Facebook straft Canada * Tijd om te gamen: Steam cijfers juli 2023 * Grote kuis in KDE Plasma 6 * AI maakt muziek * Lacros * AI maakt audio
i-nieuws 6 na 6 ** August 3rd, 2023 by wim.webgang **Facebook straft Canada
Facebook straft Canada voor zijn wetgeving “Online News Act”, die bepaalt dat online platformen moeten betalen voor het gebruik van nieuws van mediabedrijven in Canada als kranten, tijdschriften en tv-zenders.
Gebuikers van de platformen Facebook en Instagram zullen dus geen nieuws van die sites meer kunnen doorsturen naar hun vrienden en bekenden.
Maar ook geen buitenlands nieuws, terwijl de wet alleen over Australische uitgevers gaat.
De wetgeving werd ingevoerd omdat bedrijven als Facebook en Google met tachtig procent van de reklameinkomsten gaan lopen, zonder zelf de inhoud te maken of betalen.
In 2021 was er ook al eens zo’n blokkade, die eindigde toen de onderhandelingen voor het delen van de winst uit de reklameopbrengsten rond waren.
Tijd om te gamen: Steam cijfers juli 2023
Het is sinds juli vakantie, en dan hebben jongeren tijd om te gamen. Steam, maker van game-engines, publiceerde zijn cijfers over juli 2023.
Vanzelfsprekend zitten daar dominantie cijfers van de monopolie-systemen in, maar in de kleine cijfertjes kunnen we soms iets leren over de Linux wereld.
Daar zagen ze een stijging van Linux gebruikers met een halve procent. Dat lijkt weinig, maar de stijging zelf is wel opvallend want het vormt een sprong van ongeveer 1,5 procent naar bijna twee procent. En daarmee springen ze net over OSX, waarschijnlijk voor de eerste keer.
Er zitten veel schommelingen in deze wereldwijde cijfers van Steam, en bv een wijziging op de aziatischer markt kan een grote invloed hebben. Als bv in China iets iets meer of minder bereikbaar is, kan dat al schommelingen opleveren, dus conclusies trekken blijft moeilijk.
https://store.steampowered.com/hwsurvey/Steam-Hardware-Software-Survey-Welcome-to-Steam?platform=combined
Grote kuis in KDE Plasma 6
Vakantie is ook een goede tijd om grote kuis te houden, dachten de ontwikkelaars van KDE.
Nate Graham heeft de resultaten gepresenteerd van een bijeenkomst van KDE programmeurs, en gaf aan dat er uit de toekomstige Plasma 6 desktop een aantal dingen zullen verdwijnen. Soms omdat ze overbodig geworden zijn, omdat ze niet meer worden bijgewerkt, of omdat ze verwarrend zijn en het anders en beter kan:
- KHotKeys wordt verwijderd. (omdat het niet overal evengoed werkte en het ook via global shortcuts kan)
- de Air Plama stijl wordt verwijderd. Hij zal nog bereikbaar zijn via de KDE Store.
- de instelling van de grootte van de icoontjes wordt verwijderd; het schalen van de gebruikersomgeving kan elders.
- de instellingen voor stroom besparen worden beperkt tot een algemene, en die van de aparte “activities” wordt verwijderd; het kostte te veel extra code om dat mogelijk te maken, en er kan snel iets mee fout gaan.
- Een paar minder goede ‘task switchers’ worden verwijderd.
- Een soort “foto van de dag” systeem wordt verwijderd omdat de leverancier van de beelden zijn voorwaarden heeft veranderd.
-
KDE is een desktop die vooral op Linux gebruikt wordt, bv standaard bij OpenSUSE en bij KUbuntu en andere distributies als Manjaro KDE, KaOS, NEON, TUXEDO, Fedora KDE, en de op Debian gebaseerde Neptune, Netrunner en Nitrux. En KDE is verder in veel Linux distributies beschikbaar als keuzeoptie.
De blog van Nate Graham:
https://pointieststick.com/2023/07/26/what-we-plan-to-remove-in-plasma-6/
De wiki van KDE:
https://community.kde.org/Plasma/Plasma_6#Removals
AI maakt muziek
Meta AI demonstreert ook hun tool “MusicGen”, om muziek te genereren. Daarbij wordt ook vertrokken van een beschrijvende tekst, die door het AI model wordt omgezet in hoorbare muzkiek.
Hun voorbeelden leveren onopvallende easy-listening muziek op die geschikt lijkt als achtergrond in een supermarkt.
Het model verstaat alleen Engels, en de muziekgenerator is enkel gevoed met westerse muziek.
Ze stellen hun code open onder een MIT licentie en moedigen andere onderzoekers aan er mee aan de slag te gaan.
Ze zien MusicGen in de toekomst beschouwd worden als een nieuw soort muziekinstrument, vergelijkbaar met de opkomst van de synthesizer die synthetische geluiden kon genereren.
https://ai.meta.com/blog/audiocraft-musicgen-audiogen-encodec-generative-ai-audio/
Lacros
Google gaat zijn ChromeOS splitsen in een deel Chrome en een deel OS. Dat is het resultaat van hun twee jaar werk onder de naam Lacros, en wordt de opvolger voor hun huidige ChromeOS.
Lacros is een afkorting van Linux And ChRome OS.
ChromeOS draait op hun eigen chromebooks, een soort dunne laptop die de eenvoud van een tablet uitstraalt. Dat doet het door het besturingssysteem, dat geen Windows is maar ChromeOS, een systeem gebaseerd op hun browser Chrome, en bedoeld om vlot te werken op het internet. Het bouwt voort op het concept van de netbooks, goedkope laptopjes die op Linux draaiden. Ook het systeem onder ChromeOS is trouwens Linux, maar zonder dat de gebruiker dat te zien krijgt. Voor de gebruiker was het een van de tablets en smartphones herkenbare eenheid.
Maar nu met project Lacros wordt de browser Crhome en het besturingssysteem toch meer uit elkaar gehaald, waarmee Lacros meer de richting uitgaat van een andere Linux distributie.
Een mogelijke reden om de twee als aparte onderdelen te gaan beschouwen, is dat ze dan ook apart kunnen ge-upgrade worden. Een merkbaar verschil is dat de gebruiker een andere browser krijgt: de browser van ChromeOS wordt vervangen door de Chrome browser voor Linux.
Vorig jaar maakten ze al Chrome OS Flex beschikbaar aan gebruikers om op eigen computers te installeren via een usb-stick, officieel om ouder computers een tweede leven te geven.
AI maakt audio
Meta is er in geslaagd om een open source model te maken voor AI, waarbij een tekst wordt ingevoerd en de AI een audio-bestand teruggeeft. Ze noemen het “AudioGen”.
Hun voorbeelden gaan over een tekst over een fluiten in de wind en sirenes in verkeer, en daaruit hebben ze twee audiofragmenten van 5 seconden gemaakt.
In principe kan je dus met tekst een beschrijving opgeven van een bepaalde geluidsscene, en de computer genereert dan die geluidsscene.
Misschien gaan er weer wat beroepen en zaken onder druk komen; verstrekkers van materiaal voor films of luisterspelen misschien. En concurrentie voor alle gespecialiseerde platen en cd’s met geluiden.
Zelf zien ze het eerder als een handig hulpmiddel voor prototyping tijdens de opbouw van producties. Door er even wat AI gegenereerde geluiden onder te zetten kan gemakkelijker aan de rest van de productie verder gewerkt worden met een voorlopige invulling.
https://ai.meta.com/blog/audiocraft-musicgen-audiogen-encodec-generative-ai-audio/
compiled by BCP v.0.6.3