Search

Archives

Pages

Op mijn desktop:

Suggesties, commentaar, ... (klik of schrijf zelf:)e-mail webgang
Laatste titels:

residency wp zimmer

Uitzending do 18:00 ** May 22nd, 2025 by wim.webgang **

Marthe met gasten Ai caremal en bobby
En meer over wpZimmer..
(WORKSPACE PERFORMING ARTS)

Systerserver: https://systerserver.net/affective_log/

Lift ^ | Lift v | Comments Off

20 jaar OpenDocuments

Uitzending do 18:00 ** May 8th, 2025 by wim.webgang **

Wat we vorige week op 1 mei nog vergeten te vieren zijn: Open Document formaat is 20 jaar geworden.
De OASIS standaardorganisatie erkende twintig jaar geleden het document formaat van de StarOffice code van de staroffice software van Sun. De standaard was gebaseerd op XML, en werd een alternatief voor de gesloten documentformaten van softwarebedrijven als Microsoft. Het was een bevrijding voor gewone gebruikers en bedrijven, die nu gegarandeerd hun documenten altijd konden blijven openen, lezen, en aanpassen, zonder vast te zitten aan het betalen van softwarelicenties bij elke computerwissel of softwareupgrade. Verschillende overheden hebben de standaard ook ingevoerd. De software OpenOffice en LibreOffice gebruiken het beiden als documentstandaard, en zowat alle kantoorsoftware kan de documenten lezen. Ook voor overheden is het immers belangrijk om redelijk onafhankelijk gegarandeerd de eigen documenten te kunnen blijven lezen. Dat mag niet afhankelijk zijn van 1 Amerikaanse softwareleverancier.

Microsoft zag de bui hangen en ging in de tegenaanval door een eigen zogenaamd open standaard te maken, maar één die ze wel zelf controleren. En om wat verwarring te zaaien gaven ze hun standaard ook een naam met “open” er in.

Vandaag 8 mei verscheen een aankondiging op de site van de document foundation
https://blog.documentfoundation.org/ die de neiuwe versie van LibreOffice aankondigt: versie 24.8.7.
Ik was zelf verwonderd om een versie 24 zien aangekondigd worden terwijl ik zelf nog met versie 7 werk, sta ik dan zo ver achter? Neen, de versienummering van LibreOffice is veranderd naar het systeem dat begint met een jaargetal, hier 24. Het is een upgrade van LibreOffice versie 8.
Ondertussen is er ook al een versie met de prefix van 2025, nl 25.2 is de huidige officiële versie, met als subversie 25.2.3.

In tegenstelling tot sommige commerciële softwarebedrijven kan je lang je bestaande LibreOffice blijven gebruiken, bv de 24 reeks, en wordt je niet gedwongen naar een nieuwere versie 25- te upgraden. Van die komen dan nog altijd kleine correcties uit die je kan toepassen als kleine upgrades aan je bestaande software. Ook tussen de versies wordt het leven je niet moeilijk gemaakt, en blijft de software lang compatibel. Bovendien komt ze uit voor zowat alle platformen en computersystemen die bestaan; Alle Linuxen, Apple MacOS, iOS, Android, Windows, enz. Het grappige is dat je zelfs op oudere systemen die niet meer door de oorspronkelijke leverancier ondersteund worden, toch )nog een upgrade krijgt van je LibreOffice (bv Windows.

Voor ondersteuning bestaan er zowel online platformen met vrijwilligers, als professionele ondersteuning voor bedrijven door bedrijven.
Niet alleen de software is open source, maar ook de documentatie is onder vrije licenties te vinden en af te halen op internet.
De jaarlijkse LibreOffice conferentie ging vorig jaar door in Luxemburg, maar je kan ze bv ook vinden op het jaarlijkse FOSDEM in Brussel.

https://www.libreoffice.org/download

https://books.libreoffice.org/

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Pinnen (GPIO- en andere pins)

Uitzending do 18:00 ** May 1st, 2025 by wim.webgang **

Pinnetjes
Dit zou het onderwerp van ons allereerste RadioLab moeten geweest zijn: pinnetjes.

Bij het zelfbouwen en experimenteren is een breadboard een vanzelfsprekend hulpmiddel om tijdelijke verbindingen te maken tussen componenten als weerstanden en LEDs enerzijds, en GPIO pinnen van een Raspberry Pi of Arduino anderzijds.
Soms heeft zo’n microcontroller (als een pi zero) alleen gaatjes om een draad in te solderen, maar dan kan je er wel zelf een rijtje pinnen opsolderen om toch het gemak te hebben om jumper-kabels te kunnen gebruiken (met bus-bus draadeinde, pin-pin einde of bus-pin eindes).
Zelfs stekkers met 1, 2, 4, 6 enz aantal pinnen (en dus draden) kan je zelf maken van aparte veelkleurige draad (af te scheuren op maat van een regenboogkabel), en ineen te persen kabelpinnetjes en plastic houders die dan een stekker of contrastekker vormen.
Dit komt van pas als je een apparaat hebt dat je in onderdelen uit elkaar wil kunnen nemen voor onderhoud, transport, uitbreiding enz.; je kan op maat je eigen kabels maken. Je maakt ze (comfortabel aansluitbaar) lang genoeg, maar toch zonder overtollige opgerolde draad in je behuizing.
Op de foto(1) een overzicht van al die elementen (die ook bij herstellingen van pas komen), inclusief een heel klein breadboard (hier geel/oranje), wat er normaal groter rechthoekig en wit uitziet (link naar wikipedia). En nog langer geleden werden er draadjes rond pinnen gewikkeld, wat duidelijk iets onhandiger was…(externe foto). De naam van het huidige breadboard verwijst naar de tijd van grotere componenten, werden proefopstellingen met draden en punaises op een plankje geprikt.

(1) Foto: Webgang (live tijdens uitzending).

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Aprilse Linux grillen

Uitzending do 18:00 ** April 24th, 2025 by wim.webgang **

Aprilse Linux grillen

Deze maand is versie 6.0 verschenen van OpenMandriva Lx. Dat is een onafhankelijk ontwikkelde Linux distributie die rond 2013 afsplitste van Mandriva, een in Frankrijk populaire Linux distributie die tot 2015 bestond en vroeger Mandrake Linux heette.
Als desktop of buroblad bieden ze bij OpenMandriva KDE Plasma, Gnome, Cosmic, en LXQt. Het systeem zou ook draaien op Raspberry Pi.
De vorige versie die uitkwam van OpenMandriva was Lx 24.12 met roepnaam “Rome”.

Een andere opvallende naam is Commodore OS Vision, een 64 bit Linux distributie die de stijl van de vroegere Commodore 64 computer probeert levend te houden. Nu kwam Commodore OS Vision 3.0 uit, en het zal niet verbazen dat spelletjes daarin een grote rol opnemen; er zijn er meer dan 200 gebundeld, waaronder ook wat klassieke Commodore games en demo’s en een Commodore emulator.
En er is nu de eigen Commodore OS BASIC V1, een moderne Basic implementatie met 3D graphics.

https://www.commodoreos.net/CommodoreOS.aspx

https://www.commodoreos.net/doc/cosbasic_manual.html

Dan was er in april nog de uitgave van CRUX 3.8. CRUX is een lichtgewicht distributie die al een paar jaar niets nieuws uitgebracht had. Nu dus met Linux 6.12.23 (LTS) kernel, Xorg 7.7 and xorg-server 21.1.16. Ze hebben ook wat oude software laten vallen, zoals Python versie 2.

https://crux.nu/Main/ReleaseNotes3-8

Ubuntu familie

En er zijn ook veel ubuntu varianten uitgekomen: edubuntu 25.04, lubuntu, xubuntu, Ubuntu Kylin, – Unity, – Cinnamon 25.04, -Budgie en een zonder Ubuntu in de naam: Voyager.

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Beursmanipulatie

Uitzending do 18:00, i-nieuws 6 na 6 ** April 10th, 2025 by wim.webgang **

Beursmanipulatie

Volgens de Bank of England is het mogelijk dat de automatisatie van de handel op de beurzen, gecombineerd met Kunstmatige Intelligentie, een gevaar voor de stabiliteit inhoudt.
Eens kunstmatige intelligentie begrijpt hoe markten gemanipuleerd kunnen worden, zou die wel eens een crisis kunnen uitlokken om zo te profiteren van de marktschommeling om winst te boeken.
Ze waarschuwen trouwens ook voor het gebruik in de verzekeringssektor.
In die financiële sektoren wordt de AI immers niet zelf ontwikkeld, maar betrokken van externe partijen, net zoals de andere IT diensten. Maar die externe partijen hebben mogelijk niet genoeg inzicht in de risico’s voor de financiële sektor van hun AI tools.
Ze pleiten ervoor de problemen ivm Kunstmatige Intelligentie aktief te moniotren.
Maar ze zien ook voordelen aan AI, en mogelijke economische groei.

https://www.bankofengland.co.uk/financial-stability-in-focus/2025/april-2025

compiled by BCP v.0.6.9

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Linux kern 6.14 versnelt * VMWare naar de rechter * Iedereen op Signal

Uitzending do 18:00, i-nieuws 6 na 6 ** March 27th, 2025 by wim.webgang **

Linux kern 6.14 versnelt

Op kernel/git/torvalds/linux.git verscheen voorbije maandag de nieuwe Linux kern 6.14. Die is daar te downloaden als linux-6.14.tar.gz. Maar je hoeft die niet te downloaden om gebruik te maken van alle evoluties en verbeteringen die deze versie brengt; de Linux distributies knappen meestal dat werk op. Ze volgen de uitgave van nieuwe kernels en nemen die op in hun volgende distributie. De verbeteringen van deze versie situeren zich zowel op servergebruik als desktop gebruik.
Voor de desktop komt er verbeterde ondersteuning voor bepaalde AMD grafische kaarten.
Vooral gamers zullen daar blij mee zijn. En misschien nog meer door een andere nieuwigheid, de NTSYNC driver. Die zal gebruikers van Wine betere snelheden geven bij hun software, bv bij het draaien van Windows games in een emulator als Wine. En Steam Play zal ook genieten van de verbeteringen eens daar gebruik van wordt gemaakt in proton, de compatibility tool van Valve software om Windows games op Linux te draaien.
Verder is er voorbereiding gebeurd om meer Rust drivers mogelijk te maken voor Linux. Rust is een programmeertaal waar veel van verwacht wordt op gebied van veiligheid. Rust wordt steeds meer gemengd met de originele C code, door ondermeer de macro for smart pointers, die integratie van Rust en C code gemakkelijker maakt.
Ook voor servergebruiker en datacentra zijn er interessante verbeteringen aan bv de logical volume manager van het btrfs bestandssysteem, wat meer flexibiliteit geeft bij RAID configuratie door betere read-balancing methodes.
En niet te vergeten: de linux kern zal ook op nieuwe processoren voor mobiele apparaten kunnen draaien, zoals een nieuwe SnapDragon 8. En aangezien Android op Linux draait, kunnen in de loop van het jaar weer snellere smartphonese verwacht worden.

https://web.git.kernel.org/pub/scm/linux/kernel/git/torvalds/linux.git/tag/?h=v6.14

https://github.com/ValveSoftware/Proton

https://www.phoronix.com/news/Linux-6.14-NTSYNC-Driver-Ready

VMWare naar de rechter

VMWare maakt virtualisatiesoftware, en werd bekend omdat er gemakkelijk virtuele machines konden opgezet worden op een bestaande machine, zelfs Virtuele machines die een totaal ander systeem draaiden. Het bedrijf kwam twee jaar geleden in handen van Broadcom, en ondertussen traden er veranderingen op in de gebruiksvoorwaarden van de software voor virtualisering. Dat deed een aantal gebruikers naar alternatieven zoeken. Sommige andere gebruikers realiseerden zich dat ze afhankelijk waren geworden van VMWare.

Siemens lijkt dat bij zichzelf vastgesteld te hebben, toen ze bij de onderhandelingen over nieuwe licentie-contracten vast kwamen te zitten. Volgens VMWare gebruiken ze immers meer VMWare dan waar ze voor betaald hebben. Dat zou uitgekomen zijn toen er gegeken werd hoeveel updates of verlengingen er nodig waren. Het is niet duidelijk in hoeverre dat mee veroorzaakt is door de veranderingen aan de licentievoorwaarden, VMWare wil geen software meer verkopen, maar enkel nog verhuren, door over te gaan naar een model van abonnementen voor gebruik. Andere klanten van VMWare zijn bang dat de prijs voor kleine gebruikers te hoog zal worden omdat er een hoger minimumgebruik zou opgelegd worden.

VMWare heeft nu formeel klacht ingediend tegen Siemens AG, en de zaak zal voor de rechtbank uitgevochten worden.

Iedereen op Signal

Ook de Amerikaanse regeringsfunctionarissen lijken eindeloos vertrouwen te hebben in Signal. Hun onderonsje deden ze in ieder geval niet op WhatsApp.
Natuurlijk helpt bescherming tegen afluisteren niet als je de verkeerde mensen uitnodigt voor je gesprek, en hen rechtstreeks je geheimen vertelt.
Maar de naam van Signal is gemaakt.
De non-profit Signal gaat ondertussen met sprongen vooruit bij de gebruikers van messaging apps, en misschien kan het succes afgemeten worden aan de giftige opmerkingen van marktleider WhatsApp. De baas van WhatsApp, die meestal redelijk op zijn privacy gesteld is en weinig publiek optreed, gaf per hoge uitzondering een interview aan Nederlandse media, nadat daar nogal enthousiasme voor Signal was ontstaan na een interview met de Signal topvrouw. WhatsApp is onderdeel van Meta Platforms, en Meta is de groep van Zuckerberg die ook Facebook heeft.
Will Cathcart van WhatsApp sprak met een groep Nederlandse journalisten, en ontkende dat Nederlandse gebruikers massaal overstappenn van WhatsApp naar Signal. Daar zag hij niets van, beweerde hij, maar hij gaf geen specifieke cijfers. Hij wou wel even aankaarten dat WhatsApp even veilig is als Signal volgens hem. De onderliggende technologie van encryptie is hetzelfde.
En het bedrijf WhatsApp stuurde naar het schijnt naar Nederlandse gebruikers een berichtje om te benadrukken: “We kunnen de inhoud van je berichten niet lezen, beste .. ”
Het is niet meteen duidelijk of alle Nederlandse gebruikers van WhatsApp dat bericht kregen, of een bepaalde selectie. WhatsApp kan bv vergelijken met de andere Meta data om gebruikers die bepaalde platformen volgen, of met bepaalde mensen communiceren of andere doelgroepen te selecteren om dat bericht naar te sturen.
Wat duidelijk maakt hoeveel ze weten doordat ze allerlei randinformatie kunnen bijhouden, raadplegen en vergelijken met andere informatie die ze hebben over de gebruikers.

De topvrouw van Signal raadde gebruikers aan om zich niet te laten imponeren door de marketingpraatjes van WhatsApp over privacy.

https://en.wikipedia.org/wiki/Signal_Protocol

compiled by BCP v.0.6.9

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Nederland onafhankelijk. En wij?

Uitzending do 18:00 ** March 20th, 2025 by wim.webgang **

Zie de moties in de Nederlandse Kamer over onafhankelijkheid van VS clouddiensten.

Zie de artikels van Bert Hubert berthub.eu

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Linux smartphone: Jolla C2 community phone

Uitzending do 18:00 ** March 13th, 2025 by wim.webgang **

Gezien op FOSDEM 25 ; een Linux smartphone vooral bedoeld voor developers, maar dus wel verkrijgbaar, officieel vanaf eind februari 2025 ongeveer (na een valse start met teruggeroepen toestellen vorig jaar). Maar omdat het systeem vooraf geïnstalleerd is, is het eigenlijk voor iedereen die iets anders wil gebruiken dan Android of iOS een interessant toestel.

Live uit de doos: de Jolla C2 Black
(kost in Finland 299 euro btw inb – specificaties hieronder)

Ik denk dat het een goed idee was om niet in te tekenen op de eerste productie van de C2 als ik de besprekingen van 2024 nu lees:
https://geekyschmidt.com/2024/11/18/JollaC2/

Besturingssysteem: Sailfish OS 5.0 met Android application support (API level 33)
Processor Octa Core ARM Cortex 2xA75 & 6xA55
Geheugen 8 GB RAM + 128 GB storage (uitbreidbaar met MicroSD)
Scherm 6.52″ 1600 x 720
Batterij 4000mAh
Communicatie LTE+ (4.5G), BT 5.0, WLAN 802.11ac
Camera’s 64MP / 16MP / 8MP
USB Type-C (ook) om op te laden, er zit GEEN adapter bij!
Aansluitingen 3.5mm audio jack, Dual SIM (nano) + microSD
Afmetingen 179 x 78 x 8,5 mm
Garantie 2 jaar

Als ik vergelijk met een Xperia XA2 van een aantal jaren geleden (XA2 tov C2):

142 x 70 x 9.7 mm
179 x 78 x 8,5 mm

171 g
211 g (zelf gewogen, werd niet vermeld)

3300 mAh
4000 mAh

3 G RAM – 32 GB opslag
8 G RAM – 128 GB opslag

SD (-256 GB)
SD (?)

23 MP + 8 MP
64MP + 16MP + 8MP

audio jack
audio jack

1 sim card slot
2 sim card slots

fingerprintscanner voor toegang
geen op de C2!

Firefox updates op opensSUSE (15.5)

Firefox begint een melding te geven dat vanaf maart een nieuwe versie nodig is wegens vervallen certificaten of zoiets.

De geinstalleerde versie is 115.6.0esr (64-bit), en blijkbaar wordt die niet automatische geupdate.

Er is bv een versie 135 uit (zie 15.6 repositories.

Moet er een aparte repository van mozilla ingesteld worden?

https://en.opensuse.org/Additional_package_repositories#Mozilla

Warning: Nowadays the most recent versions of Firefox, Thunderbird and Seamonkey are available in the official repositories for both Tumbleweed and Leap, making this additional repository less relevant for end users.

De oorpronkelijke repository voor 15.5 link werkt niet (meer).

ik vind wel:

https://download.opensuse.org/repositories/mozilla/openSUSE_Leap_15.5/x86_64/

met:

firefox-esr-128.5.2-lp155.1.1.x86_64.rpm

Je moet blijkbaar openSUSE upgraden naar 15.6, dan komt die v 135 automatisch mee.

Read the rest of this entry »

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Nextcloud talk: Nextcloud Talk

Uitzending do 18:00 ** March 6th, 2025 by wim.webgang **

nb: 6/3/2025 geen nieuws

Talk

Op FOSDEM 25 gaf Nextcloud een talk over Nextcloud Talk.
Is er een open source alternatief voor de commerciële communicatieplatformen als …?

platform for education, collaboration, ..
federation…
AI…

Plus een stukje vragen en antwoorden na de Talk:
Vraag: – hoe zou je een bedrijf dat nu reeds een commerciële communicatiesoftware gebruikt overtuigen om over te stappen op zo’n open source versie als Nextcloud Talk?
Antwoord: – Niet. Als je niet overtuigd bent van het nut van je communicatieplatform onafhankelijk van zo’n megabedrijven te organiseren .. enz. Eigenlijk zou dat voor overheden, gemeentebesturen enz op een hoger niveau moeten gebeuren, zodat niet elke gemeente daarvoor de inspanningen moet doen. (ging over NL waar blijkbaar een bepaalde gemeente al voor een open source versie koos).

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Twee pinguins op de tram

Uitzending do 18:00 ** February 27th, 2025 by wim.webgang **

Twee-processor-kernen abonnementenscanner

Lydia belt in met een verhaal over de opmerkelijke aanwezigheid van 2 pinguins op de tram hier in Antwerpen (niet richting zoo).
Ze ziet dat de terminals om de abonnementen te scannen aan het opstarten zijn, en ze keert op haar stappen terug omdat ze dacht een bekend logo gezien te hebben: idd Tux! Dit is het opstartscherm van een Linux systeem.

We zijn ons verder niet bewust van wat voor systeem het is, ook het merk op de kastjes levert geen verdere sporen op over wat / hoe daar Linux gebruikt zou worden. Updates welkom als je daar meer over weet…

openflexure: 3D geprinte microscoop
Kort interviewtje op hun infostand op FOSDEM 2025. Met standaard componenten, open source designs voor 3D print, een raspberry pi ..

https://openflexure.org/

Lift ^ | Lift v | Comments Off

« Previous Entries Next Entries »