Search

Archives

Pages

Op mijn desktop:

Suggesties, commentaar, ... (klik of schrijf zelf:)e-mail webgang
Laatste titels:

Activision overname nog omstreden * AI illustrated * BSOD op Linux * Drop-box * Landbouwer herstelt * Betrouwbare treinen * Robot taxi * Tien voor Fairphone

Uitzending do 18:00, i-nieuws 6 na 6 ** December 14th, 2023 by wim.webgang **

Activision overname nog omstreden

Op 6 december werd beroep aangetekend in de strijd rond de overname van Activision die begon in 2022. Microsoft had een overnamebod gedaan op Activision Blizzard, makers van “Call of Duty”, en dat trok in de VS de aandacht van de autoriteiten die monopolievorming in het oog houden. Een federale rechter keurde de overname goed, maar de regulator (FTC) ging nu in beroep. De rechter vond dat de FTC niet had aangetoond dat Microsoft daarmee een monopolie kreeg, maar de advocaat van de FTC haalt aan dat de FTC dat niet hoeft te bewijzen. Het is genoeg als de FTC aantoont dat Microsoft de mogelijkheid heeft om bv de spelen van Activision weg te houden van andere spelplatformen, nl die van de concurrentie. Dat soort gedrag heeft Microsoft in het verleden al aantoonbaar genoeg vertoond, de advocaat verwijst naar de overname van Zenimax, waarnaa de games alleen nog op het eigen Microsoft platform verschenen.

AI illustrated

Sports Illustrated gebruikte Kunstmatige Intelligentie om artikels te fabriceren, en publiceerde die onder uitgevonden namen. Het wetenschappelijk en technologisch magazine Futurism ontdekte dat. Ze confronteerden Sports Illustrated met hun bevindingen, maar het bedrijf ontkende en verwees naar inhoud die door een externe partij was aangeleverd.
Het onderzoek van Futurism, waarbij specialisten ingeschakeld werden, gaf duidelijk aan dat de inhoud gegenereerd was door AI. En ook de zogenaamde auteurs, die met foto afgebeeld werden, waren kunstmatig. Er stond altijd een beschrijving bij in de aard van X woont daar en houdt van games en wandelen met de hond enz om de zogenaamde auteur wat persoonlijkheid te geven. En de foto van de auteur was terug te vinden in de catalogus van een bedrijf dat foto’s verkocht die door KI waren gegenereerd.
De artikels zijn ondertussen allemaal verdwenen van de Sports Illustrated site. De CEO van de uitgave is ondertussen ook verdwenen; hij werd onslagen.

BSOD op Linux

Het blauwe scherm van een gecrashte Microsoft Windows computer leidde tot het concept van het Blue Screen of Death of Blauwe Scherm van de Dood. En omdat het systeem berucht onstabiel was, kreeg je dat nogal dikwijls te zien, niet alleen op je eigen pc, maar ook in computertoepassing als informatiedesks, kassa’s, bankautomaten enz. In het systeem van Apple werden Windows computers in het netwerk dan ook plagerig voorgesteld door een beige monitor met een blauw scherm.
Maar eigenlijk hebben alle computersystemen wel een manier om bij problemen informatie op het scherm weer te geven die nuttig kan zijn voor wie het systeem onderhoudt. Bij Linux zal dat dan gewoon een zwart scherm zijn met tekstmeldingen.
Linux is al een tijd bezig met een nieuwe opstartproceduren, systemd, en ook die geeft informatie bij een startprobleem. Voor de grap beginnen ze het stuk code dat daarvoor zorgt nu ook de “bsod” component te noemen.

Drop-box

Dropbox, de populaire dienst om bestanden op een server te zetten om ze via internet te delen met iemand anders, heeft een opvallende verandering ingevoerd. Bij de instellingen hebben ze een mogelijkheid toegevoegd om gegevens van gebruikers te laten gebruiken door een zoek functie met Kunstmatige Intelligentie.
En die nieuwe instelling was “enabled by default”, dus ze stond standaard aan. Dat zal wel een paar Dropbox gebruikers hebben doen schrikken, want de CEO was snel om zich te verontschuldigen op sociale media.

Volgens een screenshot op Ars technica gaat het over “third party AI”, dus niet van Dropbox zelf. Het aan-uit schuifje staat op aan, en de tekst erbij zegt (vrij vertaald):
“Gebruik Kunstmatige Intelligentie van derde partijen zo dat je sneller kan werken in Dropbox. We gebruiken alleen technologische partners die we gecheckt hebben. Je data worden niet gebruikt om hun modellen te trainen, en wordt na 30 dagen terug gewist.”

upd: in de praktijk zou de “externe partner” openAI zijn…


Voor wie aan de slag wil met bestanden uitwisselen via eigen of gehoste servers, is er OwnCloud of NextCloud of andere vrije software.

Landbouwer herstelt

De Landbouwers in de VS hadden ook grote interessen in de right to repair wetten, want zij hebben te maken met de macht van de leveranciers van Landbouwmachines, die de controle over de herstellingen strak houden, en de prijzen hoog. Dat leidden ondermeer tot een gezamelijke rechtszaak tegen fabrikant John Deere, wegens het beletten van herstellingen door gebruikers aan de traktors van het merk. Dat doen ze door op speciale manieren onderdelen van elkaar afhankelijk te maken, door afspraken met de verdelers van hun machines, en door software in te bouwen die onafhankelijke herstellingen belet.
De rechter werworp al een eis van de fabrikant om de zaak ongegrond te verklaren. De zaak gaat dus door en de rechter merkte al op dat de praktijken van het bedrijf ver weg waren geëvolueerd van het oospronkelijke opzet van de oprichter ervan, die het bedrijf zijn naam gaf. Die zou verlegen zijn voor de huidige praktijken van het bedrijf. De oprichter was zelf een landbouwer.

Betrouwbare treinen

Ook in Polen heeft het spoorverkeer af te rekenen met pannes en problemen, die de stiptheidscijfers naar beneden trekken.

Een lokaal spoorbedrijf (Dolny ?l?sk), dat de regionale lijnen verzorgt in Neder-Silezië (een provincie die grenst aan Duitsland), heeft een aantal treinen van fabrikant NEWAG SA in gebruik.
Newag is een zuid-Pools bedrijf dat allerlei rollend materieel maakt voor spoorwegen en trambedrijven, en dat internationaal aktief is. Op hun website pronkt de slogan “The Future is Gaining Speed” (de toekomst trekt op gang).
Maar wat niet op gang trekt zijn een paar locomotieven van het bedrijf, die een onderhoudsbeurt gehad hebben door een onafhankelijk bedrijf. In een aanbesteding voor onderhoud had dat bedrijf, SPS, het onderhoudscontract binnengehaald. Maar SPS ondervond mysterieuze problemen na het onderhoud. Verschillende treinen wilden eenvoudig niet meer starten, terwijl alles in orde was. Omdat ze vermoedden dat het te maken had met de electronische systemen, haalden ze er specialisten bij uit de “white hat hackers” community.
Die begonnen de systemen te analyzeren, en stootten op verborgen software die opspoort of het onderhoud door de fabrikant zelf of door iemand anders gedaan is. Enkele van de treinen hadden zelfs een GPS systeem dat detecteerde op welke GPS locatie het onderhoud gebeurde, en dat vergeleek met een ingebouwde lijst van locaties van concurrenten, waaruit het systeem van de trein kon afleiden dat het geen werkplaats van de fabrikant zelf is, waarop de trein werd geblokkeerd. De white hat hackers vonden ook het tegengif; er was een geheime code voorzien om op de bedieningsconsole van de trein in te geven en de trein terug te aktiveren. Dat dezen ze ook, en de treinen rijden nu terug, maar er werd ook ontdekt dat er gsm-appartuur is ingebouwd in het systeem, dus de fabrikant zou de locomotieven ook vanop afstand kunnen vastzetten.

De fabrikant reageerde dat de treinen alleen door henzelf onderhouden mogen worden. Ze dreigen ermee de “hackers” te vervolgen omdat ze zonder toelating in de IT-systemen van NEWAG hebben gezeten. Ze vragen de overheid te treinen uit veiligheidsoverweging uit verkeer te nemen.

Het soort ingebouwde maatregelen is te vergelijken met DRM, en het is niet duidelijk hoeveel rechten de Europese gebruikers hebben tov de fabrikanten in zo’n geval. In de VS zijn er uitzonderingen opgenomen die gebruikers toelating geven om zo’n beveiligingen te omzeilen voor “geoorloofde doelen” als herstellingen.

https://dolnyslask.travel/

https://www.newag.pl/en/

nb: Lees ook

https://www.404media.co/polish-hackers-repaired-trains-the-manufacturer-artificially-bricked-now-the-train-company-is-threatening-them/

Citaat:
“…the manufacturer of the Impuls family of trains, put code in the train’s control systems that prevented them from running if a GPS tracker detected that it spent a certain number of days in an independent repair company’s maintenance center, and also prevented it from running if certain components had been replaced without a manufacturer-approved serial number..”

Robot taxi

General motors is bezig zijn blazoen op te poetsen na het debacle bij het dochterbedrijf Cruise, dat zelfrijdende auto’s maakt. Bij een incident in San Francisco werd een voetganger aangereden en een heel eind meegesleept door zo’n zelfrijdende auto van Cruise.
De laatste weken regende het dan ook ontslagen bij Cruise: CEO Kyle Vogt nam ontslag. Mede oprichter Dan Kan nam ontslag. Het hoofd van de juridisch dienst nam ontslag. De ondervoorzitter voor overheidszaken nam ontslag. En ook nog een paar anderen, in totaal al negen leidinggevenden. Een extern bedrijf is een onderzoek aan het voeren, dat nog tot januari zal duren. Maar het bedrijf laat er geen gras over groeien, want het vertrouwen van de buitenwereld is cruciaal in de sektor van de zelfrijdende auto’s. En daaruitvolgend het vertrouwen van overheden, die vergunningen moeten afleveren voor proeftrajecten. De ambitieuze doelen om hun autonome taxi’s uit te breiden naar verschillende steden, moeten even opgeborgen worden, voorlopig zijn al hun autonome voertuigen uit het verkeer genomen.

En moederbedrijf GM heeft aangegeven dat ze Apple Carplay en Andoid Auto uit hun auto’s gaan weren. Het draadloze gebruik van deze applicaties laat te wensen over op gebied van veiligheid, zegt GM. Als als het gebruik van zo’n systeem niet goed werkt, wekt het ergernis en geeft het afleiding aan de bestuurder. Mogelijk grijpt die terug naar zijn telefoon, en dan wordt het nog onveiliger. Er zijn verschillende oorzaken voor het slecht werken van die apps, soms heeft het met compatibiliteit te maken, er zijn immers veel verschillende versies en systemen. En de autofabrikant krijgt de klachten. Dus gaan ze in de richting van veel nauwere integratie met het systeem van de auto.

Tien voor Fairphone

De Fairphone 5 smartphone werd onderzocht door het team van iFixit, een bedrijf dat onderdelen voor herstellingen levvert. Door de “right to repair” wetgeving wordt er meer aandacht besteed aan de mogelijkheid om toestellen te herstellen of te laten herstellen.
De Fairphone 5 kreeg van iFixit een 10/10 voor herstelbaarheid. Op een paar opmerkingen na is de Fairphone 5 even goed te herstellen als zijn voorgangers. De behuizing is gemakkelijk te openen, de batterij is gemakkelijk te vervangen. De usb-c aansluiting kan gemakkelijk hersteld worden. Als één van de camera’s kapot is kan die ook vervangen worden. In het toestel zijn er ook duidelijke labels aangebracht, zodat een hersteller goed kan zien welke kabel waar terug moet aangesloten worden na werkzaamheden.
Maar een smartphone die lang meegaat heeft alleen zin als het besturingssysteem dat erop draait ook zo lang upgrades krijgt. Het standaard systeem op de Fairphone is Android, en Fairphone beweert 8 jaar lang upgrades te kunnen garanderen. Het einddoel van Fairphone is een toestel te maken dat 10 jaar meegaat, en daar komen ze toch serieus in de buurt. En vooral steken ze met kop en schouders boven de hele smartphone markt uit op dat gebied.

compiled by BCP v.0.6.3

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Comments are closed.