Z4: het verloren handboek
Sommige van de computers die gebouwd werden in de jaren 30 en 40, hebben nooit veel eer gehaald omdat de wortels in Nazi-Duitsland lagen. Pas de laatste jaren komt er meer interesse in de computers van Konrad Zuse, die pionierde met zijn Z3 en Z4, die hij uit handen van de nazi’s probeerde te houden. En waarvan nu gelukkig nog wel nog replica’s te zien zijn in het Duitse museum voor natuurwetenschap en techniek in Munchen. Er was maar 1 probleem; ze hadden wel de oudste digitale z4 computer, gebouwd in 1945, maar niet de handleiding. Nu heeft Evelyn Boesch, archivaris in Zwitserland, de handleiding van de Z4 teruggevonden tussen papieren van haar vader. Dat was René Boesch, en die werkte in Zurich, aan de ETH universiteit die de computer in leen kreeg in 1950. De afdeling toegepaste wiskunde was daar opgericht in 1948, en werkte met assistenten die later bv de Agol programmeertaal ontwikkelde of IBM zwitserland oprichtte.
De Z4 werd in Zwitserland ondermeer gebruikt om berekeningen te maken voor de ontwikkeling van een Zwitserse straaljager, de P-16. Ondermeer met het geld vanm de verhuur van de Z4 startte Konrad Zuse zijn eigen ingenieursburom, waaruit later zijn eigen computerbedrijf groeide, dat uiteindelijk in handen kwam van Siemens.
https://cacm.acm.org/blogs/blog-cacm/247521-discovery-user-manual-of-the-oldest-surviving-computer-in-the-world/fulltext
WebThings
Het WebThings project, dat deel uitmaakt van de Mozilla familie, gaat afgesplitst worden van de Mozilla Foundation, en zijn eigen weg gaan. Officiëel is WebThings een “Open Platform voor monitoren en besturen van apparaten over het internet”.
Het besturen van je IoT met de browser dus, bv Firefox.
Er hoort een framework en een Gateway bij.
Het WebThings framework bestaat uit een verzameling van herbruikbare software bouwblokken die programmeurs moeten helpen om hun eigen toepassingen te bouwen.
De Web Thing API kan gebruikt worden in eigen Internet of Things apparaten. Bestaande IoT apparaten kunnen mits een adapter-add-on met de WebThings gateway verbonden worden.
De WebThings Gateway heeft de bedoeling een veilige koppeling met het internet te bieden, met de focus op privacy en compatibiliteit.
Bij het systeem van Mozilla worden de gegevens niet bijgehouden in de cloud, m.a.w. op de servers van een of ander prive-bedrijf, maar juist in je eigen apparaten.
Het is een systeem dat kan draaien op eenvoudige hardware als een Raspberry Pi. De WebThings gateway voor Linux was te downloaden in versie 0.12. Mozilla wou het laten inbouwen door fabrikanten in commercieel verkrijgbare routers. In Groot Brittanië is er zo bv de Mozilla WebThings Gateway Kit van “OKdo”, een bedrijf gespecialiseerd in IoT. Hun kit bevat een Gateway gebouwd rond een Raspberry Pi 4, met voor-geinstalleerde SD kaart en handleiding.
Maar door de financiële problemen van de Mozilla foundation kwam de ontwikkeling van de gateway in het gedrang.
De mensen die aan het project werken willen nu het heft in eigen handen nemen, en het project wordt afgesplitst.
https://discourse.mozilla.org/t/mozilla-webthings-update/54863
https://github.com/WebThingsIO/example-adapter
Call Of Duty spanning
De logingegevens van spelers van Call Of Duty zijn gekraakt, beweerde zondag een twitteraar. De gebruikersgegevens voor toegang tot het spel zitten in Activision accounts. Dat systeem zou zondag gekraakt zijn, en een half miljoen spelersgegevens zijn daarbij bemachtigd, maar het twitter account dat deze claims maakte is ondertussen buiten gebruik. Activision zelf ontkende de bewering op een nogal speciale manier. Ze stellen dat de claim “niet accuraat” is. Daarmee lijken ze de deur op een kier te houden, mogelijk terwijl ze de zaak zelf onderzoeken.
De Wereld Van Pi
Er is een nieuw voorkomen van het getal 3.14, die de magie van pi nog uitbreidt. Onderzoekers aan het MIT hebben een verre planeet ontdekt die een beetje lijkt op de aarde, van grootte toch. Hij situeert zich buiten ons zonnestelsel, maar draait rond zijn eigen zon in een tempo van 3,14 dagen.
De ontdekking werd gedaan met data van de Kepler ruimtetelescoop.
Daarna werd het gecheckt met het telescoopnetwerk op aarde dat geleid wordt door Michaël Gillon vanuit de universiteit van Luik. Het telescoopnetwerk heeft de omslachtige naam: “Search for habitable Planets EClipsing ULtra-cOOl Stars”. Deze onmogelijke benaming is waarschijnlijk nodig om aan een coole afkorting te komen: “speculoos”.
https://www.speculoos.uliege.be/cms/c_4259452/en/speculoos
Pandemie
Het Zuid-koreaanse technologiebedrijf Samsung heeft aangekondigd dat hun jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie niet door gaat vanwege de covid-19 pandemie. De conferentie zou dit jaar SDC20 heten, en normaal gaat ze door in Californië, San Francisco.
Op zich is het afstel niet zo’n probleem, want behalve dat heel wat bezoekers zouden bedanken voor een conferentie, lijkt Samsung ook niet grote aankondigingen te moeten doen, en de aankondigingen van vorige jaren hebben ook al niet veel stof doen opwaaien. Vroeger waren er wel spectaculairdere momenten, zoals de aankondiging van de Galaxy producten.
Samsung zou ook onder druk staan van Google om een aantal eigen aanpassingen aan Android te laten vallen, en over te stappen op de standaard Google diensten, zoals nieuws en app store.
Games Open Source
Een paar legendarische games uit ver vervlogen tijden zijn Open Source geworden. Dat laat geïnteresseerde programmeurs toe om aan de slag te gaan met de code, en er eigen aanpassingen op uit te proberen. De broncode is te vinden op Github.
Het gaat over de horror spelen:
- “Amnesia: The Dark Descent”,
en
- “A Machine for Pigs”.
van Frictional Games. Zelf zeggen ze op hun blog dat de aanleiding de tiende verjaardag van The Dark Descent is.
Om duidelijk te blijven: de broncode is dus gepubliceerd door de oorspronkelijke ontwikkelaars, Frictional Games, en blijft verder ook van hen. De licentie die bij de publicatie toepassen is de GPL v3 van de Free Software Foundation.
Ze geven er dus geen rechten bij om er zelf afgesloten producten mee te maken. Het is alleen om in te kijken en om dingen mee te proberen voor eigen gebruik, of om aanpassingen te doen die je terug deelt onder dezelfde voorwaarden.
Maar dat betekent wel dat ontwikkelaars van GPL games er mee aan de slag kunnen. Ze kunnen de engine met rendering, schaduwen, geluid enz ook voor hun eigen games gebruiken, zolang ze die dan ook als open source/vrije software delen onder de GPL-3 licentie.
https://frictionalgames.com/2020-09-amnesia-is-now-open-source/
compiled by BCP v.0.4.8