Search

Archives

Pages

Op mijn desktop:

Suggesties, commentaar, ... (klik of schrijf zelf:)e-mail webgang
Laatste titels:

Eindejaarslijstjes

Uitzending do 18:00 ** December 25th, 2025 by wim.webgang **

Kerst 2025

Eindejaarslijstjes

Natuurlijk duiken weer de Eindejaarslijstjes op, ook in de Linux en free software wereld. Meestal aangevuld met titels als “Wordt 2026 het jaar van de Linux desktop?”. (wedden dat dat binnenkort op de cover van een of ander magazine of redactionele column staat?)
Vooral die laaste beginnen de keel uit te hangen wegens niet origineel, niet relevant, en misschien zelfs niet wenselijk.
Meestal gaat het in de richting van “er zijn te veel verschillende Linuxen”, of “er zijn te veel verschillende desktops voor Linux”, doorgetrokken naar “package managers”, containerisaties, enz.
Want als we rondkijken waar het wel gebeurd is, op de smartphone, dan moeten we ons afvragen of we dat dan zo’n voorbeeld vinden. Ja, android smartphones draaien op Linux. En ja, het is gemakkelijk, het systeem staat bij aankoop vooraf geïnstalleerd. Maar tegelijk zie je de bedreiging voor de vrijheid van de gebruikers: geen keuze van besturingssysteem, en de toepassingen komen van een centraal systeem, dat gecontroleerd wordt door 1 speler, Google in dit geval. En wie op zijn Android smartphone een ander systeem wil installeren (want ja dat kan) zal best moeite moeten doen. We zitten terug de facto met een platform-monopoly.
Laat ons eens kijken waar het anders gegaan is, en ook hier is het weer bij het ontstaan van een nieuw soort apparaat, dat er een opening ontstaat naar meer vrijheid. Ons voorbeeld heet Raspberry Pi. Een op dat moment niet hardwareplatform, met een eigen hardwarecombinatie, en een specifiek toepassingsgebied. Het systeem dat door de Raspberry Pi foundation als standaard wordt voorzien is een afgeleide van Debian. Maar je moet het systeem niet bij je Raspberry Pi kopen, je kan ook een lege Pi kopen, en er een ander systeem op instlalleren via de SD kaart. Of een voorgeïnstalleerd SD-kaarte met een systeem kopen, dat je er gewoon in kan pluggen om te starten. Er zijn bekende Linux distributies als openSUSE en Ubuntu die een Raspberry Pi versie uitbrengen, die je gratis kan downloaden om uit te proberen of te gebruiken, naast voorgeprepareerde SD-kaartjes van een fabrikant van randapparatuur die het levert bij een pakket waar een Pi in zit, of de systemen apart verkoopt op SD kaart.
Dit is een keuzevrijheid van besturingssysteem die we missen bij de pc’s, smartphones en tablets.

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Arduino uno Q: CLI

Uitzending do 18:00 ** December 18th, 2025 by wim.webgang **

Arduino Uno Q
Arduino App Lab als CLI
Vorige keren hebben we de arduino Q gebruikt als computer, desktop met de programmeeromgeving Arduino App Lab erop. Het wonderlijke is dat er ook een CLI versie van bestaat, of meer nog, dat het eigenlijk een CLI programma is. De desktopversie roept de CLI versie aan. Je kan, zowel vanop afstand, als in een terminal, de CLI versie starten met arduino-app-cli, en dan een optie om iets te doen, bv een lijst van de voorbeed-apps tonen:
arduino-app-cli app list
Dit geeft de lijst van aanwezig apps, met id, naam, icoon, de status (stopped/running) en een boolean “example” true. (1)
of een applicatie starten (en het is handig dat TAB-name competion werkt):
arduino-app-cli app start examples:blink
waarna je een hele hoop bewerkingen ziet voorbijrollen tot een melding: “App “Blink LED” started successfully.
In de lijst met apps () staat ze dan ook als “running”.

(1) Die laatste kolom zegt of het een ingebouwd “example” is (True), of niet (False), wat bv het geval is voor een app die je zelf maakt, of als je een voorbeeldapp kopieert om er zelf wijzigingen aan te doen (de example apps zijn read-only).
Als je een kopie maakt van een app, en die start, krijg je in de status:

user:copy-of-blink-led Copy of Blink LED o running false

Gvd, PWM!

Een eigen voorbeeld: een led zacht aan en uit laten gaan met PWM: zelfs eenvoudige code uit bestaande PWM projecten konden me niet tot een werkende app brengen.
Tot ik iets las in een commentaar op een forum:

… remove pinMode(pwmPin, OUTPUT); from the setup() …
It is a known issue…

https://forum.arduino.cc/t/analog-pwm-output-failure/1412752
Met die kennis lukt het dan toch om een led te doen gloeien: “Fade LED analog PWM” begint met pinken, en vervolgt met aan/fade-uit.
(mijn Fade LED derived from blink LED waarbij ik de waarde vanuit pythons stuurde lukte niet zo goed en crashte de desktop/IDE)

Matrix logo
Ik vond geen werkende manier om tekst naar de matrix te schrijven, maar je kan wel zelf letters (of logo, icoon,..) maken op een “digitale” manier.
Ik maakte een “LED matrix logo” voor het monochroom blauwe led-veld, en ontdekte ook een manier om toch variatie in te brengen door de lichtintensiteit aan te passen per pixel. Zo kan je doen alsof er een tweede kleur is bv, of grijswaarden maken.

Ik heb verschillende voorbeelden een beetje aangepast: copy of air quality on LED matrix, Copy of UNO Q Pin Toggle, Weather app.

Ontbreeksoftware
Naast de programmeeromgeving van Arduion “App Lab” heb je misschien nog een paar hulpmiddelen nodig om bv snel een (configuratie-) bestand te wijzigen of nota te nemen van wat je aan het doen bent in een “log.txt”.
- ten eerste is er geen lichtgewicht editor voor de desktop voorzien. Mousepad is wel makkelijk af te halen uit het softwarebeheer. (1)
- ik haal ook mc af (midnight commander) voor CLI edit van config bestanden en zo. (alternatief voor nano) (2)

Vanop afstand
- ik kan niet inloggen vanop afstand, het lijkt of de ssh deamon niet draait, Dat kan aan de keuze liggen in het begin: daar heb ik standalone gekozen.
- de voorbeelden met aktiveren alle ouputs van de UNO via een webinterface werkt wel, ook vanop een andere computer.
- weer app “weather app” werkt ok
Ik gebruik de CLI om te checken:
arduino-app-cli system network-mode status

disabled

arduino-app-cli system network-mode enable
heel lang niets .. dan:

network mode enabled and started

En inderdaad, ik kan nu inloggen vanop afstand met de gebruikersnaam en wachtwoord van de Q.
Dan kan je de CLI applicatie gebruiken om voorbeeldprogramma’s te starten enz.

Andere software:
- (1) Mousepad
- (2) midnight commander (CLI)
- Gambas3 voor programmeren (CLI en desktop: test programma’s).

Links
https://docs.arduino.cc/tutorials/uno-q/user-manual/ algemene handleiding Arduino Q
https://github.com/arduino/ArduinoCore-zephyr/blob/0.52.0/libraries/Arduino_LED_Matrix/src/Arduino_LED_Matrix.h Matrix Lib verwijst naar ArduinoGraphics.h (werkt alles voor Q?)
bv Arduino_LED_Matrix/examples/Basic/Basic.ino
https://github.com/arduino-libraries/ArduinoGraphics/blob/master/keywords.txt Graphics Lib
https://ledmatrix-editor.arduino.cc/ matrix ontwerp online (of gebruik een libreoffice werkblad, of Gambas3 pixel editor).
https://forum.arduino.cc/t/analog-pwm-output-failure/1412752 waarom PWM niet werkt
https://docs.arduino.cc/built-in-examples/digital/BlinkWithoutDelay/ ander manier van pinken van led
https://forum.arduino.cc/t/how-to-make-one-section-of-a-code-loop-5-times/162817/3 herhalings-lus in sketch

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Arduino Uno Q: Arduino App Lab examples

Uitzending do 18:00 ** December 11th, 2025 by wim.webgang **


Updates
Terwijl ik aan het werken was kwam er weer een update binnen voor arduino-cli (nl versie 0.2.4). Ik installeer die met plezier (hopelijk lost die bugs op).
Nog een keer later weer een update, ondertussen zijn we aan versies 0.8.0 voor de cli en 0.3.0 voor app-lab)

Arduino Uno Q, Linux, App Lab

Als je de foto klikt om te vergroten zie je:
- scherm waar App Lab op draait en het Uno Q Pin Toggle voorbeeld gestart is.
- onderaan het scherm de balk van het Linux systeem met knoppen voor starten van een terminal emulator (cli), filemanager, browser enz (bovenaan het scherm is er ook een menubalk, hier niet zichtbaar).
- daarvoor: ter vergelijking een Arduino Q (2GB) naast een Raspberry Pi 5 (2GB), beiden niet aangesloten
- voorgrond: Arduino Uno Q aangesloten met de usb-connectie (groene led), en via jumper kabels uit de headers verbonden met ..
- een breadbord met drie leds voor demo van de voorbeeld app “Uno Q Pin Toggle”

App Lab examples
- weather app en air quality app: deze voorbeelden gebruiken informatie afgehaald via internet, en symobolisch voorgesteld op de matrix display. Ze zijn een goede demonstratie van een python programma op de MPU, en een sketch om het weer te geven via de MCU op de LED-matrix.
- “Blink LED with UI” en de pin test werken allebei met een web-interface, die vanuit de python code wordt aangestuurd, en een sketch die de leds aktiveert. Hier voel je al dat de web-interface extra tijd nodig heeft om op te starten, eigenlijk is 2 Gb geheugen te weinig om een programmeeromgeving en ook nog een webbrowser te draaien, waardoor die soms ook crasht.
ps: je kan ook vanop een andere computer op het netwerk de web-interface laden via een browser; en dan vanop afstand besturen; je moet als URL het ip-address geven, plus de poort (zelfde als op localhost), bv http://192.168.129.83:7000/
- classify images met AI werkt niet, of zodanig traag dat het niet werkt. Als de IDE de app start, merk je dat het systeem het moeilijk heeft om ook nog de Chromium webbrowser te starten, en als je daar dan een bestand moet uploaden hangt het zo goed als vast. De browser crasht meestal, waarschijnlijk door te weinig geheugen. Soms komt de pagina op, maar bij het uploaden van een beeld crasht hij dan. Zelfs een piepklein png bestandje (126 bytes) met een zon krijg ik niet geüpload, of wel maar het wordt niet getoond (of is dat normaal?). Het wordt onderzocht en niet gevonden.
Ik probeer ook eens met een kat van wikipedia, maar ook geen success (die is nog groter: 13 k). Die wordt nu wel getoond; “Run Classification” … maar wordt niet herkend (op 50%). Met 0.05 % wordt een “tiger cat” gevonden met confidence 43%, naast 9.5% voor een “tabby” (wat ik eerder denk dat het is) en een “Egyptian cat”.

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Arduion Uno Q of A?

RadioLab, Uitzending do 18:00 ** December 4th, 2025 by wim.webgang **

Arduino Uno Q
A van “Arduino”, Q van Qualcomm: “Uno Q”

Uitpakken en aansluiten van een Arduino Uno Q, een Single Board Computer zoals de Raspberry Pi? Nee, je hebt een usb-C hub nodig om alle poorten bij te maken die je nodig hebt (usb toetsenbord, usb muis, hdmi, stroom, netwerk eventueel).

De installatieprocedure is vooral leuk om een wachtwoord in te stellen, en nadien je af te vragen of het systeemtoetsenbord veronderstelt een Qwerty of een Azerty te zijn. Misschien staat de Q voor Qwerty? Of toch voor de processor van Qualcomm.

Daarna start de programmeeromgeving van Arduino App Lab in versie 0.1.2.


Foto: w.webgang

Lift ^ | Lift v | Comments Off

php 8.5 * Pebble open source * Nieuwe voorwaarden bij Arduino * Kernenergie in UK * HP wil AI in plaats van jobs * Super Mexico * Reddingssloep

Uitzending do 18:00, i-nieuws 6 na 6 ** November 27th, 2025 by wim.webgang **

php 8.5

Er is vorige week een nieuwe versie uitgekomen van PHP: 8.5. Die brengt een nieuwe pipe operator, en een nieuwe gestandaardiseerde URI verwerker, wat eigenlijk al sinds versie 4 gewenst was. De URI parser staat voor het verwerken van de websitenamen, dus het is een belangrijke update. Maar ook het concept van de pipes, afkomstig van Unix en Linux, is belangrijk. Het maakt seriële bewerkingen eenvoudiger.
PHP, wat staat voor PHP: Hypertext Preprocessor, is een programmeertaal die draait op webservers, en die een revolutie teweegbracht van het statische internet naar het dynamische internet.

Oorspronkelijk is php ooit gestart als programmeertaal om je eigen homepage wat dynamischer te maken, de afkorting stond toen voor “personal home page”. In de loop der tijd is php gebruikt om allerlei platformen mee te bouwen, waar websites dan op draaien. Wie een webiste wil gebruikt een platform zoals wordpress, waar bijna de helft van het internet op draait; en het platform draait op php. De uitdrukking “LAMP” stack, waar een groot deel van het internet op gebouws is, verwijst ook naar php in de “p”: Linux Apache Mysql/MariaDb, Php.
Php is niet de enige manier om dynamische websites te maken, ook python maakt opgang, en python begint ook met een p, dus past in de LAMP stack.
.

Pebble open source

De Pebble Watch software is vanaf deze week helemaal open source gemaakt. Pebble OS was al ongeveer 95 procent open source, maar nu is de software volledig open source geworden en de broncode is helemaal gepubliceerd (https://github.com/coredevices/mobileapp). Het project ontstond bij Google, maar toen die hun interesse verloren, hebben ze het Pebble OS open source gemaakt. Er waren op dat moment al een paar miljoen gebruikers want er was ooit een versie van de smartwatch uitgebracht in 2012 door middel van een Kickstarter project. Volgens de beschrijving blonken ze uit door een bescheiden maar vooral zuinig e-paper scherm dat lang gebruik toeliet voor opladen.

Core Devices, een klein bedrijf zonder investeerders, werkt nu opnieuw aan een Pebble watch. Pebble ontwikkelt verder aan de software voor de slimme horloge. En er gebeuren al testen met een nieuwe smartwatch onder de naam Pebble Time 2. Ze hebben er op gelet die meer hackable te maken, door de achterkant met schroefjes te bevestigen. Zo kan de gebruiker bv zelf de batterij vervangen, die wordt verondersteld tot vijf jaar mee te gaan. En wie de horloge open heeft gedaan zal binnenin ook een speciale minuscule aansluiting zien voor programmeurs: de firmware development programming connector.

Er is een soort softwarewinkel waar ontwikkelaars eigen software kunnen aanbieden of verkopen, zoals spelletjes, andere schermuitzichten, enz.

https://repebble.com/

Nieuwe voorwaarden bij Arduino

De inkt van de overname van Arduino door Qualcomm is nog niet droog, of ze hebben al nieuwe gebruiksvoorwaarden opgestleld en gepubliceerd. De Arduino community bekijkt die met argwaan. In de nieuwe Terms of Service staat het verbod om te vertalen, de-compileren of anders te reverse-engineeren.
In principe gaat het hierbij over het platform, dat op de servers draait, maar veel IOT toepassingen zijn afhankelijk van een online platform, dus het wekt toch argwaan. Onder meer bij Limor Fried. Ze is oprichter van Open Source hardware maker en verkoper Adafruit. Ze merkt ook op dat zo’n platform ook veel data kan vergaren, die gevoed kan worden aan AI, of op een andere manier verhandeld kan worden.

Kernenergie in UK

Groot-Brittanië gaat weer wedden op Kernenergie, nu het ziet hoeveel stroom nodig is voor de datacentra van de AI bedrijven, en de omschakeling van fossiele brandstoffen naar electriciteit. De nucleaire taskforce van de overheid beveelt aan om de strenge wetgeving op Kernenergie wat te versoepelen om sneller nieuwe kenrcentrales te kunnen bouwen.
Wat zou er dan ook fout kunnen gaan?

HP wil AI in plaats van jobs

HP wil zijn inspanningen op gebied van AI opvoeren. Over drie jaar moet het een besparing van drie miljard dollar opleveren. Daarvoor zullen tegen 2028 zo’n zesduizend werknemers moeten verdwijnen. Vooral de afdelingen productontwikkeling, klantendienst en interne diensten zullen afgebouwd worden. HP merkt ook de prijsstijging in componenten voor de bouw van pc’s, en ook daar zullen ze iets aan moeten doen; ofwel de prijzen optrekken, de configuraties van de pc’s wat lichter maken, en eventueel tijdeijk een stuk van het verlies opvangen.

Super Mexico

Mexico stapt in de race van de supercomputers. De regering heeft gisteren woensdag een plan voorgesteld om de snelste supercomputer van latijns-Amerika te bouwen. Die zal de naam Coatlicue (“kwaht-LEE-kway”) krijgen, naar een Azteekse godin.
Momenteel heeft de krachtigste supercomputer van Mexico een snelheid van 2,3 petaflops, en deze moet 314 petaflops halen.
Als de computer af is, zou hij 7 keer krachtiger moeten zijn dan die van Brazilië, momenteel het referentiepunt daar.
De president van Mexico, Claudia Sheinbaum, heeft zelf een academische achtergrond, en is klimaatwetenschapster.

Reddingssloep

China heeft een reddingssloep naar hun paleis in de ruimte gestuurd. Ze lanceerden daarvoor maandag een raket met een Shenzhou ruimtetuig. Normaal zou die pas volgend jaar vertrekken naar hun ruimtestation. Maar één van de twee space taxis heeft een kapot venster, het is waarschijnlijk beschadigd door rondvliegend ruimteafval. Dus de terugkerende ploeg van 3 moest de goeie nemen, terwijl de beschadigde daar bleef. Het nieuwe dient nu als mogelijk terugkeertuig in geval van nood, en het beschadigde gaat teruggestuurd worden met enkel materiaal aan boord, zodat er geen risico is voor de bemanning.

compiled by BCP v.0.7.1

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Halve file

Uitzending do 18:00 ** October 30th, 2025 by wim.webgang **

De tweede helft van de uitzending werd gevuld met
- het nieuws
- een uittreksel uit een uitleg over Steam: youtube.com/watch?v=7-n-6FviZDk

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Raspberry Pi 500+

Uitzending do 18:00 ** October 23rd, 2025 by wim.webgang **

Deze computer in een toetsenbord is een klein meesterwerkje.

Hoewel hij op het eerste zicht lijkt op de pi400 of de pi500, is het een helemaal ander toestel. Het is veel zwaarder, steviger, beetje hoger ook, en breder waardoor de toetsen iets verder uit elkaar kunnen staan. Dat typt gemakkelijker dan bij de 400/500 reeks. De toetsen zijn hoger, zacht glad, en hebben een heel duidelijke klik, je voelt ze beter reageren dan de vorige versies. Bovendien zijn de toetsen verlicht. Je kan dat gemakkelijk instellen door een toetsencombinatie FN + F4 (roteert de verschillende toestanden).

Licht
Je ziet het al als het toestel stroom krijgt, dan licht de rechtsboven knop op, wat de aan/uit knop functie accentueert. Die wordt groen als het toestel in werking is, en zal door zachtjes van intensiteit te veranderen ook een toestandswijziging aangeven (HD aktiviteit? Netwerk? Tijdens installatie van software beweegt die in ieder geval intens, dus schrijf/lees zal er al zeker bij zijn.)
Het enige gevaarlijke daar is dat de toets ernaast de delete toets is, dus wel opletten dat je niet meer delete dan de bedoeling is door je computer per vergissing af te sluiten.

Als je een beetje snelheid haalt op de toetsen, wordt je beloond met een lichtshow onder je vingers. Niet willekeurig druk ronddraaiend, het lijkt het of het toetsenbord een verhoogde aktiviteit aangeeft op bepaalde gebieden van je toetsenbord. Het lijkt echt of je toetsenbord warm wordt. Of je beloond wordt voor je werk.
Als je stopt met tikken dooft het licht weer langzaam uit.
Als er aktiviteit is wordt het op die plaats eerst donker paars, als je meer tikt evolueert dat naar lichter blauw. Als je blijft doorgaan gaat het naar groen, verder naar geel en als je echt niet te stoppen bent wordt het oranje tot rood. En omgekeerd als de aktiviteit vermindert of stilvalt.
Ik ben een beetje toevallig in deze stand terechtgekomen, het is de laatste roterende stand en ik dacht terug in de gewone uit-stand te zitten.

Aan/uit
Als je de Pi 500+ afsluit (via het menu of met een druk op de aan/uitknop wat het sluit-menu toont), wordt de groene power knop rood (dat komt overeen met het gedrag van de power led bij de raspberry Pi 5). Je ziet daarmee dat de voeding nog aangesloten is, en de Pi kan ook zo weer opgestart worden. Als je de stroom echt onderbreekt (stekker uit of schakelaar op stekker af) dan dooft stilaan de rode led in de power knop.
Als je terug stroom geeft wordt die weer groen; de Pi start automatisch op. Ik zou verwachten dat die rood wordt en wacht op een start bevel.
Met rode power knop, uitgeschakeld maar met stroom aangesloten, reageert de pi ook niet meer op de led-mogelijkheden van het toetsenbord; bij het starten daarentegen onmiddellijk wel; het is duidelijk dat dat een aparte sturing moet zijn.


De nieuwe pi 500+ is duidelijk dikker (hoger) dan de vroegere pi 500; een gevolg van de keuze van het toetsenbord: meer beweginghoogte zorgt voor duidelijkere aanslag, en bijhordend geluid.
(foto’s: w.webgang)

Lift ^ | Lift v | Comments Off

40 jaar FSF: Librephone

Uitzending do 18:00 ** October 16th, 2025 by wim.webgang **

FSF librephone : https://www.fsf.org/campaigns/librephone
3:43 Rob Savoye.

Interview door ondermeer Zoë Kooiman, ze intervieuwt de projectleider Rob Savoye, en af en toe is er een tweede interviewer, te herkennen aan het stofzuigergeluid (je hoort wanneer zijn kanaal aktief wordt, vermoedelijk John Gilmore? Nee, “Greg”; Greg Farough).
- Uitleg over BLOBS in de telefoon die moeten vervangen worden, wat BLOBS zijn…
- Moeilijkheden herkennen bv met de keuze van hardware.
- Oproep om te helpen met de vele aspecten van het werk.

https://www.fsf.org/news/librephone-project

https://fsf.org/campaigns/librephone (20:58′ Zoe Kooiman podcast met interview Rob Savoye)

https://librephone.fsf.org/

#librephone irc on irc.libera.chat.

https://www.replicant.us/

En in deze tabel ontbreekt dan nog de Europese Jolla/Sailfish phone:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_open-source_mobile_phones

Lift ^ | Lift v | Comments Off

The Void en meer

Uitzending do 18:00 ** October 9th, 2025 by wim.webgang **

Marthe is terug van UK en heeft massa’s materiaal bij..boeken, kaartjes, verhalen..
Wim is bezorgd over Arduino’s open source principes nu het opgekocht is door Qualcomm, en is verrast over een nieuwe Raspberry Pi 500, nl de “Raspberry yPi 500+“, met 16 Gb geheugen.

Een boek en kaartjes met grafisch werk van https://www.suzannetreister.net/ (tentoonstelling Oxford nog tot 12 april2026: “Prophetic Dreaming”).

The Commons

expub boek

Post-communist grounds
(in search of the Commons)

Chat control
Gaan wij in Europa het recht op onderlinge privé-communicatie (zoals Signal) verliezen?
“The EU (still) wants to scan
your private messages and photos”
fightchatcontrol.eu
Gaat de overheid alle platformen opleggen om een achterdeurtje te hebben waar de overheden langs binnen kunnen?
Moet het gebruik van versleutelde communicatie verboden worden? Worden we gesanctioneerd zonder dat we een misdrijf hebben begaan?

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Privacy forum enz.

Uitzending do 18:00 ** October 2nd, 2025 by wim.webgang **

Een paar links

https://techwontsave.us/

https://riseagainstbig.tech/learn-more/

https://fightchatcontrol.eu/

Hernieuwbare energie in Europa: Noorwegen springt er uit..

Denemarken werkt aan zijn digitale onafhankelijkheid
Het heeft sinds vorige zomer een traject richting LibreOffice gebruik..

Denemarken heeft een strategische keuze gemaakt om zijn digitale onafhankelijkheid te verzekeren. Iedere overheid in Europa die heeft gezien op welke manier Trump partijen onder druk zet om zijn agenda uit te voeren, inclusief de recherlijke macht of Amerikaanse Tech-bedrijven, zou toch twee keer moeten slikken. Zeker als ze dan beseffen dat hun kritieke IT systemen draaien op software van zo’n Amerikaanse bedrijven, of nog erger, dat alle data in de cloud van een Amerikaans bedrijf zit.
Uit gemakzucht is altijd de meest aanwezige lijn van software en online diensten gevolgd, maar gemakzucht is in deze tijd een slechte drijfveer.
Een aantal bedrijven en organisaties hebben wel hun huiswerk gemaakt, en hebben gekozen voor onafhankelijke alternatieven. Het voordeel voor Denemarken is dus dat er alternatievven zijn en dat er voorbeelden van gebruik zijn. En behalve licentiegelden valt er iets veel belangrijkers te winnen: software-onafhankelijkheid, controle over de eigen gegevens, controle over het tempo van installeren en updaten, de vrijheid om in sommige omstandigheden niet over te stappen op iets nieuws omdat aan de overkant van de wereld de top van een bedrijf beslist de stekker uit een produkt te trekken. En als het gaat over kosten, gaat het niet over de kost per gebruiker of per computer of per server enz. Het gaat over de keuze om een kost te doen, niet door een eenzijdig opgelegde licentieovereenkomst, waarbij 1 partij op eender welk moment kan beslissen het licentiemodel te veranderen, wat dan leidt tot niet gekozen financiële gevolgen; duurdere licenties, veranderd licentiemodel dat aanleiding geeft tot extra kosten, of verplicht overstappen naar een nieuw product van de leverancier zonder dat daar een nood aan was bij de gebruikers. Allemaal verborgen kosten die telkens zeer onaangenaam zijn voor een organisatie, omdat het zich op onvoorspelbare momenten en plaatsen voordoet. Bovendien is het vertrouwen ook een factor: we weten als aankoper niet wat voor verborgen functies in de software zitten, zoals backdoors die de veiligheid van de gebruikersgegevens in gevaar kunnen brengen.
Bij open source software kan een overheid twee onafhankelijke experts aanstellen die de open broncode onderzoeken, en er verslag over uitbrengen.

Soms zullen de beschikbare commerciële oplossingen niet voldoen aan de juridische verwachtingen van onze Europese gebruikers, of aan de Europese privacy-wetgeving, iets wat nu mogelijk soms nog genegeerd wordt. Of soms zal het gewoon niet exact tegemoet komen aan de noden, zonder vooruitzicht op verandering of aanpassing. Bij vrije software, die nog een stapje verder gaat dan alleen de broncode in te laten kijken, kan eender welke organisatie een expert inhuren om aanpassingen op maat te laten maken. En als die universeel nuttig zijn, en gedeeld worden, doen ook andere gebruikers er nog hun voordeel mee, een model dat snellere doorstromingen van verbeteringen op maat van de gebruikers toelaat.

Eens een overheid of andere organisatie tot die vaststelling komt, en de handen uit de mouwen wil steken, komt er een vervelende drempel in zicht. Of een paar.
- we zijn al afhankelijk van de bestaande commerciële oplossingen, dus het is te laat.
- de mensen zijn dit nu gewoon, dat gaan we niet veranderen, dat kost te veel moeite en tijd.
- onze IT diensten hebben niet de kennis om die andere software of oplossingen te ondersteunen.
- We zijn bang dat het niet lukt, en dan hebben we een nog groter probleem.
- Geen enkel bedrijf hier is groot genoeg om te doen wat wij nodig hebben.

Veel van die bezwaren zijn relatief, en gelden ook voor andere vernieuwingen die ingevoerd worden. Zo is de overgang van één office pakket naar een ander iets als verwisselen van merk van auto; de bediening is een beetje anders, maar met een nieuw model is dat soms ook zo, en dat is wel te overkomen.

Als de overgang niet super-dringend is, dan kan die ook geleidelijk gebeuren, op de gemakkelijkste plaatsen eerst, misschien zijn er geïnteresseerden die bv thuis al die bestaande alternatieven gebruiken, enz. Zo moet niemand bang zijn van de grote sprong, en zullen de eerste gebruikers aantonen dat het allemaal niet zo verschillend of moeilijk is aan de vogende.

Te laat? Als het kalf al verdronken is, tja dan is het verdronken, en dan zal het bv in onbruik geraakte produkt ook geen eeuwige ondersteuning meer krijgen van de oorspronkelijke uitgever ervan, als die nog bestaat. Die kan bv overgenomen zijn door een concurrent, die dat bepaald produkt van de markt haalde om zijn eigen produkt op te dringen. Dan kan deze overgang misschien een aanleiding zijn om aan een duurzamere vervanging te werken, waarvan de kost niet veroorzaakt wordt door deze transitie, maar door slechte keuzes of ongelukken uit het verleden.

De ondersteuning: een IT dienst die het niet aan kan om iets nieuws te leren gebruiken en onderhouden, zal werk hebben aan opleiding, en/of aan een mentaliteitswijziging. De IT moet in functie staan van de organisatie, en als dat méér het geval is, dan is dat ook voor IT beter, en kan het meer voldoening geven. De IT afdeling zal waardevoller zijn. Wat zeker is: een IT dienst krijgt meer mogelijkheden om problemen op te lossen omdat ze niet beperkt zijn tot de beperkte oplossingen die de leverancier aanbiedt. Voorheen werd de IT dienst door leveranciers gedwongen tot verandering en vernieuwing, en nu kunnen ze zich laten leiden door hun gebruikers in plaats van door hun leveranciers.

Op gebied van besturingssystemen zou het voor Europa echt een interessante beweging zijn om over te stappen op Linux als basis voor computers, zowel servers als desktops of laptops, en misschien zelfs tablets en smartphones. Want Europa heeft nooit een eigen Microsoft gehad, maar Europa heeft wel verschillende eigen onafhankelijke Linux distributies gehad. Er was waarschijnlijk geen Belgische Linux distributie, maar wel zeker Franse, Duitse en spaanstalige Linux distributies. Helaas was er toen weinig aandcht voor digitale soevereiniteit, en de meeste daarvan zijn verdwenen of samengegeaan met andere distributies. Helemaal verdwenen zijn ze nooit, integendeel, sommige bleven verbeteren en traag groeien, en zorgen er nu voor dat Linux toch een aantal zichtbare procenten van de computergebruikersmarkt uitmaakt.

Voor Europa is dit een kans: als de kern van waar je computers op draaien niet een controleerbaar betrouwbaar platform is, geef je je eigen sleutels doorlopend uit handen. Europese organisaties kunnen starten met wat kant en klaar bestaat, en er voor zorgen dat door een groter aantal gebruikers daar een bloeiende Europese sektor uit kan groeien, die onderling versterkend werkt.

Het grootste risico is het gebrek aan aan vastberadenheid en overtuiging, gebrek aan moed om de knoop door te hakken, en het werk stap voor stap uit te voeren.

Er is zeker een grote opdracht weggelegd voor het onderwijs, op alle niveaus. We zijn stilaan afgezakt naar een softwareslavernij: computers zijn vervangen door apparaten waar een gebruiker de meest passieve rol krijgt: gebruiken van voorgeïnstalleerde apps die uit een voorgeïnstalleerd kanaal komen.

Er moet terug een mentaliteit komen van alles zelf in handen durven te nemen, hoe fout het daarmee ook kan gaan.

Als daar door heel het onderwijs verticaal voor gekozen wordt, brengt elke stap de volgende vooruit, en kan een hoger niveau een waardevolle terugkoppeling bieden naar een lager. Een probleem op een lager niveau kan een case vormen voor het hoger niveau.

In de eenvoudigste vorm betekent het dat je altijd op zoek kan naar een andere compatibele open source of free software oplossing, want er is geen monopolie, en variatie is is net als in de genetica een voordeel.
Op hoger niveau of bij meer gespeialiseerde studenten kan dat gaan tot: Staat deze software je niet aan? Verander hem dan! Pas hem dan aan! Kijk wat het moet doen en schrijf iets beters! In plaats van frustratie met softwarebeperkingen krijg je dan een spiraal van verbetering en kennisopbouw.

Lift ^ | Lift v | Comments Off

« Previous Entries Next Entries »