Search

Archives

Pages

Op mijn desktop:

Suggesties, commentaar, ... (klik of schrijf zelf:)e-mail webgang
Laatste titels:

Vaarwater van monopolies

Uitzending do 18:00 ** June 17th, 2021 by wim.webgang **

De grote Amerikaanse internetbedrijven zijn zo breed uitgegroeid dat ze niet alleen een de-facto monopolie hebben veroverd op een of ander deelgebied, en de aandacht van de overheid trekken, maar ook in elkaars vaarwater terechtkomen. Soms wordt dat uitgevochten in de pers, soms in de rechtbank…

Deze week:

- in het Verenigd Koninkrijk worden de ecosystemen op de smartphones bekeken; iOS en Android. Twee platformen die de markt voor meer dan negentig procent verdelen, zelfs eerder in de richting van negenennegentig procent.

Het is interessant om te zien dat de Britten, eens los van Europa, nu hun eigen concurrentie-controle-orgaan oprichten, dat onmiddellijk de focus legt op technologie. Daarmee zouden ze Europa wel eens kunnen voorbijsteken.

Ondertussen werd in het zog van de missie van de Amerikaanse president Biden naar Europa al gewaarschuwd in de VS tegen de Digital Markets Act, de Europese maatregelen tegen de grote Amerikaanse bedrijven. Ze zullen in de VS misschien schrikken dat ze ondertussen vanuit Groot-Brittanië weerwerk krijgen.

Maar het gevolg van Europese wetgeving over digitale markten zou er misschien voor zorgen dat Apple de gebruikers moet toelaten ook programma’s te installeren van andere bronnen dan de eigen Apple app store.
Die mogelijkheid wordt side-loading genoemd, en bestaat bij Android, omdat je daar een andere app store kan kiezen om programma’s van af te halen. Ook in kleinere eco-systemen als Jolla met zijn Sailfish systeem bestaat er een eigen softwareverzameling, en een externe, waar onafhankelijke ontwikkelaars hun software in kunnen aanbieden. Apple heeft die boot altijd afgehouden met als argument dat zij de kwaliteitsbewakers van hun systeem zijn, en dat het Android systeem bewezen heeft dat die openheid leidt tot meer beveiligingsproblemen bij de gebruikers. Tim Cook, de baas van Apple, noemde dat “niet in het belang van de gebruikers”. Maar dan komt de mokerslag voor Apple in het bericht dat in de VS nieuwe regelgeving over anti-concurrentievervalsing voorgesteld wordt, die ervoor zou zorgen dat Apple zijn eigen apps niet meer mag voor-installeren, om de gebruiker werkelijke keuze te geven. De marktdominantie van de eigenaar van het platform zou zo niet doorwerken naar de apps. Als dat doorgaat kijken we natuurlijk ook terug naar Microsoft, dat al tientallen jaren zijn dominantie op zijn eigen Windows platform combineert met Office en andere software, op allerlei manieren voorgeïnstalleerd of opgedrongen. Bloomberg heeft een artikel over het “antitrust package” voor Apple.

Ondertussen geeft Google een speldeprik aan Apple door een Google winkel te openen in New York, vlak bij die van Apple, die het uithangbord is van het bedrijf.

Soms trekken de bedrijven ook de aandacht van de consument, in een negatieve betekenis, bv met het gebruik van tracking cookies, verborgen pixels enz. Als de gebruikers beginnen te voelen dat de invasie op hun privacy toch wat ver gaat, verliezen ze het vertrouwen en onstaat er meer draagvlak voor de politiek om in te grijpen.
Gebruikers beginnen meer en meer te begrijpen dat zij zelf het produkt zijn, of tenminste de gegevens over henzelf het produkt zijn, dat die verhandeld worden . De grote bedrijven als Amazon en Google vechten er voor. Via het web bijvoorbeeld.
Google heeft FLoC, een technische manier om zonder cookies zo veel mogelijk te weten te komen over het gedrag van gebruikers, bv in wat soort produkten een gebruiker geïnteresseerd is. Ze oogsten ook informatie als een gebruiker op bv een site van Amazon zit.

Amazon vindt dat de gebruiker op dat moment “van hen” is, en probeert met tegencode in hun site de informatievergaring van Google tegen te werken. Maar Amazon heeft zijn eigen problemen met het vertrouwen van zijn gebruikers. De site verkoopt goederen en laat andere personen en bedrijven goederen aanbieden via hun platform. Het laat gebruikers kwoteringen met commentaar geven op de verkochte goederen. In principe zou dat zo’n beetje moeten werken als een sociale netwerksite, waar gebruikers ervaringen uitwisselen, en onbetrouwbare verkopers zo geweerd worden. Maar de besprekingen blijken uitermate onbetrouwbaar en gemanipuleerd door de meest onbetrouwbare aanbieders, die daar ook het meeste belang bij hebben natuurlijk. Amazon heeft daar vorig jaar werk van gemaakt met filtersoftware. In 2020 heeft Amazon naar eigen zeggen meer dan tweehonderd miljoen besprekingen verwijderd voor de gebruikers ze te zien kregen. Maar toch bereiken nog altijd veel onbetrouwbare en bedrieglijke besprekingen de gebruikers. Amazon beschuldigt “sociale media” daar de bron van te zijn.

Dan zou je daarbij kunnen denken aan .. Facebook? Dat bedrijf had natuurlijk al een hele reeks brandjes te blussen, maar de gebruikers zijn zo verslaafd aan het platform dat de schade nog beperkt blijft.
En ondertussen kiest Facebook voor de vlucht vooruit, bv in virtual reality, met de Oculus Quest, een VR headset. Occulus startte als onafhankelijk bedrijf met VR-brillen door middel van een crowfunding campaign, maar het werd opgekocht door Facebook. Het viel al op dat de tweede versie van de VR headset als stand-alone of gekoppeld aan en pc kan gebruikt worden, maar dat het gebruik van een Facebook account nu verplicht is. Ook heeft Facebook aangekondigd te beginnen met advertenties in de virtuele wereld van Occulus.

https://www.mobileapps.com/blog/android-vs-ios-market-share

Muziek:

17:57 the Young Philosophers’ Club – the three pillars
18:13 the Young Philosophers’ Club – in a past life…
18:19 Nctrnm – Aim
18:25 Siddhartha Corsus – Nirvana Arcade
18:50 Nctrnm – Cuisine
18:58 the Young Philosophers’ Club – secret names
19:02 Nctrnm – Weapon
19:07 the Young Philosophers’ Club – guardian angels

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Comments are closed.