Search

Archives

Pages

Op mijn desktop:

Suggesties, commentaar, ... (klik of schrijf zelf:)e-mail webgang
Laatste titels:

Spionage via de muis * Ubuntu 26 * Afpersing e-commerce platform * Arduino opgekocht * Arduino UNO Q * Rapport tegengehoiuden * Slimme knop * Hernieuwbare energie nu grootste

i-nieuws 6 na 6 ** October 9th, 2025 by wim.webgang **

Spionage via de muis

Dit is er een voor in een detectivefilm: wetenschappers wisten de kleinste trillingen in de lucht op te vangen met de voelers van een computermuis. Het ging hierbij over een super-gevoelige muis met 20.000 DPI of meer. De gewone muis heeft rond de 1.000 DPI, dus het zijn al wel buitenbeentjes, die bv vanwege hun snelheid gebruikt worden bij het gamen. Die snelheid krijgen ze door hun gevoeligheid, en wie op een originele manier de muissignalen uitleest, kan ook de trillingen van spraak opvangen.
De geregistreerde trillingen kunnen verzameld worden en aan een AI systeem gevoed worden, dat er dan audio uit distilleert.
De wetenschappers titelden hun rapport: onzichtbare oren onder je vingertoppen: acoustisch afluisteren via de muis-sensoren.

Ubuntu 26

Er is een nieuwe versie voor volgend jaar gepland van Ubuntu. Wetende dat die een nummer hebben met jaar en maand, en dat de eerste versie van de halfjaarlijkse cyclus steeds in april verschijnt, herkent u versienummer 26.04. Ubuntu heeft een voor buitenstaanders irritante gewoonte om hun uitgave met de bijnaam te noemen, zodat het alleen voor ingewijden duidelijk is of het over een nieuwere of een oudere versie gaat, wat bij het versienummer wel gemakkelijk te volgen zou zijn. Bovendien geven ze hun distributies stripverhaal-achtige namen waarbij ze zorgen voor alliteratie tussen een dierensoort en een bijvoeglijk naamwoord, zoals deze nieuwe Resolute Racoon. Dat zorgt er natuurlijk ook voor dat daar over gesproken wordt, in plaats van over de eigenschappen of de strategische beslissingen die genomen zijn bij deze distributie. Maar goed, ze komt ook pas in 2026 uit, en we praten er nu al over, dus het heeft gewerkt.

Nb:
Racoon is een wasbeer, dus ga maar aan de slag met je vertaling, en neem vooral de vrijheid bij het voorvoegsel: de warme wasbeer, de winderige wasbeer bv, of wijze wasbeer, wonderbaarlijke wasbeer, welwillende wasbeer,
Onze keuze is: “De weerbare wasbeer”

Afpersing e-commerce platform

Het e-commerce platform Salesfore heeft een eis tot betalen van losgeld ontvangen van een criminele bende die zegt 1 miljard records van klanten van Salesforce te hebben gestolen. Ze zeggen dat ze weigeren te betalen.
De aanval zou al lang voorbereid zijn door de bende. Ze maakten een app om data te stelen, en dan begonnen ze een bel-toer bij Salesforce gebruikers. Ze hadden een verhaaltje klaar de de Salesforce gebruiker met een speciale app moest inloggen op zijn account.
Helaas liepen heel wat gebruikers er in, en die gebruikers zijn volgens de bende grote bedrijven als Toyota, FedEx enz. Dat werd gepubliceerd op een website. Het losgeld moet betaald zijn tegen vrijdag.

Arduino opgekocht

Het lijkt een 1-april grap, maar het is oktober, dus we blijven met verstomming het artikel herlezen dat aankondigt dat Qualcomm Arduino overneemt.

Op de website van Arduino heet het eufemistisch dat ze “de krachten bundelen” met Qualcomm Technologies.

Maar Qualcomm windt er geen doekjes om: Qualcomm neemt Arduino over: “Qualcomm to Acquire Arduino”.

De Arduino naam zou blijven bestaan, evenals hun “missie”. Waarom ze dan overgenomen werden? En hoeveel het gekost heeft? Voorlopig vragen zonder antwoorden, en de overname moet nog goedgekeurd worden door toezichthoudende instanties.

Maar er is duidelijk al wel samenwerking: er zijn plannen voor een concreet nieuw Arduino bord; de “Arduino Uno Q”. Daar zal een Qualcomm processor opzitten natuurlijk, naast een real-time microcontroller.
De Qualcomm processor wordt omschreven als een processor om “Debian Linux” op te draaien.
Er is een speciaal “Arduino App Lab” voorzien als een Integrated Development Environment die het combineren van een Real-time OS met Linux en Python naar AI flows moet vergemakkelijken. Het zou een open source platform zijn volgens Qualcomm.
Op de Arduino site is het al te downloaden ondermeer voor Debian en Ubuntu Linux.

https://www.arduino.cc/qualcomm

https://www.qualcomm.com/news/releases/2025/10/qualcomm-to-acquire-arduino-accelerating-developers–access-to-i

Arduino UNO Q

De deze week nieuw aangekondigde Arduino UNO Q met zijn dubbel brein bestaande uit een Real-Time STM32U585 microcontroller voor sturing en uitlezing, en een DragonWing QRB2210 processor van Qualcomm die Linux Debian draait, en AI en GPU mogelijkheden heeft.

De real-time processor is een Arm Cortex M33 van STMicroElectronics die draait aan 160 MHz, heeft een DSP en een FPU.

En een beetje een bizarre eigenschap: er is op het bord een led matrix aanwezig, met 104 schuin geplaatste leds in een rooster van 8 op 13.
Er is 16 GB eMMC opslag voorzien, en 2GB LPDDR4 RAM.

Er is wifi en bluetooth.

Het Arduino-blauwe bord is compatibel met de typische Arduino headers die toelaten een bord op een ander aan te sluiten (zogenaamde shields).

Er is een QWIIC connectorslot voor vier-aderige JST aansluiting van bv I2C toepassingen, en een usb-c aansluiting.

Het App Lab is vooraf geladen op de UNO Q, met sketches, Python, en AI modellen in een containersysteem.

Voorlopig is er alleen een pre-order mogelijkheid, het zou nog ongeveer een maand duren eer hij echt verkrijgbaar is. De UNO Q zou 47.60 euro kosten.

Arduino Q:

https://www.youtube.com/watch?v=QxPBCBX8ac8

https://www.arduino.cc/product-uno-q

https://www.st.com/en/microcontrollers-microprocessors/stm32u575-585.html

Rapport tegengehoiuden

Volgens de Guardian is in Groot-Brittanië de publicatie van een rapport tegengehouden.
Vandaag donderdag zou een rapport gepubliceerd worden over de belangrijkste bedreigingen voor de nationale veiligheid van het Verenigd Koninkrijk. Experts hebben maanden aan het rapport gewerkt, en het zou verwijzen naar de nakende ineenstorting van natuurlijke systemen door de klimaatcrisis. Daardoor zou een economische ramp kunnen ontstaan en de voedseltoevoer in het gedrang kunnen komen, en dat op de korte termijn van enkele jaren.
De regering zou de publicatie hebben tegengehouden, die normaal vandaag op een event in London zou plaatsvinden.

Slimme knop

De strijd tussen de slimme knop en de slimme klant is gestreden. De slimme klant die hem niet gekocht heeft wint. Logitech, dat zijn produkt pop Smart home noemt, verkocht een combinatie van een pop-brug, met een aantal fysieke knoppen die je overal in huis kon aanbrengen en een zelfgekozen functie kon geven via een app op je smartphone, bv bedienen van muziek, rolluiken, sfeerverlichting enz.
De bediening werkte door op de knop te drukken, tweemaal te drukken of ingedrukt te houden om daarmee verschillende voorgeprogrammeerde opdrachten uit te voeren. De knoppen werkten draadloos met ene ingebouwde (vervangbare) batterij. De set werd ongeveer negen jaar geleden gelanceerd voor ongeveer 100 euro en is nu in Belgie bv met korting te koop. Maar volgens een e-mail aan klanten van de fabrikant Logitech, zullen ze alle Pop switches buiten gebruik stellen, het is niet duidelijk of dat wereldwijd is of alleen in de VS.
Het is opvallend dat ze enerzijds zeggen dat de knoppen en de hub “niet meer ondersteund” worden, maar eveneens dat ze alle functionaliteit zullen verliezen. Ze worden blijkbaar op slag gereduceerd tot e-waste.
Logitech beweert het platform bijna 10 jaar ondersteund te hebben, maar de laatste jaren was de achteruitgang al merkbaar, problemen met compatibiliteit met de platformen of apparaten die bediend moeten worden.
De mail zou eind september verstuurd zijn, dus veel tijd om te bekomen van deze smart home kater heeft de klant niet; 15 oktober is volgende woensdag.

Hernieuwbare energie nu grootste

Hernieuwebare energie is nu wereldwijd de grootste brond van electriciteit geworden. In het begin van dit jaar stak het de vorige grootste bron van energie voorbij, en dat was … steenkool.
De cijfers komen van Ember, een think tank voor “global energy”. Helaas stijgt de vraag naar energie nog altijd, niet in het minst door de groei van de energie-hongerige Kunstmatige Intelligentie.
In de VS lijkt de groei van Hernieuwbare energie af te nemen als gevolg van de huidige politiek. Zonne-energie is al voor het derde jaar op rij de grootste opwekker van electriciteit wereldwijd.
China is de grote exporteur van zonnepanelen, maar ze werken ook aan windmolentechnologie. Zij hebben vijftien procent van de wereldwijde windmolencapaciteit op zee, en ze doen onderzoek naar windmolens die niet alleen stormen met wind van 100 tot 200 km/u kunnen doorstaan, maar er ook de energie van kunnen oogsten.

compiled by BCP v.0.7.0

Lift ^ | Lift v | Comments Off

AI bubbelt voort * Hernieuwbare energie in Europa * De maan van Saturnus * AI in Texas * Thinking Machines maakt AI

i-nieuws 6 na 6 ** October 2nd, 2025 by wim.webgang **

AI bubbelt voort

Google is op zoek naar geld om de investeringen in KI op te voeren, en ze zoeken dat nu ook door te besparen. Ze mikken duidelijk op besparingen bij het personeel: in de zomer spoorde topman Pichai de werknemers al aan om meer KI te gebruiken in hun werk om productiever te zijn. Hij verklaarde dat de ontwikkeling van KI niet opgelost gaat worden door méér mensen aan te werven. Eerder omgekeerd, er moet onmiddellijk gebruik gemaakt worden van KI om efficiënter te werken en minder mensen in te zetten om de investeringen aan te kunnen. Het bedrijf is bezig met mensen een aanbod te doen om te vertrekken op de afdelingen hardware, zoektechnologie, advertentie en marketing, finaciën en de personeelsdienst. Recent moesten meer dan honderd mensen vertrekken op de Cloud afdeling.

Hernieuwbare energie in Europa

Als we de gegevens over hernieuwbare energie in Europa bekijken voor het tweede kwartaal van het jaar, zien we dat meer dan de helft van de opgewekte electriciteit uit hernieuwbare bronnen kwam, nl 54%. Dat is nog een lichte stijging tov vorig jaar, waar we ook al boven 50% zaten. Vooral in België en Luxemburg was de stijging van zonne-energie belangrijk, en in de EU in het algmeen is zonne-energie nu de grootste bron van electriciteit. In de zomermaand juni was de zon goed voor 22 procent van de energie, gevolgd door nucleair, wind, water en gas.

De cijfers werden verzameld door Eurostat:

https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/ddn-20250929-3

Noorwegen is duidelijk de koploper:

https://ec.europa.eu/eurostat/documents/4187653/20614204/share-renewables-net-electricity-generation-q2-2024-q2-2025.jpg/de810ceb-2183-0795-e95f-69d04723a752?t=1758787221986

De maan van Saturnus

Een van de grotere manen van Saturnus, Enceladus, bevat volgens wetenschappers complexe organische molecules. Die hebben ze tenminste gevonden in een wolk die uitgestoten word door de maan. De maan zou een oceaan met zout water hebben, die mogelijk de omstandigheden kan vormen voor het ontstaan van leven.

Deze conclusies zijn gemaakt op basis van de gegevens van het Cassini project. Voordien was ook al organisch materiaal vastgesteld in een van de ringen van Saturnus.

De Europese ruimtevaartorganisatie wil verder onderzoek doen naar sporen van leven op Enceladus. Een idee is rond 2042 naar de wolk te vliegen, rond Enceladus te cirkelen, en mogelijk meetapparatuur neer te laten op de pool van de maan.

Onafhankelijke digitale boekenverkoper in UK

Bookshop.org launched in the UK in November 2020 as a platform for independent bookshops to sell physical books. Bookshops receive 30% of the cover price from each sale they generate; so far, the UK site has generated £4.5m for independent bookshops.

https://www.theguardian.com/books/2025/oct/01/online-platform-independent-bookshops-ebooks-uk

AI in Texas

Google voelt de hevige KI concurrentie, ondermeer door de investering van OpenAI en Oracle in een datacenter vol Nvidia hardware in Dallas, dat officieel in gebruik genomen werd eind september. Onder het motto “More compute, more revenue” zal het datacenter als het helemaal af is meer dan een Gigawat aan electriciteit gebruiken, vergelijkbaar met de capaciteit van de kerncentrale van Doel 3 bv.

De bedragen bij investeringen in zo’n infrastructuur loopt in de honderden miljarden dollar.

Hopelijk kunnen ze hun kogels wat in bedwang houden dan in Texas, want vorige week ging het internet er plat voor tienduizenden gebruikers in noord en midden Texas. Door de combinatie van verschillende diensten over de internetlijnen was er geen internet, geen telefoon, geen tv enz. Getroffen internetprovider Spectrum verklaarde dat de oorzaak een verdwaalde kogel was die een glasvezelkabel had doorboord. Het gebeurt wel eens meer dat hun infrastructuur geraakt wordt door schietgrage figuren.

Thinking Machines maakt AI

Een groep onderzoekers die weggingen bij OpenAI heeft een eigen bedrijf opgericht dat Thinking Machines Lab heet. Ze hebben nu een software uitgebracht die het maken van aangepaste frontier AI modellen automatiseert. Er is veel werk aan het fine-tunen van grote algemene AI modellen zoals die voor chatbots, en daar mikken ze op.

Interessante overzichtsschema’s in deze publicatie:

https://www.gov.uk/government/publications/frontier-ai-capabilities-and-risks-discussion-paper/frontier-ai-capabilities-and-risks-discussion-paper#:~:text=What%20is%20the%20current%20state%20of%20frontier,and%20have%20appeared%20faster%20than%20we%20expected.

compiled by BCP v.0.7.0

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Autofabrikant vervangt de kern * Naar de maan * Alarm in de oceaan * Pc systeem van Google * Qualcomm mikt ook op Windows * Intel op zoek

i-nieuws 6 na 6 ** September 25th, 2025 by wim.webgang **

Autofabrikant vervangt de kern

Een autofabrikant die een electrische SUV op de markt bracht, had heel wat problemen met slecht functioneren en bijhorende klachten van gebruikers. Uiteindelijk besloot de fabrikant om in alle voertuigen van het gestroffen type het hart van de auto te vervangen: de computer. Klachten van klanten begonnen al op het moment dat ze in hun auto probeerden te geraken. In principe kan dat met hun smartphone, maar dat werkte meestal niet. Dan kunnen ze als reserve een sleutelhanger met afstandsbediening gebruiken, maar ook die blijkt het dikwijls niet te doen. Ten slotte vallen ze terug op een kaart waarmee je zoals bij contactloos betalen met een bankkaart je auto kan openen. Maar dat blijkt dan weer niet goed te werken als het regent, waardoor de chauffeur soms meer dan een minuut bezig is om in zijn auto te geraken.
Eens binnen werkt de verbinding van de telefoon met de auto soms of dikwijls niet, infotainment werkt niet, enz. De problemen dateren van dag één van de lancering, en duurden voort doorheen het jaar 2025. Blijkbaar zijn ze niet met een eenvoudige softwareupdate te verhelpen. Nu heeft de fabrikant beslist de ingebouwde compouter van de auto helemaal te vervangen door een ander type dat ook in het model voor 2026 komt. De eigenaars van een EX90 van 2025 zullen opgeroepen worden om hun wagen daarvoor aan te bieden.
Het besturingssysteem van de auto’s is gebaseerd op Android Automitive OS. Allerlei Google diensten als Google maps zijn ingebouwd. Het geheel draait op een processor van NVIDIA. Als softwareupdates het probleem niet konden verhelpen, lag het misschien aan de hardware, want die zou in de nieuwe versie veel krachtiger zijn.

https://www.bvm.co.uk/edge-ai-computing/nvidia-jetson-comparison-and-faq/

Naar de maan

NASA zou voor het eerst sinds lang weer mensen naar de maan willen brengen, en wel in februari. Vier astronouten zouden een vlucht naar de maan maken zonder er te landen, maar het dient wel als voorbereiding op nieuwe toekomstige maanlandingen.
De hele trip naar de maan, er tien keer rond draaien, en terug naar de aarde zou tien dagen duren. Daarbij schieten ze meer dan negenduizend kilometer voorbij de maan, en gaan zo verder dan iemand ooit geweest is.

Alarm in de oceaan

Wetenschappers roepen op tot een hernieuwde wereldwijde inspanning om het gebruik van fossiele brandstoffen in te dijken. De oproep komt er nadat ze bij het Instituut voor Klimaatimpact in Potsdam hebben vastgesteld dat de zuurtegraad van de oceaan een kritische grens heeft overschreden.

Er zijn een aantal metingen die de gezondheidstoestand van onze planeet kenbaar maken: ozonlaag, aerosols, zuurtegraad van de oceaan, blauw watercyclus, groen watercyclus, veranderingen op land, CO2 concentratie, warmteuitstralingsbalans, fosforcyclus, stikstofcyclus, functionele integriteit in de biosfeer, en genetische diversiteit.

Helaas staan steeds meer van die meters in het rood, met nu de zuurtegraad van de oceaan als laatste bijkomend alarm.

https://www.planetaryhealthcheck.org/

https://www.cerac.be/sites/default/files/media/files/2024-08/freshwater.pdf

Pc systeem van Google

Volgens een ingewijde zou Google bouwen aan een besturingssysteem voor pc’s, dat gebaseerd is op hun Android systeem voor mobiele apparaten en hun ChromeOS systeem, dat ze al gebruikten voor hun Chromebooks, en dat gebaseerd is op hun Chrome browser.
Google kennende is het cloud-georienteerd, dat webapplicaties gebruikt uit de online softwarecatalogus van de Google play store.
De updates worden door Google zelf voorgeprogrammeerd en automatisch uitgevoerd op de achtergrond.
De bevoorrechte getuige van het systeem was niet toevallig de baas van de chipbouwer Qualcomm, wiens chips voornamelijk gebruikt werden in mobiele toepassingen als smartphones.

Misschien hoopt hij mee te liften richting desktop als leverancier van de processor waarop die toestellen gaan draaien, daarrmee aan de poten knagend van het toch al veelgeplaagde intel.

En onze vraag: is dit een verbetering voor de gebruikers (/consument)?

Qualcomm mikt ook op Windows

Qualcomm stelde zijn nieuwe Snapdragon X2 Elite en Extreme voor, en mikt daarmee ook op de Windows-pc-markt.
Qualcomm heeft ook aktief de ontwikkeling van de Linux kern voor deze processormodellen ondersteund. Ze werken daarvoor samen met Linaro en Tuxedo.
Op Linaro Connect 2025 werd een prototype getoond van een laptop met een ARM64 processor, en Tuxedo zou werken aan een commercieel verkrijgbare Linux laptop met de nieuwe Qualcomm processor-reeks.

Intel op zoek

Intel heeft Apple benaderd voor gesprekken over investering in of gebruik van de capaciteit van de intel productiefaciliteiten.
Intel is op zoek naar samenwerking om zijn noodlijdende positie op te krikken.
Apple heeft vroeger ooit intel chips gebruikt, maar heeft ondertussen zelf chips ontworpen, die het laat maken bij TSMC. De productiecapaciteit van TSMC ligt in Taiwan, en met de huidige politiek druk uit China, zou het voor Apple interessant kunnen zijn om te kijken naar een mogelijke tweede aanvoerlijn, bovendien een binnenlandse. Apple heeft er ook het geld voor, ze beloofden 600 miljard te zullen inversteren in de VS zelf.

compiled by BCP v.0.7.0

Lift ^ | Lift v | Comments Off

AI als programmeur * Geheugenverlies voor PS5 * Gnome 49 * Beste tweedehands * Getuigen over radicalisatie

i-nieuws 6 na 6 ** September 18th, 2025 by wim.webgang **

AI als programmeur

Op de jaarlijkse International Collegiate Programming Contest, een programmeerwedstrijd voor universiteitsstudenten, was een opmerkelijke deelnemer aanwezig. Of niet aanwezig, want het was geen menselijke deelnemer, maar wel het AI model van Google dat deelnam.
De wedstrijd zelf gaat al terug tot de tijd van de ponskaarten, maar met de opkomst van Kunstmatige Intelligentie is de toekomst onzeker.
Tot nu toe bestond een deelnemend team uit 3 studenten, die samen echter toegang kregen tot maar 1 computer.
De deelnemers krijgen tussen de acht en vijftien programmeerproblemen voorgeschoteld, en krijgen vijf uur de tijd om oplossingen uit te werken. De ingediende programma’s worden dan uitgetest op testgegevens, en de jury, die zelf ook oplossingen maakte, oordeelt en kiest de winnaar. Dit jaar deed Google mee met zijn Gemini AI Deep Think. De menselijke deelnemers kregen 10 minuten voorsprong. Gemini loste 10 van de 12 problemen op en kaapte daarmee een gouden medaille. Van de 139 teams die deelnamen ware er maar vier die evenveel konden oplossen. Er moet ook bij gezegd worden dat het AI computersysteem niet ter plaatse aanwezig was, maar dat er een link gelegd werd met een door de jury goedgekeurd systeem bij Google.

Maar er blijven een aantal onbekenden over:
- hoe lang deden de leden van de jury over het oplossen?
- wat is het verband tussen het verbruik van energierijke drankjes en de oplossingen?
- en hoeveel energie gebruikte de AI machine? Dat moet een gigantische hoeveelheid energie geweest zijn, want een commentator van Ars Technica wist dat zelfs gewone AI modellen die je zelf zou kunnen draaien al te duur zijn om te kunnen concurreren in zo’n opdrachten. Wat de prestatie van de AI dan weer een beetje relativeert.

Wie de programmeer-oplossingen van Gemini AI eens wil checken, ze zijn gepubliceerd op github:

https://github.com/google-deepmind/gemini_icpc2025

Geheugenverlies voor PS5

Waarnemers hebben vastgesteld dat bepaalde versies van de nieuwe Playstation 5 apparaten minder ingebouwde opslagruimte hebben dan voordien op de Europese markt. Het gaat daarbij over de Digital Edition, er is ook een disc versie waar nog geen verschil werd vastgesteld.
De laatste tijd was een opslag van 1 TB standaard bij de apparaten, maar de nieuwe reeks heeft maar 825 GB, of 175 GB minder dus.
Dat lijkt misschien weinig verschil, maar je moet er ook rekening mee houden dat niet die hele capaciteit bruikbaar is voor de gebruiker; een deel wordt immers ingenomen door updates van het systeem en zo, er blijft waarschijnlijk zo’n 650 GB over voor de gebruiker zelf, met als gevolg dat je bv een spel minder kan installeren op de harde schijf.
Volgens de Tom’s hardware site worden de nieuwe toestellen voor dezelfde prijs verkocht als voordien, en het is dus relatief een prijsstijging voor het populaire apparaat.

Gnome 49

Het GNOME project, dat de op Linux veelgebruikt GNOME desktop maakt, heeft officiëel versie 49 uitgebracht. De bijnaam van deze versie 49 is “Brescia”, en die zou algemeen sneller moeten aanvoelen dan de vorige. Er werd een half jaar gewerkt aan deze versie, die de naam kreeg van de stad in Italië waar de laatste GNOME conferentie doorging voorbije zomer van 24 tot 29 juli.
In Gnome 49 zit een andere video-applicatie. De lang gebruikte Totem speler is vervangen door de nieuwere Showtime speler, die gemaakt is met GTK4. Totem was gebaseerd op de vorige programmeertoolkit GTK3, dus deze Showtime zou er weer wat moderner uitzien. Verder biedt Showtime automatisch verdwijnende knoppen voor de bediening tijdens het spelen van media, die terug opduiken als je ze nodig hebt. De afspeelsnelheid kan aangepast worden, er kunnen screenshots gemaakt worden, en er is ondersteuning voor verschillende keuzes van audo en ondertiteling.

In de nieuwe Gnome is ook de standaard Evince documentviewer vervangen door een nieuwe, die Papers heet. Die is wel grotendeels gebaseerd op de Evince code, maar gebouwd met GTK4. Hij dient om allerlei documenten in te kijken, zoals pdf, DjVu, TIFF en andere.

Verder is de interface van de Calendar vernieuwd, en je kan nu ook een export maken naar een .ics bestand, zodat je gemakkelijk kalenders kan delen of er een backup van kan maken.

Voor wie graag zijn Gnome desktop op afstand overneemt is er ook nieuws: multitouch ondersteuning, relatieve muisbesturing voor games, en een uitbreiding voor extra virtuele monitors.

Handig dus ook voor developers die verder GLib verise 2.86 krijgen, en Libadwaita 1.8. Libadwaita is de UI platform library. Er is een aparte release-pagina gewijd aan de nieuwigheden voor programmeurs.

https://release.gnome.org/49/

https://events.gnome.org/event/259/

https://release.gnome.org/49/developers/index.html

Beste tweedehands

In China zijn de vooropgezette doelstellingen voor de productie van auto’s gehaald door de auto-industrie, en zelfs meer dan dat, ze worden ver overschreden. Waardoor er nu een teveel aan auto’s is, volgens Reuters. Die overschotten zitten in de opslagplaatsen van de verkopers, en worden stilaan naar alternatieve kanalen naar de markt geduwd, met lagere prijzen. Eén van de mogelijkheden die de verkopers hebben is de auto in het buitenland verkopen als tweedehands. Sommigen hebben de auto’s toch al ingeschreven om te doen uitschijnen dat ze hun cijfers gehaald hebben.
Waarnemers verwachten een “shakeout” zoals eerder in de sektor van de zonnepanelen.

Getuigen over radicalisatie

De topmensen van Discord, Steam, Twitch en Reddit gaan een uitnodiging krijgen om te komen getuigen in het Amerikaanse congres over de radicalisatie van gebruikers op hun platformen.
Ze mogen ook komen uitleggen wat ze daaraan denken te doen.
Ze kijgen vijf minuten voor een openingsspeech, daarna kunnen de parlementsleden de CEO’s vragen stellen.
Het initiatief is een gevolg van de moord op Charlie Kirk. De verdachte van de moord zou voorheen op Discord al te kennen hebben gegeven wat hij van plan was. En in ander bewijsmateriaal werden sysbolen gevonden die verwezen naar een online Shooter game Helldivers2.

compiled by BCP v.0.7.0

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Chinese Auto * Firefox met MK V * IT India wordt zenuwachtig

i-nieuws 6 na 6 ** September 11th, 2025 by wim.webgang **

Chinese Auto

Europese autobouwers die wat achterop hinken met het ontwikkelen van electrische wagens doen nu beroep op Chinese autobouwers. Ze nemen technologie af waarvoor ze licenties betalen, of ze kopen onderdelen bij de Chinese autobouwers.
Bedrijven als Audi, Volkswagen en Toyota zijn bv klanten.
En Renault en Ford zijn van plan om samen te gaan werken, dat kan bv door het afnemen vna een volledige bodem met batterijen en motors om daar dan hun eigen model bovenop te bouwen. Ze doen dat om de achterstand weg te werken en toch snel een eigen wagen op de markt te brengen.

Firefox met MK V

De eerste versies van Firefox waar Matroska “MKV” media mee gespeeld kunnen worden.
Oorspronkelijk is het AVC/H.264 en AAC in een MKV container wat zal werken, maar andere codecs zullen toegevoegd worden.

De vraag om MKV te ondersteunen is al acht jaar oud, en eindelijk is het ook gelukt. Daarmee moeten ze op dat gebied Chromium/ Chrome inhalen.

IT India wordt zenuwachtig

De Indische IT sector wordt zenuwachtig over de taxen die Trump wil opleggen. Hij spreekt over een tax van 25% op Amerikaanse bedrijvven die buitenlandse bedrijven gebruiken om hun IT diensten uit te besteden.
Als die tax inderdaad ingevoerd zou worden, zou dat een verschuiving kunnen veroorzaken in hoe grote Amerikaanse bedrijven hun IT diensten inkopen. Ofwel moeten ze die tax gewoon betalen en het doorrekenen naar hun klanten, wat weer inflatie aanwakkert. Ofwel moeten ze die diensten in de VS gaan zoeken of zelf mensen in dienst nemen die het uitvoeren. Maar bedrijven zijn erg afhankelijk geworden van het uitbesteden, en ze kunnen zich niet zo snel reorganiseren als Trump wetten kan ondertekeken.
De IT sektor in India heeft een omzet van meer dan 280 miljard en geniet al tientallen jaren van de uitbestede IT diensten van bedrijven in de VS en Europa.

Als Trump die tax invoert, kunne wij eens gaan kijken naar wat wij uitbesteden aan US bedrijven: licenties voor operating systemen, clouddiensten, sociale mediadiensten….

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Privacy uit Zwitserland * Chrome 70 * De AI vulkaan * Geen Kunstmatige FreeBSD * Foto-wedstrijd * Zoetje * Arch Linux aangevallen * Navy en Air Force HR

i-nieuws 6 na 6 ** September 4th, 2025 by wim.webgang **

Privacy uit Zwitserland

Zwitserland heeft zich ook in de concurrentiestrijd rond Artificiële Intellentie gegooid, met een eigen Zwitserse wending.
Ze hebben Apertus voorgesteld, een volledig open source meertalig Large Language Model. Ze proberen zich te onderscheiden van andere systemen door hun volledige openheid; dat betekent dat er inzage is in de manier waarop de parameters gewogen worden, de gegevens waarop het systeem geoefend is, en tussentijdse checkpoints.
Het volledige trainingsproces is gedocumenteerd, en kan dus nagegaan of nagedaan worden. Onderzoekers kunnen er mee aan de slag om af te toetsen of het voldoet aan de juridische voorwaarden van gewenste toepassingen.
Het systeem houdt bv rekening met de Zwitserse wetten op privacy en copyrights (dikwijls is het gebruik van auteursrechtelijk beschermd werk voor training van AI een struikelblok of twistpunt bij commerciële AI systemen.
Bij Apertus wordt ook rekening gehouden met de “opt-out” keuzes, die zelfs achteraf nog kunnen aangepast worden.
Vanuit privacy standpunt gezien is het een aardverschuiving in de AI wereld. Het is een voorbeeld van hoe AI met een beetje goede wil kan werken, en een schril contrast met de commerciële systemen.
De technische leiding van het project was in handen van de ETH universiteit van Zurich.

Chrome 70

Chrome, de browser van Google, is geen 70 jaar geworden, maar heeft een marktaandeel van 70% bereikt. Firefox heeft nog rond 5 procent over. Dit is het cijfer van internetbrowsers op de desktop. Op de mobiele apparaten als tablets en smartphones zit Chrome ongeveer hetzelfde, nl op een goede 69 procent. Puur gebaseerd op hardwareverkoop mag je verwachten dat Safari ook een hoog mobiel percentage haalt, dat is inderdaad rond 20%.
Er liep een monopolieonderzoek in de VS waarbij een rechter moest beslissen of Google koepel Alfabet verplicht zou worden om Chrome te verkopen om concurrentievervalsing tegen te gaan. De rechter besliste begin deze week dat dat niet nodig was.
Er werden wel andere maatregelen opgelegd om de controle van Google op de zoekmarkt wat te versoepelen.


ps:
Het grappige is dat de achternaam van de rechter “Mehta” is..

De AI vulkaan

Door Kunstmatige Intelligentie gemaakt beeld en geluidsmateriaal stroomt als bij een vulkaanuitbarsting over de menselijke inhoud op het internet, en dreigt het world wide web onbruikbaar te maken voor mensen.
Het laatste voorbeeld wordt gegeven door een artikel op 404 media, waar een YouTube kijker verslag doet van hoe hij stilaan wordt bedolven onder slaapverhaaltjes die gemaakt zijn door Kunstmatige Intelligentie, en die in hun titel beweren stukjes geschiedenis te vertellen. Historici ergeren er zich aan, want op korte tijd worden een hele hoop zogenaamd geschiedenisvideo’s gemaakt die een loopje nemen met beeld en realiteit, en die verdringen de video’s die historici gemaakt hebben na jarenlang onderzoek, en maandenlang werken aan de opname en montage.
Een ander probleem dat originele menselijke makers van websites ondervinden, is dat hun website enorm traag wordt doordat de vele AI bots de hele tijd de inhoud van hun website opvragen om op-to-date informatie te hebben voor hun werk. Dat belemmert de toegang van echte mensen, en kan de kosten doen oplopen omdat het hosting bedrijf meer moeite moet doen of meer middelen moet inzetten om de site online te houden bij de toename van verkeer er naartoe.
Soms gaan de systemen die de websites proberen te beschermen tegen AI bots juist de gewone gebruikers hinderen met een beginpagina die vraagt om te bevestigen dat je een mens bent.
AI bots leren snel te truukjes om er voorbij te geraken en de mensen blijven met de frustrende vertragingen zitten bij het bezoek van een website.

Geen Kunstmatige FreeBSD

Het FreeBSD project ziet zich voor de keuze geplaatst om code te gebruiken of niet te gebruiken die gemaakt is door LLM programmeer-assistenten.
Ze zijn bezig met een richtlijn uit te schrijven over het gebruik van code die gegenereerd is met Kunstmatige Intelligentie. Daarbij stellen ze dat AI handig kan zijn bij het maken van vertalingen, met het helpen zoeken naar bugs en fouten, en uit te leggen wat een stuk bestaande code doet. Maar ze zijn niet geneigd om programmeercode van AI toe te laten.
Ze vragen nu feedback, en er zal verder gediscussieerd worden over de richtlijn binnen het FreeBSD project.

Foto-wedstrijd

De Free Software Foundation heeft voor zijn 40e verjaardagg een foto-wedstrijd georganiseerd. De bedoeling is eer te betuigen aan al diegenen die nu al veertig jaar lang meewerken aan de ontwikkeling van vrije software. De foto-wedstrijd is gestart op 14 augustus, en de vraag is te tonen op welke manier vrije software over heel de wereld dagdagelijks gebruikt word.
De wedstrijd sluit af op 31 augustus, dus je kan nog nipt meedoen. De FSF hoopt verrast te worden door creatieve manieren van gebruik waar ze niet van op de hoogte waren.
En natuurlijk moet er dan na 31 augustus gekozen worden uit de inzendingen, en de winnende foto’s zullen worden voorgesteld op een verjaardagsfeest in Boston op vier oktober.
Als je zelf iets wil inzenden moet je er rekening mee houden dat het niet zomaar over open source software gaat, maar wel over “free” of “libre” software, die voldoet aan de General Public License, een copyleft licentie van de Free Software Foundation, waarvan versie drie verscheen in 2007. Die licentievorm is de basis van de samenwerking binnen de free software communitie, omdat ze toelaat de broncode van hun software te gebruiken voor gelijkaardige projecten, meer bepaald die ook de gpl licentie gebruiken. Dit stimuleert het delen en hergebruiken, en creëert een ecosysteem dat ondertussen onoverschouwbaar groot is. Het is begonnen bij prorammeertools maar gaat ondertussen van Linux systemen, server software, webserver software, desktop software, moderne programmeertalen, mobile enz.

https://www.fsf.org/blogs/community/fsf40-photo-contest

Zoetje

Het Amerikaanse medische tijdschrift Neurology puliceert over een onderozek naar het effect op de mens van kunstmatige zoetstoffen. De kortste samenvatting is dat er een verband gezien werd tussen het consumeren van die zoetstoffen en een achteruitgang in denken en geheugen. Er was een groot verschil tussen de onderzochte proefpersonen die er veel en die er weinig van binnenkregen. De groep die er veel van binnenkreeg zag zijn cognitieve vaardigheden 62 % sneller achteruit gaan. De onderzochte groep bestond uit meer dan tienduizend volwassenen die acht jaar lang gevolgd werden. De onderzochte stoffen waren aspartaam, saccharine, and sugar alcohols. Aspartaam bv wordt veel gebruikt in suikerkarme frisdranken en desserts, en wordt door bv de Europese Voedselveiligheidsautoriteit niet als schadelijk erkend bij inname binnen de toelaatbare grenzen.
De kunstmatige zoetstoffen staan tegenover natuurlijke zoetstoffen als honing en ahornsiroop als alternatief voor suiker.

Arch Linux aangevallen

We zullen het misschien wel nooit weten welke onverlaten waarom de systemen van Arch Linux aanvallen, maar ze gebruiken een DDoS aanval om de site van het project aan te vallen, meldt the Register.
Volgens Chrisstian Heusel wordt vooral de voorpagina van hun website aangevallen, hun forums, en hun Arch User Repository servers. De gebruikers zullen wat geduld moeten uitoefenen terwijl naar oplossingen gezocht wordt.
Arch Linux is een vrijwilligers project, en het valt heen zwaar om extra middelen te moeten besteden aan allerlei tussenlagen van derden om hun servers te beveiligen, terwijl ze die liever aan hun doel besteden: een goede Linux distributie maken. En dat laatste doen ze blijkbaar goed, want hun distributie is uitgekozen door Valve, om als basis te dienen voor het SteamOS systeem dat op hun Steam Deck hand-spelconsoles draait.
Valve trekt ook middelen uit om de Arch Linux verder te ontwikkelen, en hopelijk gaan die nu niet op aan beschermingsmaatregelen voor de servers. Anderzijds maakt deze keuze Arch ook een interessant doelwit om aan te vallen. Als slechterikken binnen geraken in hun servers, en malware kunnen inplanten, zou die kunnen verspreid worden over het spelplatform van Valve, of over de ontwikkelaars ervan. Het gevaar is immers dat ontwikkelaars die software nodig hebben van Arch en hun servers niet kunnen bereiken, op zoek gaan naar een andere kopie van die software op internet, en zo terecht komen bij ontbetrouwbare bronnen met kopies die malware of trojaanse paarden bevatten.

Navy en Air Force HR

Twee grote afdelingen van het Amerikaanse leger wachten op de nieuwe software voor hun personeelsadminstratie. In 2019 was een contract toegewezen aan Accenture om voor de Air Force een software te maken, samen met andere patners zoals databasebedrijf Oracle. De software moet helpen met de loonberekening, het bijhouden van de aanwezigheden en meer administratieve taken. In de loop der tijd werd het contract uitgebreid met de Space Force, onderdeel van de Air Force, en daarmee beliep het contract een bedrag van meer dan driehonderdvijftig miljoen dollar. In de zomer van 2025, na twaalf jaar en meer dan 800 miljoen dollar gekost te hebben, zou de software voor het eerst in gebruik genomen moeten worden op de Air Force Academy. Maar zoals iedereen weet lopen informaticaprojecten, zeker grote, al eens aanzienlijke vertragingen op, en Reuters informeerde in april eens hoe ver het stond met het project. Het antwoord was optimistisch: alles was op schema, en na invoering zou het de luchtmacht bijna 40 miljoen dollar per jaar besparen door het kunnen buiten werking stellen van een oud systeem.
Maar even later, op 30 mei, zond Darlene Costello, assistent secretary van de Air Force, een ander signaal uit: het project wordt voor 90 dagen bevroren. Ondertussen zullen er alternatieven onderzocht worden. Drie dagen later ging Darlene Costello op pensioen.
De baas van de personeelsdienst van de Navy, John Cheeseman, was misnoegd over de hakbijl van het door Trump opgerichte besparingsministerie DOGE, dat geleid werd door Musk, en dat allerlei projecten afschoot omdat ze te lang duurden, of sommige projecten omdat ze overbodig zouden zijn. Hij probeerde nog een afgeschoten project, verwant aan het HR project, te redden, maar dat lukte hem niet. Even later was ook hij op pensioen, we kunnen foto’s vinden van zijn afscheid in juni 2025.

Volgens Reuters was de “freeze” van het project gebeurt onder druk van enkele topfiguren van het leger, die willen werken met Salesforce en Palantir.
Palantir is het bedrijf van miljardair Peter Thiel, die Trump en vice-president Vance steunde bij verkiezingen. Zijn bedrijf wist ook het contract binnen te halen om software te maken voor de deportatie van migranten, een contract van 30 miljoen dollar. Salesforce maakt al reklame met een pionierproject bij Air Force.
En Space Force trekt zich nu ook terug uit het oorspronkelijke project; hun top wil nu graag werken met HR platform Workday. Allerlei voorkeuren lijken vrij spel te krijgen, en het is maar de vraag hoe je kan besparen door het weggooien van een project dat klaar is.

compiled by BCP v.0.7.0

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Arch Linux aangevallen

WebGang blog, i-nieuws 6 na 6 ** August 28th, 2025 by wim.webgang **

We zullen het misschien wel nooit weten welke onverlaten waarom de systemen van Arch Linux aanvallen, maar ze gebruiken een DDoS aanval om de site van het project aan te vallen, meldt the Register.
Volgens Chrisstian Heusel wordt vooral de voorpagina van hun website aangevallen, hun forums, en hun Arch User Repository servers. De gebruikers zullen wat geduld moeten uitoefenen terwijl naar oplossingen gezocht wordt.
Arch Linux is een vrijwilligers project, en het valt heen zwaar om extra middelen te moeten besteden aan allerlei tussenlagen van derden om hun servers te beveiligen, terwijl ze die liever aan hun doel besteden: een goede Linux distributie maken. En dat laatste doen ze blijkbaar goed, want hun distributie is uitgekozen door Valve, om als basis te dienen voor het SteamOS systeem dat op hun Steam Deck hand-spelconsoles draait.
Valve trekt ook middelen uit om de Arch Linux verder te ontwikkelen, en hopelijk gaan die nu niet op aan beschermingsmaatregelen voor de servers. Anderzijds maakt deze keuze Arch ook een interessant doelwit om aan te vallen. Als slechterikken binnen geraken in hun servers, en malware kunnen inplanten, zou die kunnen verspreid worden over het spelplatform van Valve, of over de ontwikkelaars ervan. Het gevaar is immers dat ontwikkelaars die software nodig hebben van Arch en hun servers niet kunnen bereiken, op zoek gaan naar een andere kopie van die software op internet, en zo terecht komen bij ontbetrouwbare bronnen met kopies die malware of trojaanse paarden bevatten.

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Foto-wedstrijd

WebGang blog, i-nieuws 6 na 6 ** August 23rd, 2025 by wim.webgang **

De Free Software Foundation heeft voor zijn 40e verjaardagg een foto-wedstrijd georganiseerd. De bedoeling is eer te betuigen aan al diegenen die nu al veertig jaar lang meewerken aan de ontwikkeling van vrije software. De foto-wedstrijd is gestart op 14 augustus, en de vraag is te tonen op welke manier vrije software over heel de wereld dagdagelijks gebruikt word.
De wedstrijd sluit af op 31 augustus, dus je kon nog meedoen. De FSF hoopt verrast te worden door creatieve manieren van gebruik waar ze niet van op de hoogte waren.
En natuurlijk moet er dan na 31 augustus gekozen worden uit de inzendingen, en de winnende foto’s zullen worden voorgesteld op een verjaardagsfeest in Boston op vier oktober.
Als je zelf iets wil inzenden moet je er rekening mee houden dat het niet zomaar over open source software gaat, maar wel over “free” of “libre” software, die voldoet aan de General Public License, een copyleft licentie van de Free Software Foundation, waarvan versie drie verscheen in 2007. Die licentievorm is de basis van de samenwerking binnen de free software communitie, omdat ze toelaat de broncode van hun software te gebruiken voor gelijkaardige projecten, meer bepaald die ook de gpl licentie gebruiken. Dit stimuleert het delen en hergebruiken, en creëert een ecosysteem dat ondertussen onoverschouwbaar groot is. Het is begonnen bij prorammeertools maar gaat ondertussen van Linux systemen, server software, webserver software, desktop software, moderne programmeertalen, mobile enz.

https://www.fsf.org/blogs/community/fsf40-photo-contest

Lift ^ | Lift v | Comments Off

AI gepusht * Autoritairte technologie * Digitaal vodje papier * Handelsoorlog VS-Taiwan * Ken ik u van ergens? * Klimaatcrisis gerelativeerd * Menselijke batterij * Wandelingetje * Wispelturige heffingen * Beveiliging en AI * Diep in de zee

Uitzending do 18:00, i-nieuws 6 na 6 ** August 14th, 2025 by wim.webgang **

AI gepusht * Autoritairte technologie * Digitaal vodje papier * Handelsoorlog VS-Taiwan * Ken ik u van ergens? * Klimaatcrisis gerelativeerd * Menselijke batterij * Wandelingetje * Wispelturige heffingen * Beveiliging en AI * Diep in de zee
AI gepusht

Het bedrijf OpenAI gaat ChatGPT toegang aanbieden aan de Amerikaanse overheidsdiensten voor 1 dollar per jaar. Ze beloven ook dat ze de data die ze daarmee in handen krijgen niet zullen gebruiken om hun AI te trainen. Mogelijk zit Trump ook achter deze deal, want hij wil de ambtenaren de best mogelijke technologie geven om de burgers te dienen. In een pilootproject bij hun ministerie van financieën tekenden ze na een proefperiode van 12 wekeb alvast een “positieve ervaring” op.
Het bedrijf zorgt ook voor opleiding voor de ambtenaren.

Autoritairte technologie

Op de Black Hat security conferentie in Las Vegas duikt een opvallende lezing op die niet over de beveiligingsproblemen van een of ander protocol of apparaat gaat, maar over de Amerikaanse maatschappij in het algemeen. Spreker is Ron Deibert, directeur van Citiezen Lab. Hij waarschuwt voor een groeiende collectieve onveiligheid, die niet door de typische technische mensen op die conferentie kan opgelost worden.
Volgens hem geven de recente gebeurtenissen in de VS aan dat ze op een dramatische manier afzakken naaer het niveau van autoritiare regimes. Er is een steeds groter gebrek aan controle en democratisch toezicht (checks and balances) en het landschap verandert zo snel dat bezig zijn met de details van een beveiligingsprobleem hier en daar misschien niet meer relevant is op het einde.
Hij wil dat de technologisch bekwame bezoekers ervoor kiezen om niet mee te werken aan die evolutie, en meer nog, er aktief tegen in gaan.
Van de grote bedrijven vreest hij dat die minder ingaan tegen de wensen van de overheid om toegang te geven tot informatie. Je ziet nu bv al duidelijk dat sociale media-bedrijven de moderatie-teams inkrimpen. De samenwerking van de grote bedrijven als Meta, Google, Apple enz met de overheden noemt hij “commerciele spyware”. Hoe lang kunnen we op deze manier verder, vraagt hij luidop.
Dit is een duidelijk falen van de markteconomie ten nadele van de burgermaatschappij.

Chasing Shadows: Chronicles of Counter-Intelligence from the Citizen Lab

www.blackhat.com

https://www.blackhat.com/us-25/briefings/schedule/#keynote-chasing-shadows-chronicles-of-counter-intelligence-from-the-citizen-lab-48196

Digitaal vodje papier

Als de grondwet als tekst online staat, is ze misschien minder grijpbaar dan een vodje papier, bleek in de VS. De grondwet staat daar op de website van het conrgres, https://constitution.congress.gov/, ontdekten een aantal waarnemers. Ze vonden bepaalde stukken van de tekst niet terug, en er bleek inderdaad één en ander te ontbreken. Daarbij bleek de website van het internet archief nuttig, daar kon vergeleken worden, en bleek dat na 21 juli stukken verdwenen waren.
De Libary of Congres, verantwoordelijk voor de site, zette onmiddellijk een excuus op de site dat er “data problemen” waren, en probeerde zo snel mogelijk de teksten terug volledig te krijgen.
Nadien bedankten ze voor de feedback, en werd als oorzaak een programmeerprobleem genoemd, zonder dat ze daar meer details over gaven.

Handelsoorlog VS-Taiwan

Een Duitse krant die berichtte over de hogere importheffingen van 20% die Trump oplegt aan Taiwan, schrijft dat Trump daarmee druk wil uitoefenen op Taiwan om te investeren in de VS. Meer bepaald willen ze ondermeer dat Taiwanese chip-maker TSMC investeert in intel, het bekende Amerikaanse chipbedrijf dat in de problemen zit.
Trump wil dat ze 49% aandeelhouder worden in intel. Amerika wil zijn halfgeleiderindustrie redden, koste wat kost blijkbaar, want er werden als miljoenen en miljoenen subsidies aan het bedrijf gegeven, dat vroeger één van de belangrijkste monopolisten op de computermarkt was. Maar ze hebben ondertussen veel marktaandeel verloren, zoals nog eens bleek uit een studie van Steam, een game-bedrijf, dat bij zijn gebruikers nu veertig procent AMD processors ziet, en intel is op een paar jaar tijd gezakt van 77 procent naar minder dan 60 procent.
Zonder intel verliest de VS een groot stuk van de wereldwijde controle op technologie, en de zekerheid van de controle op de technologische keten binnen de VS.

ps: Die studie van Steam toonde ook zo’n 2,9 procent Linux gebruik aan.

Ken ik u van ergens?

In Groot-Brittanië is een man naar het hooggerechtshof gestapt nadat hij in januari door de politie werd opgepakt nadat hij herkend was door “live gelaatsherkenningstechnologie”. Die identificeerde hem als de verdachte van een misdaad, maar dat bleek fout. Volgens de man, Shaun Thomson, werd hij hardhandig opgepakt. Hij vindt de aanpak intimiderend, en stond op zijn rechten. Zo weigerde hij vingerafdrukken te geven om zijn onschuld te bewijzen.

De politie moest de man terug laten gaan, maar hij laat het daar niet bij. De zaak die hij aanspant zou de eerste zijn op dit gebied van de privacy indringende opsporingstechnologie, volgens de nonprofit Big Brother Watch.
De politie van Londen heeft ondertussen aangekondigd dat ze hun programma nog uitbreiden, ze willen dubbel zoveel van die technologie inzetten. Volgens hen heeft het gebruik in januari maar 7 verkeerde resultaten opgeleverd. Vorig jaar, 2024 leidde het tot meer dan 700 succesvolle zaken op 1000 mensen die werden opgepakt bij die controles. De politie is er van overtuigd dat hun aanpak binnen de wettelijke grenzen blijft.
Maar organisaties als Big Brother Watch vinden dat het wettelijk kader te dun en te weinig specifiek is, en dat er te weinig democratische controle is. Het zal we tot begin volgend jaar duren eer de zaak voorkomt.

Klimaatcrisis gerelativeerd

Wetenschappers van het rapport “Toxicity, the invisible tsunami” geven ons een manier om de klimaatcrisis te relativeren. Zij maken ons er op attent dat duizenden synthetische materialen in ons lichaam terechtkomen, bij mensen over de hele wereld. PFAS hebben ook de hele wereld verontreinigd, en zo’n 90% van de wereldbevolking is blootgesteld aan chemische verontreiniging en pesticiden.
Onze kennis er over is laag, en het is een onzichtbare bedreiging voor onze wereld, die minstens even erg is dan de klimaatwijziging, en mogelijk al zichtbaar in onvruchtbaarheid, kanker, ADHD en andere verschijnselen.

Menselijke batterij

Bij onderzoek naar Alzheimer wordt gezocht naar verschillen tussen mensen die de ziekte ontwikkelen, en mensen die ze niet hebben. Eén van de verschillen in het brein blijkt de aanwezigheid van lithium te zijn. In de scheikunde is Lithium een metaal in de tabel van de elementen. Het wordt gebruikt in batterijen (de Li-ion oplaadbare batterij bv), die daarmee een hogere energiedichtheid heeft, en langere levensduur.
De invloed op de mens was ook bekend, Li wordt gebruikt in medicatie die stemmingswisselingen stabiliseert.
De lagere hoeveelheid Lithium in de hersenen van mensen met Alzheimer is vastgesteld bij een onderzoek naar de aanwezigheid van metalen in de hersenen van een paar honderd slachtoffers van Alzheim.
De hoeveelheden Li in de prefrontale cortex waren een derde lager, en dat is net het gebied in de hersenen dat belangrijk is voor geheugenopslag. Er werd ook vastgesteld dat op sommige plaatsen de Lithium opgehoopt is, gebonden aan bepaalde proteinen. Volgens een artikel in Nature is er al onderzoek bij muizen gedaan om te zien of toedienen van Lithium – en in welke vorm- kan helpen, en de resultaten zijn veelbelovend.

Wandelingetje

In de VS is een breed onderzoek gedaan naar de gegevens van stappentellers, meer bepaald meer dan vijfduizend gebruikers van een stappenteller app op de smartphone.
Het uitgangspunt was het vergelijken van het aantal stappen dat mensen gemidded deden na een verhuis, en dat vergelijken met voor de verhuis, alles binnen de VS. De mensen die verhuisden naar een omgeving die voetgangervriendelijker was, bv Chicago of Philadelphia, lieten een wijziging in het aantal stappen optekenen in de richting van een toename van meer dan duizend stappen. Dikwlijls bereikten ze door te verhuizen de richtlijn voor fysieke aktiviteit, die ze voor hun verhuis niet haalden. De toename bestond niet uit een piek in de eerste paar weken, volgens de studie hielden ze de hele periode van drie maanden aan.

Conclusie: wie in een voetgangervriendelijkers omgeving gaat wonen, gaat meer te voet. Misschien geen verrassing?

Wispelturige heffingen

In het algemeen wil Trump een importheffing van 100% opleggen aan alle invoer van halfgeleiders en computerchips naar de VS. De bedrijven moeten die maar in de VS maken, vindt hij.
Hij vraagt concrete toezeggingen van bedrijven om terug in de VS productie te toen, en hij noemt het voorbeeld van Apple, dat aankondigde nog eens 100 miljard te gaan investeren in productiecapaciteit in de VS de volgende 4 jaar. Het lijkt slim om dat soort aankondiging te doen, want over drie jaar is Trump normaal gezien (tenzij hij aan de grondwet prutst) geen president meer, en dat ontsnap je voorlopig al wel aan de heffingen.
Voorlopig gaat dat bv ten koste van India, waar nu de iPhones en andere technologische apparaten gemaakt worden. Trump heeft aangekondigd de heffingen voor India naar 50% op te trekken, want hij is ook ontstemd over de invoer van Russische olie in India. Maar India heeft een eigen politiek van importheffingen op voeding als zuivel en graan, om de eigen voedselproductie niet weg te laten drukken door goedkope import, die dan de afhankelijkheid verhoogt en mogelijk ook niet betrouwbaar is. Misschien heeft hij daar wel het idee gehaald van de heffingen..
En zijn uitleg over het handelstekort als oorzaak voor zijn heffingen houdt ook al niet veel steek als je kijkt naar zijn heffingen voor Brazilie. Amerika voert meer uit naaar Brazilie dan het er van invoert, en toch gaat hij daar 50% heffingen opleggen voor een aantal produkten.
Misschien wil hij onrust stoken om zijn politiek vriendje Bolsonaro terug aan de macht te krijgen, maar de Brazilianen zijn nog niet vergeten dat de VS in 1964 een dictator aan de macht hielpen waarvan ze zich pas in 1985 konden bevrijden. Dus de bemoeienis van Trump zou wel eens een averechts effect kunnen hebben. Ondertussen zien we in Europa misschien meer Braziliaanse koffie onze kant op komen.

Beveiliging en AI

Op de Black Hat USA 2025 conferentie was AI een belangrijk onderwerp. Maar de toon was niet die van de promotoren van AI, meestal de firma’s de AI ontwikkelen en AI diensten willen verkopen. Op 6 en 7 augustus werd er gesproken over Large Language models en AI agents, en over de nu reeds bewezen succesvolle aanvallen op de technologie.
We moeten verstaan wat de risico’s van AI zijn, en bv AI agents zijn eigenlijk in hun peutertijd. Je moet ze in het oog houden en er op letten dat ze geen domme dingen doen, vertelt een security veteraan.
Veel van de beveiligingsproblemen die nu opduiken met AI doen ons denken aan de beveiligingsproblemen op het web, met bv SQL injections aanvallen.
Waarom duiken die oude problemen opnieuw op? Omdat in de booming AI business de beveiliging op een tweede plaats komt.
De algemene AI bots zijn geen hoog-gesofistikeerde super intelligente systemen. Het zijn eerder dronken robots, zeg Nathan Hamiel van Kudelski Security.

Diep in de zee

Begin deze maand kwam de kustwacht vn de VS met een rapport over het ongeluk met de Titan, de onderzeeër die gebruikt werd om naar scheepswrakken te duiken. Het was geen echte duikboot, maar een buis die vanop een schip neergelaten werd in de oceaan, en dan op diepte zich wel kon voortbewegen.
Die contructie was gemaakt door het bedrijf OceanGate van CEO Sotckton Rush, die zelf bij het ongeval omkwam. Het commerciële project moest telkens een drietal toeristen tot enkele kilometers onder de zeespiegel brengen.

Het onderzoek leverde geen grote verrassing op. Sotckton Rush leidde het bedrijf met harde hand en walste over alle voorzichtigheid heen. Zijn duikboot was niet tot slecht gedocumenteerd, beantwoordde aan geen enkele standaard, was nergens ingeschreven en onderging geen officiële keuring.
Veiligheidsprocedures werden genegeerd, onderhoud was benedenmaats, preventie kwam niet voor in zijn woordenboek. Eigenlijk is het een wonder dat het toestel een aantal keer succesvol heeft kunnen duiken. En ook tijdens die tripjes liet het dikwijls al uit de hand, met de duikboot die vastgeraakte in of aan het wrak waar ze te dicht bij kwamen. Er waren geen risico-analyses of procedures om te reageren bij zulke problemen op grote diepten, evenmin was er een reserveboot of team om te komen helpen, en nadien bleek dat er zelfs een tekort aan reserve-onderdelen was, waardoor grotere risico’s genomen werden om geen originele onderdelen te verliezen. De baas was extreem ongeduldig, en kon bij vervoer van de duikboot bv niet wachten tot de 18 bouten die de koepel vastzetten terug in de boot gedraaid waren, hij vond 4 al genoeg, en de rest moest los mee op transport. Waarna tijdens het transport de koepel lostrilde en naar beneden knalde. Personeel dat zijn ongeduld weerstond werd buitgengegooid. Blijkbaar zat het bedrijfje in financieële problemen, wat het ongeduld en de onveilige omstandigheden nog verhoogde. Er was bv geen geld om de duikboot op een veilige plek te laten overwinteren, zodat hij in extreme koude opgeslagen werd wat het materiaal mogelijk aantastte. En de lijst gaat eindeloos verder, wat allemaal samen niet anders kon dan kulmineren in een tragisch ongeval zoals gebeurde bij de laatste duik naar de Titanic, op 28 juni 2023, waarbij de Titan werd implodeerde en alle 5 inzittenden op slag dood waren.

compiled by BCP v.0.7.0

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Youtube leeftijdsgrens * Self hosted

i-nieuws 6 na 6 ** July 31st, 2025 by wim.webgang **

Youtube leeftijdsgrens

In Australië gold er al een leeftijdsgrens voor het gebruik van allerlei sociale media, tot de leeftijd van 16. Youtube viel daarbuiten, ondermeer omdat het zoveel gebruikt wordt in onderwijs. Maar na klachten van de andere sociale mediabedrijven, pastte de overheid de ban aan, en gaf de uitzondering voor Youtube op.

Self hosted

Een gebruiker van Kindle, de electronische boeken van Amazon, vecht terug tegen de onbetrouwbare online diensten van dergelijke bedrijven.
Amazon heeft de gebruiksvoorwaarden voor de electronische boeken veranderd, en de gebruikers zouden met die nieuwe voorwaarden geen eigen opgeslagen kopie of backup meer mogen hebben of kunnen maken.

De gebruiker ging aan de slag met wat open source software, een computer, wat harde schijven enz en maakte zijn eigen oplossing om de diensten voor foto’s, boeken, media streaming enz zelf te kunnen blijven draaien met het materiaal dat hij heeft. Hij stelt als algemen oplossing voor dat bibliotheken er zich mee bemoeien. Zij zouden een basisdienst met een 100 GB opslag kunnen aanbieden als publieke dienst, of tegen kostprijs.

compiled by BCP v.0.7.0

Lift ^ | Lift v | Comments Off

« Previous Entries Next Entries »