Te laat afgeven * Bluesky groeit * Goede oude spelletjes * Debuggen op afstand
i-nieuws 6 na 6 ** November 14th, 2024 by wim.webgang **Te laat afgeven
Op het werk worden regelmatig deadlines gemist, soms tot 45% toe, denk maar een de lancering van een product of website die uitgesteld wordt.
En bij informaticaprojecten mist zeker 70% de deadline.
Ook op school is de verleiding groot om een dagje extra aan een tekst te werken om die toch nog beter te maken, maar levert dat wel iets op?
Wetenschappelijk bekeken is het nadelig om werk te laat in te leveren. Het beïnvloed de beoordeling van het werk op negatieve manier. Dat wees een onderzoek uit aan de Universiteit van Toronto in Canada.
Het onderzoek richtte zich op verschillende soorten werk, zowel teksten, zakelijk werk als creatief werk.
Het doel was te onderzoeken hoe iemand die een werk afgeleverd krijgt, het beoordeelt. De onderzoekers brachten werk aan, maar gaven daarbij aan dat het werk te laat was ingeleverd, of juist binnen de deadline binnen was gekomen. Het resultaat was duidelijk dat het werk dat te laat werd ingeleverd een slechtere beoordeling kreeg.
Maar daaruit mag je niet concluderen dat je een betere beoordeling krijgt als je je werk te vroeg, voor de deadline, afgeeft; dat bleek geen resultaat te hebben. Eens te laat maakt het voor de beoordeling ook geen verschil meer of dat een dag meer of minder te laat is.
Wat ook niet helpt is verwittigen dat je niet klaar zal zijn tegen de deadline, de evaluatie blijft even negatief als bij gewoon te laat afgeven.
Dat neemt niet weg dat de deadline onrealistisch geweest kan zijn.
Strikte deadlines zijn ook dodelijk voor de creativiteit. En onrealistische deadlines zijn dodelijk voor de kwaliteit van het werk. Maar het rapport ging niet over de kwaliteit van de deadlines. Ander onderzoek beschreef immers al hoe leidinggevenden de tijd voor taken die iemand anders moet doen systematisch te kort inschatten.
Het onderzoeksrapport heet “On time or on thin ice: How deadline violations negatively affect perceived work quality and worker evaluations” en verscheen op https://www.sciencedirect.com/.
(zie ook introduction Mr Early, Mr Ontime and Mr Late)
Bluesky groeit
De presidentsverkiezingen in de VS hebben een weer een sterke band getoond tussen een mediamagnaat en een politicus, nog eens bevestigd nu Trump ook een postje heeft voor X-eigenaar Elon Musk.
Veel twitter-gebruikers hadden er al hun bedenkingen over dat Musk de persoonlijke eigenaar werd van Twittter, maar nu worden die vragen nog groter. En dat heeft ook al gevolgen gehad voor alternatieven; het patform Bluesky, heeft in deze periode een opvallende groei opgetekend, en overschrijdt nu 15 miljoen gebruikers. Bluesky, met als icoon een blauwe vlinder, heeft vooral veel nieuwe gebruikers uit de VS aangetrokken, zegt COO Rose Wang. Je ziet dat ook aan de populariteit van de app, af te lezen uit de positie in de app store.
Maar ook Trheads van Facebook bedrijf Meta groeit. Toch zijn er verschillen. In Threads zal vanaf volgend jaar reklame getoond worden, in Bluesky (voorlopig) niet.
De algoritmes achter systemen van Meta worden volledig door dat bedrijf gestuurd, maar bij Bluesky zijn er ook algoritmes gemaakt door gebruikers, de Custom Algorithms. Dat geeft gebruikers meer controle over wat er in hun feeds terechtkomt, en minder het gevoel dat ze overgeleverd zijn aan het platform. Het is daarmee ook gemakkekelijker om een “rustige” feed aan te houden, zonder allerlei aanvoer buiten de mensen die je zelf kiest te volgen.
https://bsky.app/
Goede oude spelletjes
Het poolse bedrijf Good Old Games brengt spelletjes op de markt op een gebruikersvriendelijke manier: zonder DRM. Dat doen ze officieëel, door van meestal oudere spelen de rechten te nemen om ze uit te brengen op de Poolse markt. Daarbij kunnen ze dan bv vertalingen aanpassen en andere kleine extra’s toevoegen, om een verkoopbaar product te bekomen.
Voor de originele uitgevers is het een win-win want anders blijven hun spelen toch maar circuleren in de vorm van piraatversies.
In 2014 maakten ze ook Linux versies van een aantal games die ze uitbrachten, soms kwamen die daardoor voor de eerste keer op Linux uit.
Nu lanceert het bedrijf het GOG Preservation Programma, met de bedoeling om oudere games die niet meer gespeeld kunnen worden op huidige computers, toch compatibel te maken en uit te brengen. Soms sporen ze daarvoor van oude games de originele broncode op en anders bekenken ze lapmiddeltjes om de spelen toch te doen draaien op huidige systemen.
Debuggen op afstand
Sinds de corona-crisis hebben veel taken een vanzelfsprekende op-afstand vorm gekregen. Ook programmeurs kunnen gemakkelijk vanop afstand werken, wat ze altijd al deden met broncodebeheer systemen als git via platforman als gitlab, waarbij ze gemakkelijk code kunnen uitwisselen met andere teamleden.
Debuggen is een andere kwestie, vooral als er “bugs” of problemen zijn op bepaalde systemen, bepaalde hardware. Een extreem voorbeeld daarvan kennen de beheerders van het Voyager 1 project.
De Voyager is in 1977 gelanceerd, en reist nog altijd door de ruimte, in de richting van de buitenste planeten van ons zonnestelsel.
De Voyager1 stuurde al fantastische beelden door van de gasvormige planeten, maar begint ook wel problemen te tonen. Hij heeft nu ons stelsel verlaten en vliegt verder de ruimte in. De bestuurders op aarde wilden daarbij de verwarming inschakelen om bepaalde apparatuur te beschermen, en stuurden dat commando. Het toestel is 24 miljard km van ons verwijderd, dus het duurde een paar dagen eer ze de reaktie kregen, maar toen bleek dat het niet gelukt was. Even later viel alle communicatie weg.
Misschien hadden de problemen iets te maken met het verbruik, en er werd nog een ultieme poging gedaan om een commando te sturen om een kleinere reserve-zender op te starten, met een lager vermogen en dus lager verbruik.
Ook nu was het weer wachten, maar eind oktober kwam dan het verlossende antwoord met ontvangst van een signaal van de reservezender.
Nu moeten ze tegen dat tempo proberen de oorzaak van de problemen te vinden, en zien of ze er iets aan kunnen doen… debuggen vanop afstand…
https://www.earth.com/news/voyager-1-shocks-nasa-by-communicating-with-radio-system-that-hasnt-been-used-since-1981/
compiled by BCP v.0.6.7