Search

Archives

Pages

Op mijn desktop:

Suggesties, commentaar, ... (klik of schrijf zelf:)e-mail webgang

Private

Laatste titels:

Bitcoin erfenis * Brave * Linux tablets * Linux kern 4.4 LTS * Uber de data limiet

i-nieuws 6 na 6 ** January 21st, 2016 by wim.webgang **

Brave

De vroegere baas van Mozilla, het project dat ondermeer de Firefox browser maakt, heeft een nieuwr browser voorgesteld: “brave”.
Brendan Eich heet hij, en op zijn brave.com site voert hij aan dat het verbazingwekkend is om te zien hoe snel het internet is als je alles eruitfiltert wat niets met de inhoud te maken heeft. Zoals verborgen pixels, programma’s die de advertenties ophalen, enz.
Volgens hem is 60 procent van de tijd van het laden van een webpagina bestemd voor de advertentieprogramma’s. En twintig procent van de tijd dient om gegevens over de gebruiker te verzamelen.
Brave is een open source browser die ontwikkeld wordt met de broncode op GitHub. Hij bestaat voor iOS, OSX, Linux, Android en Windows.

En er is ook de blog van vroegere technische directeur van Mozilla, Andreas Gal, met als titel “Brendan is terug om het web te redden” en de stelling “The Web is broken”.

Meer op:

https://www.brave.com/#devs

http://andreasgal.com/2016/01/20/brendan-is-back-to-save-the-web/


Bitcoin erfenis

Een groep van 11 grote banken deed een test met het uitwisselen van banktransacties over een wereldwijd netwerk, met gebruik van een blockchain technologie. Dat systeem hebben ze gezien bij bitcoin en andere gelijkaardige cryptocurrency munten.
Er werd enkel “voorbeelddata” gebruikt volgens de verklaring, en de test verliep succesvol.
De uitwisseling van de informatie gebeurde zonder een centrale instantie, waar bij normale transacties een derde partij die de transacties controleert.
Als die technologie in gebruik genomen zou worden, vallen er dus klappen bij die derde partijen. De banken daarentegen hopen miljarden per jaar te besparen, en de transactiesnelheden te verhogen van enkele dagen naar minder dan een minuut.

Coindesk over blockchain:

http://www.coindesk.com/events/consensus-2016/

Linux tablets

Na het Linux-tablet van Jolla, dat op sailfish draait als gebruikersinterface, is er een Linux-tablet met een Ubuntu interface op komst. Die zou gemaakt worden door BQ, een fabrikant die eerder al smartphones maakte met Ubuntu erop.
In Spanje kondigde BQ onlangs een tablet aan dat op Android 5.1 Lollipop draait.
Volgens geruchten zou dat tablet ook in een Linux-Ubuntu versie verschijnen, met premiere op een Mobile World congress 2016.
Mogelijk draait die de nieuwe versie van Ubuntu 16.04 LTS, die in april uitkomt. Gebruikers van andere Linux distributies zouden gerustgesteld worden dat die ook standaard X11 desktop applicaties draait.


En anders kan je je eigen voorkeur Linux distributie installeren; meestal is dat wel mogelijk als de processor van het x86 type is. Op de website techradar.com kan je nog de resultaten van een test van een paar jaar geleden lezen, waarbij ze verschillende Linux distributies installeerden op x86 tablets.
Ze testen Ubuntu, Fedora, Android x86, Kubuntu Active en OpenSUSE.

Naast Ubuntu bleek OpenSuse de beste resultaten te geven, en won nipt van Ubuntu op gebied van gebruiksvriendelijkheid als batterijduur. Dat is verrassend omdat Ubuntu zich al jaren sterk profileerde en opensuse soms iets meer in de achtergrond blijft.

http://www.techradar.com/news/software/operating-systems/install-linux-on-your-x86-tablet-five-distros-to-choose-from-1162825


Linux kern 4.4 LTS

Linus Torvalds kondigde officie?el de nieuwe Linux kernel 4.4 aan op de nieuwsbrief “Linux Kernel Archive”. Er wordt over gezegd dat het een LTS is, wat normaal staat voor Long Term Support. En inderdaad, deze kern zal gebruikt worden in Ubuntu 16.04 LTS.
Van de details van de nieuwigheden versta ik alleen dat de sneltoets voor het onderdrukken van de microfoon op een ThinkCentre nu beter werkt. Technische waarnemers vinden er nog: Journaled RAID5 MD ondersteuning, 3D ondersteuning voor de virtuele GPU driver met las gevolg betere en vooral snellere 3D beelden in virtualisatie, ondersteuning voor Open-Channel SSD drives, snellere TCP servers, allerlei nieuwe hardware, enz.


Uber de data limiet

Uber heeft blijkbaar nood aan meer datacentercapaciteit. Wie voor uber rijdt heeft een app op zijn mobiele telefoon nodig, en die stuurt om de 4 seconden wat data door naar de servers van Uber. Die moeten dat allemaal verwerken en opslaan, en dat begint aardig op te lopen natuurlijk. Ze hebben het minstens nodig om het aanbod van bestuurders te combineren met de vraag, dus die data moet ook nog eens onmiddellijk verwerkt worden (“realtime”). Uber zou er van uitgaan dat ze een miljoen schrijfbewegingen per seconde moeten aankunnen in hun datacentra.
Onlangs kochten ze al een datacentre over van Microsoft, inclusief personeel, en ze zijn op zoek naar meer capaciteit. Het bedrijf is aktief in meer dan zestig landen, en heeft duizenden werknemers in dienst. Het begint er naar uit te zien dat het in plaats van een goedkope mee-rij-dienst eerder een multi-continentale data-markt aan het worden is. Aangezien het geen beursgenoteerd bedrijf is, moet het ook weinig informatie vrijgegeven, en is er weinig geweten over de IT-infrastructuur, programma’s en de data, en wat ze ermee doen, behalve dat ze veel in eigen handen houden in plaats van .

Het geeft ook inzicht in de betekenis van een auto als bron van informatie. Er wordt verwacht dat over 4 jaar zo’n twintig procent van de verkochte auto’s een of andere vorm van draadloze verbinding zullen leggen. Fabrikanten bouwen een simkaart in bij de “slimme auto’s”, die allerlei informatie kan doorsturen. Dat kan handig zijn om technische problemen bij een model snel op te sporen, om die auto’s snel terug te roepen voor een aanpassing. Maar vanzelfsprekend zijn veel gegevens die beschikbaar zijn ook prive-gevoelig voor de gebruiker van het voertuig.
Maar ook als het voertuig niets doorstuurt kan er heel wat data verzameld worden en nadien uitgelezen. Misschien een interessante vraag voor wie het autosalon bezoekt; hoeveel en welke gegevens slaat die auto over mij op, en met wie worden ze uitgewisseld? (Mijn garage, de verdeler van het merk in het land, de fabrikant in het buitenland, anderen/derden waarmee ze contracten hebben afgesloten? Overheden in een van de betrokken landen?)

Heeft Europa daar wetten over om onze privacy te beschermen, of zijn ze eerder bezig met ervoor te zorgen dat er een achterpoortje is ingebouwd zodat de geheime diensten er zeker aankunnen als ze het nodig vinden? Staat er in het TIPP akoord bv iets over zo’n technologie en de eruitvoortvloeiende data?

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Comments are closed.