Search

Archives

Pages

Op mijn desktop:

Suggesties, commentaar, ... (klik of schrijf zelf:)e-mail webgang
Laatste titels:

Het ontbrekend zakenmodel van Open Source * Data bescherming

i-nieuws 6 na 6 ** June 28th, 2018 by wim.webgang **

Data bescherming

De hele databeschermingswet heeft geleid tot nieuwe creativiteit bij de datasnoepers. De Noorse consumentenvereniging heeft de taktieken onderzocht die grote internetbedrijven gebruiken om de gebruikers te verleiden tot het afgeven van hun gegevens of het bevestigen van zo veel mogelijk toegang tot hun gegevens.

Een klassieker is natuurlijk de standaard instellingen. Als je de standaardinstellingen voor je krijgt, en je wil met zo weinig mogelijk moeite of werk verder geraken, is er veel kans dat je gewoon de aangeboden instellingen bevestigt.
De mogelijkheden bij die instellingen dienen dikwijls enkel om de gebruikers een illusie van keuze of controle te geven. De echt belangrijke keuzes die een gebruiker zou willen maken, komen meestal niet eens voor bij de keuzemogelijkheden.

Keuzes die het bedrijf wel aanbiedt, maar liever niet ziet gebruiken, worden begraven onder opeenvolgende schermen met tekst waar niemand door wil ploeteren.

Ook kleur, layout en andere sfeer-elementen worden gebruikt om de gebruikers in een bepaalde richting te sturen. De kleur groen, een bevestigende lamp, enz zullen altijd wijzen in de richting die het bedrijf wil, de minder aantrekkelijke kleuren en keuzebeschrijvingen zijn die in het voordeel van de gebruiker.
Bv “Ok en ga verder” op een groene knop, en “Beheren van de gegevensinstellingen” op een grijze knop.

Eens in de instellingen geraak je met vier kliks door de instellingen als je zowat alles met je data laat gebeuren (gepersonaliseerde advertenties aanvaardt, enz.). Wil je je data maximaal beschermen dan heb je 13 kliks nodig eer je er helemaal doorbent.

Het ontbrekend zakenmodel van Open Source

Tech Crunch besteedde aandacht aan de toestand van veel open source programmeurs, die niet betaald worden voor hun werk. Sommigen zijn aan het einde van hun latijn, en regelmatig wordt de vraag gesteld: wat nu? Sommigen gaan op zoek naar een manier om toch minstens wat kosten te kunnen recuperen, bv van hosting, en vragen vrijwillige bijdragen.
En er bestaat een platform voor creatieve artiesten dat probeert een abonnementssysteem voor fans te lanceren. Het is de bedoeling dat die een kleine abonnementsbijdrage betalen per maand of bij elke uitgave van werk, die de creatieveling een stroom van inkomsten geeft. In ruil geeft hij zijn abonnees inkijk achter de schermen en allerlei extraatjes. Internetartiesten die video’s en webcomics maken gebruiken het vaak. Het bedrijf is opgericht door een muzikant. Het had een zware storm te verduren toen in 2015 ingebroken werd en zowel broncode van het platform als de gegevens van gebruikers gestolen werden.

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Comments are closed.