Search

Archives

Pages

Op mijn desktop:

Suggesties, commentaar, ... (klik of schrijf zelf:)e-mail webgang
Laatste titels:

Repair koffie

Uitzending do 18:00 ** March 12th, 2026 by wim.webgang **

Koffiemolen onherstelbaar ontworpen
Vervolg van ons project met de defecte koffiemolen; laatste stap, nieuwe schakelaar vastsolderen en monteren.
Eerst moest de originele microswitch op het moederbord ge-desoldeerd worden, wat een uitdaging op zich was, want drie pootjes. Dus hulp nodig van soldeerpomp, helpende handen enz.
- Je ziet op de foto een kleine tuimelschakelaar met rode knopbekleding, waarvan de ruststand in het midden is, en die naar rechts en links geactiveerd kan worden (of boven en onder naargelang hoe je hem monteert).
- Er is een gat geboord in de behuizing, de schakelaar is vastgezet met een moer en gekartelde ringen. De achterkant paste nipt tussen de binnenkant van de behuizing en het electronisch bord.
- Voor de aansluitdraden gebruiken we gerecupereerde draden van een kapotte computervoeding.
- De schakelaar is nieuw gekocht voor iets meer dan 1,5 euro, en de oorspronkelijke interne schakelaar (uitgesodeerd) hebben we nu over.
Nieuwe schakelaar gemonteerd, kast terug dicht, en koffie malen. Ondertussen kookte het water dus we zetten er ineens koffie mee voor de rest van het programma.
De schakelaar naar rechts duwen start het malen (in de richting van het midden/de vroegere knop waarin de blauwe led zit die ook nu nog oplicht tijdens het malen).
Nogmaals naar rechts stopt het malen terug.
De schakelaar heeft ook drie contactpunten onderaan, en de twee buitenste met elkaar verbinden met een draadje zou het mogelijk maken om de twee richtingen te gebruiken.

Zie ook
- Koffiemolen onherstelbaar ontworpen
- radiolab koffiemolenschakelaar

(foto Webgang)

Agenda:
- Repair cafe werkhuys 15/03.

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Nerdgirls

Uitzending do 18:00 ** March 5th, 2026 by wim.webgang **

Muziek: https://nerdgirls.poemproducer.com/

Wat doen bij een volle / directory?

-h –max-depth=1 / | sort -hr

Lift ^ | Lift v | Comments Off

(Open)Claw deamon: Open source AI agent

Uitzending do 18:00 ** February 26th, 2026 by wim.webgang **

OpenClaw AI agent

Toen de open source personal AI assistant OpenClaw populair werd, ontstond er een piek in de verkoop van mac mini’s. Mogelijk omdat gebruikers een mooi apart computertje wilden om OpenClaw doorlopend op te laten draaien, en zo’n redelijk licht toestel met een zeer geschikte processor daarvoor volstond.

Een apart toestel is misschien ook een goed idee omdat je de AI tool toegang geeft tot het hele systeem, bestanden, communicatie, enz, in principe op het niveau van de gebruiker, dus alles waar je zelf als gebruiker aan kan. En dat wil je liever niet op je laptop uitproberen. En het systeem van Apple heeft een handige commandline tool om programma’s uit te voeren in een “sandbox”, een veilige beperkte omgeving: sandbox-exec.

Het is niet duidelijk of de naam Claw opzettelijk gekozen is om in de buurt te komen van Claude, maar de OpenClaw bot draaide oorspronkelijk onder de naam Clawdbot, wat op papier normaal is voor unix-achtige systemen: de d achter een naam duid op daemon, een dienst die in de achtergrond draait, zoals de servers sshd, httpd (apache), dhcpd, ftpd, named, systemd, journald, crond, enz. Bij Claw valt de toevoeging van de “d” wel op als je het uitspreekt: Clawd klinkt als Claude uitgesproken door een Amerikaan. En Claude is een andere AI Chatbot van Anthropic en bekend van de programmeerhulp “Claude Code”. Dat bedrijf kon niet lachen met de naamsverwarring, en dus werd Clawd snel hernoemd naar Moltbot, en na wat langer nadenken naar het huidige OpenClaw.

Eens geïnstalleerd draait OpenClaw op je systeem en kan verbinden met allerlei van je accounts, e-mail diensten enz.
Allerlei binnenkomende communicatie wordt dan verwerkt met behulp van AI modellen. Maar omdat zo’n eindeloze rij van binnenkomende berichten de boel zou kunnen opstroppen, werkt OpenClaw met een verdeelsysteem. Dat stuur berichten bij binnenkomen naar één van de straatjes:
- Main Lane (Chat)
- Cron Lane (voor in tijd geprogrammeerde taken)
- Subagent Lane (Spawned)
- Nested Lane (Tool calls)

De 40.000 lijnen code van OpenClaw bestaan voor zo’n 85% uit TypeScript code, die je start met een commando op de commandolijn, het zwarte venster idd. TypeScript is een uitbreiding van JavaScript, waarbij sterke typering werd ingevoerd. Typescript kan worden omgezet naar javascript (door te types te verwijderen) en daardoor zowat overal draaien via de java runtime.

Verder bestaat de OpenClaw code uit nog wat JSON en Shell scripts en documentatie.
De installatie gebeurt met een install script dat npm gebruikt om de code af te halen. Eens geïnstalleerd geeft openclaw status je de toestand van de gateway, zowat het postsorteercentrum van OpenClaw.
Je kan een User Interface oproepen in de browser met “openclaw dashboard”.

En er is ook een “update” en “uninstall” voorzien.

Aangezien OpenClaw op bescheiden hardware kan draaien, duikt de vraag op of het ook op een Raspberry Pi kan? Daar zijn inderdaad al beschrijvingen van te vinden, bv op raspberrypi.com:

https://www.raspberrypi.com/news/turn-your-raspberry-pi-into-an-ai-agent-with-openclaw/

Met als gevolg dat de interesse voor Raspberry Pi ook weer toeneemt, uit een andere hoek dan de hardware bouwers.
Het afgesplitste bedrijf dat de hardware voor Raspberry Pi maakt, zag zijn aandelen plots stijgen. Volgens de Register zal dat wel afkoelen als mensen ontdekken dat je beter een Virtual Private Cloud kan gebruiken, omdat dat goedkoper en gemakkelijker is. Uiteindelijk zijn de Raspberry Pi’s al helemaal niet meer zo goedkoop door de tekorten op de markt van het computergeheugen, en ze zijn ook niet gebouwd om snel te zijn. En zo’n Virtual OpenClaw dienst wordt ook al voorgeconfigureerd aangeboden, wat het nog gemakkelijker maakt, en je kan er ook gemakkelijk mee stoppen als je het beu bent. Bovendien draait het dan gescheiden van je eigen netwerk, waar het ook (privacy) schade zou kunnen aanrichten.
Er zijn immers al heel wat onbedoelde lekken geweest via onvoorzichtig gebruik van OpenClaw, standaard installaties met alle poorten open, enz. Begin februari werden er door beveiligingsspecialisten al meer dan honderddertigduizend OpenClaw installaties gedetecteerd die aan het internet hingen, en die communicatie kunnen toegestuurd krijgen, waarbij er natuurlijk inbraakprogingen zullen zitten.
Gebruikers die zomaar wat uitproberen op hun OpenClaw, en plugins afhalen van internet, lopen grote risico’s, zeker als ze de OpenClaw draaien met echte accounts of zelfs op hun eigen laptop of pc, waar kostbare informatie gestolen kan worden.

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Raspberry Pi en Ondertussen gaat het goed

Uitzending do 18:00 ** February 19th, 2026 by wim.webgang **

Raspberry Pi

In de studio. Warm, vers. Met op de achtergrond the Besnard Lakes….

Ondertussen gaat het goed

Volgens Trump, die de klimaatcrisis als een hoax beschouwt, is die krisis het beste opgelost door de wetenschappelijke resultaten van de overheidswebsites te halen, en de financiering van onderzoek naar de klimaatverandering op te schorten.
Volgens hem gaat het verder wel goed in de VS, beter dan ooit waarschijniljk.
De industriële productie gaat stilaan naar beneden, de prijzen zijn het laatste jaar met 2.4% gestegen in de supermarkt in de VS, en de laatste 5 jaar zelfs met 25%. De groei van de bevolking is afgeremd, en de VS stevent nu af op nulgroei. De groei van de banen valt tegen, maar Trump voorspelt dat al de ontslagen ambtenaren nu productieve jobs zullen gaan doen in prive-bedrijven. De waarde van de dollar zakt waardoor de Amerikaanse consumenten minder te besteden lijken te hebben, maar het zal hun producten goedkoper maken op de wereldmarkt.
En nadat hij in zijn buitenlandse politiek overal vrede heeft gesticht, kan hij zich richten voorbij de horizon, en zich met buitenaards leven gaan bezighouden.

https://www.nbcnews.com/business/economy/january-jobs-revisions-trump-rcna258398

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Koffiemolen onherstelbaar ontworpen

Uitzending do 18:00 ** February 12th, 2026 by wim.webgang **

Een koffiemolen met schijven (niet met messen) met een bonen-reservoir bovenop, gemalen koffie opvangreservoir vooraan, is 25 cm hoog, weegt zo’n 1700 gram, als hij draait maakt het lawaai voor zo’n 70 db, meer dan de professionele koffiemolen op cafe. Onstabiele start stop knop is afgebroken en in de behuizing verdwenen, waar hij log ligt te rammelen.
De na te bestellen onderdelen zijn beperkt tot de plexi opvangbakjes en deksels.
Er zijn op de onderkant van de koffiemolen geen schroeven te zien, ook niet verstopt onder de rubberen pootjes. De behuizing lijkt uit verschilende delen te bestaan, die mogelijk uit elkaar kunnen schuiven. Maar er kan niets bewegen zolang de bedieningsknoppen op de koffiemolen zitten.

De voorste kan je voorzichtig loswrikken met bv een halve wasspeld, want er is wat ruimte onder de uitstekende indicator die de wijzer vormt van het aantal kopjes.

De draaiknop op de zijkant geeft de fijnheid van het malen aan , die is moeilijker omdat er geen ruimte onder is. Maar die heeft drie lipjes die hem in de behuizing klemmen, met een fijne schroevendraaier kan je de losklikken, ofwel voorzichtig de hele draaiknop loswringen, dan hoor je de drie lipjes kraken bij het loskomen.

Op dit moment valt er ook ergens uit de koffiemolen een plastic stukje, rond wit, en een veertje.

De zwarte behuizing die rondomrond zit schuift, zoals je aan de vorm kan zien, enkel naar boven. Een viertal punten moet je loswringen, ze zijn enigzins aangegeven door een inkeping waar een schroevendraaier in past. Eens losgewrongen schuift hele zij-en achterkant in één stuk naar boven.

Nu wordt de binnenkant zichtbaar:
- onderaan achteraan zit de motor.
- vooraan een printplaat met wat electronica, en daarom een microswitch, een minuscuul kleine schakelaar waar de knop op de voorkant tegenaandrukt. Die zit rechts van een led, de blauwe led die zichtbaar is door het venstertje in de knop. Om die led mooit te laten uitkomen zit die in het midden, maar daardoor wordt de drukknop bij het indrukken niet gelijkmatig tegengehouden, rechts zit de schakelaar, maar links zit niets en de knop gaat dus wat dieper gaan links, waardoor het smalle lipje waarmee hij vastzit en waarop hij terugveert, ook wat gedraaid wordt. Reden te meer om af te breken.

Ik heb een paar mogelijke schakelaars klaarliggen, type tuimelschakelaar, en de grotere zal niet ingebouwd kunnen worden omdat er niet zoveel ruimte vrij is.
De kleinere zou misschien wel passen.
Ik zag op internet dat iemand een gewone aan-uit schakelaar gebruikte ter vervanging van de micro-switch. Maar ik heb voor een (on)-off-(on) schakelaar gekozen. Met een gewone schakelaar blijft de schakelaar in de aan stand staan als je niets doet, bv nadat de koffie gemalen is. Mijn schakelaar geeft enkel een aan signaal en komt terug in de neutrale uit-stand. Door terug te drukken gaat hij dan uitschakelen, of indien de koffiebonen op zijn is dat niet nodig.

(upd: zie vervolg radiolab koffiemolenschakelaar)

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Free as in burned-out…

Uitzending do 18:00 ** February 5th, 2026 by wim.webgang **

FOSDEM26

FOSDEM 2026 blijft plakken
Onze FOSDEM griepjes manifesteren zich, maar toch kijken we met voldoening terug op deze interessante bijeenkomst van open source en free software “hackers” van over heel Europa (en daarbuiten). Dat er aan de concepten en de basis van een beter internet (incl. privacy) gewerkt wordt is hoopgevend bv. Verder was het ook druk en lawaaierig, wat het moeilijker maakt om spontane interviewtjes te doen. Wel gesprekken, waarbij we ook de verschillen in Europa merkten: op de odoo community stand lag de Nederlandse vertegenwoordiger nog niet wakker van peppol bv.
En zelfs de gemiste lezingen kunnen we alsnog inhalen op de site van FOSDEM, waar je ze kan herbekijken, zoals bv deze lezing van Marga Manterola (waarvan we een stukje uitzenden):

Free-as-in-burned-out
“Just taking and not giving back”; Who Really Pays for Open Source?

Als grote bedrijven open source software gebruiken, maar er niets in investeren, niets voor teruggeven, onstaat een onevenwicht tussen de moeite die de individuele open source software ontwikkelaar er in steekt, en de middelen die hij/zij er voor beschikbaar heeft.
Dit is een wegwijzer naar burnout…

De druk op de individuele open source programmeur is groot als er bv een probleem opduikt, een bug, een beveiligingslek of iets dergelijks. De morele druk zal hem/haar er toe aanzetten om tot ’s avonds laat te werken om het probleem op te lossen. En dit komt na de hele investering van een bepaalde software te ontwikkelen in de eigen vrije tijd. Dit is niet vol te houden.

Er zou dus een manier moeten zijn om een inkomen te verkrijgen uit het ontwikkelen van open source / free software.
Hét standaard antwoord is: laat betalen voor onderhoud en maat-aanpassingen. Dat gebeurt inderdaad soms, maar dan moet je ten eerste al een basis software hebben, en het houdt weinig garantie in op een betrouwbaar inkomen. Bovendien kan ook iemand anders, die de basis software niet gemaakt heeft, die diensten aanbieden.

Er zijn wel organisaties die developers betalen, zoals de Linux Foundation.

En in sommige gevallen, als een project dreigt weg te vallen, plots opgekocht door een concurrent en/of closed source dreigt te worden, slaan bedrijven de handen in elkaar en vaardigen personeel af om aan een project te werken, betaalde werknemers van henzelf.

Soms zijn er ook overheden (EU of nationale) die fondsen hebben om bv nieuwe dingen te ontwikkelen of om de structuren van het internet te onderhouden.

(Marga Manterola; 1/2/2026; Deze lezing van ging door op zondagochtend zoals u in het begin kon horen…)

Lift ^ | Lift v | Comments Off

De terugkeer van de Jolla Phone

Uitzending do 18:00 ** January 22nd, 2026 by wim.webgang **

De kleinschalige smartphonebouwer Jolla heeft zich na de uitgaven van de originele Jolla Phone met Sailfish OS en de problemen met de productie van hun tablet, vooral geconcentreerd op de verdere ontwikkeling van hun smartphone besturingssysteem Sailfish. Dat is een Linux systeem voor smartphones, verschillend van Android van Google. Het lijkt meer op een Linux distributie voor een computer, maar dan voor de smartphone. Er was een beperkte reeks van smartphone merken en modellen waar het Sailfish systeem op kon draaien. Je kocht zelf een toestel en downloadde het Sailfish operating systeem, en installeerde dat dan zelf. Er was een gratis community versie een een betalende met snellere updates en android support, om android apps te draaien.

In 2024 was er een samenwerking met een bestaande smartphonefabrikant om een tussentijds toestel uit te brengen voor Sailfish developers, en werd een beperkte reeks van de C2 uitgebracht (C van Community phone). Die had een vooraf geïnstalleerd Sailfish besturingssysteem, had geen hoge technische eigenschappen, was relatief geodkoop, en het toestel werd dan waarschijnlijk ook gekocht door veel gebruikers die er helemaal niet voor programmeerden, maar die vooral geen zin hadden om op een commercieel toestel zelf een Sailfish systeem te installeren.

Na de uitgave een de Jolla C2 werd in stilte verder gewerkt aan een nieuwe echte Jolla Phone. Op 5 december 2025 kwamen ze op de proppen met de aankondiging van den nieuwe jolla phone. Het verhaal begint op 1 augustus 2025, toen ze de community vragen voorlegden over hoe ze zouden willen dat een nieuwe jolla phone er uit ziet, welke grootte, hoeveel geheugen, hoeveel interne opslagruimte, wat voor schermresolutie, wat voor camera’s, wat voor prijskaartje aanvaardbaar is, enz… Meer dan negenhonderd mensen deden de moeite om op die vragen te antwoorden, en dat vond Jolla een bemoedigend aantal.

In november 2025 publiceerden ze een update over de resultaten van de enquete, en onstond de planning om er echt één te gaan maken. Daarvoor werd een project opgericht met de naam “Do-It-Toghether Linux Smartphone”, waarbij dus samen met the community de specificaties worden vastgelegd van het te maken toestel. Er werd ook duidelijk gemaakt dat om het toestel in productie te nemen, er een gegarandeerde afname moet zijn van 2000 toestellen. Dat kunnen ze realiseren door het openstellen van voorafbestellingen, waarbij de besteller een voorschot betaalt bij bestelling, en de rest bij levering.

Voor de werkelijke opstart gaan ze problemen moeten oplossen waar ze vroeger, bij het maken van hun originele Jolla Phone ook op botsten: de beschikbaarheid van onderdelen en productiecapaciteit. Dat kan zelfs een rol spelen in de keuze van de grootte van het scherm voor het uiteindelijke ontwerp. Verder proberen ze rekening te houden met de opmerkingen van de gebruikers van vroegere toestellen; niet alleen hun eigen Jolla en Jolla C2, maar ook van Sailfish gebruikers op andere modellen van commerciele fabrikanten. Zo zijn er een paar reeksen van Sony smartphones die geïnstalleerd konden worden met het Sailfish systeem, en waar gebruikers feedback over gegeven hadden.

De nieuwe Jolla phone heeft een dubbel nano-simkaart slot zodat je een werk en prive nummer op één toestel kan hebben. Het scherm is 6.36 inch met een 20:9 verhouding, er zijn drie camera’s en een vingerafdruklezer om het toestel te unlocken. Er is 12 GB RAM aanwezig, en 256 GB oplagruimte die tot 2TB kan uitgebreid worden. Het operating system is Sailfish OS 5, dat ondersteuning heeft voor Android apps via de Jolla AppSupport. De achterkant is afneembaar, en de batterij kan door de gebruiker zelf gewisseld worden. Er is een werkelijk fysiek knopje om met een simpele beweging alle privacy gevoelige onderdelen van de phone uit te schakelen (camera, micro..). De batterij heeft een capaciteit van 5500 mAh. En vooral: hij heeft een RGB indicator LED (eindelijk terug!). Het toestel wordt op de markt gebracht in Europa, in de EU en Groot-Brittanië, Noorwegen, Zwitserland. Hoewel het toestel in principe wel kan werken in de VS, wordt het daar niet verkocht.

Nadat de intekenperiode voor voorafbestellingen geopend was op 5 december 2025, met de voorwaarde dat er minstens 2000 besteld zouden worden tegen 4 januari. Maar er waren er zestien uur later al duizend besteld. Op zeven december zaten ze aan 2000 bestelde toestellen. Op acht december stond de teller op meer dan 3000, dus het werd duidelijk dat er een tweede productie batch zou gestart kunnen worden, wat ook gebeurde. In de eerste productie werden 2700 voorzien, en er werd een tweede productie voorzien van ook minstens 2000 toestellen. Op tien december stond de teller van de originele oproep al boven de 4000, dus een groot deel van de tweede productie was ook al gereserveerd. Op 12 december was de tweede batch ook uitverkocht en stond te originele teller op 4700. Rond 15 december werd het duidelijk dat een derde productie geopend werd, op 22 december stond de teller op 6000. De derde batch bestaat uit nog eens 5200 eenheden, zodat het totaal mooi op 10.000 uitkomt. De voorintekenperiode werd verlengd tot eind februari. Bij elke nieuwe batch is de prijs ook wat gestegen, begonnen bij rond 500 euro gaat het nu richting 580. Als die ooit in normale verkoop gaat zal de prijs volgens hun eigen verwachting nog honderd euro hoger worden.

(pre-order cijfer op https://commerce.jolla.com/products/jolla-phone-preorder)

De terugkeer van de achterkant

Toen Jolla van hun nieuwe toestel met productiebatch 1 en 2 zo’n 5000 exemplaren verkocht had, kondigden ze eind vorig jaar aan dat -als de 10.0000 exemplaren bereikt zou worden- ze een Community Innovation Program startten om “the other half” terug in het leven te roepen .

The Other Half, of vrij vertaald, “de achterkant”, was een concept van de orignele Jolla Phone uit 2013. De achterkant van die gms was gemakkelijk af te nemen, waardoor je bv aan de batterij, de sd- of de sim-kaart kon, en hem terugzetten gebeurd door rondom op de flexibele achterwand te drukken om hem terug vast te klikken. Het concept was toen, dat je ook een andere achterkant op je gsm kon zetten, en daardoor je gsm een kleurtje kon geven; de standaard was zwart, maar er waren andere kleuren verkrijgbaar. Wat al die verkrijgbare achterkanten van Jolla gemeen hadden, was een ingebouwde NFC tag, zodat de Jolla Phone kon detecteren welke cover opgezet werd.
Dan kon je bv de instellingen van je phone op basis van de cover automatisch laten aanpassen. Bv overdag gebruikte je de zwarte cover, en had je gsm een sobere achtergrondfoto en een sterk verlicht scherm. ’s Avonds zet je de blauwe cover op je Jolla Phone, en die zet een expressievere achtergrond, gedimde schermverlichting, andere standaartoepassingen op het startscherm enz.
De specificaties werden vrijgegeven, en er ontstond een community van makers die eigen “other halfs” of achterkanten maakten, met de meest spectaculaire een uitschuifbaar toetsenbord.

De nieuwe achterkant

Jolla is nu op een punt dat ze verder bouwen op die orignele “The Other Half”, en er een nieuwe versie van ontwikkelen, “The (new) Other Half”. Ook nu wordt het weer het concept van een afneembare achterkant, die deze keer in plaats van een RFID-tag, een werkelijke micro-chip zou krijgen. Als je de achterkant op je toestel drukt, krijgt die via een connector aansluiting met de smartphone. De nieuwe achterkant zal de I3C technologie gebruiken, een opvolger van de I2C, een seriële bus voor communicatie tussen microcontrollers en randapparatuur. I3C, ook “sensewire” genoemd, bevindt zich op het kruispunt tussen i2C en SPI, en is gedeeltelijk backward compatibel met i2C, maar is sneller. De standaard wordt ontwikkeld door de MIPI Alliantie.
Dit is dus de technologie die beschikbaar is, en jolla maakt alle hardware en software specificaties open source, zodat de community zijn eigen achterkanten kan ontwikkelen.
Het community project dat ze errond oprichtten begint met een bevraging van wat gewenst is, ondermeer over gewenst gebruik voor welke toepassing, gewenste data-snelheid van de verbinding, welke bevestigingsmethode voor de achterkant, wat het mag kosten, intensiviteit van gebruik, enz.

Ondertussen loopt het aantal bestellingen voor de derde batch op tot meer dan 7000, dus de kans dat 10.000 bereikt wordt is reëel…

https://forum.sailfishos.org/t/the-other-half-returns-community-innovation-program/26011

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Satellieten volgen in de studio

Uitzending do 18:00 ** January 8th, 2026 by wim.webgang **

tinygs.com

satnogs.org

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Licenties 2025/6

Uitzending do 18:00 ** January 1st, 2026 by wim.webgang **

Een duik in de licenties, aan de hand van het lijstje van OSI: Top Open Source licenses in 2025

https://opensource.org/blog/top-open-source-licenses-in-2025

BSD oorsprong:

https://www.oreilly.com/openbook/opensources/book/kirkmck.html

Geen wetenschappelijke meting, maar een vertrekpunt voor wie met open source wil werken.

En hoe passen we dat toe op wat we zelf doen:
- wat we gebruiken van anderen
- wat we zelf schrijven: we kiezen zelf onder welke licentie, en wat zijn de gevolgen, bv voor stockpi?

Muziek
18:17 soundnotnoise1 – the one with the piano
18:38 Gloomer – Gloomy – Clock Head
18:46 soundnotnoise1 – what the f…
18:55 Animadvert – Executive order

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Eindejaarslijstjes

Uitzending do 18:00 ** December 25th, 2025 by wim.webgang **

Kerst 2025

Eindejaarslijstjes

Natuurlijk duiken weer de Eindejaarslijstjes op, ook in de Linux en free software wereld. Meestal aangevuld met titels als “Wordt 2026 het jaar van de Linux desktop?”. (wedden dat dat binnenkort op de cover van een of ander magazine of redactionele column staat?)
Vooral die laaste beginnen de keel uit te hangen wegens niet origineel, niet relevant, en misschien zelfs niet wenselijk.
Meestal gaat het in de richting van “er zijn te veel verschillende Linuxen”, of “er zijn te veel verschillende desktops voor Linux”, doorgetrokken naar “package managers”, containerisaties, enz.
Want als we rondkijken waar het wel gebeurd is, op de smartphone, dan moeten we ons afvragen of we dat dan zo’n voorbeeld vinden. Ja, android smartphones draaien op Linux. En ja, het is gemakkelijk, het systeem staat bij aankoop vooraf geïnstalleerd. Maar tegelijk zie je de bedreiging voor de vrijheid van de gebruikers: geen keuze van besturingssysteem, en de toepassingen komen van een centraal systeem, dat gecontroleerd wordt door 1 speler, Google in dit geval. En wie op zijn Android smartphone een ander systeem wil installeren (want ja dat kan) zal best moeite moeten doen. We zitten terug de facto met een platform-monopoly.
Laat ons eens kijken waar het anders gegaan is, en ook hier is het weer bij het ontstaan van een nieuw soort apparaat, dat er een opening ontstaat naar meer vrijheid. Ons voorbeeld heet Raspberry Pi. Een op dat moment niet hardwareplatform, met een eigen hardwarecombinatie, en een specifiek toepassingsgebied. Het systeem dat door de Raspberry Pi foundation als standaard wordt voorzien is een afgeleide van Debian. Maar je moet het systeem niet bij je Raspberry Pi kopen, je kan ook een lege Pi kopen, en er een ander systeem op instlalleren via de SD kaart. Of een voorgeïnstalleerd SD-kaarte met een systeem kopen, dat je er gewoon in kan pluggen om te starten. Er zijn bekende Linux distributies als openSUSE en Ubuntu die een Raspberry Pi versie uitbrengen, die je gratis kan downloaden om uit te proberen of te gebruiken, naast voorgeprepareerde SD-kaartjes van een fabrikant van randapparatuur die het levert bij een pakket waar een Pi in zit, of de systemen apart verkoopt op SD kaart.
Dit is een keuzevrijheid van besturingssysteem die we missen bij de pc’s, smartphones en tablets.

Lift ^ | Lift v | Comments Off

« Previous Entries Next Entries »