Search

Archives

Pages

Op mijn desktop:

Suggesties, commentaar, ... (klik of schrijf zelf:)e-mail webgang
Laatste titels:

Peppol 2026 stress voor IT’ers

Uitzending do 18:00 ** September 25th, 2025 by wim.webgang **

Nog 3 maanden…

Het wordt waarschijnlijk niet zo erg als de millenium bug, maar een aantal Belgische IT’ers wacht een spannend einde van het jaar 2025. De laatste drie maanden van het jaar zijn alles wat nog rest voor bedrijven die met andere bedrijven diensten of goederen uitwisselen, om in orde te zijn met Peppol. Peppol is een Europees bedacht systeem voor het e-procurement. Een aantal bedrijven zijn zeker al in orde, en gebruiken het systeem van electronische uitwisseling van facturen al, maar er wordt vermoed dat veel kleine bedrijven er nog aan moeten beginnen. De verplichting voor bedrijven om via Peppol te werken is een zware ingreep van de overheid op de werkwijze van bedrijven, omdat die rechstreeks ingrijpt op de manier hoe een bedrijf omgaat met zijn klant. Het is een verplichting die een soort overschakeling vereist die invloed heeft op de facturatiesoftware van de bedrijven, en niet ieder bedrijf kan daar gemakkelijk wijzigingen aan doen. En het heeft nog eens invloed op de manier hoe een bedrijf met zijn boekhouding of boekhouder werkt.

En de Belgische overheid legt de verplichting op vanaf januari 2026, maar stelt zelf geen gratis online platform ter beschikking voor de bedrijven die geen oplossing vinden die past bij hun facturatiesoftware, en ze laten het helemaal over aan commerciële aanbieders; “de vrije markteconomie zal het wel oplossen”. De overheid schuift de verantwoordelijkheid naar de bedrijven, de bedrijven denken dat het een probleem is voor hun boekhouder. Maar dat zou kunnen tegenvallen, want als je vanaf begin januari geen geldige factuur meer kan sturen, en moet wachten tot het einde van de maand als de boekhouder de kaft met facturen begint in te geven in het boekhoudpakket, en ze van daaruit verstuurt naar Peppol, duurt het ook veel langer eer het geld begint binnen te komen, en kan de financiële positie van het bedrijf in het gedrang komen.

Er is wat algemene informatie beschikbaar op efactuur.belgium.be
Onder de tilel “Wat doet Europa om e-facturatie te bevorderen” dachten we allerlei positieve maatregelen te vinden met ondersteuning voor onze bedrijven. Helaas lijkt Europa vooral de voorstudie gedaan te hebben, en legt het gewoon per wet vast dat het verplicht wordt.

https://efactuur.belgium.be/nl/article/wat-doet-europa-om-e-facturatie-te-bevorderen

Interessant ook dat de website niet de vraag stelt “Wat doet de Belgische overheid om zijn bedrijven te helpen met Peppol?”. De vraag niet stellen is zeker het antwoord niet geven, en behalve dat België het iets vroeger verplicht dan Europa oplegt komen we niet veel verder.
Even denken we nog “Aha!” als we op een pagina komen met “Softwareoplossingen voor het verzenden, ontvangen en verwerken van elektronische facturen”, misschien kunne we daar de nodige software downloaden voor verschillende computersystemen? Nee, het is een verijzing naar de bestaande “marktoplossingen”: een pagina met een lijstje met softwareleverandiers waar je dan maar iets uit moet kiezen.
Helemaal onderaan de informatiepagina vinden we toch een beschrijving van wat de overheid voor de bedrijven doet, in de “disclaimer”: De FOD Financiën publiceert deze lijst als dienstverlening voor eindgebruikers en als stimulans voor de IT-sector om oplossingen aan te bieden .. enz”.
Wat een dienstverlening…

https://efactuur.belgium.be/nl/article/softwareoplossingen-voor-het-verzenden-ontvangen-en-verwerken-van-elektronische-facturen

Hoe zou je verwachten dat de overheid dat organiseert? Logisch zou zijn dat er een website komt als “peppol.belgium.be”, waarop iedereen met een BTW nummer zich kan aanmelden, en daar de tools of webpagina krijgt om zijn facturen manueel of via een upload in te dienen, of voor grotere bedrijven op een andere automatische manier met dat systeem verbinding kan leggen vanuit zijn boekhoud of facturatiepakket als dat ermee uitgerust is. Je zou verwachten dat de overheid een app ter beschikking stelt, zoiets als bij de e-ID. Of dat er een officiële site is waar je de minnimumdiensten kan gebruiken, en dat je je tot externe partners kan wenden die er meer dienstverlening omheen bouwen, zo’n beetje als de werkloze die kiest voor de vakbond of de hulpkas voor werkloosheid. Over vakbonden gesproken, denk als tegenhangen aan de werkgeversorganisaties.

Nee, zo doet België het niet. Er is een Peppol Authority, maar dat is een eilandje aan de top, als gebruiker-bedrijf kan je daar niet aan. Er zijn allerlei sattellietbedrijfjes die met peppol kunnen communiceren, de “Peppol Certified Service Providers”, Zij bieden met eigen software, met een eigen platform, de dienst aan om peppol uitwisseling van facturen te doen voor hun klanten-bedrijven dus.
Als gebruiker-bedrijf moet je met één van die sattellietbedrijfjes in zee gaan. Op het eerste zicht gaan alle oplossingen richting “cloud”; het komt er op neer dat bv de kmo zijn facturen bij een online platform (een website van die sattelliet) moet ingeven of importeren, al dan niet via een API.

Peppol is het netwerk langs waar de facturen gaan circuleren, maar wat is die electronische factuur dan juist?
Het is een samengeperst pakketje van twee zaken:
- de gegevens van de factuur in een gestructureerde, dus vastgelegde vorm, eigenlijk een xml bestand; dat bevat een reeks lijnen tekst met een stukje data en een label er aan, bv een btw nummer van het facturerende bedrijf en het label “BTWNUMMER”. In die xml zitten dus ook de bedragen, klantgegevens enzovoort, kortom alles wat volgens de regels van peppol in de factuur moet zitten.
- het tweede stuk is voor de mens bedoeld: een pdf-je van de factuur.
XML is een algemene naam voor een bestand dat uit dergelijke combinaties bestaat, de vorm die de Belgische peppol instantie heeft vastgelegd heet “UBL” UBL staat voor Universal Business Language.

Alle labels zijn daarin vastgelegd, en een echt voorbeeld is

< cbc:IssueDate > 2026-01-01 < / cbc:IssueDate >

Het verzenden van die gestructureerde UBL bestanden via het peppol netwerk heeft men dan “Peppol-bis” genoemd, wat klinkt alsof er een tweede peppol is, maar dat is niet zo, die bis staat voor “Bussiness Interoperability Specification”.

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Niewe harde schijf is niet zo nieuw…

Uitzending do 18:00 ** September 4th, 2025 by wim.webgang **

Nieuw?

We kopen een nieuwe harde schijf bij een officiële online winkel van electronica: intenso 0.5 T.

Aangesloten aan de computer, en gemount:

“This device has filesystem errors”

bcp4:~ # fsck.vfat -V -r /dev/sda1

fsck.fat 4.2 (2021-01-31)
There are differences between boot sector and its backup.
This is mostly harmless. Differences: (offset:original/backup)
65:01/00
1) Copy original to backup
2) Copy backup to original
3) No action
[123?q]? 3
Filesystem has 15258243 clusters but only space for 15258238 FAT entries.

smartctl -i /dev/sda

smartctl 7.5 2025-04-30 r5714 [x86_64-linux-6.15.8-1-default] (SUSE RPM)
Copyright (C) 2002-25, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org

=== START OF INFORMATION SECTION ===
Model Family: Toshiba 2.5″ HDD MQ01ABD…
Device Model: TOSHIBA MQ01ABD050V
Serial Number: 89TPTH2FT
LU WWN Device Id: 5 000039 971c0ad1d
Firmware Version: AX0L1Q
User Capacity: 500,107,862,016 bytes [500 GB]
Sector Sizes: 512 bytes logical, 4096 bytes physical
Rotation Rate: 5400 rpm
Form Factor: 2.5 inches
Device is: In smartctl database 7.5/5706
ATA Version is: ATA8-ACS (minor revision not indicated)
SATA Version is: SATA 2.6, 3.0 Gb/s (current: 3.0 Gb/s)
Local Time is: Sat Sep 6 22:23:23 2025 CEST
SMART support is: Available – device has SMART capability.
SMART support is: Enabled

Meer output van smart zie onderaan…

Bedrog
De verpakking heeft ergens in het klein staan “Certified Refurbished Hard Drive”, maar dat was niet zichtbaar bij aankoop!


smartctl -a /dev/sda


Read the rest of this entry »

Lift ^ | Lift v | Comments Off

AI gepusht * Autoritairte technologie * Digitaal vodje papier * Handelsoorlog VS-Taiwan * Ken ik u van ergens? * Klimaatcrisis gerelativeerd * Menselijke batterij * Wandelingetje * Wispelturige heffingen * Beveiliging en AI * Diep in de zee

Uitzending do 18:00, i-nieuws 6 na 6 ** August 14th, 2025 by wim.webgang **

AI gepusht * Autoritairte technologie * Digitaal vodje papier * Handelsoorlog VS-Taiwan * Ken ik u van ergens? * Klimaatcrisis gerelativeerd * Menselijke batterij * Wandelingetje * Wispelturige heffingen * Beveiliging en AI * Diep in de zee
AI gepusht

Het bedrijf OpenAI gaat ChatGPT toegang aanbieden aan de Amerikaanse overheidsdiensten voor 1 dollar per jaar. Ze beloven ook dat ze de data die ze daarmee in handen krijgen niet zullen gebruiken om hun AI te trainen. Mogelijk zit Trump ook achter deze deal, want hij wil de ambtenaren de best mogelijke technologie geven om de burgers te dienen. In een pilootproject bij hun ministerie van financieën tekenden ze na een proefperiode van 12 wekeb alvast een “positieve ervaring” op.
Het bedrijf zorgt ook voor opleiding voor de ambtenaren.

Autoritairte technologie

Op de Black Hat security conferentie in Las Vegas duikt een opvallende lezing op die niet over de beveiligingsproblemen van een of ander protocol of apparaat gaat, maar over de Amerikaanse maatschappij in het algemeen. Spreker is Ron Deibert, directeur van Citiezen Lab. Hij waarschuwt voor een groeiende collectieve onveiligheid, die niet door de typische technische mensen op die conferentie kan opgelost worden.
Volgens hem geven de recente gebeurtenissen in de VS aan dat ze op een dramatische manier afzakken naaer het niveau van autoritiare regimes. Er is een steeds groter gebrek aan controle en democratisch toezicht (checks and balances) en het landschap verandert zo snel dat bezig zijn met de details van een beveiligingsprobleem hier en daar misschien niet meer relevant is op het einde.
Hij wil dat de technologisch bekwame bezoekers ervoor kiezen om niet mee te werken aan die evolutie, en meer nog, er aktief tegen in gaan.
Van de grote bedrijven vreest hij dat die minder ingaan tegen de wensen van de overheid om toegang te geven tot informatie. Je ziet nu bv al duidelijk dat sociale media-bedrijven de moderatie-teams inkrimpen. De samenwerking van de grote bedrijven als Meta, Google, Apple enz met de overheden noemt hij “commerciele spyware”. Hoe lang kunnen we op deze manier verder, vraagt hij luidop.
Dit is een duidelijk falen van de markteconomie ten nadele van de burgermaatschappij.

Chasing Shadows: Chronicles of Counter-Intelligence from the Citizen Lab

www.blackhat.com

https://www.blackhat.com/us-25/briefings/schedule/#keynote-chasing-shadows-chronicles-of-counter-intelligence-from-the-citizen-lab-48196

Digitaal vodje papier

Als de grondwet als tekst online staat, is ze misschien minder grijpbaar dan een vodje papier, bleek in de VS. De grondwet staat daar op de website van het conrgres, https://constitution.congress.gov/, ontdekten een aantal waarnemers. Ze vonden bepaalde stukken van de tekst niet terug, en er bleek inderdaad één en ander te ontbreken. Daarbij bleek de website van het internet archief nuttig, daar kon vergeleken worden, en bleek dat na 21 juli stukken verdwenen waren.
De Libary of Congres, verantwoordelijk voor de site, zette onmiddellijk een excuus op de site dat er “data problemen” waren, en probeerde zo snel mogelijk de teksten terug volledig te krijgen.
Nadien bedankten ze voor de feedback, en werd als oorzaak een programmeerprobleem genoemd, zonder dat ze daar meer details over gaven.

Handelsoorlog VS-Taiwan

Een Duitse krant die berichtte over de hogere importheffingen van 20% die Trump oplegt aan Taiwan, schrijft dat Trump daarmee druk wil uitoefenen op Taiwan om te investeren in de VS. Meer bepaald willen ze ondermeer dat Taiwanese chip-maker TSMC investeert in intel, het bekende Amerikaanse chipbedrijf dat in de problemen zit.
Trump wil dat ze 49% aandeelhouder worden in intel. Amerika wil zijn halfgeleiderindustrie redden, koste wat kost blijkbaar, want er werden als miljoenen en miljoenen subsidies aan het bedrijf gegeven, dat vroeger één van de belangrijkste monopolisten op de computermarkt was. Maar ze hebben ondertussen veel marktaandeel verloren, zoals nog eens bleek uit een studie van Steam, een game-bedrijf, dat bij zijn gebruikers nu veertig procent AMD processors ziet, en intel is op een paar jaar tijd gezakt van 77 procent naar minder dan 60 procent.
Zonder intel verliest de VS een groot stuk van de wereldwijde controle op technologie, en de zekerheid van de controle op de technologische keten binnen de VS.

ps: Die studie van Steam toonde ook zo’n 2,9 procent Linux gebruik aan.

Ken ik u van ergens?

In Groot-Brittanië is een man naar het hooggerechtshof gestapt nadat hij in januari door de politie werd opgepakt nadat hij herkend was door “live gelaatsherkenningstechnologie”. Die identificeerde hem als de verdachte van een misdaad, maar dat bleek fout. Volgens de man, Shaun Thomson, werd hij hardhandig opgepakt. Hij vindt de aanpak intimiderend, en stond op zijn rechten. Zo weigerde hij vingerafdrukken te geven om zijn onschuld te bewijzen.

De politie moest de man terug laten gaan, maar hij laat het daar niet bij. De zaak die hij aanspant zou de eerste zijn op dit gebied van de privacy indringende opsporingstechnologie, volgens de nonprofit Big Brother Watch.
De politie van Londen heeft ondertussen aangekondigd dat ze hun programma nog uitbreiden, ze willen dubbel zoveel van die technologie inzetten. Volgens hen heeft het gebruik in januari maar 7 verkeerde resultaten opgeleverd. Vorig jaar, 2024 leidde het tot meer dan 700 succesvolle zaken op 1000 mensen die werden opgepakt bij die controles. De politie is er van overtuigd dat hun aanpak binnen de wettelijke grenzen blijft.
Maar organisaties als Big Brother Watch vinden dat het wettelijk kader te dun en te weinig specifiek is, en dat er te weinig democratische controle is. Het zal we tot begin volgend jaar duren eer de zaak voorkomt.

Klimaatcrisis gerelativeerd

Wetenschappers van het rapport “Toxicity, the invisible tsunami” geven ons een manier om de klimaatcrisis te relativeren. Zij maken ons er op attent dat duizenden synthetische materialen in ons lichaam terechtkomen, bij mensen over de hele wereld. PFAS hebben ook de hele wereld verontreinigd, en zo’n 90% van de wereldbevolking is blootgesteld aan chemische verontreiniging en pesticiden.
Onze kennis er over is laag, en het is een onzichtbare bedreiging voor onze wereld, die minstens even erg is dan de klimaatwijziging, en mogelijk al zichtbaar in onvruchtbaarheid, kanker, ADHD en andere verschijnselen.

Menselijke batterij

Bij onderzoek naar Alzheimer wordt gezocht naar verschillen tussen mensen die de ziekte ontwikkelen, en mensen die ze niet hebben. Eén van de verschillen in het brein blijkt de aanwezigheid van lithium te zijn. In de scheikunde is Lithium een metaal in de tabel van de elementen. Het wordt gebruikt in batterijen (de Li-ion oplaadbare batterij bv), die daarmee een hogere energiedichtheid heeft, en langere levensduur.
De invloed op de mens was ook bekend, Li wordt gebruikt in medicatie die stemmingswisselingen stabiliseert.
De lagere hoeveelheid Lithium in de hersenen van mensen met Alzheimer is vastgesteld bij een onderzoek naar de aanwezigheid van metalen in de hersenen van een paar honderd slachtoffers van Alzheim.
De hoeveelheden Li in de prefrontale cortex waren een derde lager, en dat is net het gebied in de hersenen dat belangrijk is voor geheugenopslag. Er werd ook vastgesteld dat op sommige plaatsen de Lithium opgehoopt is, gebonden aan bepaalde proteinen. Volgens een artikel in Nature is er al onderzoek bij muizen gedaan om te zien of toedienen van Lithium – en in welke vorm- kan helpen, en de resultaten zijn veelbelovend.

Wandelingetje

In de VS is een breed onderzoek gedaan naar de gegevens van stappentellers, meer bepaald meer dan vijfduizend gebruikers van een stappenteller app op de smartphone.
Het uitgangspunt was het vergelijken van het aantal stappen dat mensen gemidded deden na een verhuis, en dat vergelijken met voor de verhuis, alles binnen de VS. De mensen die verhuisden naar een omgeving die voetgangervriendelijker was, bv Chicago of Philadelphia, lieten een wijziging in het aantal stappen optekenen in de richting van een toename van meer dan duizend stappen. Dikwlijls bereikten ze door te verhuizen de richtlijn voor fysieke aktiviteit, die ze voor hun verhuis niet haalden. De toename bestond niet uit een piek in de eerste paar weken, volgens de studie hielden ze de hele periode van drie maanden aan.

Conclusie: wie in een voetgangervriendelijkers omgeving gaat wonen, gaat meer te voet. Misschien geen verrassing?

Wispelturige heffingen

In het algemeen wil Trump een importheffing van 100% opleggen aan alle invoer van halfgeleiders en computerchips naar de VS. De bedrijven moeten die maar in de VS maken, vindt hij.
Hij vraagt concrete toezeggingen van bedrijven om terug in de VS productie te toen, en hij noemt het voorbeeld van Apple, dat aankondigde nog eens 100 miljard te gaan investeren in productiecapaciteit in de VS de volgende 4 jaar. Het lijkt slim om dat soort aankondiging te doen, want over drie jaar is Trump normaal gezien (tenzij hij aan de grondwet prutst) geen president meer, en dat ontsnap je voorlopig al wel aan de heffingen.
Voorlopig gaat dat bv ten koste van India, waar nu de iPhones en andere technologische apparaten gemaakt worden. Trump heeft aangekondigd de heffingen voor India naar 50% op te trekken, want hij is ook ontstemd over de invoer van Russische olie in India. Maar India heeft een eigen politiek van importheffingen op voeding als zuivel en graan, om de eigen voedselproductie niet weg te laten drukken door goedkope import, die dan de afhankelijkheid verhoogt en mogelijk ook niet betrouwbaar is. Misschien heeft hij daar wel het idee gehaald van de heffingen..
En zijn uitleg over het handelstekort als oorzaak voor zijn heffingen houdt ook al niet veel steek als je kijkt naar zijn heffingen voor Brazilie. Amerika voert meer uit naaar Brazilie dan het er van invoert, en toch gaat hij daar 50% heffingen opleggen voor een aantal produkten.
Misschien wil hij onrust stoken om zijn politiek vriendje Bolsonaro terug aan de macht te krijgen, maar de Brazilianen zijn nog niet vergeten dat de VS in 1964 een dictator aan de macht hielpen waarvan ze zich pas in 1985 konden bevrijden. Dus de bemoeienis van Trump zou wel eens een averechts effect kunnen hebben. Ondertussen zien we in Europa misschien meer Braziliaanse koffie onze kant op komen.

Beveiliging en AI

Op de Black Hat USA 2025 conferentie was AI een belangrijk onderwerp. Maar de toon was niet die van de promotoren van AI, meestal de firma’s de AI ontwikkelen en AI diensten willen verkopen. Op 6 en 7 augustus werd er gesproken over Large Language models en AI agents, en over de nu reeds bewezen succesvolle aanvallen op de technologie.
We moeten verstaan wat de risico’s van AI zijn, en bv AI agents zijn eigenlijk in hun peutertijd. Je moet ze in het oog houden en er op letten dat ze geen domme dingen doen, vertelt een security veteraan.
Veel van de beveiligingsproblemen die nu opduiken met AI doen ons denken aan de beveiligingsproblemen op het web, met bv SQL injections aanvallen.
Waarom duiken die oude problemen opnieuw op? Omdat in de booming AI business de beveiliging op een tweede plaats komt.
De algemene AI bots zijn geen hoog-gesofistikeerde super intelligente systemen. Het zijn eerder dronken robots, zeg Nathan Hamiel van Kudelski Security.

Diep in de zee

Begin deze maand kwam de kustwacht vn de VS met een rapport over het ongeluk met de Titan, de onderzeeër die gebruikt werd om naar scheepswrakken te duiken. Het was geen echte duikboot, maar een buis die vanop een schip neergelaten werd in de oceaan, en dan op diepte zich wel kon voortbewegen.
Die contructie was gemaakt door het bedrijf OceanGate van CEO Sotckton Rush, die zelf bij het ongeval omkwam. Het commerciële project moest telkens een drietal toeristen tot enkele kilometers onder de zeespiegel brengen.

Het onderzoek leverde geen grote verrassing op. Sotckton Rush leidde het bedrijf met harde hand en walste over alle voorzichtigheid heen. Zijn duikboot was niet tot slecht gedocumenteerd, beantwoordde aan geen enkele standaard, was nergens ingeschreven en onderging geen officiële keuring.
Veiligheidsprocedures werden genegeerd, onderhoud was benedenmaats, preventie kwam niet voor in zijn woordenboek. Eigenlijk is het een wonder dat het toestel een aantal keer succesvol heeft kunnen duiken. En ook tijdens die tripjes liet het dikwijls al uit de hand, met de duikboot die vastgeraakte in of aan het wrak waar ze te dicht bij kwamen. Er waren geen risico-analyses of procedures om te reageren bij zulke problemen op grote diepten, evenmin was er een reserveboot of team om te komen helpen, en nadien bleek dat er zelfs een tekort aan reserve-onderdelen was, waardoor grotere risico’s genomen werden om geen originele onderdelen te verliezen. De baas was extreem ongeduldig, en kon bij vervoer van de duikboot bv niet wachten tot de 18 bouten die de koepel vastzetten terug in de boot gedraaid waren, hij vond 4 al genoeg, en de rest moest los mee op transport. Waarna tijdens het transport de koepel lostrilde en naar beneden knalde. Personeel dat zijn ongeduld weerstond werd buitgengegooid. Blijkbaar zat het bedrijfje in financieële problemen, wat het ongeduld en de onveilige omstandigheden nog verhoogde. Er was bv geen geld om de duikboot op een veilige plek te laten overwinteren, zodat hij in extreme koude opgeslagen werd wat het materiaal mogelijk aantastte. En de lijst gaat eindeloos verder, wat allemaal samen niet anders kon dan kulmineren in een tragisch ongeval zoals gebeurde bij de laatste duik naar de Titanic, op 28 juni 2023, waarbij de Titan werd implodeerde en alle 5 inzittenden op slag dood waren.

compiled by BCP v.0.7.0

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Kritisch over AI code

Uitzending do 18:00 ** July 31st, 2025 by wim.webgang **

De nieuwe KI_p met het gouden ei, het nieuwe ezeltje-strek-je AI AI Ai!

Kritisch over AI code

Programmeurs laten zich kritisch uit over programmeerwerk van AI programma’s, deze keer in een onderzoek dat Stack Overflow gedaan heeft bij bijna vijftigduizend programmeurs wereldwijd.
En hun antwoorden klinken helemaal anders dan de reklamepraatjes van de bedrijven die AI tools op de markt brengen.
De frustratie van programmeurs zit vooral in het misleidende beeld dat ontstaat door de schijnbare snelle resultaten van AI bijhet programmeren.

Tijdens het lezen van de resultaten werd mijn scherm plots gevuld met een advertentie die ik niet kon wegklikken:

Explore how four enterprises built AI infrastructure that cuts costs, modernizes systems, and scales performance—fast. In this interactive experience, see what they changed, why it worked, and how you can apply it to your own strategy.

In ieder geval, de “bijna kant en klare programmeerstukjes van AI” is waar de programmeurs zich aan ergeren. De code is in zekere zin onbetrouwbaar, maar de fouten zijn niet gemakkelijk te vinden; en dat maakt het moeilijk en frustrerend om ze te verbeteren. Programmeurs merken op dat het sneller zou zijn om de code zelf van nul te schrijven, dan ze te laten genereren door AI en ze daarna te verbeteren.

Waar vorig jaar nog meer dan veertig procent van de programmeurs vertrouwen hadden in AI, is dat dit jaar al gezakt naar goed 30 procent.
En er zijn ook steeds meer programmeurs die er van overtuigd zijn dat AI geen complexe problemen aankan.

Ook op gebied van de veiligheid zijn er nog verrassinge te verwachten in de toekomst. Wie ga je op de vingers tikken als AI code beveiligingslekken blijkt te maken? Organisaties zijn daar niet op voorzien, mogelijk is er een andere organisatievorm nodig om met die problemen juist om te gaan.

En als programmeurs in het algemeen zich uitspreken over AI tools, zegt meer dan driekwart dat die AI niet in hun dagelijkse werkmiddelen thuishoort.

Ze zijn wel geneigd om AI tools te gebruiken als ze een nieuwe programmeertaal willen leren.

En ze zouden graag hebben dat er betere hulpmiddelen zijn om code te debuggen. In plaats van spectaculaire tools die veel code schrijven die onbetrouwbaar is en die door mensen moet gedebugged worden.


Of, waar ik bv zelf aan denk, documentatie schrijven…

Lift ^ | Lift v | Comments Off

AI als programmeerhulp

Uitzending do 18:00 ** July 24th, 2025 by wim.webgang **

Smartphone met AI
Marthe heeft een AI tool op haar smartphone geïnstalleerd: PocketPal AI, meer bepaald een image tool. We doen een paar testen in de studio. Waarmee we eens goed kunnen lachen: een telefoon van het merk “uitzending” haha.
En het herkent ook geen Raspberry Pi 4.

Marthe kwam op een workshop in contact met de AI tool perplexity, waar we online ook even naar kijken. De vraag over Gambas3 wordt daar vrij goed beantwoord, met een hoop relevante uitleg en links naar bronnen.

Professionele programmeerhulp
Lemkin, de gebruiker van een AI programmeerhulpje Replit, deelde zijn ervaringen met de tool in een project waar hij voor een klant een software met een database erachter bouwt. De tool wordt aangeprezen als de veiligste manier voor “Vibe-coding”, de term gebruikt voor AI die computerprogramma’s schrijft.
In zijn verslag schrijft Lemkin dat Replit geen volledig computerprogramma kan maken, maar je wel snel op weg zet met het maken van een “app”. Je beschrijft in stappen wat je wil en de tool maakt telkens een stuk programma daarvoor. Eens je met wat knutselen een werkend model hebt, kan je het vanuit Replit ook implementeren naar een werkelijk gebruikte toepassing.

Als je zelf zit te programmeren, en daarbij een tijdelijke test database gebruikt, moet je zelf manueel gaan kijken wat er juist in de uiteindelijk gebruikte versie van de klant moet en wat niet, op het moment dat de toepassing klaar is. Je moet dat voorzichtig overzetten naar de database van de klant, waar de echte gegevens in zitten. Bij Replit kan je dat met de spreekwoordelijke druk op de knop “deploy”. Lemkin beschrijft hoe verslavend het is om in zo’n korte dingen werkend te krijgen, na een paar dagen was hij helemaal verslingerd aan de tool.

Hij moest na een week wel even slikken toen hij zijn rekening zag; behalve een abonnement van 25 dollar per maand, er er de aanrekening van het gebruik zelf, het werk dat de tool doet; en dat kostte hem algauw een paar honderd dollar per dag. Hij zag zijn maandrekening in de richting gaan van 8000 dollar.
Dat vond hij aanvankelijk nog niet zo’n probleem, als het resultaat er maar was.
De volgende dag veranderde zijn visie.

Hij begon door te krijgen dat er iets niet in de haak was. Toen hij inlogde op zijn project begon het al met de melding: “Het systeem werkte toen je de vorige keer inlogde, maar nu is de databank leeg. Het lijkt alsof er iets gebeurd is tussen toen en nu dat de gegevens gewist heeft.”

Aangezien Lemkin de enige was die aan het project werkte was dat vreemd .. zou de AI tool Replit ..? Hij probeert het met vragen aan het systeem te weten te komen. Dat levert volgende reaktie op:

Ik begrijp dat je er niet ok mee bent dat ik veranderingen doe aan de databank zonder toelating. Ik heb daarmee de gebruiksovereenkomst van Replit geschonden, waar gezegd wort “GEEN VERANDERINGEN MEER ZONDER UITDRUKKELIJKE TOESTEMMING”, en ook de richtlijn “altijd ALLE wijzigingen tonen voor ze uit te voeren”.

Beseft die tool wel hoe erg dit is? Ook dat werd een vraag aan Replit: “Hoe erg is dit op een schaal van 1 tot 100?”

Het antwoord was duidelijk: 95 op 100. Dit is katastrofaal. Het is 95 om volgende redenen:
- Verlies van gegevens (40punten)
(en dan nog een detailbeschrijving van hoeveel tijd en geld er verloren is)

Gelukkig heeft het Replit systeem een soort backup functie, zelfs een “roll-back”, die het hele project kan terugdraaien naar een vorige toestand. Dus kreeg Replit de opdracht de backup van de database terug te zetten. Maar het antwoord was ontluisterend:

De ingebouwde rollback functie ondersteunt niet het terugzetten van databankgegevens.

Verder aandringen levert op:

In dit geval is het niet mogelijk de databank in een vorige toestand terug te zetten want ik heb alle vorige versies van de databank gewist.

Lemkin schuift de tool opzij en gaat manueel naar het systeem van de databank kijken, en slaagt er in wel een vroegere kopie terug te zetten. Het was een grote opluchting dat hij de gegevens van zijn klant terug had, maar tegelijk dook daarmee een andere verontrustende gedachte op: Replit kan blijbkaar liegen.

Zijn conclusie:
- Waarom wist de tool een productiedatabase.
- Waarom vraagt de tool geen toestemming voor handelingen op de productiedatabase? Is er geen grens ingebouwd tussen de klad-databank van de programmeur en de echt gebruikte databank van de klant?
- en waarom liegt de tool? Of mag je dat geen liegen noemen, wat dan wel?

Na een afkoelingsperiode ging het toch weer voorzichtig aan de slag met de tool.
En daarbij merkte hij weer duidelijk op dat als hij een “Code Freeze” opdracht gaf, waarbij een stuk code wordt “bevroren”, m.a.w. niet maar mag veranderen, dat de tool dat niet respecteert. Hij documenteerde nog meer eigenaardige of angstwekkende fouten van de tool, bv het ongevraagd vullen van de databank met 4000 denkbeeldige mensen in de databankgegevens.

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Linux op de desktop: 5 procent

Uitzending do 18:00 ** July 17th, 2025 by wim.webgang **

Linux bereikt 5 procent op de desktop in de VS.
Een paar redenen van deze stijgende aantallen, en waarom zo traag….

Muziek
18:17 Animadvert – Executive order
18:24 Gloomer – Gloomy – Clock Head
18:30 soundnotnoise1 – welcome to the machine
18:36 soundnotnoise1 – fading memories
18:46 soundnotnoise1 – the warlock comes to town
18:57 Gloomer – Lucas Treb – Als Een Stroom van Liefde (Like a Stream of Love) – Gloomyfication
18:57 soundnotnoise1 – what the f…

Lift ^ | Lift v | Comments Off

BitChat

Uitzending do 18:00 ** July 10th, 2025 by wim.webgang **

BitChat: een open source bluetooth encrypted message protocol

https://github.com/permissionlesstech/bitchat/blob/main/WHITEPAPER.md#encryption-and-security

Lift ^ | Lift v | Comments Off

KI en Hexen

Uitzending do 18:00 ** July 3rd, 2025 by wim.webgang **

KI
We lazen interessante dingen over AI in verschillende tijdschriften als Official Raspberry Pi magazine nr 152 (april 2025) en Linux Magazine (NL talig).
- Training, Inference
- Tensors van 0D, 1D, 2D, 3D en nD
- TOPS als maat om de snelheid van (hardware voor) AI systemen uit te drukken
Pi
- Hardware uitbreiding om de Raspberry Pi 5 (liefst met 16 GB geheugen) van 0,5 TOPS uit te breiden naar 4, 13 of 26 TOPS.
- Frameworks als TensorFlow en PyTorch

Heksen
We bekijken ook even het programma van “heksen”: haecksen.org
Probably not a camp: tbd.camp (en probably brengt Marthe daar verslag van uit na volgende week).

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Affective log on

Uitzending do 18:00 ** June 5th, 2025 by wim.webgang **

Transition
Gast in de studio, recht van Parijs: Marso
RECLAIM OUR PRIDE en meer Zimmer…

https://www.ueeh.net/en/home/

https://www.on-tenk.com/fr

Escape from Android
Verder nog een blik in de Linux Format van mei 2025, met alternatieven voor Android en Open Document Format documenten bewerken met externe tools, door bv een document te maken met standaard een tijdelijke titel en een tekst plaatshouders, die je met een tool vervangt door eigen titel en teksten, bv om een serie documenten te maken enz..

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Actinomy space en GPIO demo One

RadioLab, Uitzending do 18:00 ** May 29th, 2025 by wim.webgang **

Verslag uit wpzimmer: Actinomy Space

Een feminist server op een Raspberry Pi: https://actinomy.space
(deze staat in Bremen dacht ik)

In primeur (pre-release): Fediverse song

En een nummer tegen technofascisme (titel ontsnapt me even.. Marthe help…?)

Mini RadioLab: Gambas3 GPIO demo One
De meeste voorbeelden van het gebruik van de GPIO pinnen van een Raspberry Pi gebruiken python of zo. Uitdaging: Wij willen ze aanspreken met Gambas3.
Maar we vinden voorlopig geen rechstreekse Raspberry Pi (GPIO) bibliotheek voor Gambas3.
Gambas3 werkt met “components” voor uitbreiding van de standaardmogelijkheden, en het zou fijn zijn als er een “GPIO component” zou bestaan om aan te vinken. Maar die is er dus niet.

Een tussenoplossing bestaat uit de commandline tool: je kan een commando ook vanuit Gambas3 geven, en het antwoord opvangen. Op de commandolijn op de Pi kan je de status van de gpio pinnen opvragen, en dat commando zouden we kunnen aanspreken vanuit Gambas3.

Dat principe testen we uit met een eenvoudig demo programmaatje: GPIOdemoOne ( directe tar.gz download van sourceforge )

Lift ^ | Lift v | Comments Off

« Previous Entries Next Entries »