Search

Archives

Pages

Op mijn desktop:

Suggesties, commentaar, ... (klik of schrijf zelf:)e-mail webgang
Laatste titels:

Spion bij Amazon * VS energie proper binnen 15 jaar * Grootste camera * Digitale auto’s

i-nieuws 6 na 6 ** September 10th, 2020 by wim.webgang **

Spion bij Amazon

In documenten die Amazon gisteren neerlegde bij de Securities and Exchange Commission, de toezichtshouder voor de effectenbeurezen, stond een verwijzing naar een mogelijke spion in de directie. (Of misschien is het een ex-spion, maar wie weet dat bij spionnen?)
Een vroegere directeur van de NSA, de National Security Agency, wordt lid van de directieraad. De NSA directeur ging in 2013 op pensioen, na een woelige periode bij de NSA. De klokkenluider Snowden bracht aan het licht dat de NSA zich bezighield met groots opgezette systemen die op iedere communicatie spioneerde. Daaronder het PRISM systeem, dat informatie haalde uit de toenmalig grote online bedrijven Google, Microsoft, Yahoo en facebook. Hij vond ook dat journalisten moesten tegengehouden worden om de gelekte data te verspreiden.
Waarom Amazon hem binnenhaalde wordt door The Verge beantwoord als het zoeken naar contacten voor winstgevende overheidscontracten op gebied van defensie.

VS energie proper binnen 15 jaar

Een onderzoeks rapport, gemaakt door een denktank in Californië, denkt dat de VS op 15 jaar tijd zijn koolstofuitstoot onder controle kan krijgen. De honderd procent schone energie zou bereikt kunnen worden door het volgen van 2 sporen: 1. is het ontwikkelen van waterstoftechniek, en 2. het ontwikkelen van koolstofopslagtechnieken.
Door meer zonne-energie en wind-energie te gebruiken, en te combineren met batterijopslag, zou al 90 procent van de uitstoot van de energiesektor kunnen opgevangen worden. Maar de rest hoeft niet bereikt worden door nieuwe gascentrales te bouwen, denken de onderzoekers. Er bestaan heel wat technieken die nog niet op grote schaal worden toegepast, die goedkoop genoeg zouden moeten zijn om de factuur niet te doen stijgen. Dan moet er wel nu op ingezet worden, om binnen 15 jaar resultaat te boeken.

Grootste camera

Op de interesting engineering website verscheen een foto van de grootste camera ter wereld. Die heeft een resolutie van 3.200 megapixels. Daarmee zou je ongeveer op 20 kilometer afstand nog een pingpongballetje kunnen zien liggen. De camera is gebouwd in de VS, in het SLAC National Accelerator Laboratory. Bij de eerste test zouden ze een broccoli met veel detail gefotografeerd hebben, maar het doel is de camera op de ruimte te richten. Daarvoor zal hij geïnstalleerd worden in een ruimte-observatorium in Chili, het Vera Rubin observatorium.
Door om de paar nachten een hoog resolutie foto van de sterrenhemel te maken, kan de evolutie van de sterren onderzocht worden. De beelden vormen een soort stop-motion van de ruimte. Ze trekken er voorlopig tien jaar voor uit.

i
Ik ben ook benieuwd waar ze die beelden gaan opslaan…
/i

Digitale auto’s

De analoge besturing van de auto is aan het verdwijnen. Dat begon met de Tesla Model S, die vooruit was op zijn tijd met een massief groot touchscreen. Het deed denken aan het gebruik van een app op een tablet, en niet aan de typische besturing van een auto. Onderzoeksburo ABI Research verwacht dat tegen 2030 de digitale besturing volledig ingeburgerd zal zijn.
Analoge besturing, bestaande uit echte knoppen en schakelaars, zullen snel tot het verleden behoren als de digitale besturing doorbreekt. En dat is ze aan het doen. De middenconsole van veel auto’s bestaat uit een touchscreen. Voor autoradio, gps-navigatiesysteem, parkeerhulp,infotainment systemen en heel wat andere snufjes verloopt de bediening en/of de feedback al langs het scherm.
En daar voel je al het verschil.
Je kan, met je ogen op het verkeer, al voelend een schakelaar zoeken met je handen en die bedienen. Maar een touchscreen vereist dat je ernaar kijkt, om te zien welke functies en knoppen op dat moment beschikbaar zijn op het scherm. Maar als de digitale bediening voor de fabrikanten interessanter is (bv goedkoper), zal ze niet meer te stoppen zijn.
Maar dan moet er nog wel gesleuteld worden aan die digitale cockpit systemen. ABI research maakte een analyse rapport met de naam “New Automotive Infotainment Architectures”; er is meer computerkracht nodig om al die informatie rond te sturen, weer te geven, en de bevelen die via de touchscreen(s) komen te verwerken. Bedrijven als Qualcomm, NVIDIA, die bekend zijn van de processors van computers en smartphones, zullen hier nog een mooie groei kunnen noteren. En om de digitale besturing vertrouwen te doen winnen, en om het ook echt betrouwbaar te maken, zal er een heel netwerk van geïntegreerde en onderling verbonden processors nodig zijn. Die zullen bij een storing het ook van elkaar moeten kunnen overnemen. Vanaf 2025 zal de digitale cockpit doorsijpelen van de luxe wagens naar de gewonere auto’s.
En volgend jaar zal ook augmented reality opduiken in als niche-functie in luxe-wagens.

Echte knoppen en schakelaars zullen binnenkort misschien eerder in de luxe-modellen gebruikt worden.

compiled by BCP v.0.4.8

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Comments are closed.