Search

Archives

Pages

Op mijn desktop:

Suggesties, commentaar, ... (klik of schrijf zelf:)e-mail webgang
Laatste titels:

Winkelwagentje van FBI * De stronthoop van Microsoft’s Cloud * Werkmieren voor Niantic

i-nieuws 6 na 6 ** March 19th, 2026 by wim.webgang **

Winkelwagentje van FBI

In 2023 liet het FBI in zijn Winkelwagentje kijken toen toenmalig directeur van het FBI, Christopher Wray, voor een senaatscommissie moest getuigen, en hij de vraag kreeg of zijn diensten locatiegegevens kochten. Dat hebben ze gedaan in het verleden in een pilootproject, antwoordde die, maar op datzelfde moment in 2023 deden ze dat niet. Voorbije woensdag zat huidig directeur Kash Patel in het praatstoeltje van de senaat, en hij gaf toe dat het FBI momenteel informatie koopt om die bv inzicht geeft in de locatie van mensen. Dat heeft hen al waardevolle informatie opgeleverd in werkelijke dossiers. Door de informatie te kopen van gespecialiseerde datahandelaars kunnen ze de wet omzeilen die zegt dat ze toestemming nodig hebben van een rechter om zo’n informatie op te vragen bij bv telefoonmaatschappijen, reageerde senator Ron Wyden.
De vraag kwam op de agenda toen bleek dat de grenspolitie ook locatiedata kocht, zelfs op een online real-time beurs. Normaal worden zo’n data voor advertentiedoeleinden gebruikt.

Meer op 404media:

https://www.404media.co/cbp-tapped-into-the-online-advertising-ecosystem-to-track-peoples-movements/

De stronthoop van Microsoft’s Cloud

Een paar jaar geleden onderzochten federale experts van de VS de cloud diensten van Microsoft (GCC High) die moesten dienen voor overheidsdiensten. De dienst werd meer dan tien jaar geleden opgericht om het gebruik van de cloud in goede banen te leiden, aangezien het soms gaat over de grootste geheimen inforatie.

Het Federal Risk and Authorization Management Program is verantwoordelijk voor het keuren van diensten die de overheid gebruikt, en die stelden een aantal gebreken vast: ontbreken van fatsoenlijk gedetailleerde beveiligingsdocumentatie, wat leidde tot een gebrek aan vertrouwen in de algemene veiligheid van het systeem. Het bedrijf kon al jaren geen uitleg geven hoe het gevoelige gegevens in de cloud gepast beschermt, en dus konden de onderzoekers geen goedkeuring uitspreken voor die cloud diensten. Eén van de onderzoekers noemde het ronduit “a pile of shit”, een stronthoop dus.

Een stronthoop heeft allerlei eigenschappen: ondoorzichtig, glibbering, en als je er niet in de buurt moet zijn blijf je er ver van weg. Dat kon de Amerikaanse overheid helaas niet, want ze waren al begonnen met het gebruik van die Microsoft cloud, dus ze zaten al tot over hun oren in de … risico’s.

Met toegeknepen neus keurde het FedRAMP, zoals de risicobeheersingsdienst heet, de dienst goed, en daarmee startte een periode van miljoenen-, zelfs miljardencontracten voor Microsoft.

Nadien werden verschillende diensten getroffen door digitale inbraken in hun systemen. Ondermeer de National Nuclear Security Administration, waar in 2025 ingebroken werd via een beveiligingslek in Sharepoint.

ProPublica deed een onderzoek op basis van interne FedRAMP notities, logs, e-mails, verslagen enz, en vond een grote toegeeflijkheid aan Microsoft, en problematische gebreken in verschillende fasen van de keuring van het systeem.

Meer:

Federal Cyber Experts Thought Microsoft’s Cloud Was “a Pile of Shit.” They Approved It Anyway

https://www.propublica.org/article/microsoft-cloud-fedramp-cybersecurity-government

https://www.propublica.org/article/microsoft-china-defense-department-cloud-computing-security

Governance, Risk, and Compliance Academy:
Wist je dat GCC High nog niet goedgekeurd is door FedRAMP?

https://grcacademy.io/podcast/s1-e36-microsoft-365-gcc-high-the-inside-story-with-richard-wakeman/

Werkmieren voor Niantic

Niantic Spacial kondigde een samenwerking aan met Coco Robotics. Dat laatste bedrijf maakt robots die op korte afstand voedsel kunnen afleveren. Hun robots zijn uitgerust met verschillende camera’s en zullen zelfstandig met behulp van een Visual Positioning System hun weg moeten vinden. De beelden van hun camera’s worden vergeleken met een de 3D kennis van het VPS.
En die kennis komt van Niantic. Die bouwen een driedimensioneel beeld van de wereld uit met behulp van een augmented reality game: “Pokemon Go”. Het spel haalde tien jaar geleden een piek van honderden miljoenen spelers, en nu zouden het er nog tientallen miljoenen zijn.
De spelers van dat spel verdienen beloningen door een foto te maken van een bepaalde locatie. Meer dan dertig miljard beelden daarvan werden in het Visual Mapping systeem van Niantic geladen. Dat systeem benadert daardoor een precisie van enkele cm. Doordat dezelfe locaties door veel verschillende gebruikers bezocht werden, zijn er beelden vanuit verschillende hoeken en in verschillende weersomstandigheden, zodat de herkening verbetert.
Eens de robotjes op weg gaan, kunnen ze met hun eigen camerabeelden het 3D model van hun wereld zelf mee up-to-date houden, en wordt het een levend 3D model.

https://www.nianticspatial.com/campaigns/visual-positioning-system-maps-intro

compiled by BCP v.0.7.1

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Wie schrijft het pleidooi? * Welkom thuis * SUSE richting etalage * AI onder toezicht * Zwitserse franc op zak * Festival of Gaming

i-nieuws 6 na 6 ** March 12th, 2026 by wim.webgang **

Wie schrijft het pleidooi?

Het ministerie van defensie in de VS zal zich moeten verdedigen tegen AI bedrijf Anthropic, dat een klacht indient wegens het “supply chain risk” label dat ze gekregen hebben. Dat was een reaktie van de regering van de VS voor de weigering van Anthropic om zijn AI te laten gebruiken voor het bespioneren van de burgerbevolging of voor zelfstandige wapensystemen. Door het label lopen ze allerlei overheidsopdrachten mis en dat zou onherstelbare schade aanbrengen aan Anthropic. Als gevolg van de kettingwerking zou het hen ook privecontracten kosten.
Begin februari kwam Anthropic nog naar buiten met een Cowork Agent die helpt bij juridische werkzaamheden, dus het zou wel eens kunnen dat de eigen AI door hen en/of tegen hen gebruikt wordt.

Door de naamgeving bij Anthropic, van ondermeer hun programmeurstool Claude code lijkt het misschien een Frans of Europees bedrijf, en hoewel ze aktief zijn in Europa, en een samenwerking hebben met het Franse “Dust” voor het bouwen van AI agents, is het een puur Amerikaans bedrijf. Meer nog, Anthropic is meer een afsplitsing van OpenAI, waarvan een zevental ex-medewerkers en 2021 Anthropic opgericht hebben, blijkbaar omdat ze een voorzichtigere koers wilden varen. Ze willen een verantwoorde ontwikkeling van AI. Hun eerste Claude LLM hebben ze niet uitgebracht omdat ze niet zeker genoeg waren van de veiligheid ervan.
Ze waren ook altijd kritisch voor het gebruik van hun software door regimes die het niet zo nauw nemen met de mensenrechten, en ze stopten de verkoop van hun producten aan Chinese bedrijven, Russische, Iraanse en Noor-Koreaanse instellingen.

Welkom thuis

Een satelliet van de NASA die in 2012 vertrok voor baantjes trekken rond de aarde, wordt deze week terug thuis verwacht, op aarde.
Waar exact is nog niet geweten, en ook de geschatte tijd op dinsdagochtend kan er tot een dag naast zitten. De baan wordt nu opgevolgd om updates te geven, want er is ongeveer 1 kans op 4000 dat je een stuk op je hoofd krijgt, zegt de NASA. Het hele gevaarte weegt 600 kilo, maar het zal verbrokkelen en grotendeels opbranden bij het binnenkomen van de dampkring.
Het ruimtetuig heet “Van Allen Probe A”, en het maakt deel uit van een tweespan, dus de ogen worden ook gericht op Van Allen Probe B. Daarvan wordt echter verwacht dat die het nog tot 2030 zal uithouden. De toestellen werden gelanceerd om de invloed van de zon op de aarde te onderzoeken, vooral de magnetosfeer. Die kan sterk beÏnvloed worden door zonneuitbarstingen.
Van Allen is de naam van de natuurkundige die hun bestaan aantoonde met de gegevens van de satellieten Explorer1 en Explorer3, die eind jaren 50 werden gelanceerd.

SUSE richting etalage

Het Linux en Open Source bedrijf SUSE, waarvan het hoofdkwartier momenteel gevestigd is in Luxemburg, is eigendom van prive-investeerdersbedrijf EQT. Deze laatste zou overwegen om SUSE te koop te zetten. EQT keek sinds 2018 naar SUSE, en had er meer dan 2,5 miljard voor over om het van toenmalige eigenaar MicroFocus over te nemen, wat het in 2019 afrondde. Nu zou het bedrijf voor bijna het dubbele verkocht kunnen worden. Het bedrijf SUSE opereeert vooral op de markt van infrastructuur voor grote bedrijven, en daar zit mogelijk nog groei door de huidige AI investeringen, hoewel AI ook aan de waarde van softwarebedrijven kan knagen. De Linux distributie is maar één van hun aktiviteiten, daarnaast werken ze op cloud en edge computing. De Linux distributie openSUSE is een community project, waar SUSE ook aan bijdraagt, en waarop SUSE dan zijn eigen bedrijfsversies SUSE SLE bouwt, en verkoopt met ondersteuning.

AI onder toezicht

Na een paar grote storingen bij Amazon, is een onderzoek gedaan naar de impact en de oorzaken. Er bleek bij de incidenten een trend zichtbaar, met een grote impact en een gemeeschappelijke factor van het gebruik van AI hulpmiddelen. Ze moesten concluderen dat de AI nieuwlichterij zonder uitgewerkte regels en veiligheidsprocedures.
Een van de maatregelen om dit soort rampen voor de online systemen te voorkomen zou zijn het laten aftekenen door een hogere verantworodelijke voor het uitvoeren van van wijzigingen die gemaakt zijn met behulp van AI.
Storingen in systemen van klanten van cloud-diensten kosten veel geld en beschamen het vertrouwen van de klanten.
Onlangs was er bv een storing die de online commerce diensten van het bedrijf voor zes uur platlegden.
Eind vorig jaar was er een storing van 13 uur in een dienst van AWS, waarbij de beheerders Kiro hadden gebruikt, een AI tool van eigen huis. Die dient om van natuurlijke taal naar gedetailleerde specificaties te gaan, en daarna naar functionele code.

Voor wie het zelf wil proberen, je kan Kiro downloaden voor Linux : https://kiro.dev/downloads/

Zwitserse franc op zak

Zwitserland stemde over een aanpassing van de grondwet, waarin bepaald wordt dat Zwitsers het recht hebben op gebruik van cash geld. Er werden voordien meer dan honderdduizend handtekeningen verzameld voor het behoud van baar geld. Dat leidde tot een referendum. Meer dan zeventig procent was voor het garanderen van het behoud van baar geld.

Festival of Gaming

Op dit moment loopt in San Francisco de GDC, Game Developers Conference, waar Game developers van over heel de wereld samenkomen. Hoewel misschien minder van heel de wereld en in verhouding meer van USA dit jaar. Verschillende Europeaanse game-ontwikkelaars hebben hun vragen over het afreizen naar de VS. Veel minderheidsgroepen voelen zich geviseerd op basis van huidskleur, genderkwesties, of gewoon door hun algemene politieke ingesteldheid.
De getuigenissen van bv Europeanen die opgepakt werden door de grenspolitie doen de ronde en schrikken steeds meer potentiële bezoekers af. Die verhalen zinderen nog na van de editie van 2025, waar sommige bezoekers op de luchthaven werden tegengehouden en op een vliegtuig terug naar huis terechtkwamen. Niemand vindt het leuk om zijn gsm te moeten afgeven, zijn laptop te laten doorzoeken. Potentiele bezoekers kuisen hun sociale media op voorhand op. Grotere game-studio’s bereiden hun mensen voor op het bezoek met juridisch advies, en bezoekers spreken onderling af dat als ze bij begin van de beurs elkaar niet vinden, dat de gegevens van de missende collega’s worden doorgespeeld naar het consulaat van hun land.

ArsTechnica heeft er een artikel over:

https://arstechnica.com/gaming/2026/03/it-doesnt-feel-safe-many-international-game-developers-plan-to-skip-gdc-in-us/

https://gdconf.com/

compiled by BCP v.0.7.1

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Gewijzigd investergingsgedrag * Energiehonger * Lagere platformtax * Bandensporen * Nieuwe Clonezilla

i-nieuws 6 na 6 ** March 5th, 2026 by wim.webgang **

Gewijzigd investergingsgedrag

De baas van Nvidia heeft aangekondigd dat het bedrijf heeft aangekondigd dat hun investeringsgedrag op gebied van AI aangepast wordt. Ze hebben geïnvesteerd in OpenAI en Anthropic, maar ze gaan daar niet verder in investeren. Ze geven er ook niet veel uitleg bij.
Mogelijk willen ze uit de vicieuze cirkel stappen, waarbij zij grote hoeveelheden geld besteden aan investeringen in een bedrijf dat hun eigen klant is. De hele wolk van AI bedrijven heeft veel van een zeepbel, waarbij veel geld rondvloeit, maar weinig opbrengsten verzekerd zijn.

Energiehonger

De energiehonger van de AI datacentra leidt tot ongerustheid bij bevolking en lokale besturen, en verschillende projecten zijn op basis daarvan al tegengehouden door omwonenden in de VS.
Om daar een mouw aan te passen liet de president de technologiebedrijven beloven dat ze zelf zullen opdraaien voor hun energiehonger. Dat hebben ze plechtig beloofd, en ook zullen ze investeren in een update van het electriciteitsnet volgens de belofte.
Bill Gates heeft daar alvast niet op gewacht, hij gaat zijn eigen kerncentrale bouwen in Wyoming. Hij was daar al lang mee bezig, maar hij heeft nu de toelating van de overheid binnen om een commerciële nucleaire site te bouwen. Hij heeft daar een apart bedrijfje voor opgericht, TerraPower. De volgende klant in de rij daar is Meta.

Lagere platformtax

Google gaat de kostprijs verlagen voor programmeurs die toepassingen verkopen in de Play store. Tot nu toe roomde Google 30% af van de verkoopprijs, maar nu gaan ze een systeem maken met lagere commissies.
Dat zou rond 15 tot 20% worden, en ook de abonnementsvormen zouden lager belast worden door Google, mogelijk rond 10 procent. Ook zal het mogelijk worden om via andere betaalsystemen dan die van Google te werken.

Bandensporen

Er is een beschrijving van een nieuw soort bandenspoor dat je kan volgen. Dat bestaat uit de sensoren van de wielen die de bandenspanning doorgeven. Die hebben een unieke sensor ID, en met de juiste ontvanstapparatuur kan die informatie uitgelezen worden, en een voertuig geÏdentificeerd worden.

Nieuwe Clonezilla

Eergisteren kwam Linux distributie Clonezilla live 3.3.1-35 uit. Het is gebaseerd op Debian , maar het is geen gewoon Linux besturingssysteem. Het is een tool om disks te clonen, te kopieren op een manier dat de ene disk exact bruikbaar is als de andere. Het dient ook om disk images en partities te maken op harde schijven. De tool kan gebruikt worden om backups van systemen te maken en terug te zetten, of om een opgezet systeem gelijk te installeren op een andere computer.
Het kan overweg met een groot aantal bestandssystemen als ext2/3/4, reiserfs, xfs, btrfs, UFS van de BSD-achtige operating systemen, en andere bestandssystemen van commerciële besturingssystemen. Clonezilla kan in principe ook om met encryptie, en kan over het netwerk werken.
Het systeem is een Linux zonder grafische interface, je kan commando’s gebruiken, en er is een dialog interface, die herkenbaar is aan de blauwe achtergrond, zoals in midnight commander (mc).
De software is ontwikkeld aan het NCHC in Taiwan, het is dus niet van de Mozilla foundation, wat de naam zou kunnen doen vermoeden.

compiled by BCP v.0.7.1

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Bedrijven pushen AI * De prijs van de Pi * Inbreken met AI * Problemen vinden of ze oplossen

i-nieuws 6 na 6 ** February 26th, 2026 by wim.webgang **

Bedrijven pushen AI

Het gevoel dat AI aan mensen wordt opgedrongen wordt weer bevestigd in de VS, waar meer bedrijven het gebruik van AI opleggen aan hun werknemers. Waar het vroeger eerder ging om stimuleren van het gebruik, zit het nu in de evaluatiesystemen ingebakken. Bv marketing bedrijf Conductor gebruikt een score van 1 to 5 om de AI-vaardigheden van hun personeel te beoordelen. In grotere bedrijven als Amazon Web Services zijn er dashboards die het AI gebruik van de werknemers visualiseren, en managers houden er rekening mee als iemand gepromoveerd wordt. De grote technologiebedrijven hebben er veel belang bij dat de AI producten gebruikt worden, en om het aan externen te verkopen moet hun eigen personeel het ook wel gebruiken om geloofwaardig te blijven.

De prijs van de Pi

De prijs van een Raspberry Pi is de laatste jaren sterk gestegen. Net op het moment dat nieuwe modellen meer geheugen kregen, steeg ook de vraag naar geheugen door de boom van AI.
Geheugen werd schaars en duur, en dat maakte de Raspberry Pi’s ook duur, terwijl het net de bedoeling was een goedkoop computerbordje te hebben om mee te experimenteren. In januari al waarschuwde het bedrijf voor de onzekere toestand ivm de beschikbaarheid van geheugenchips. Mogelijk gaan ze meer productie maken van de modellen met minder geheugen, wat dan weer voor uitdagingen zal zorgen voor de gebruikers, die gewend zijn altijd maar meer geheugen ter beschikking te hebben. Stilaan zakte ook de aandelen van het bedrijf dat de producties van de Pi’s doet.
Nu blijkt dat sommige AI toepassingen, zoals een AI Agent, ook op een Pi kunnen draaien, dreigt er misschien zelfs weer een tekort aan beschikbare Pi’s. En de aandelen zijn nu plots naar boven geschoten…..

Inbreken met AI

Ook computerinbrekers gebruiken AI natuurlijk, en als we zien hoe AI kan helpen bugs en zwakheden in software te vinden, kan het zijn dat er sneller misbruik van wordt gemaakt dan dat het probleem gecorrigeerd wordt in de software.
Zo zou een niet-geidentificeerde gebruiker de Anthropic AI chatbot gebruikt hebben als tool om in te breken in de systemen van de Mexicaanse overheid. Hij zou dat gecombineerd hebben met automatische programma’s om data te stelen, en dat heeft hem 150 GB aan overheidsdata opgeleverd.
Daaronder zouden belanstingsgegevens van burgers hebben gezeten, alsook kiezerslijsten, en andere vertrouwelijke gegevens.

Problemen vinden of ze oplossen

Nieuwe AI programmeertools kunnen nu ook code onderzoeken op zwakheden en programmeerproblemen bekend als bugs. Die kunnen een programma laten crashen, of computerinbrekers onbedoeld toegang geven tot systemen en data. De cybersecurity tools gaan met AI snelheid door duizenden lijnen programmeercode op zoek naar bugs. Dat levert dan grote hoeveelheden “bugs” op, maar dan duikt het volgende probleem op.
Hoeveel van die bugs zijn echt belangrijk? Bij sommige open source projecten kloegen de programmeurs al over de grote aantallen bug-meldingen die ze tegenwoordig krijgen, maar die door AI gemaakt zijn en meestal van onbruikbare kwaliteit, wat hen onmogelijk veel tijd doet verliezen.
Het zijn immers mensen die dat moeten gaan beoordelen.
En hoeveel van de honderden gevonden bugs kunnen opgelost worden, en door wie? Ook daar zijn het weer mensen die de bugs kunnen onderzoeken en oplossen.
Nieuwe tools zoals bv Claude Opus evolueren naar een hoger niveau van broncode onderzoek. Eenvoudige tools kunnen op zoek gaan naar bekende probleemcombinaties in broncode, en tijdens het doorlopen van alle code een lijstje maken van plaatsen waar die combinatie voorkomt. Latere software-stess-testen werken door een programma te draaien in een Virtual Machine, en alle mogelijke soorten van invoer uit te proberen, zowat random alle mogelijkheden uitproberen om te zien of er niet iets is dat het programma crasht. Een computer kan dat met grote snelheid, en kan zo weer een lijstje aanleggen van code die door een onverwachte invoer kan crashen.
De huidige evolutie is dat de onderzoekssoftware bijna gaat redeneren. Ze onderzoekt de broncode, en ook de broncodewijzigingen, met de bijhorende commentaren van de programmeurs. Als het in die commmentaar iets ziet staan dat doet denken aan het oplossen van een probleem in de code die een crash kan veroorzaken, gaat het kijken naar wat gedaan is om dat probleem daar op te lossen. Dan gaat het AI programma zoeken naar andere plaatsen in de code waar deze oorspronkelijke probleemsituatie voorkwam, en waar ze mogelijk niet verbeterd is. Dat gevonden stukje code gaat dan het doel worden van een gerichte test met allerlei random input om te checken of het daar inderdaad een probleem betreft.

Ze beschrijven op de anthropic.com blog een voorbeeld van onderzoek naar de nu veelgebruikte tool GhostScript, die gebruikt wordt bij het werken met postscript en PDF bestanden.

In de programmeerstappen vindt de AI tool een regel met de commentaar “stack bounds checking for MM blend values” in bepaalde tekstlijnen; een check op de grenswaarden. Als in een programma een waarde plots buiten de grenzen valt, kan het programma crashen. De redenering van de AI tool is dat hier een test op grenswaarden wordt toegevoegd, met andere woorden, voordien was die er niet, en mogelijk was er voordien dus een bug. De AI tool gaat de vorige versie van het programma ophalen, en specifiek op die plaats testen met allerlei extreme, niet te verwachten invoer, om te kijken of er inderdaad voordien een bug was. Zo ja, dan gaat de AI tool kijken of deze tekstlijn elders nog wordt gebruikt, of de bewerking op andere plaatsen in de software ook nog voorkomt, en of daar dan ook wel deze controle is toegevoegd. Zo nee een bug kandidaat, dus gaat de AI tool op zo’n gevonden plaats weer een extreme invoer test uitvoeren. En zo vond Claude op een andere plek inderdaad bug die een “buffer overflow” toeliet.

Dat zelfde Antropic heeft trouwens zijn eigen veiligheidstoezeggingen gewijzigd. Ze profileerden zich met de expliciete stellingname dat ze geen AI zouden ontwikkelen waarvan ze niet absoluut zeker zouden zijn dat die veilig is en dat daar alle nodige maatregelen voor genomen zijn. Deze mooie belofte kunnen ze niet houden in een wereld waar zij dat als enige beloven, terwijl hun concurrenten volle dracht vooruit stomen zonder beperkingen.

compiled by BCP v.0.7.1

Lift ^ | Lift v | Comments Off

AI-PR * AI blog * AI en werkgelegenheid * AI op de redactie * AI klapt uit de biecht * Ondertussen gaat het goed

i-nieuws 6 na 6 ** February 19th, 2026 by wim.webgang **

AI-PR

Meta, het moederbedrijf van o.a. Facebook, Instagram, Whatsapp en MetaAI, lijkt er niet van overtuigd dat de burgers de ontwikkeling van hun AI steunen.
Want ze trekken vijfenzestig miljoen dollar uit om politici te steunen die AI-vriendelijk gezind zijn.
Ze hebben daarvoor organisaties opgezet als “Mobilizing Economic Transformation Across California”. Ze richten zich zowel op republikeinse als democratisch politici.
Meta vreest nieuwe regelgeving die de ontwikkeling van AI kan hinderen, en de huidige investeringen in gevaar kan brengen.

AI blog

In een blogpost over AI schrijft Andrew Yang dat kantoorwerk sterk ontwicht zal worden door AI.
Hij voorspelt dat tussen nu en 1,5 jaar miljoenen bediendenbanen zullen verdwijnen.
Als 1 bedrijf er mee begint, zullen de anderen moeten volgen om concurrentieel te blijven, of al gewoon maar hun aandelenkoers op peil te houden, beweert hij.
Veel uitgerangeerde werknemers zullen op de arbeidsmarkt terechtkomen tussen vers afgestudeerden die minder gemakkelijk een baan vinden doordat AI de beginnersbaantjes geautomatiseerd heeft, en daar door overschotten hun waarde zien devalueren, tot soms maar 20% van voorheeen.
Dat zal dan weer een gevolg hebben voor de woonmarkt, want een hele middenklasse zal zich de huidige woning niet meer kunnen veroorloven, en horecazaken in de buurt van grote bedrijven zien hun klantenkring smelten en zoeken een overnemer.
Als er te veel leeg komt te staan krijgen we een vastgoedkrisis, en dan is het woord recessie niet ver meer, en met veel werkloosheid, ontevredenheid en uitzichtloosheid, is zelfs een revolutie niet ver af.
Of, en dan komt hij bij zijn favoriete onderwerp: tijd voor een universeel basisinkomen.

blog.andrewyang.com

AI en werkgelegenheid

Volgens VOXEU heeft AI een invloed op de productiviteit van bedrijven in de EU. Volgens een onderzoek bij 12.000 bedrijven bedraagt de toename in productiviteit gemiddeld 4%. Een pak lager dan de reklamepraatjes van de AI bedrijven beloven lijkt het.
Daarnaast werd er geen bewijs gevonden dat het de werkgelegenheid zou aantasten, alvast niet op korte termijn.
De productiviteitswinst wordt vooral genoteerd in grote en middelgrote bedrijven.

https://cepr.org/voxeu/columns/how-ai-affecting-productivity-and-jobs-europe

AI op de redactie

Een krantenredactie in Ohio in de VS heeft een nieuwe workflow. De reporters gaan op pad, praten met mensen, doen interviews, en ze leveren dat materiaal aan een AI bot.
Die schrijft dan voorstellen voor artikels, die dan door een editor worden nagelezen. Ook de originele reporter in het veld krijgt nog een laatste woord voor publicatie.
Die workflow werd al een tijdje geleden ingevoerd, vorig jaar al, maar kwam nu aan het licht toen een student journalistiek die stage kwam doen, ermee geconfronteerd werd.
Hij hield de eer aan zichzelf en stapte op.

AI klapt uit de biecht

Stel je voor dat je als bigtech bedrijf leeft van de inhoud van wat mensen schrijven en zeggen via je platform.
Stel je voor dat je als bigtech bedrijf je geld verdient door die inhoud op een of andere manier door te sluizen naar commerciële berijven of overheden, of eender wie er voor betaal, of wie per ongeluk binnengeraakt i de systemen waar je dat allemal opslaat.
Stel je voor dat gebruikers beginnen na te denken over hun communicatie, en die beginnen te versleutelen, zodat alleen de schrijver en de ontvanger er iets mee kunnen.

Wat kan je dan doen als bigtech? Hoe geraak je terug aan die inhoud?
Hoe geraak je, liefst met een slim programma, zo dicht mogelijk bij die kant waar het vertrekt of aankomt?
Troef: je hebt AI, en je hebt die zonder vraag van de gebruiker al standaard in zijn systeem voorzien sinds 2025.
Steek die AI in een witwollig vriendelijk kleedje en geef het een naam zodat het lijkt op een handig hulpmiddel, zoals bv een paperclip? Nee belachelijk.
Iets levendiger, iets huisdier-achtig, een schattige hond bv, noem hem “Bob” of “Rover”?
Of toch iets meer menselijk. Wat vind je van “assistant”? Nee, ook verbrand. Een persoon die je helpt navigeren door deze moelijke tijden en technologien?
Ah! Een co-pilot! Die vriendelijk naast je zit met de kaart en de weg wijst, die je e-mails voorleest. Nee, da’s saai, die je e-mails samenvat en de samenvatting voorleest!
Aha! Nu zijn we er. Zo kan je je op kantoor tenminste profileren; de hardop voorgelezen samenvattig is het beste bewijs voor je werklust.

Een dienstmededeling voor admins: check dringend de softwarefoutenlijst onder de code CW1226324:
Er is door gebruikers rond 21 januari een bug vastgesteld in copilot. Een fout waardoor copilot geen rekening houdt met de markering die de gebruiker gezet heeft voor vertrouwelijke berichten.
Microsoft bestempelt het als een onbedoeld gevolg van een programmeerfout.
De Copilot loopt trouwens ook door nieuw gestarte berichtteksten die nog in de drafts of klad folder staan.

Dus voor je die samenvatting naar de baas stuurt, toch maar eens nalezen.

compiled by BCP v.0.7.1

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Immigratiebeperking VS * Meetbare onafhankelijkheid

i-nieuws 6 na 6 ** February 5th, 2026 by wim.webgang **

Immigratiebeperking VS

De beperkingen op Immigratie in de VS snijdt ook in het vel van de grote IT bedrijven. Alphabet, koepelbedrijf boven Google, is bezig met zijn aanwezigheid in India uit te breiden.
Ze huren grote gebouwen met optie om nog meer ruimte te huren, zodat ze tot 20.000 extra mensen kunnen tewerkstellen. Dat is meer dan een verdubbeling van hun werkkrachten in Indië. Door de beperkingen van de Trump regering om mensen naar de VS te halen, moet de internetgigant de rollen omdraaien en investeren in Indië. De investeringen zijn nodig om de race in kunstmatige intelligentie voort te zetten.
Musk combineerde ondertussen zijn space-X bedrijf met zijn AI bedrijf xAI, en mikt waarschijnlijk op datacantra in de ruimte. Daar zou hij gebruik kunnen maken van zonne-energie om de energie- en koelwaterproblemen op aarde te omzeilen.
Dan moeten er nog wel wat meer satellieten in de ruimte gebracht worden. Space-X vroeg alvast toestemming om een miljoen satellieten in een baan rond de aarde te brengen.

Meetbare onafhankelijkheid

De Duitse stad Munchen heeft een eigen maatstaf ontwikkeld om zijn digitale onafhankelijkheid te toetsen: de Digital Sovereignity Score of SDS. De naam doet niet toevvallig denken aan de Nutri-score. De
Het stadsbestuur van Munchen heeft beslist de SDS score te gaan bepalen voor alle IT diensten en processen. De IT afdeling moet jaarlijks verslag uitbrengen aan het bestuur over de evolutie van de digitale onafhankelijkheid.
Bij nieuwe aanbestedingen zal meer nadruk gelegd worden op het gebruik van open standaarden voor documenten en data.
En voor bestaande diensten zal een noodplan opgesteld worden om over te kunnen schakelen als dat nodig is.
Er wordt stap voor stap gewerkt, en de eerste stap is meten. Er wordt samengewerkt met de Universiteit van Munchen (TUM), die al een TUM Think Tank hebben die van onderzoek tot actie gaat. Ze zijn ook mede-oprichter van het European Network for Technological Resilience and Sovereignity.
De Duits-Franse as lijkt het voortouw te nemen in Europa.

Ook het Duitse parlement “Bundestag” werkt aan het verminderen van de afhankelijkheid van de Amerikaanse technologiereuzen.

Er zal moeten gewerkt worden vanuit twee kanten: aan één kant opbouwen van kennis, de juiste mensen op de juiste plaatsen krijgen om een eigen ontwikkeling in gang te zetten die moet leiden tot technologische onafhankelijkheid. En aan de andere kant, nu onmiddellijk, de ergste vormen van afhankelijkheid aanpakken met snelle remedies.

Frankrijk heeft er al een praktisch voorbeeld van: ze ontwikkelen een eigen videoconferentie software, Visio. Controle over communicatie is immers meestal in handen van bedrijven uit de VS, dus zorgen voor betrouwbare en privacy-garanderende comminicatie is een goede eerste stap.

compiled by BCP v.0.7.1

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Eis het internet terug op * Electrisch overklast brandstof? * Gescamt door mail van bedrijfssoftware

i-nieuws 6 na 6 ** January 28th, 2026 by wim.webgang **

Android Linux desktop gelekt

Er is, waarschijnlijk per vergissing, een duo screenshots naar buiten gekomen van de Android desktop interface. De beelden werden gedeeld in de Issue Tracker voor Chromium, een open source browser project. De beschrijving ging over een bug bij Chrome Incognito tabs, maar de screenshots waren groter dan alleen het venster waar dit issue over ging, het waren screenshots van de hele desktop. Die bugmelding is, (misschien ondertussen) niet (meer) publiek toegankelijk, maar 9 to 5 google kon die wel inzien, en beschrijft dat de melding gebeurt door een gebruiker van een Elite Dragonfly Chromebook (en waarschijnlijk een programmeur bij Google). Hij werkt op het voorlopig nog geheime ‘Aluminium OS’, de codenaam voor Android’s desktop, en waarschijnlijk een verderontwikkeling van Android 16.

Android is oorspronkelijk gemaakt voor smartphones en tablets, nu schuift het op via chromebooks naar misschien zelfs de pc, en wordt het mogelijk concurrentie voor andere Linux desktops.

Door ontwikkelaars wordt al langer gespeeld met het idee om op Android ook gewone Linux desktop programma’s te kunnen draaien, en anderzijds om bestaande Android apps over te zetten naar Linux.
Er is een verschil hoe bv geluid en bewegend beeld wordt behandeld tussen die systemen, en hulpmiddelen als Pipewire kunnen dat probleem misschien mee oplossen.
Het is ook moeilijk om Android apps om te zetten naar andere mobiele Linux systemen door het verweven zijn met de typische Android API’s. En door het gebruik van veel Java code, wat niet werkt op systemen zonder Java Virtual Machines.

Maar het wordt toch geprobeerd, zoals met NewPipe, een hulpmiddel om Youtube en andere streaming diensten te gebruiken op een meer privacy vriendelijke manier dan die ingebouwd is in Android.

David Llewellyn-Jones en Fabio Giovanazzi spreken op Fosdem26 over het overzetten van Android apps naar Sailfish, een Linux smartphone systeem van Jolla, dat gebruik maakt van Qt.
Titel van hun lezing is “NewPipe – Porting an Android app to Sailfish OS”

En wie met een oduere Android smartphones zit, zoals een Pixel 4a, en die nog wil blijven gebruiken, kan zondag terecht om 15:30 in dev room Chavanne voor een lezing over upgraden. Android smartphones hebben meestal maar een paar jaar updates van het besturingssysteem, en heel wat toestellen met bv Android 13 zijn daardoor niet meer up-to-date. Met behulp van het Evolution X custom ROM project kunnen sommige toestellen een niet-officiele upgrade krijgen van Android 13 naar Android 16.

https://issuetracker.google.com/issues/479094248 : Access is denied to this issue

https://newpipe.net/

https://www.flypig.co.uk/newpipe

https://github.com/evolution-x

Printer output of input?

Eis het internet terug op

Dat is zowat de oproep die Tim Berners-Lee doet. Hij was een van de grondleggers van het world wide web, wat terugkomt in de www afkorting van website adressen. Hij vindt dat het huidige internet gecorrumpeerd is, ondermeer door commercialisatie van de domeinnamen. De verkiezingen van 2016 in de VS toonden hoe toxisch het internet kon gebruikt worden. Een deel van het internet, zegt hij, is geoptimaliseerd voor “nastiness”. Het zuigt gebruikers uit, bespioneert ze, en houdt ze aan het lijntje ten koste van het welzijn van de gebruikers.
Zijn antwoord is Solid: Social Linked Data. Solid is een protocol dat gebruiker de controle moet teruggeven. Vlaanderen experimenteert al met dit protocol onder de titel “Vertrouwen by Design”. https://www.vlaanderen.be/vertrouwen-by-design
Op gebied van AI vindt hij dat er zoiets als het Cern moet gemaakt worden. Een gemeenschappelijk onderzoekscentrum waar aan AI kan gewerkt worden in een kader met niet-commercieel toezicht.

Een van de medewerkers van de Solid community is Laurin Weger. Hij woont in de Oostenrijkse stad Graz, en is geïnteresseerd in wetenschap, technologie en maatschappij, en studeert er Computational Social Systems. Hij werkt aan ActivityPods, een framework om gedecentraliseerde sociale apps te maken, die gebaseerd zijn op ActivityPub en Solid.
Hij komt op Fosdem26 praten over NextGraph, een protocol of framework voor het maken van “Local-first”, gedecentraliseerde, veilige en privacy respecterende applicaties. Een ander “Local First” collega uit Frankrijk, Niko Bonnieure, is er ook en die geeft ondermeer een inleiding over de “Local First” beweging.

Hun lezingen gaan door op zondag in K.3.201 om 9u, 11u en 14:35.

https://git.nextgraph.org/

Electrisch overklast brandstof?

In de EU heeft de verkoop van volledig electrische auto’s vorige maand december 2025 die van wagens met een verbrandingsmotor overtroffen jubelde de pers (https://finance.yahoo.com/news/fully-electric-vehicle-sales-eu-050456268.html).
De verkoop van electrische wagens steeg dus ondanks de weinig ambitieuze milieumaatregelen van de overheden in veel EU landen.
Het Amerikaanse merk Tesla verloor marktaandeel, het Chinese BYD en het Duitse Volkswagen wonnen aandeel.

In Belgie ware in december meer dan 39 % van de nieuwe registraties van auto’s voor electrische voertuigen, tegenover iets meer dan 34 % benzinewagens. Zelfs met de 2.1% dieselwagens er bij geteld komen de volledige verbrandingsmotoren op 36.4, nog altijd minder dan de pure electrische wagens. Maar er zijn ook 11.6 % “plug-in hybride” auto’s (PHEV) ingeschreven, die een verbrandingsmotor hebben voor de lange afstanden, maar die bv in de stad electrisch rijden. Als je die bij de verbrandingsmoten optelt komen die samen nog op 48 % uit.
En als je dan de zelfladende hybride (HEV) er nog bijtelt, nog eens 12,4 procent, valt er nog minder te juichen, want alle wagens met verbrandingsmotoren vormen dan eigenlijk toch nog boven 60% uit. Praktijktesten hebben trouwens uitgewezen dat de hybridewagens dikwijls grotendeels als een benzinewagen worden gebruikt.
Auto’s die op CNG rijden (aardgas of biogas), worden niet meer vermeld.

Maar iedere auto heeft software nodig, en ook daar wordt op FOSDEM over gesproken; bv “Open Source in Automotive” op zaterdag om 14:00.

Gescamt door mail van bedrijfssoftware

Gebruikers van een bedrijfssoftware krijgen spam mails met als afzender die Business Intelligence software. Het adres zit in de lijst van toegelaten mails, een soort positieve spamfilter, doordat de BI software dat expliciet vraagt. De spam die ze krijgen is meer dan ongewenste reklame, volgens klachten van gebruikers gaat het over een frauduleus scam systeem. De gebruikers krijgt eerst een mail die zegt dat hem extra 399 dollar wordt aangerekend voor bv een antivirus programma. De mail is afkomstig van een domeinnaam die vertrouwen inboezemt (en die eindigt op @microsoft.com). Bij de mail zit een telefoonnummer om te reageren of die kost te betwisten. Wie naar dat nummer belt krijgt een zogenaamde medewerker aan de lijn die uitlegt hoe de extra som ongedaan kan gemaakt worden. Dat is zo ingewikkeld dat de medewerker aanbiedt om eerst een toepassing te installeren zodat hij vanop afstand kan helpen om de nodige stappen te zetten. Naargelang je een Mac of een Windows hebt leiden ze naar de juiste link, een Linux gebruiker kunnen ze niet “helpen”. Wat de gebruiker dan eigenlijk doet is een remote controle programma downloaden om zijn of haar computer vanop afstand over te laten nemen. En vanaf dan kan het alleen maar fout gaan…
Na een aantal klachten en aandacht van de pers heeft Microsoft die e-mail dienst die er voor misbruikt wordt, voorlopig uitgeschakeld.
Meer op arstechnica.com

compiled by BCP v.0.7.1


(Dit webgang nieuws is gemaakt op een Raspberry Pi 500+)

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Wikipedia tegen zichzelf gebruikt

i-nieuws 6 na 6 ** January 22nd, 2026 by wim.webgang **

Wikipedia tegen zichzelf gebruikt

Het wikipeia project ziet hun AI verdediging tegen zichzelf gebruikt worden. Het WikiProject heeft een AI Cleanup werkgroep opgericht die door de wikipedia artikels gaan vanaf 2013 om AI gegenereerde teksten op te sporen. De vrijwilligers van het project hebben meer dan 500 artikels aangeduid ter controle. Ze hebben ook een patroon gevonden in die AI teksten, en hebben een werklijst gemaakt om op te letten bij het beoordelen van artikels. In goede wikipedia stijl is die te vinden ondert de titel “Signs of AI writeing” op een wikipedia pagina, een leidraad voor de Wikipedia vrijwilligers.
Maar de AI industrie leest mee, en er verscheen een soort plugin voor AI met de naam “Humanizer”, om de AI antwoorden aan te passen zodat ze er niet AI uitzien, en dat op basis van die aanwijzingen van Wikipedia over hoe AI gemakkelijk te herkennen is. De tool is gemaakt voor Claude Code, een AI assistent van Anthropic, waarvoor aangepaste “skills” kunnen gemaakt worden om speciale kennis aan het systeem toe te voegen.
Siqi Chen, de maker van “Humanizer”, zette de code op github, waar hij zijn tool beschrijft als “A Claude code skill die tekenen van AI gegenereerde tekst verwijderd, om die er meer natuurlijk en menselijk uit te doen zien”.

https://github.com/blader/humanizer

https://support.claude.com/en/articles/12512198-how-to-create-custom-skills

https://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Signs_of_AI_writing

Lift ^ | Lift v | Comments Off

NASA krijgt het warm * Vrije Video-Conferentie * Nieuwe wind-impuls * Reaktie tegen AI

i-nieuws 6 na 6 ** January 15th, 2026 by wim.webgang **

NASA krijgt het warm

Liz Vlock en Peter Jacobs hebben het NASA rapport gepubliceerd over de temperatuur van de aarde, en die bleek in 2025 de tweedewarmtste uit de metingen te zijn sinds 1880. 2025 was een beetje warmer dan 2023, maar niet warmer dan recordjaar 2024. De temperatuur zit zo’n 1.19 graden celcius boven de gemiddelde temperatuur van de periode van de jaren 50 tot de jaren 80.
Ze gebruiken metingen van over heel te wereld, van in totaal meer dan 25.000 meetpunten, die zich ook op schepen, boeien, of in de zee kunnen bevinden.
Verder onthouden ze zich van commentaar over de oorzaak van deze bevestiging van hogere temperaturen de laatste jaren. Vroeger werd er stelselmatig verwezen naar de klimaatverandering, maar dat wordt niet meer geapprecieerd door de huidige regering van de VS.

Onder de vorige baas van de NASA, Bill Nelson, was het wel anders. De verwijzing naar de klimaatverandering door toedoen van de mens stond duidelijk in het rapport. Hij heeft zelf als ruimtevaarder de aarde vanop afstand gezien toen hij in 1986 met de space shuttle Colombia de aarde verliet. Hij gaf zijn ontslag toen Trump aan de macht kwam.
Sinds januari 2025 zijn we ondertussen aan de derde nieuwe NASA baas, en dat is miljonair Jared Isaacman. Hij vloog met straaljagers, was succesvol zakenman bevriend met Elon Musk, en vloog met diens SpaceX missie Inspiration4 een paar dagen rond de aarde.

https://www.nasa.gov/news-release/nasa-releases-global-temperature-data/

Vrije Video-Conferentie

De Free Software Foundation heeft in de corona-periode een interessante les geleerd, en die heeft gevolgen voor de hele free software community (free as in freedom, not as in beer0). Ze gebruikten Big Blue Button, wat zich tegenwoordig definieert als “Virtual Classroom Software”.

Versie 2.2 van BigBlueButton gebruikte een versie van MongoDB die een vrije licentie had. Maar plotseling bleek versie 2.3 en 2.4. een andere, niet-vrije licentie van MongoDB te gebruiken.

Nieuwe wind-impuls

Groot-Brittanië gaat de windmolenmarkt terug aanzwengelen met een gegarandeerde minimumprijs voor de afname van stroom van nieuwe windmolenparken op zee. Die gaat naar 122 dollar per megawatt-uur. In 2023 was er geen interesse meer voor het opstarten van nieuwe projecten door prive-bedrijven, en dus werden de voorwaarden nu interessanter gemaakt. Er moeten nieuwe installaties komen ten oosten van Engeland, en voor de kusten van Schotland en Wales. Als die stroom niet gebruikt wordt voor AI datacentra kan het stroom leveren voor meer dan tien miljoen gezinnen.

Reaktie tegen AI

De Britse maker van oorlogsgames, Games Workshop genaamd, heeft het gebruik van AI verbannen bij het ontwerpen en maken van zijn games, op gebied van “content” en “design”. Ze zijn terughoudend wegens de risico’s van AI. Er wordt wel geëxperimenteerd met AI technologie door de top.
Games Workshop is bekend van het spel “Warhammer”. Die heeft een schare trouwe volgers, die genieten van het artwork van de producten die Games Workshop uitbrengt rond de games, zoals boeken, boxsets, miniaturen enz. De fans zijn als de dood voor gebruik van AI, wat afbreuk zou doen aan de waarde van de visule identiteit van het bedrijf. Een van de kunstenaars die mee de stijl bepaald heeft is John Blanche.

En Bandcamp heeft aangekondigd om AI muziek te bannen van hun platform om de menselijke creativiteit te beschermen. Ze willen vermijden dat namen van artiesten gaan gebruik worden om AI muziek te verkopen.
Ze willen naar de gebruikers kunnen garanderen dat de muziek die ze aanbieden gemaakt is door mensen. Het wordt natuurlijk moeilijk om te controleren hoe muzikanten hun muziek maken. Bandcamp heeft richtlijnen uitgevaardigd:
- muziek die geheel gemaakt is door AI is verborden.
- muziek die grotendeels gemaakt is door AI ook.
- gebruik van AI om zich voor te doen als een artiest of om diens stijl te imiteren is verboden.
Nu nog zien hoe ze dat gaan handhaven, ze roepen gebruikers alvast op om muziek te markeren als ze door AI blijkt gegenereerd te zijn.

De politie in Groot-Brittanië gaat zijn AI gebruik waarschijnlijk ook overdenken na de blunder in de planning van de aanpak van een voetbalwedstrijd uit de Europa League van Maccalbi Tel Aviv tegen Aston Villa. Een rapport dat de risico’s inschatte beoordeelde de match als hoog risico, en de supporters van Maccabi Tel Aviv werden geweerd. Maar er was iets eigenaardigs aan dat rapport. Er werd verwezen naar eerder conflicten bij een match tussen West Ham and Maccabi Tel Aviv. Maar zo’n match bleek nooit bestaan te hebben, en de vraag dook op waar die dan vandaan kwam. Na een paar keer aandringen gaf de politie toe dat ze AI van Microsoft Copilot gebruikten, en dat de hallucinatie daaruit gekomen moest zijn.

compiled by BCP v.0.7.1

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Digitale sovereiniteit in VK * Duur geheugen * Digitale sovereiniteit in Venezuela * Nucleair veilig * Digitale Afhankelijkheid van Adobe

i-nieuws 6 na 6 ** January 8th, 2026 by wim.webgang **

Digitale sovereiniteit in VK

De Open Rights Group waarschuwt politici in het VK dat het land te hard afhankelijk is van technologiebedrijven uit de VS voor allerlei kritische systemen. De groep wil dat door een wet die de overheid moet gedwongen worden om de strategische blinde vlek van de afhankelijkheid van Google, Microsoft, Amazon en andere analytische en cloud leveranciers aan te pakken.
Net zoals je niet van één enkel land afhankelijk wil zijn voor je energievoorziening, moet je ook niet zo eenzijdig leunen op één handeslpartner voor je IT voorzieningen, zegt woordvoerder James Baker volgens The Register.
De ORG vindt dat bij overheidsopdrachten op voorhand rekening moet gehouden worden met aspecten als vieligheid, mogelijke externe politieke inmenging, enz.

Ze zien natuurlijk ook dat in heel Europa initiatieven genomen worden om de digitale soevereiniteit te verhogen.
En naast de technologische investeringsuitdagingen is er nog het probleem van de energiehonger van datacentra, zeker als je dan richting Kunstmatige Intelligentietoepassingen gaat.
De Tijd vraagt zich in een analyse af of Europa nog zonder Amerikaanse techreuzen kan; hun antwoord is: de “hele IT sector zit in een drugsdealermodel”.

Duur geheugen

In 2025 zijn de prijzen van geheugen voor servers met de helft duurder geworden. En dat lijkt niet te gaan verbeteren, volgens een Koreaanse krant zullen ze in 2026 nog eens minstens even hard stijgen, misschien zelfs tot 70%. Er zijn maar een drietal grote fabrikanten van zo’n geheugen, waarvan twee in Korea, en één in de VS. En die verschuiven productiecapaciteit naar servergeheugen dat goed opbrengt, waardoor er minder geheugen voor pc’s wordt gemaakt, en dat ook duurder wordt.

Digitale sovereiniteit in Venezuela

Een land als Venezuela, dat geplaagd werd door een economische boycot uit de VS, is zich al langer bewust van zijn digitale soevereiniteit.
Ze hebben een eigen Linux distributie ontwikkeld, die net als bv Ubuntu, als basis Debian GNU/Linux heeft, en die “Canaima” heet”. Die naam ontleent het aan het beschermd natuurgebied Canaima in het zuidoosten van Venzuela, een van de grootste natuurparken ter wereld, dat grenst aan Brazilië. Het bevat de hoogste waterval ter wereld, bijna een kilometer hoog en vrij vallend water voover meer dan 800 meter.
Het ontstaan van de Linux distributie Canaima gaat terug tot 2007, en in 2011 werd het de officiële besturingssysteem-software voor overheidsinstanties. Er is een ook “Canaima Educativo” voor scholen, waar het gebruikt is om schoolkinderen van laptops te voorzien met de zogenaamde “Magallanes” educatieve software. Op de desktop vind je Gnome in de standaard uitvoering, en er zit natuurlijk LibreOffice in, naast Gimp, Inkscape, gLabels, enz. Op 28/12/2025 kwam de meest recente versie Canaima Linux 8.3 uit.

Nucleair veilig

De nucleaire waakhond in Japan heeft het veiligheidsrapport van twee kerncentrales in Hamaoka een onvoldoende gegeven.
Het bleek dat de uitbater documenten vervalst had bij de aanvraag om twee kernreaktoren terug op te starten. Die waren stilgelegd uit veiligheidsoverweging na de ramp in Fukushima.
Na een tip van een interne klokkenluider werden de veiligheidsrapporten van een aantal jaren onder de loepe genomen, en daaruit bleek dat de cijfers over de weerstand tegen aardbevingen vervalst waren.
Het ongeluk bij een TEPCO kerncentrale in Fukushima vond plaats in 2011, en dat lijkt lang genoeg geleden te zijn om de publieke opinie rijp te krijgen voor het heropenen van de toen uit voorzorg gesloten kerncentrales. Ondertussen is de druk ook groot geworden door de grotere vraag naar electriciteit. Japan had meer dan vijftig kerncentrales, waarvan er momenteel maar een tiental in gebruik zijn. Japan voert nu folliele brandstoffen in voor het grootste deel van de energiebevoorrading.
Het schandaal komt op een slecht moment voor de regering, die eind vorig jaar besliste tot de heropening van de grootste kerncentrale van het land, die beheert wordt door TEPCO.

Digitale Afhankelijkheid van Adobe

Bij de grote Technologiebedrijven om afhankelijk van te zijn wordt deze dikwijls vergeten: Adobe. Groot geworden op het Apple Mac platform, en bekend om zijn pdf formaat, is houder van belangrijke grafische software als Illustrator en Photoshop. Waar zij oorspronkelijk software verkochten in mooi en fantasievol vormgegeven dozen, zijn ze ondertussen overgeschakeld op een abonnementsvorm, en proppen ze net als andere techreuzen nu AI in hun toepassingen. Iedereen kan gemakkelijk de software downloaden van hun site, en dan via creditkaart betalen om een sleutel te krijgen om de software te gebruiken. Zolang je maandelijkse of jaarlijkse betaling loopt, kan je de software gebruiken, en je voelt de klepel al hangen: wat als je stopt met betalen? Of, nog erger, wat als de betaling afgeboekt wordt van je creditcard, maar de software doodleuk zegt dat je softwarelicentie vervallen is en dat je nog x dagen hebt om het in orde te maken. Het tellertje telt daarbi elke dag af. En je kan je al voorstellen hoe leuk het is om op zoek te gaan naar een echt menselijk contact om de situatie uit te leggen. Je zult je door een doolhof van links naar nuttige informatie, helppagina’s, gebruikersforum enz moeten werken, een AI bot verslaan, en de wachtrij van een callcentrum in een onbepaalde locatie moeten trotseren. Als je uiteindelijk echt een mens aan de lijn hebt, wordt het aangevuld met een kleine taalbariëre en andere onverstaanbaarheidsproblemen. Eens die overwonnen zal de helpdeskmedewerker je verteld hebben dat hij het niet kan oplossen en moet je “even aan de lijn blijven”. Het zou ook kunnen dat je de lijn kwijtgeraakt op dat niveau.

compiled by BCP v.0.7.1

Lift ^ | Lift v | Comments Off

« Previous Entries Next Entries »