Webgang op Haiku
Uitzending do 18:00 ** February 13th, 2025 by wim.webgang **
De opnames werden gemaakt op FOSDEM 2025 in Brussel, waar Free Software en Open Source projecten van over Europa en heel de wereld worden voorgesteld aan het publiek van de developers meeting. We spreken met de makers van drie verschillende besturingssystemen.
1. Haiku
De eerste infostand die we zien op FOSDEM is die van Haiku, we doen een praatje (Engels) met de standhouder, die nadien gewoon een Limburger blijkt te zijn. Haiku is geen Linux, maar een project om een gebaseerd op het ooit ter ziele gegane BeOS, dat desktop gericht was. Hij geeft ons ook een DVD mee, die eigenlijk een collectorsitem is want al een paar jaar oud. Hij raadde aan een recente versie van Haiku af te halen en op usb-stick te zetten om het te installeren en uit te proberen, wat ik hem beloof.
-
Deze post is geschreven vanuit het Haiku operating systeem.
Gestart vanop een usb-key, niet vast geinstalleerd op de harde schijf, zoals we in de studio ook doen met de beschikbare computer.
Ik heb de eerste keer de instelling van het toetsenbord niet gekozen, en moet nu dus vanuit een denkbeeldig qwerty toetsenbord werken tot ik die instellingen terugvindt… (lukt even later).
Bij-installeren van software gaat via het HaikuDepot.
In de laatste programma’s in het menu vindt ik het allereerste opstartmenu.
Daarin ook een keuze voor taal en toetsenbord, en eens daar Belgisch geselecteerd, werkt dat onmiddellijk in dit browservenster dat ik heb openstaan, zondat dat ik bewaar of zo moet doen.
Het is wel wennen: hoe door de vensters bladeren want alt-tab werkt niet. Iets met CTRL-Tab lijkt te werken.
Hoe een venster “klein zetten”? Want het venster zelf heeft daar geen symbolen voor in de vensterrand – die trouwens als een soort ruitertje bovenop het venster zit, met de breedte van de titel van het programma/document dat open is, en dus niet de hele breedte van het venster. Dat wint plaats, en je kan iets meer zien wat er onder zit. Een groter/kleiner symbool zit er trouwens wel op, enkel niet het symbool om het venster helemaal te verbergen naar een logo’tje in de takenb… ah nee er is geen takenbalk.
Ook de shortcuts om in de tekst vooruit of naar boven te springen lijken anders te zijn dat ik gewend ben (ctrl-pijltje links/rechts bv).
De browser is niet Firefox maar Webpositive, gemaakt met “..” (kopieren en plakken werkt dus ook niet hoe ik het gewend ben); dus webkit .. enz.
kopieer en plak werkt met alt-c en alt-v ontdek ik; dus:
HaikuWebKit 1.9.14
WebKit 619.1.13
https://nl.wikipedia.org/wiki/Haiku_(besturingssysteem)
2. Tumbleweed (vs Arch?)
Tumbleweed ken ik als de versie van OpenSUSE die doorlopend geüpdate wordt (tgo de Leap die verisnummers heeft als 15.0 tot 15.5, 16..enz. en waarbij je kiest een update te doen naar het volgend versie(sub)nummer. Ik heb al op verschillende toestellen met Tumbleweed gewerkt, en ooit vroeger wel eens een probleem mee gehad dat bepaalde software niet meer werkte na een update. Als ik op de stand aankom is er een discussie bezig tussen de standhouders en een bezoeker die als achtergrond “Arch Linux” heeft.
De ontwikkelaars zeggen dat “Tumbleweed” nooit “breaks like Arch does”. Een steek.
En als het toch breekt kan je met je snapshots teruggaan naar de vorige versie.
3. Rocky Linux
CentOS is verdwenen, Rocky is hier.
Clone en vrije versie van Red Hat, wat vroeger gedaan werd door het CentOS project. Dat verloor echter zijn sponsoring, en de mensen van het Rocky project zetten de inspanning voort…
