software er op kan draaien.
In .. werd begonnen met de ontwikkeling, en ondertussen vieren ze dus hun 30e verjaardag.
Het Reactos systeem evenaart ongeveer de functies van Windows XP, en is dus vooral geschikt om oude software op te draaien, ook nog op oude computers. Voor gebruikers biedt het een systeem om oude Windows programma’s te blijven gebruiken zonder vast te zitten aan de licentiepolitiek van Microsoft. Veel volwassenen hebben bv favoriete games van vroeger die ze zo kunnen blijven spelen. Voor de allerlaatste nieuwste computers is ReactOS niet geschikt, het zal er waarschijnlijk zelfs niet op kunnen draaien, tenzij in een VM.
De software wordt beschouwd als zijnde in het “alfa” stadium, het versienummer is momenteel 0.4.16, het is dus geen afgewerkt produkt. In bedrijven kan het gebruikt worden om oude en/of dure machines aan te sturen die gemaakt zijn om door een Windows computer bediend te worden in een versie die nu niet meer beschikbaar is.

De voorbij week kon je op github een aanpassing zien:

[REACTOS] Merge our bootcd and livecd into an all-in-one ReactOS BootCD

https://github.com/reactos/reactos/commit/b2e33f26eb3230c1a1535b6ea2833b0bb1ad128b

Nu met Windows bezig zijn lijkt iets van het verleden, maar ze hebben 29 deelnemers die meewerken aan het project en bijna duizend volgers op github.

Hun forum lijkt ook een relict, het draait op phpBB:

https://reactos.org/forum/

Zie ook:

https://github.com/reactos

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Aardondergang * Nieuwe vos * Modulair ontwerp kan * GSM ban in Engeland

i-nieuws 6 na 6 ** April 23rd, 2026 by wim.webgang **

Aardondergang

Het is eens iets anders dan een zonsondergang of een maansverduistering: Astronout Reid Wiseman postte een filmje van een aardsondergang. Dat maaktze hij met zijn smartphone van in de Artemis II missie, die rond de maan vloog met een bemanning van vier. Op tien april landden ze terug op de aarde. Reid kon niet goed door het raampje naar de aarde kijken die acher de maan verdween, dus hij richtte zijn smartphone door het raam en filmde.

meer beelden:

https://www.planetary.org/articles/the-best-images-from-artemis-ii

aardsondergang:

https://9to5mac.com/2026/04/20/astronauts-astounding-iphone-17-pro-max-video-shows-earthset-from-space/

Nieuwe vos

Het team dat Firefox maakt heeft samengewerkt met Anthropic om nog vo’o'r het uitbrengen van Firefox 150 een extra controle op programmeerfouten te doen. Firefox versie 150.0 is deze week uitgekomen en zou dus veiliger moeten zijn dan ooit.
Behalve de vele bug fixes zitten er ook verbeteringen in op gebied van Split view, om twee verschillende dingen naast elkaar te zien in één onderverdeeld venster, Dat is handig om bv links iets te lezen, en rechts vertaling of randinformatie erover op te zoeken. Over vertalen gesproken: je kan in de url-balk nu ook “translate” tikken om snel een vertaal van-naar scherm te krijgen. Wie geen split-screen gebruikt, maar tabs om verschillende sites open te hebben in zijn Firefox, krijgt ook een extra hulpmiddel om de kopieren: je kan verschillende tabs selecteren, en dan “copy” doen, om de verschillende URL’s en titels van die websites elders terug te plakken. Verder zijn de mogelijkheden van pdf gebruik uitgebreid: er is nu een ingebouwde PDF editor, waarmee je pdf-bestanden kan aanpassen, en exporteren.
Verder zijn er aanpassingen en verbeteringen aan de Enterprise versie, en zijn er nieuwigheden voor web developers.

Het Firefox team kon ook een eerbetoon publiceren aan 22 programmeurs die als nieuwe vrijwilliges voor het eerst meegewerkt hebben aan Firefox.
Ze zijn te vinden onderaan de pagina met de “release notes”:

https://www.firefox.com/en-US/firefox/150.0/releasenotes/

.

Modulair ontwerp kan

Framework heeft bewezen dat ze een modulaire laptop kunnen maken en onderhouden. Hun Laptop 13 gaat nu vijf jaar mee, en er zijn wel nieuwe processorversies gemaakt, en andere schermen gemonteerd, maar het modulaire ontwerp van de de laptop is verder wel hetzelfde gebleven als het origineel, en gebruikers konden dus ook gemakkelijk upgraden door bepaalde onderdelen te vervangen.

Nu hebben ze een echt nieuw model, ze noemen het Framework Laptop 13 Pro, en die is volledig van nul terug ontworpen. Ze prijzen hem aan als de ultieme programmeurslaptop met uitstekende Linux ondersteuning. Er zit voor het eerst een touchscreen in. De batterij is groter. Hij weegt 1,4 kg. En het concept is weer om zo uitwisselbaar mogelijk te zijn op gebied van onderdelen.

Ze verkopen de laptops in een doe-het-zelf versie zonder geheugen of operating system, daar moet je dan zelf voor zorgen. Er zijn ook samengebouwde en geïnstalleerde versies mogelijk, met een systeem naar keuze, bv Ubuntu, en ook zijn alle onderdelen apart te koop.

GSM ban in Engeland

Er zijn al heel wat scholen en heel wat landen waar gsm’s geweerd worden op één of andere manier, en Engeland sluit zich daar nu waarschijnlijk bij aan.
Er is een voorstel om smartphones te vebieden in de scholens, en de discussie laait hoog op. De regering zegt dat het vooral een juridisch fundament legt voor wat scholen in de praktijk dikwijls al doen.
De officiële richtlijn van het ministerie van onderwijs is dat scholen overdag gsm-vrij moeten zijn.
De scholen zelf zijn vooral vragende partij om de middelen te krijgen die nodig zijn om een smartphone politiek in te stellen en af te dwingen in de praktijk.

In andere landen van het Verenigd Koninkrijk zijn er andere regels, In Schotland en Wales zijn het de directies die de regels bepalen, in Noord-Ierland is juist een pilootproject voor gsm-vrije school afgelopen en de resultaten worden verwacht binnen een paar maanden.

https://www.theguardian.com/politics/2026/apr/20/mobile-phones-statutory-ban-schools-england-bill-amendment

compiled by BCP v.0.7.1

Lift ^ | Lift v | Comments Off

AI kannibaal voor open source * Only 1 office * Claude ontsnapt * Opvolger voor wordpress * Amerika krijgt het warm

i-nieuws 6 na 6 ** April 2nd, 2026 by wim.webgang **

Moeilijk nieuws interpreteren na de 1e april… (*)

AI kannibaal voor open source

Gisteren werd een video gepost op youtube met een demonstratie van twee programmeurs die een demonstratie gaven van hoe AI programmeertools losgelaten worden op de broncode van een programma, en daar op korte tijd een eigen versie van maakt.
De code op zich is door de AI geschreven, dus het is geen letterlijke kopie, maar de software doet wel hetzelfde.

Dat kan een bedreiging zijn voor bedrijven die software schrijven, maar hun broncode – behalve die van Claude ;) – is meestal niet toegankelijk.

Broncode die wel publiek is, zoals die van alle open source en free software, kan natuurlijk wel gevoerd worden aan de AI parasiet. Daarmee kan dus op korte tijd een zogezegd nieuwe software mee geschreven worden, een zogenaamd “clean room process”, iets wat anders minstens maanden zou duren.
En wie houdt de programmeurs achter de tool tegen om die versie een commerciële licentie te geven, en de gegenereerde broncode achter een kluisdeur te bewaren?
Daarmee zou een vrije software licentie als de GPL overtreden worden, maar aangezien de broncode niet letterlijk werd overgeschreven zitten we in een grijze zone.
Of zelfs een vacuum. Wie heeft de rechten? De programmeurs hebben de code niet geschreven. De AI dan? Maar dat is geen persoon.

Het youtube filmpje van de demonstratie is opzichtig lawaaierig en van slechte kwaliteit, en de datum van het gebeuren is 1 april, maar het zet toch aan het denken.

Filmpje “The death of open source”:

https://www.youtube.com/watch?v=9qEtm2zx314

Bij nader inzien (letterlijk toen we de video bekeken) blijkt het minstens gedeeltelijk opgenomen te zijn op Fosdem26…

Only 1 office

Of is het Only 1 april office: OnlyOffice zegt zijn samenwerking met Nextcloud op. Nextcloud gebruikers konden OnlyOffice gebruiken van in hun Nextcloud login om hun documenten online te openen enz. Aan die samenwerking van 8 jaar zou nu dus een einde komen. Als reden geeft OnlyOffice het niet-loyale gedrag van partner Nextcloud. Die zouden namelijk een cloon van OnlyOffice hebben gemaakt, en die Euro-Office genoemd hebben.
Er zouden een aantal Europese bedrijven mee achter dit initiatief zitten, zoals IONOS, een hosting bedrijf.
Volgens OnlyOffice is het een overtreding van de auteursrechten op hun software.
OnlyOffice bestaat als office pakket voor verschillende computerplatformen, en kan ook op een eigen server draaien. Het is te vinden op GitHub, als een open source project onder een AGPLv3 licentie. Dat is een licentie die toelaat dat de broncode gebruikt wordt door anderen, zolang aan de voorwaarden van de licentie is voldaan:

https://www.onlyoffice.com/blog/2026/03/onlyoffice-flags-license-violations-in-euro-office-project-by-nextcloud-and-ionos

OnlyOffice ergert er zich ondermeer aan dat geen duidelijke vermelding wordt gedaan van het oorspronkelijke project, wat begrijpelijk is.
Ten tweede zeggen ze dat de licentievoorwaarden niet werden gevolgd.

De AGPLv3 is een bekende licentie van de Free Software Foundation, maar in de reaktie van onlyoffice zit een rare wending bij de bijkomende voorwaarden bij de AGPLv3

- verplicht om het originele logo te behouden in afgeleide werken.
- verbod van gebruik van beschermde merken.

Als je verplicht het originele logo te houden in afgeleide werken, maar als je verbied hun “merk” te gebruiken, wat dan in dat logo zit, lijkt het een soort opgezette val om te vermijden dat een afsplitsing gemaakt wordt.

Verder moet gekeken worden onder welke licentie het Euro-Office project zijn code dan deelt; dat zou ook de AGPLv3 moeten zijn.

Wikipedia verwijst naar -geloof het of niet- een github pagina!

https://github.com/Euro-Office

Een bespreking van 2024:

https://www.techradar.com/reviews/onlyoffice-review

Claude ontsnapt

De broncode van de AI tool Claude code van Antrophic is per vergissing gelekt, en is verspreid geraakt op internet, bv op het github platform.
Een beveiligingsonderzoeker ontdekte een .map, een broncodemap met 1900 bestanden op het “npm registry”, een online platform om JavaScript software te delen en hergebruiken. Node Package Manager is de broncode beheerder voor Node.js, de javascript runtime. Waarschijnlijk is bij het uploaden van een open source tool per vergissing een plaatselijke .map file meegegaan, en die bevatte dus heel de broncode van Claude code.

Antrophic zit serieus verveeld met het ontsnappen van de broncode van hun succesvolle product. Het heeft nu beroep gedaan op copyright wetgeving om de code te laten verwijderen door github.

Maar het zal moeilijk zijn dat helemaal in te dijken, want er zijn zoveel kopieën gemaakt en verspreid (ze willen er 8000 laten verwijderen volgens the Wall Street Journal, maar nadien bleken het er toch “maar” 96 te zijn), en die kunnen door internetgebruikers natuurlijk ook op hun eigen computer bewaard zijn.

Bovendien heeft iemand al het initiatief genomen om met kennis van de code zelf terug zo’n programma te schrijven, maar dan in een andere programmeertaal. Veel kans dat hij daarvoor Claude code gebruikt heeft, of misschien een tool van de concurrentie.

https://www.npmjs.com/

https://dev.to/gabrielanhaia/claude-codes-entire-source-code-was-just-leaked-via-npm-source-maps-heres-whats-inside-cjo

Opvolger voor wordpress

Op woensdag werd door Cloudflare een spirituele opvolger voor Wordpress aangekondigd: EmDash.
Wordpress wordt gebruikt voor meer dan 40 procent of alle websites op het internet.
En ook hier is met behulp van AI het Wordpress pakket “van de grond terug opgebouwd”. Ze zouden er twee maand aan gewerkt hebben. EmDash zou volledig in TypeScript geschreven zijn, en wordt gelabeled met “server-less” design, gebruikmakend van het Astro Javascript framework.
Plugins zouden in een sandbox draaien en daardoor minder gevoelig voor beveiligingsproblemen.
De nadruk van EmDash zou meer op beveiliging liggen. De licentie zou een MIT licentie zijn.

De github pagina : zegt “EmDash is a full-stack TypeScript CMS based on Astro; the spiritual successor to WordPress”
De software wordt er “Beta-preview” genoemd.

Zie:

Introducing EmDash — the spiritual successor to WordPress that solves plugin security

https://blog.cloudflare.com/emdash-wordpress/

https://w3techs.com/technologies/details/cm-wordpress

Amerika krijgt het warm

In het westen van de VS is de sneeuw met recordsnelheid aan het verdwijnen. Dat voorspelt een droge zomer, want als de sneeuw langer blijft liggen, en traag smelt tijdens de zomer, is er meer water beschikbaar voor de omgeving.
Meer dan negentig procent van de weerstations rapporteerden een lager dan normaal niveau van water-equivalent, aanwezigheid van sneeuw en water dat omgezet kan worden in water tijdens de zomer. Er werden in maart meer dan duizendvijfhonderd record temperaturen opgetekend. Zelfs als het nu nog wat zou bijsneeuwen zal dat te laat zijn om de watervoorraad aan te vullen. De wetenschappers zijn ronduit gechockeerd door de cijfers. In de winter was er al meer regen in de plaats van sneeuw, en daardoor kan nieuw bijgevallen sneeuw ook minder blijven liggen. De meren in de buurt van Californië zijn ook niet bijgevuld geraakt, en hebben maar een derde tot een kwart van de normale watervoorraad.
Steden zullen een beleid moeten uitwerken over hoe het beschikbare water verdelen, en dat wordt niet gemakkelijk. Sommigen zullen nu al besparingen in watergebruik moeten opleggen. En de landbouw zal zich moeten aanpassen, ze zullen mischien maar tot mei water voor hun gewassen hebben.
En de droogte houdt ook meer brandgevaar in tijdens de zomer, wat ook al jaren een groeiend probleem is. Er zijn nu al tientallen branden geweest, nog voor de zomer goed begonnen is. Als er een vonk ontstaat in een sneeuwlandschap is dat minder een probleem dan in een droge omgeving. Wetenschappers zoals die van de Clark University in Worcester, vinden het vooral pijnlijk dat de dingen die ze voorspeld hebben jaren geleden, nu ook effectief beginnen impact te hebben.

https://www.clarku.edu/faculty/profiles/abby-frazier/

compiled by BCP v.0.7.1

Lift ^ | Lift v | Comments Off

i-nieuws 6 na 6 ** March 26th, 2026 by wim.webgang **

helpt immigratie-ambtenaren * Kanarie bij de post * Vibe coding geblokkeerd

AI helpt immigratie-ambtenaren

In Canada heeft de immigratiedienst een nieuwe AI strategie uitgerold. Daarbij moet de kunstmatige intelligentie de efficiëntie doen toenemen, en de dienstverlening garanderen. Voorheen had de dienst al gebruik gemaakt van analytische hulpmiddelen om patronen van fraude bloot te leggen en nu wordt dus ook geëxperimenteerd met kunstmatige intelligentie om dat meer te automatiseren.
Maar zelfs nu de kunstmatige intelligentie officieel nog enkel als hulpmiddel gebruikt wordt, loopt het al fout. De advocaat van een aanvrager van een verblijfsvergunning, iemand die al in Canada werkte- en wiens aanvraag was afgewezen, is verontwaardigd over de gang van zaken. Want hoewel de beslissing door een ambtenaar genomen is, die de weigering ondertekende, blijkt uit de inhoud dat er AI is gebruikt, en dat die bovendien bovenmatig hallucineert. De reden voor de weigering was dat de vaardigheden die vereist zijn voor haar huidig werk niet overeen kwamen met haar opgegeven werkervaring. De persoon in kwestie heeft een PhD in verouderingsummunologie, en doet daar onderzoek naar naast het lesgeven aan de McMaster University. Maar blijkbaar verstond de AI agent dat niet. Die heeft dat dan maar voor zichzelf vertaald naar “bedrading van electronische circuits en bouwen van robot controlepanelen”. De aanvrager had een tijdelijke verblijfsvergunning, die ze nu wou verlengen tot een permanente verblijfsvergunning, en ze kreeg daar een gemotiveerde weigering op: haar ervaring komt niet overeen met de huidige job-vereisten, die door de AI bot omgezet waren naar iets dat hij zelf kon bevatten.

Zie ook the Toronto Star www.thestar.com

Kanarie bij de post

De Amerikaanse post, U.S. Postal Service, is van plan om een toeslag van acht procent te gaan toepassen op verzendingen van pakjes, om de kosten van de stijgende brandstofprijzen op te vangen. Dat zou dan een publieke getuigenis zijn over de negatieve gevolgen van de Amerikaanse oorlog tegen Iran, en dat gaat de president van de VS niet leuk vinden. Bij concurrerende diensten als FedEx en UPS zijn die toeslagen al langer in gebruik, maar die hebben als prive bedrijven meer vrijheid om hun prijzen aan te passen. Het postbedrijf heeft het al jaren moeilijk, sleept verliezen mee, en ondanks een tienjarenplan om het bedrijf op orde te krijgen, maakt het nog altijd verlies.
De prijsverhoging bij de U.S. Postal Service moet nog goedgekeurd worden door de toezichthoudende commissie voor de post, dus het is afwachten of dat gaat lukken. Zo ja, zal de verhoging pas ingaan eind april. De commissie bestaat uit vijf commissarissen die aangesteld zijn door de president, met goedkeuring van de senaat. De voorzitter van het controleorgaan voor de post stapte onlangs op, en de betrekking wordt nu waargenomen door de vice-voorzitter Robert G. Taub, die tijdens Trumps eerste termijn al voorzitter was, en die kans heeft om dat opnieuw te worden.

Vibe coding geblokkeerd

Apple heeft tijdelijk updates voor apps voor vibecoding, zoals Replit en Vibecode, geblokkeerd.
Het probleem zou zijn dat de app die wordt ontwikkeld in een webvenster draait in de tool zelf, en niet bv een browservenster opent om dat in te doen. Bovendien is die nieuw ontwikkelde app op dat moment aanwezig op de smartphone zonder dat die geïnstalleerd werd via de App Store, dus zo kan de app store omzeild worden.

compiled by BCP v.0.7.1

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Winkelwagentje van FBI * De stronthoop van Microsoft’s Cloud * Werkmieren voor Niantic

i-nieuws 6 na 6 ** March 19th, 2026 by wim.webgang **

Winkelwagentje van FBI

In 2023 liet het FBI in zijn Winkelwagentje kijken toen toenmalig directeur van het FBI, Christopher Wray, voor een senaatscommissie moest getuigen, en hij de vraag kreeg of zijn diensten locatiegegevens kochten. Dat hebben ze gedaan in het verleden in een pilootproject, antwoordde die, maar op datzelfde moment in 2023 deden ze dat niet. Voorbije woensdag zat huidig directeur Kash Patel in het praatstoeltje van de senaat, en hij gaf toe dat het FBI momenteel informatie koopt om die bv inzicht geeft in de locatie van mensen. Dat heeft hen al waardevolle informatie opgeleverd in werkelijke dossiers. Door de informatie te kopen van gespecialiseerde datahandelaars kunnen ze de wet omzeilen die zegt dat ze toestemming nodig hebben van een rechter om zo’n informatie op te vragen bij bv telefoonmaatschappijen, reageerde senator Ron Wyden.
De vraag kwam op de agenda toen bleek dat de grenspolitie ook locatiedata kocht, zelfs op een online real-time beurs. Normaal worden zo’n data voor advertentiedoeleinden gebruikt.

Meer op 404media:

https://www.404media.co/cbp-tapped-into-the-online-advertising-ecosystem-to-track-peoples-movements/

De stronthoop van Microsoft’s Cloud

Een paar jaar geleden onderzochten federale experts van de VS de cloud diensten van Microsoft (GCC High) die moesten dienen voor overheidsdiensten. De dienst werd meer dan tien jaar geleden opgericht om het gebruik van de cloud in goede banen te leiden, aangezien het soms gaat over de grootste geheimen inforatie.

Het Federal Risk and Authorization Management Program is verantwoordelijk voor het keuren van diensten die de overheid gebruikt, en die stelden een aantal gebreken vast: ontbreken van fatsoenlijk gedetailleerde beveiligingsdocumentatie, wat leidde tot een gebrek aan vertrouwen in de algemene veiligheid van het systeem. Het bedrijf kon al jaren geen uitleg geven hoe het gevoelige gegevens in de cloud gepast beschermt, en dus konden de onderzoekers geen goedkeuring uitspreken voor die cloud diensten. Eén van de onderzoekers noemde het ronduit “a pile of shit”, een stronthoop dus.

Een stronthoop heeft allerlei eigenschappen: ondoorzichtig, glibbering, en als je er niet in de buurt moet zijn blijf je er ver van weg. Dat kon de Amerikaanse overheid helaas niet, want ze waren al begonnen met het gebruik van die Microsoft cloud, dus ze zaten al tot over hun oren in de … risico’s.

Met toegeknepen neus keurde het FedRAMP, zoals de risicobeheersingsdienst heet, de dienst goed, en daarmee startte een periode van miljoenen-, zelfs miljardencontracten voor Microsoft.

Nadien werden verschillende diensten getroffen door digitale inbraken in hun systemen. Ondermeer de National Nuclear Security Administration, waar in 2025 ingebroken werd via een beveiligingslek in Sharepoint.

ProPublica deed een onderzoek op basis van interne FedRAMP notities, logs, e-mails, verslagen enz, en vond een grote toegeeflijkheid aan Microsoft, en problematische gebreken in verschillende fasen van de keuring van het systeem.

Meer:

Federal Cyber Experts Thought Microsoft’s Cloud Was “a Pile of Shit.” They Approved It Anyway

https://www.propublica.org/article/microsoft-cloud-fedramp-cybersecurity-government

https://www.propublica.org/article/microsoft-china-defense-department-cloud-computing-security

Governance, Risk, and Compliance Academy:
Wist je dat GCC High nog niet goedgekeurd is door FedRAMP?

https://grcacademy.io/podcast/s1-e36-microsoft-365-gcc-high-the-inside-story-with-richard-wakeman/

Werkmieren voor Niantic

Niantic Spacial kondigde een samenwerking aan met Coco Robotics. Dat laatste bedrijf maakt robots die op korte afstand voedsel kunnen afleveren. Hun robots zijn uitgerust met verschillende camera’s en zullen zelfstandig met behulp van een Visual Positioning System hun weg moeten vinden. De beelden van hun camera’s worden vergeleken met een de 3D kennis van het VPS.
En die kennis komt van Niantic. Die bouwen een driedimensioneel beeld van de wereld uit met behulp van een augmented reality game: “Pokemon Go”. Het spel haalde tien jaar geleden een piek van honderden miljoenen spelers, en nu zouden het er nog tientallen miljoenen zijn.
De spelers van dat spel verdienen beloningen door een foto te maken van een bepaalde locatie. Meer dan dertig miljard beelden daarvan werden in het Visual Mapping systeem van Niantic geladen. Dat systeem benadert daardoor een precisie van enkele cm. Doordat dezelfe locaties door veel verschillende gebruikers bezocht werden, zijn er beelden vanuit verschillende hoeken en in verschillende weersomstandigheden, zodat de herkening verbetert.
Eens de robotjes op weg gaan, kunnen ze met hun eigen camerabeelden het 3D model van hun wereld zelf mee up-to-date houden, en wordt het een levend 3D model.

https://www.nianticspatial.com/campaigns/visual-positioning-system-maps-intro

compiled by BCP v.0.7.1

Lift ^ | Lift v | Comments Off

« Previous Entries