Search

Archives

Pages

Op mijn desktop:

Suggesties, commentaar, ... (klik of schrijf zelf:)e-mail webgang
Laatste titels:

AI valt Curl aan * Broadcom streng voor VMware * Google gaat nucleair * Nieuwe GNOME topman * Vulcan

i-nieuws 6 na 6 ** May 8th, 2025 by wim.webgang **

AI valt Curl aan

Het Curl open source project wordt overspoeld met valse meldingen, soms duidelijk met de bedoeling een beloning te krijgen voor het melden van een beveiligingsprobleem. Het project coordineert de meldingen over beveiligingsproblemen in software, en vormt zo een informatiepunt voor IT mensen.
Maar de valse meldingen, gemaakt door AI programma’s, werken op de zenuwen van Daniel Stenberg, baas van Curl. “Het is genoeg. Ik heb het ermee gehad. Ik ga op de rem staan voor deze gekte”, zegt hij in een post. Vanaf nu moet iedereen die een “security report” instuurt eerst antwoorden op de vraag of bij het opstellen van die melding KI is gebruikt. En zo ja, dan zullen een aantal extra vragen komen om de relevantie te checken. En iedereen die een rapport instuurt, gemaakt met AI, zonder dat aan te geven, wordt onmiddellijk geband van Curl.
Hij toonde een voorbeeld van zo’n fake rapport. Hij vondt zelfs een rapport waar een stukje van de opdracht aan de AI mee in het rapport was terechtgekomen: “and make it sound alarming”.

Broadcom streng voor VMware

Broadcom is de nieuwe eigenaar van VMware, en heeft een andere licentiepolitiek dan in het verleden, wat de populariteit van VMware bedreigt. Ze zijn klanten aktief aan het duwen in de richting van een betalende abonnementsversie in plaats van de vroegere versies die interessantere en goedkopere licentievoorwaarden hadden.
En dat heeft gevolgen voor die klanten, die soms een meervoud moeten betalen van voorheen.
VMware is virtualisatiesoftware, die draait op meestal grote computersystemen, waardoor daar schijnbaar verschillende servers op 1 machine beschikbaar zijn. Het spaart daardoor hardware uit, en uniformiseert backup en failover oplossingen. Maar het heeft ook een nadeel; het systeem dat onder al die gebruikte servers zit, wordt een achilleshiel. Eens je alles hebt afgestemd op een bepaald virtualiseringsplatform, kan je er niet zo gemakkelijk van weg. Vendor lock-in heet dat.

VMware werd onder pc gebruikers bekend om bv op een Linux computer een virtuele Windows computer in een venstertje te laten draaien, of omgekeerd. Dat liet meer en sneller experimenten toe over verschillende besturingssystemen heen. Voor persoonlijk gebruik was het gebruik meestal vrij.

VMware was de eerste virtualisatiesoftware voor het intel platform. Diane Greene was mede-oprichter en CEO, en leidde het bedrijf tot 2008. Rond de eeuwwisseling kwamen ze met een virtualisatiesoftware voor pc’s VMware workstation, en later evolueerden ze naar servervirtualisatie. Ze waren als bedrijf in 2004 in handen van EMC. Dat liet VMware naar de beurs gaan in 2007, waar het door de hoge beurswaarde op slag het 5e grootste softwarebedrijf ter wereld was. Dell kocht EMC, maar had geen plannen eigenaar te worden van VMware, dat in 2023 in handen kwam van Broadcom. Broadcom is bekend als maker van heel wat chips en halfgeleiderapparatuur, maar ze hebben ook mainframe software, cybersecurity en andere diensten, en nu dus ook virtualisatie van VMware. Dat ze ook geld willen voor het gebruik van VMware is te begrijpen als je ziet dat het hen 69 miljard dollar kostte om VMware over te nemen.

Google gaat nucleair

Google heeft zoveel energie nodig voor zijn datacentra, dat het nu zelf rechstreeks kerncentrales wil laten bouwen. Ze sluiten contracten met bedrijven die nog bezig zijn nucleaire centrales te ontwikkelen, om daar in de toekomst, over tien jaar of zo, energie van te kunnen gebruiken.
De achterliggende reden voor de energiehonger van Google is de energievretende Kunstmatige Intelligentie, een probleem voor alle AI bedrijven trouwens. Door de AI aktiviteit is de energieconsumptie van datacentra bijna vertienvoudigd op tien jaar tijd.
Om hun huidige energieverbruik en bijhorende uitstoot te “greenwashen” investeren bedrijve als Google en Microsoft in kernenergie. Ze kunnen daarmee dan wel de cijfers van hun CO2 uitstoot naar beneden halen, maar ze lossen het probleem niet op dat mensen bewezen hebben nucleaire installaties niet onder controle te hebben, niet bij menselijke fouten, natuurrampen, en oorlogen, en op een andere manier het milieu schaden.

Nieuwe GNOME topman

Voorbije zomer werd aangekondigd dat de topvrouw van de GNOME Foundation, Holly Million, ermee zou ophouden. Ze wil zich toeleggen op haar eigen prive-aktiviteiten, en zou ook een nieuwe universitaire titel willen halen in de psychologie.
Ze kwam aan boord in 2023 als non-profit manager expert, en had achtergrond in zowel kunst als de academische wereld, maar ook in een open source biotech bedrijf.
Maar een jaar later, juli 2024 werd haar vertrek al aangekondigd. Richard Littauer werd interim directeur tot een nieuwe directeur geselecteerd en aangesteld zou worden. Richard zijn tijdelijk rol werd een paar keer verlengd om de zoektocht tot een goed einde te brengen, en nu kon hij afscheid nemen en zich terug aan zijn oorspronklijke bezigheden wijden. Hij bedankte uitdrukkelijk GNOME medewerkers, waaronder people manager Zana, nickname van Rosanna Yuen.
De nieuwe directeur werd dus vorige week bekend: de Canadees Steven Deobald. Hij is zelf pleitbezorger voor Free Software, en GNOME gebruiker sinds 2002. Hij gaat de financiële stabiliteit van de GNOME non-profit nastreven en is voorstander van transparantie in de organisatie.
De GNOME foundation heeft een beperkt team van een 4-tal mensen, en een directieraad van een 9-tal mensen.

Zie ook de GNOME blog waarin hij zichzelf voorstelt:

https://blogs.gnome.org/steven/2025/05/06/introducing-myself/

Algemeen:

https://www.gnome.org/

Gnome nieuws:

https://thisweek.gnome.org/

https://gitlab.gnome.org

Vulcan

Amazon heeft een geschiedenis van bedenkelijk omgaan met de werkkrachten die in de magazijnen de bestellingen moeten klaarmaken voor verzending. Een ontslagen werknemer die opkwam tegen de werkomstandigheden tijdens de COVID pandemie, richtte een vakbond op, maar ook dat liep niet van een leien dakje.
Amazon heeft ondertussen robots ingevoerd voor standaard taken, maar die kunnen niet alles; zo kunnen robots niet voelen hoe ze een pakje moeten vastnemen. Tot voor kort. Op een event in Duitsland werd een robot voorgesteld met Kunstmatige-Intelligentie-handen: Vulcan. Die kan, voorzien van gevoelige sensoren in de handen, zelf bepalen hoe en hoe stevig een pakje moet vastgepakt worden. Daarmee kan die robot tot 75% van de pakjes zelfstandig verwerken, en dat aan dezelfde snelheid als een mens. De baas van de robotafdeling kondigde fier aan dat Vulcan tot wel 20 uur per dag kan werken. Maar hij gaf aan dat de robots nu vooral worden ingezet voor de moeilijk bereikbare bovenste rijen van de opslagruimten. Bovendien opereren ze achter hekken om de mensen te beschermen voor ongelukken. Hij ziet de mensen niet verdwijnen uit de order-picking, maar de taken wel opschuiven naar bv bouwen en onderhoud van de robots.

compiled by BCP v.0.6.9

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Kunstmatig gesplitte intelligentie * Trump tax * Windows-belasting * Raspberry pi pinnen

i-nieuws 6 na 6 ** May 1st, 2025 by wim.webgang **

Kunstmatig gesplitte intelligentie

KI bedrijven zitten in een dubbele wedloop: enerzijds zo snel mogelijk zo ver mogelijk hun KI ontwikkelen, en anderzijds proberen een manier te vinden om er geld mee te verdienen.
Microsoft, dat in OpenAI investeerde, ligt er steeds meer mee overhoop. In 2019 stak Microsoft één miljard in OpenAI. OpenAI was begonnen als non profit, maar in 2019 werd die afsplitst en werd OpenAI een veel minder open commercieel beginnend bedrijfje met een groot budget. Dat leek een goede investering voor Microsoft, want het OpenAI trad op de voorgrond met zijn ChatGPT product, en Microsoft gebruikte de AI van OpenAI voor integratie in hun Bing zoekmachine, hun GitHub copilot en online office en cloud platform. OpenAI gebruikte rekenkracht van de supercomputer van Microsoft om zijn AI uit te werken, zijn modellen te trainen enz. Voor Microsoft is het een oncomfortabele positie dat ze geen absolute controle hebben over OpenAI, waarbij het bedrijf ook AI levert aan andere partijen en misschien niet zijn allerniewste technologie laat zien aan Microsoft, en ze zijn bij Microsoft binnenshuis alternatieven aan het ontwikkelen en uitproberen. Een andere optie zou zijn OpenAI op te kopen, maar dat zal veel bezwaren opleveren van andere bedrijven die vrezen voor concurrentievervalsing.

Trump tax

Amerikaanse bedrijven zijn op zoek naar een manier om om te gaan met de hogere prijzen die ze hun klanten zullen moeten aanrekenen als gevolg van de importheffingen die Trump heeft ingevoerd.
Als ze er van uitgaan dat de heffingen maar tijdelijk zijn, zouden ze de kost zelf even op zich kunnen nemen om geen klanten te verliezen, maar dan gaat het ten koste van de aandeelhouders.
In veel gevallen zal de prijs dus doorgerekend worden, maar bedrijven willen niet dat hun klanten de verkoper verantwoordelijk achten voor de stijging. Amazon heeft alvast een manier bedacht: ze willen bij de eindprijs van het product up hun site telkens vermelden hoeveel er bij komt door de invoerheffingen van Trump.
En een platform als Kickstarter gaat extra online tools ontwikkelen om projecten die bij hen opgestart zijn te helpen met het verwerken van de plots bijkomende kost: de Tariff Manager Tool”. Dat is bijzonder pijnlijk omdat een project voorgefinancieerd wordt door deelnemers aan de kickstart periode, en die worden achteraf geconfronteerd met extra kosten.

Trump zou wel eens goed op weg kunnen zijn om zijn naam te vereeuwigen in de uitdrukking “Trump Tax”.

Windows-belasting

In Canada hebben gebruikers ontdekt dat ze hun Lenovo laptop kunnen bestellen met Linux in plaats van de meestal verplicht voorgeïnstalleerde Windows.
Bovendien is die laptop met Linux ook nog eens meer dan 200 canadese dollars goedkoper, om gerekend een goed 130 Euro. Er zijn maar weinig plaatsen waar je die keuze hebt, en meestal moet je dieper graven in de webwinkel als het wel kan, bv door filters te zetten op “Operating System”, of andere minder vanzelfsprekende configuratie-keuzes doen.
Zelden kan je echt vergelijke tussen dezelfde computer met en zonder Windows; soms biedt een fabrikant een laptop met Linux aan, maar heeft die andere (hardware) eigenschappen dan een gelijkaardig model met Windows. Bv kan die laaste ook meer geheugen hebben, en daardoor niet meer exact te vergelijken zijn op gebied van prijs.
Reeds eind vorige eeuw werd de verplichte voorgeïnstalleerde Windows praktijk aangeklaagd onder de noemer “Windows Tax”.

https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/1jzqjvn/lenovo_now_ship_with_fedora/?ref=news.itsfoss.com&rdt=36956

Raspberry pi pinnen

Het Raspberry Pi computerbord heeft intern twee vormen van solderen: een deel van de componenten hebben pinnen die in gaatjes in het bord zitten en zo vastgesoldeerd zijn, vergelijkbaar met hoe wij componenten op een met gaatjes voorbereid bordje solderen.
Maar een deel van de componenten zijn SMD, (Sufrace Muont Devices), een techniek waarbji de componenten raakvlakjes hebben die op een plat contactpunt gesoldeerd worden. Het is een nieuwere techniek, die een hogere integratie toelaat; er kunnen zo meer componenten op een kleinere oppervlakte worden gesoldeerd.
De processor en allerlei fijne compenenten kunnen zo gesoldeerd worden, maar voor bepaalde onderdelen is de oudere methode van vastsolderen in gaatjes op het bord nodig, bv voor alles waar een stekker op wordt aangesloten; dat brengt meer kracht op de aansluitpoort en de bevestiging ervan, bv de usb poorten, beelschermaansluiting, en niet te vergeten de 40 pinnen die de GPIO functies leveren aan de gebruiker.
Het solderen van deze onderdelen werd bij de eerste Raspberry Pi producties nog met de hand gedaan door mensen, later door robots, in een tweede ronde na het solderen van de SMD onderdelen.

Ondertussen is het productieproces aangepast, en worden op hetzelde moment beide types van aansluitingen vastgesoldeerd. Dat doen ze met een proces genaamd “Intrusive Reflow Soldering”. Dit spaart dus een tweede soldeerronde uit, en dat versnelt de productie met 15 procent. Bovendien is het proces ook duurzamer, er is de helft minder productuitval door onvolkomen eindprodukten.

compiled by BCP v.0.6.9

Lift ^ | Lift v | Comments Off

35 jaar Hubble * Discord onderweg * Discord identiteit (Discord 2) * Rechter met AI * Slagadervervuiling

i-nieuws 6 na 6 ** April 24th, 2025 by wim.webgang **

35 jaar Hubble

De Hubble ruimtetelescoop viert zijn 35e verjaardag in de ruimte. Of eerder wetenschappers van de NASA en ESA vieren dat, wegens de enorme massa gegevens die via Hubble tot bij hen is gekomen.
Daarbij werden meer dan vijftigduizend doelwitten in de ruimte onder de loepe genomen. Er zijn al voor 400 Terabyte aan gegevens opgeslagen. En voor wie Hubble een observatie wil laten doen is er een wachtrij, slechts één op zes aanvragen kan worden voldaan.
Doordat de ruimtetelescoop zo lang in dienst bleef, kunnen ook goede vergelijkingen gemaakt worden over de tijd heen. Zo kunnen bv seizoenen vastgesteld worden op de planeten van ons zonnestelsel.
De telescoop heeft een vijftal onderhoudsbeurten gekregen, de laatste in 2009, waarbij soms ook updates werden gedaan door nieuwere apparatuur te installeren.

Er is een eigen site aan de Hubble gewijd: esahubble.org, waar je ook spectaculaire foto’s kan terugvinden die met de telescoop genomen werden, bv van Mars.

https://esahubble.org/news/heic2505/

Discord onderweg

Discord, het sociale mediaplatform voor gamers, heeft een verandering doorgevoerd die lijkt aan te geven dat het bedrijf naar de beurs wil. Medeoprichter en baas Jason Citron heeft een stap achteriuitgezet en geeft de fakkel door aan Humam Sakhnini.
Dat moet de weg voor de toekomst bereiden, en de nieuwe directeur heeft gewerkt voor Activision Blizzard en heeft ervaring met beursgenoteerde bedrijven.

Discord begon als een chat app om voor en na het gamen met vrienden over de games te praten, maar het is gegroeid tot een platform met meer dan tweehonderd miljoen gebruikers, het het ziet duidelijk nog groeikansen. Ondertussen zouden er ook gesprekken gaande zijn met investeerders, dus een beursgang lijkt op komst.

Een paar jaar geleden was het bijna opgekocht door Microsoft, die het belang ervan voor zijn xbox spelers inzag, maar dat is niet doorgegeaan en het is een platform gebleven voor zowel xbox als playstation gamers.

Jason Citron blijft wel als adviseur werken voor Discord, en zit ook in de directieraad.
Hij heeft het idee gekregen voor een berichtenplatform toen hij met een ander bedrijfje een mobile game ontwikkelde rond 2014. Hij merkte dat bij het testen en werken aan de games, er nood was aan een manier om onder teamleden te kunnen communiceren. Daarvoor werd discord gemaakt; voor het uitwisselen van berichten via een soort IRC-kanalen, voor het praten via VOIP, later ook videobellen, en live-streamen in een kleine groep. Discord kan natuurlijk ook voor niet-gaming communicatie gebruikt worden, en is in sommige landen geblokkeerd.

https://discord.com/blog/passing-the-torch

Discord identiteit (Discord 2)

Bij Nintendo hebben zo ook interesse voor Discord, maar om een andere reden.
Ze hadden te maken met een lek van nog niet uitgebrachte game onderdelen, en die zou verlopen zijn via Discord. Het gaat hier over de “Teraleak”, waarbij gegevens en broncode van een gepland Pokémon spel zijn gelekt op internet. Game Freak, het Japanse bedrijf dat de Pokémongames maakt voor Nintendo, gaf toe dat er ingebroken was, waarbij 1 Terabyte aan data zou zijn buitgemaakt. Allerlei documenten en artwork geraakten verspreid op internet.
Het is nog niet duidelijk wat de gevolgen zijn voor de verwachte uitgave van “Pokémon Legends: Z-A”, een game dat normaal dit jaar had moeten uitkomen.
Nintendo wil nu de gegevens van de Discord gebruiker die gelinkt wordt aan deze lek. Die zou de schuilnaam “GameFreakOUT” gebruiken, en Nintendo wil zijn naam, adres, telefoonnummer en e-mail adres volgens de eis die ze hebben neergelegd bij een rechtbank in Californië.
Daaruit zou blijken dat de lek dateert van rond oktober vorig jaar.

Rechter met AI

In de VS is een relletje ontstaan over de examens voor rechters, een soort balie-examen.
Bij dat examen in februari traden allerlei problemen op, zowel technisch als inhoudelijk, waardoor een onderzoek gestart werd. Naast de inlogproblemen ging de discussie al snel over het opstellen van de bijna tweehonderd multiple choice vragen voor dat examen. Een deel van de vragen, een twintigtal, werden opgesteld door een extern bedrijf dat gespecialiseerd is in ondermeer psychologische testen. Bij het opstellen van de vragen gebruikte dat bedrijf de hulp van kunstmatige intelligentie, en dat valt in slechte aarde bij heel wat academici.
Er loopt ondertussen ook al een rechtszaak over.

Slagadervervuiling

Het dichtslibben van de slagaders is bekend door het veroorzaken van infarcten. Nader onderzoek bij slachtoffers van hartaanvallen naar de wanden van de aders, toonde een grote aanwezigheid van micro en nanoplastics aan.
Er was opvallend meer plastic aanwezig dan bij mensen die gezonde aders hebben, tot 50 keer meer. Ook werd vastgesteld dat er genetische mechanismen die bv onstekingsremend werken, minder goed werkten, waarbij onderzocht moet worden of dat bv veroorzaakt wordt door die aanwezigheid van micro en nano deeltjes van die plastic als ployethyleen. De wetenschap van opsporen van microplastics in het menselijk lichaam staat nog in de kinderschoenen, er wordt gepleit voor meer onderzoek door bv onderzoekers van de universiteit van New Mexico.

compiled by BCP v.0.6.9

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Beursmanipulatie

Uitzending do 18:00, i-nieuws 6 na 6 ** April 10th, 2025 by wim.webgang **

Beursmanipulatie

Volgens de Bank of England is het mogelijk dat de automatisatie van de handel op de beurzen, gecombineerd met Kunstmatige Intelligentie, een gevaar voor de stabiliteit inhoudt.
Eens kunstmatige intelligentie begrijpt hoe markten gemanipuleerd kunnen worden, zou die wel eens een crisis kunnen uitlokken om zo te profiteren van de marktschommeling om winst te boeken.
Ze waarschuwen trouwens ook voor het gebruik in de verzekeringssektor.
In die financiële sektoren wordt de AI immers niet zelf ontwikkeld, maar betrokken van externe partijen, net zoals de andere IT diensten. Maar die externe partijen hebben mogelijk niet genoeg inzicht in de risico’s voor de financiële sektor van hun AI tools.
Ze pleiten ervoor de problemen ivm Kunstmatige Intelligentie aktief te moniotren.
Maar ze zien ook voordelen aan AI, en mogelijke economische groei.

https://www.bankofengland.co.uk/financial-stability-in-focus/2025/april-2025

compiled by BCP v.0.6.9

Lift ^ | Lift v | Comments Off

EU OS * WattWise * Back to Basic * Veilige VPN verbinding

i-nieuws 6 na 6 ** April 3rd, 2025 by wim.webgang **

EU OS

Het is nog maar een “proof of concept”, maar EU OS is de start van een Europese Linux distributie, van de EU voor de overheidssector.
En natuurlijk moeten ze niet van nul beginnen om een EU Linux te maken, ze kunnen beginnen van eender welke Linux die bestaat. In dit geval kozen ze om te vertrekken van Fedora voor hun proof of concept, en als desktop kozen ze voor KDE-Plasma.

Het doel is een volledig eco-systeem te maken waar diensten uit de publieke sector gebruik van kunnen maken voor hun eigen systemen. Er is dan een gemeenschappelijke basis voor uitwisseling van kennis, waar in laagjes volgens de noden dingen aan toegevoegd kunenn worden voor de uiteindelijke toepassing van gebruik.

De inspanning gaat samen met het gebruik van open standaarden voor het uitwisselen van documenten en informatie (in plaats van eigen commerciële standaarden van leveranciers zelf, die dan ook aan de touwtjes trekken van die zogenaamde standaard)

De open source aard van het systeem geeft overheden de mogelijkheid zelf controle te doen op de broncode van het systeem, of audits te laten doen door zelfgekozen partners.

Er zijn in Europa wel een paar voorbeelden, zo wordt verwezen naar de Franse politie die hun eigen Linux systeem hebben, gebaseerd op Ubuntu.
En vorig jaar rond deze tijd kondigde de meest noordelijke Duitse deelstaat aan om de weg van de onafhankelijk in te slaan, en over te schakelen op bv Libre-Office, Linux enz.

De politieke wereldsituatie kan deze initiatieven misschien een zetje geven. En het zou natuurlijk interessant zijn een volledige eigen Europese software en cloud sector te zien ontstaan, die ons onafhankelijker maakt van de VS, met eigen kenniscentra en afgeleide produkten en diensten.

Als broncodebeheersysteem koos EU OS alvast niet voor het door Microsoft opgekochte github, maar voor het succesvolle alternatief “GitLab”:

https://eu-os.gitlab.io/goals#from-home

https://eu-os.gitlab.io/

https://www.slideshare.net/slideshow/french-gendarmerie-nationaleubuntulibrecon2014bilbao/43013966

https://www.schleswig-holstein.de/DE/landesregierung/ministerien-behoerden/I/Presse/PI/2024/CdS/240403_cds_it-arbeitsplatz.html

WattWise

WattWise is een programma dat ontwikkeld is om het verbruik van computers aan te passen aan de pieken van het electriciteitsverbruik en de bijhorende prijzen.
Het werd gemaakt door een ingenieur die een nieuwe computer aan het bijeenpuzzelen was, en tot de conclusie kwam dat die wel snel zou zijn met zijn vier GPU’s, maar ook veel stroom zou verbruiken, op zijn maximale belasting zelfs 1400 watt. Hij begon dus te monitoren wat het werkelijke verbruik was met een speciaal tussenstuk op het stopcontact dat het verbruik meet, wat hij dan uitlas met zijn smartphone of zijn Home Assitant dashboard, een domoticatoepassing. Maar dat vond hij niet handig, hij wilde het liever in een terminal venster kunnen opvolgen, zoals htop en nvtop, nload enz. Dus maakte hij zelf een command line tool. Als het het programmaatje start kan hij het verbruik op het moment opvolgen, zowel in vermogen (W) als in stroomverbruik (A), met historische gegevens, dus een grafiekje van het voorbije verbruik. Toen dat allemaal werkte was het mooi om naar te kijken, maar tegelijk riep het op om er iets mee te doen. Dus werkte hij verder, en ging hij kijken naar de prijzen van de stroom op het moment van het verbruik. Zijn electriciteitsleverancier gebruikt een systeem van ToU prijzen, dat wil zeggen dat stroom verbruiken tijdens de piekuren meer kost dan tijdens de daluren. Nu werd het tijd voor aktie: hij liet zijn programma op basis daarvan de rekenkracht van de comptuter bijregelen; in de piekuren wordt de rekenkracht wat teruggedraaid, bv door de frequentie van de processor van 3,7 GHz terug te brengen naar 1,5 Ghz, wat hem een paar honderd watt uitspaart. Het aanpassen van de GPU zal nog meer invloed hebben, maar misschien ook moeilijker zijn. Misschien zal het geheel uiteindelijk meer toepassing vinden bij servers dan bij desktops. Een deel van de monitoring software heeft hij als open source vrijgegeven.

Meer op zijn website:

https://www.naveen.ing/cli-for-smartplugs/

Verder:

htop: Linux command line tool om processen (draaiende programma’s) te monitoren
beetje geavanceerdere versie van (en betere weergave dan-) top

nload: Linux command line tool om netwerk te monitoren
bv sudo zypper install nload

nvtop: Linux command line tool om GPU (grafische kaart) te monitoren
(iets nieuwer en misschien niet in elke standaard repository aanwezig).

https://www.cyberciti.biz/hardware/nvtop-command-in-linux-to-monitor-nvidia-amd-intel-gpus/

Back to Basic

Bill Gates viert de vijftigste verjaardag van Microsoft met nostalgie. Hij kijkt immers terug op de evolutie van Microsoft als “bittersweet”. Het “sweet” gedeelte zal wel op zijn bankrekening staan, maar het bittere krijgt hij daarmee niet weg: de slechte naam die het bedrijf ondertussen heeft, met zijn brutale beslissingen, gulzige licentiepraktijken en doorlopend monopoliegedrag.
Hoe mooi waren toch die begindagen, denkt hij, toen hij samen met zijn maatje Paul Allen een eenvoudige programmeertaal voor voor de nieuwe zelfbouwcomputer voor hobbyisten, voorloper van de pc, schreef. Ze kenden BASIC dat als taal op de universiteiten al tien jaar in gebruik was, dikwijls inclusief broncode, en ze maakten een vertaling voor de MITS Altair 8800: Altair Basic.
Hij bluft zich binnen met een demonstratie die ze op een 8080 processor emulator schreven, gemaakt op een PDP10 in het computerlab van hun universiteit, want ze hadden zelf helemaal geen Altair computer.
Maar MITS, makers van de Altair, ware zelf niet vies van bluffen; het eerste artikel dat moest verschijnen over hun computer, ging bijna niet door omdat het opgestuurde prototype-toestel in een staking geblokkeerd zat onderweg, en nooit op de redactie van het tijdschrift aankwam. Toch verscheen er een artikel, en de gepubliceerde foto was er een van een indrukwekkende kast met knopjes en leds, die echter binnenin leeg was omdat het een snel nagebouwde replica was.
Iedereen blij dus, en Micro-Streepje-Soft, zoals ze toen heetten, had hun eerste product: een versie van BASIC.

Om zijn weerzin voor de bittere strijd tegen Linux en de open source en free software wereld uit te drukken, geeft hij nu de broncode van die eerste BASIC vrij. Die is zelf geschreven in ASSEMBLY, dus niet dat we er nu nog veel mee zijn, als we het al kunnen lezen. En wie hem zelf wil laten draaien, die zal het moeten overtikken; het is helaas geen broncode, maar een pdf-je. Het is eigenlijk een scan van een print op kettingpapier van de code, en op die print staat “10-sept-75″ en verder: “File will be deleted after printing”. Als auteurs: “GATES/ALLEN/DAVIDOV”

Misschien is het trouwens ook niet veel nieuws. Er was al “originele broncode van BASIC” te vinden op:

https://github.com/brajeshwar/Microsoft-BASIC-for-6502-Original-Source-Code-1978

Misschien diende het allemaal meer als promotie voor zijn autobiografieën die hij binnenkort uitbrengt.

Veilige VPN verbinding

Het internet is de ideale manier om te verbinden met een computer of server op afstand, maar om het luistervinken onderweg te vermijden, wordt gebruik gemaakt van VPN’s. Dat is een Virtual Private Network, wat betekend dat door de gegevens versleuteld over de verbinding te sturen, je van het publieke internet netwerk een prive netwerk maakt. Virtueel dan, want het blijft natuurlijk datzelfde internet, alleen maak je het onmogelijk om je verkeer te lezen. Het gaat als het ware door een “tunnel”.
Maar daar loert ook de tunnel-visie. Gebruikers die het door hun werk opgezette VPN gebruiken zijn enthousiast, en steeds meer gebruikers gaan het toepassen vanop steeds meer apparaten. Waarom niet vanop je smartphone, je gaat een VPN app downloaden, en je kan verbinden naar de systemen van je werk of organisatie.
De site NineToViveMac berichtte over een onderzoek van Tech Transparency Project naar VPN apps die te vinden waren in de App Store. Die concludeerde dat van de gratis VPN apps er zo’n twintig procent in handen was van Aziatische bedrijven, waarvan sommige duidelijk in handen van het leger van een Aziatische grootmacht. De apps zelf vermelden dat (natuurlijk) niet. Samen hadden ze miljoenen downloads in de VS. Behalve voor werkdoeleinden worden ze ook gebruikt om ongemerkt te gamen of associale media te gebruiken van in het schoolnetwerk, of door dissidenten die hun privacy willen beschermen. Maar op deze manier leggen ze de sleutels in handen van externe partijen, waar ze geen zicht op hebben. Zelfs als het apps zijn van niet-militaire bedrijven, kunnen die gewone bedrijven altijd door de overheid gedwongen worden informatie te overhandigen. Gebruikers kwamen bij de apps terecht door advertenties op Facebook en instagram, soms duidelijk gericht op jonge kinderen, om bv ongemerkt tiktok te kunnen blijven gebruiken als dat verbannen wordt.
In de Financial Times, die mee het onderzoek voerde, verscheen bovendien een artikel waarin vastgesteld wordt dat ook de sancties hiermee overtreden worden door de app-shops. In de namen van de apps zie je bovendien dat ze proberen te verwijzen naar andere software, als Snap VPN dat dus niet van snapchat is. Of naar open source projecten die als betrouwbaar aanzien worden. Zo is er Thunder VPN dat absoluut niets met Thunderbird e-mail programma te maken heeft. Thunderbird is van de Mozilla foundation, en die hebben wel een eigen Mozilla VPN aanbod. Of Signal secure VPN, dat helemaal niets met het non-profit project van de Signal berichtenapp te maken heeft.
Of ze lokken gewoon met de eigenschappen als snelheid, zo doet Speedy Quark VPN, lijkt wel voor heel gehaaste mensen, die snel snel even kijken of het bedrijf wel echt bestaat, en een website met een contactformulier vinden, ok dus en snel installeren. Helaas was dat contactformulier puur decor, het was niet aktief.
De onderzoekers gingen bij zowel de App store als de Play store kijken naar de 100 populairste apps. Van veel apps is de herkomst duidelijk of terug te vinden, maar twintig van de honderd waren verdoezelden dat ze van Aziatische makelij waren. De onderzoekers moesten soms van bedrijf naar bedrijf onderzoek doen, langs Singapore, Kaaimaneilanden enz, om te weten wie er echt achter de app zat. Soms is het ook een kwestie van geschiedenis. Een bestaande commerciële VPN app in de App Store, met bedrijfszetel in Signapore, was eigendom van een ander bedrijf met zetel op de Kaaimaneilanden. Dat hoofdbedrijf werd in 2019 opgekocht door het bedrijf Qihoo uit Shangai, dat volgens het onderzoek vooral werkt voor het leger en andere overheidsdiensten van het thuisland, het wordt beschouwd als een militair overheidsbedrijf door de VS, en staat op de sanctielijst van de VS.

compiled by BCP v.0.6.9

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Linux kern 6.14 versnelt * VMWare naar de rechter * Iedereen op Signal

Uitzending do 18:00, i-nieuws 6 na 6 ** March 27th, 2025 by wim.webgang **

Linux kern 6.14 versnelt

Op kernel/git/torvalds/linux.git verscheen voorbije maandag de nieuwe Linux kern 6.14. Die is daar te downloaden als linux-6.14.tar.gz. Maar je hoeft die niet te downloaden om gebruik te maken van alle evoluties en verbeteringen die deze versie brengt; de Linux distributies knappen meestal dat werk op. Ze volgen de uitgave van nieuwe kernels en nemen die op in hun volgende distributie. De verbeteringen van deze versie situeren zich zowel op servergebruik als desktop gebruik.
Voor de desktop komt er verbeterde ondersteuning voor bepaalde AMD grafische kaarten.
Vooral gamers zullen daar blij mee zijn. En misschien nog meer door een andere nieuwigheid, de NTSYNC driver. Die zal gebruikers van Wine betere snelheden geven bij hun software, bv bij het draaien van Windows games in een emulator als Wine. En Steam Play zal ook genieten van de verbeteringen eens daar gebruik van wordt gemaakt in proton, de compatibility tool van Valve software om Windows games op Linux te draaien.
Verder is er voorbereiding gebeurd om meer Rust drivers mogelijk te maken voor Linux. Rust is een programmeertaal waar veel van verwacht wordt op gebied van veiligheid. Rust wordt steeds meer gemengd met de originele C code, door ondermeer de macro for smart pointers, die integratie van Rust en C code gemakkelijker maakt.
Ook voor servergebruiker en datacentra zijn er interessante verbeteringen aan bv de logical volume manager van het btrfs bestandssysteem, wat meer flexibiliteit geeft bij RAID configuratie door betere read-balancing methodes.
En niet te vergeten: de linux kern zal ook op nieuwe processoren voor mobiele apparaten kunnen draaien, zoals een nieuwe SnapDragon 8. En aangezien Android op Linux draait, kunnen in de loop van het jaar weer snellere smartphonese verwacht worden.

https://web.git.kernel.org/pub/scm/linux/kernel/git/torvalds/linux.git/tag/?h=v6.14

https://github.com/ValveSoftware/Proton

https://www.phoronix.com/news/Linux-6.14-NTSYNC-Driver-Ready

VMWare naar de rechter

VMWare maakt virtualisatiesoftware, en werd bekend omdat er gemakkelijk virtuele machines konden opgezet worden op een bestaande machine, zelfs Virtuele machines die een totaal ander systeem draaiden. Het bedrijf kwam twee jaar geleden in handen van Broadcom, en ondertussen traden er veranderingen op in de gebruiksvoorwaarden van de software voor virtualisering. Dat deed een aantal gebruikers naar alternatieven zoeken. Sommige andere gebruikers realiseerden zich dat ze afhankelijk waren geworden van VMWare.

Siemens lijkt dat bij zichzelf vastgesteld te hebben, toen ze bij de onderhandelingen over nieuwe licentie-contracten vast kwamen te zitten. Volgens VMWare gebruiken ze immers meer VMWare dan waar ze voor betaald hebben. Dat zou uitgekomen zijn toen er gegeken werd hoeveel updates of verlengingen er nodig waren. Het is niet duidelijk in hoeverre dat mee veroorzaakt is door de veranderingen aan de licentievoorwaarden, VMWare wil geen software meer verkopen, maar enkel nog verhuren, door over te gaan naar een model van abonnementen voor gebruik. Andere klanten van VMWare zijn bang dat de prijs voor kleine gebruikers te hoog zal worden omdat er een hoger minimumgebruik zou opgelegd worden.

VMWare heeft nu formeel klacht ingediend tegen Siemens AG, en de zaak zal voor de rechtbank uitgevochten worden.

Iedereen op Signal

Ook de Amerikaanse regeringsfunctionarissen lijken eindeloos vertrouwen te hebben in Signal. Hun onderonsje deden ze in ieder geval niet op WhatsApp.
Natuurlijk helpt bescherming tegen afluisteren niet als je de verkeerde mensen uitnodigt voor je gesprek, en hen rechtstreeks je geheimen vertelt.
Maar de naam van Signal is gemaakt.
De non-profit Signal gaat ondertussen met sprongen vooruit bij de gebruikers van messaging apps, en misschien kan het succes afgemeten worden aan de giftige opmerkingen van marktleider WhatsApp. De baas van WhatsApp, die meestal redelijk op zijn privacy gesteld is en weinig publiek optreed, gaf per hoge uitzondering een interview aan Nederlandse media, nadat daar nogal enthousiasme voor Signal was ontstaan na een interview met de Signal topvrouw. WhatsApp is onderdeel van Meta Platforms, en Meta is de groep van Zuckerberg die ook Facebook heeft.
Will Cathcart van WhatsApp sprak met een groep Nederlandse journalisten, en ontkende dat Nederlandse gebruikers massaal overstappenn van WhatsApp naar Signal. Daar zag hij niets van, beweerde hij, maar hij gaf geen specifieke cijfers. Hij wou wel even aankaarten dat WhatsApp even veilig is als Signal volgens hem. De onderliggende technologie van encryptie is hetzelfde.
En het bedrijf WhatsApp stuurde naar het schijnt naar Nederlandse gebruikers een berichtje om te benadrukken: “We kunnen de inhoud van je berichten niet lezen, beste .. ”
Het is niet meteen duidelijk of alle Nederlandse gebruikers van WhatsApp dat bericht kregen, of een bepaalde selectie. WhatsApp kan bv vergelijken met de andere Meta data om gebruikers die bepaalde platformen volgen, of met bepaalde mensen communiceren of andere doelgroepen te selecteren om dat bericht naar te sturen.
Wat duidelijk maakt hoeveel ze weten doordat ze allerlei randinformatie kunnen bijhouden, raadplegen en vergelijken met andere informatie die ze hebben over de gebruikers.

De topvrouw van Signal raadde gebruikers aan om zich niet te laten imponeren door de marketingpraatjes van WhatsApp over privacy.

https://en.wikipedia.org/wiki/Signal_Protocol

compiled by BCP v.0.6.9

Lift ^ | Lift v | Comments Off

AI luistert niet * Gnome 48 * JFK vloedgolf * Plex duurder * Streaming en vinyl * Nederland onafhankelijk

i-nieuws 6 na 6 ** March 20th, 2025 by wim.webgang **

AI luistert niet

SourceHut klaagt aan dat de Kunstmatige Intelligentie bedrijven ongemanierd tekeer gaan. Hun webservers worden zo intensief herhaaldelijk uitgelezen door automatische programma’s van die KI bedrijven. Deze bots of crawlers moeten zich eigenlijk houden aan de wensen van de website-eigenaar, die dat misschien niet wil.
De automatische programma’s (bots of crawlers genoemd) die het web afschuimen op zoek naar inhoud, worden vergeleken met industriële vissersboten die de zeebodem afschrapen. Voor websites zorgt het voor een grote belasting voor hun servers, wat de gewone, menselijke gebruikers vertraagt en hindert. Ze zuigen doorlopend zo veel mogelijk informatie op om hun “Large Language Models” te trainen. SourceHut heeft uiteindelijk beslist om voor sommige domeinen die zware bots inzetten, de toegang tot hun servers te blokkeren, zoals Google en Microsoft. Maar dat is soms voor hun klanten ook een probleem als die gemengde diensten gebruiken.
Ook andere internetgebruikers hebben last van overdreven verkeer van bots; zo vertelde Dennis Schubert eind vorig jaar op mastodon dat LLM bots een plaag zijn. Op zijn Geraspora website legt hij uit waarom. Die bots gaan bv om de zes uur terugkomen en op zijn website pagina na pagina opvragen. Als ze terechtkomen in een wiki, volgen ze daar ook alle mogelijke links, en gaan zo de hele “history” van wijzigingen opvragen, pagina na pagina, wat voor de server neerkomt op een DOS attack.
Van al het verkeer naar zijn website bestaat meer 70 procent uit bots, dat wil zeggen dat zijn servers voor 70% aan het werken zijn voor die LLM bots. Als hij het ip adres blokkeert, veranderen ze van ip adres en als hij op hun naam blokkeert, veranderen ze van naam en doen doodleuk verder.

https://mastodon.schub.social/@denschub/113721929671714321

https://pod.geraspora.de/posts/17342163

Gnome 48

Het GNOME project heeft officieel de GNOME 48 desktop uitgegeven met een aankondiging gisteren (19 maart).
Daarin wordt de bijnaam Bengaluru gegeven aan deze GNOME 48, een verwijzing naar de Gnome Asia 2024 summit die doorging in Indië in december 2024. Vroeger heette de stad Bangalore, dus hierbij kunnen ze hun nieuwe naam ook weer op de kaart zetten.
Gnome is een veelgebruikte desktop op Linux systemen, bv Fedora Linux en Debian Linux. De desktop is het gezicht van het besturingssysteem, en bepaalt hoe de gebruiker zijn desktop computer bedient.
In Gnome 48 wordt een nieuwe techniek toegepast, dynamic triple buffering, die het gebruik vlotter moet maken. De desktop zou dan sneller zijn op computers met beperkte grafische hardware, zoals de Raspberry Pi. Aan deze techniek is vijf jaar gewerkt.
Gebruikers zullen merken dat de GNOME image viewer uitgebreid is met image editing mogelijkheden, waardoor je beelden snel kan bijknippen, omdraaien enz. en ook het zoomen is handiger gemaakt, met een snelle terugkeer naar het origineel bv.
Deze desktop bevat verder een aantal nieuwe fonts als Adwaita Sans en Adwaita Mono. Het ontwikkelen van lettertypes is een specialiteit op zich en het GNOME project is dan ook dankbaar voor de bijdrage van deze lettertypes met een open source licentie.
Een andere nieuwigheid is het digitaal welzijn: je kan daarmee de duur van het schermgebruik opvolgen, je kan de schermtijd beperken, of de software kan de gebruiker er aan herinneren regelmatig een onderbreking te nemen. Dat alles kan je vinden bij de instellingen onder de titel “Digital Wellbeing”.
Er zijn nieuwe instellingen voor de batterij mogelijk, bv om minder slijtage aan de batterij te veroorzaken bij langdurig gebruik met de adapter.
Er is een nieuwe snelle muziekspeler voorzien, om snel iets te spelen, in tegenstelling tot players met uitgebreide playlists en editing mogelijkheden, die natuurlijk ook beschikbaar blijven.
Ook de text editor is aangepakt, vooral de interface, waarbij je bv gemakkelijk de autocorrectie kan uitschakelen als je in code of html aan het werken bent.
GNOME’s desktop gebruikt een eigen javascript engine, waaraan ook gesleuteld is om die efficiënter te maken.
De GNOME desktop software wordt gebouwd met behulp van een toolkit met de naam GTK, en dat bepaalt mee het typische uitzicht van de desktop. Gimp is een ander voorbeeld van software die gebouwd is met GTK.
Er zijn trouwens ook een paar nieuwe toepassingen toegevoegd aan de GNOME zoals “Drummachine”, waarin je percussie patronen kan programmeren.

De lijst van verbeteringen is nog veel langer en te vinden op de release pagina op de website.

https://release.gnome.org/48/

https://www.gtk.org/

https://rsms.me/inter/

JFK vloedgolf

Er is een vloedgolf aan documenten over de moord op John F. Kennedy beschikbaar gekomen. Het National Archive van de VS heeft duizenden pagina’s vrijgegeven, en er volgen er nog meer. De documenten verschijnen op www.archives.gov. Een deel van de vrij te geven documenten moet nog gecheckt worden omdat ze informatie kunnen bevatten die toch geheim moet blijven. Ongeveer tachtigduizend pagina’s zullen worden vrijgegeven zonder verdere zwarte stiftjesakties.
De moord vond plaats in 1963.

https://www.archives.gov/research/jfk/release-2025

Plex duurder

De streaming dienst Plex wordt duurder, ze slaan op van afgerond vijf dollar naar afgerond zeven dollar. De stijging gaat in eind april. Plex startte ooit als project om de Linux media player XBMC aan te passen om die te draaien op OSX, en had toen de naam OSXBMC. De naam werd in 2008 veranderd naar Plex. En de Linux software XBMC leeft nu voort onder de naam Kodi.
De Plex apps werden populair en Plex maakt nadien nog allerlei andere software als Plex Media Server, PlexApp, PlexAmp enz.
Met hun diensten kunnen gebruikers hun eigen media van thuis op afstand bekijken, bv op hun smartphone.
Het is ondertussen een bedrijf met tientallen werknemers. Het is de eerste prijsstijging in tien jaar van Plex.

Streaming en vinyl

Het zal niemand verwonderen dat streaming diensten sterk gegroeid zijn; volgens de RIAA zelf haalden ze in het voorbije jaar meer dan honder miljoen abonnees. Dat zorgde voor bijna vijftien miljard dollar inkomsten, een stijging van een paar procent tov het jaar daarvoor. Als je alleen naar de groeicijfers op zich kijkt, wordt de streaming geklopt door een groei van zeven procent voor vinylplaten. De inkomsten vormen al tien procent van die van streaming. De CD verkoopt slabakt en de pure downloads van gekochte muziek ook.

Nederland onafhankelijk

Het Nederlandse parlement wil dat het land onafhankelijk wordt van de grote softwarebedrijven uit de VS. Parlementslid Marieke Koekkoek diende een motie in waarin de regering wordt opgeroepen om een alternatief te zoeken voor de cloudbedrijven uit de VS.

Ze wijst op de mogelijke gevolgen van een amerikaanse wet, “Clarifying Lawful Overseas Use of Data Act), die de Amerikaanse aanbieders van cloud diensten verplicht om mee te werken met de overheid. Bij gerechtelijk onderzoek kan de toegang tot data opgeëist worden, en die eis geldt ook als die gegevens in Europa opgeslagen zijn. Dus het argument dat die bedrijven een datacenter in Europa bouwen en dat daarmee alles in orde is, gaat niet op. We moeten rekening houden met de onvoorspelbare politieke situatie wereldwijd, en we moeten onz voorzien, we moeten maatregelen nemen tegen Amerikaanse wetten en presidentieële besluiten die de veiligheid van onze data bedreigt.
Er moeten alternatieven worden gezocht. Kamerlid Jesse Six Dijkstra spoorde met een motie de Nederlandse overheid aan om Nederlandse, of minstens Europese clouddiensten te gebruiken. De continuïteit van de Nederlandse digitale overheid mag niet rechtstreeks afhankelijk zijn van partijen uit de Verenigde Staten, aldus Dijkstra.
Een andere motie handelde over het ontwikkelen van een Nederlandse rijkscloud voor overheidstaken en nog een andere motie ging over binnen het jaar een risicoanalyse en een exitstrategie maken om weg te komen van Amerikaanse clouddiensten naar Nederlandse of Europese leveranciers.

Europa moet zich ook weren tegen de druk van de VS om onze privacy wetten of te zwakken. We moeten ons verzetten tegen die lobby van grote Amerikaanse tech-bedrijven gecombineerd met de regering van Trump.
Mogelijk werk voor de eurocommisaris Henna Virkkunen, die verantwoordelijk is voor technologische souvereiniteit en veiligheid.
Over een half jaar gaat er al een Europese wet in die bedrijven moet beschermen tegen de “vendor lock-in”, het vastzitten aan een leverancier, die dan ongebreideld tarieven naar hartelust kan aanpassen, meestal verhogen, of andere diensten kan opdringen. Vanaf september 2025 moeten cloudaanbieders hun klanten die beslissen over te stappen naar een andere leverancier, dat binnen 30 dagen laten doen, en dat zonder de huidige val van daar extreem hoge kosten voor aan te rekeken zodat niemand het aandurft. Deze Europese Data Act gaat in vanaf september 2025.


Zie ook “Bert Hubert”.

compiled by BCP v.0.6.9

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Duitse fusie * Versleuteling uitgeschakeld * Nieuwe Framework computer * Kraak van de maand

i-nieuws 6 na 6 ** February 27th, 2025 by wim.webgang **

Duitse fusie

In Duitsland is Proxima Fusion, een startup gelinkt aan het Max Planck Instituut voor plasmafysica, bezig met de ontwikkeling van een kernfusie reaktor. Ze zijn een jaar geleden begonnen met de ambitie om binnen twee jaar een model klaar te hebben voor het ontwerpen van een fusie-reaktor met gebruik van quasi-isodynamic (QI) stellarators. Ze bouwen voort op de kennis van magnetic confinement fusion, evoluerende kennis van de stellator, computerontwerp en magneet technologie en supergeleiding bij hoge temperatuur.

Ze hebben daarover nu, een werk gepubliceerd op ScienceDirect, een peer-to-peer review open source wetenschappelijke publicatie voor technologisch, wetenschappelijk en medisch onderzoek. Tegen 2031 willen ze een reaktor operationeel hebben.

Er is tien jaar geleden een experimentele reaktor gebouwd in Greifswald, een havenstad in het oosten van Duitsland: de “Wendelstein 7-X”, in samenwerking met België trouwens.
Het is een spectaculaire intallatie, waar men binnenin een temperatuur probeert te bereiken zoals in de zon, zodat kernfusie mogelijk wordt. Tegelijk moet er natuurlijk waanzinnig gekoeld worden om dat in goede banen te houden, en uiteindelijk moet die koeling gecombineerd worden met het opwekken van electrische energie. Het is er uiteindelijk gelukt om die temperatuur van 15 miljoen graden te halen, maar in tegenstelling tot de zon levverde dat hier geen kernfusie op. Daarvoor is immers de combinatie van temperatuur en druk nodig, en de druk is in de zon veel groter dan hier op aarde in de Wendelstein.
Dat probeert men nu te compenseren door het nog opdrijven van de temperatuur, richting honderd miljoen graden, wat een gigantische uitdaging is.
Nu reeds is de lengte van de koelleidingen in de reaktor meer dan zes kilometer.

De zon achterna

Chinese onderzoekers zijn er volgens berichten van begin dit jaar in geslaagd die honderd miljoen graden te bereiken en een tijd stabiel te houden.

Een Japans-Europees project werkt aan een temperatuur van tweehonderd miljoen graden. Die reaktor heet JT-60SA en is een zogenaamde Tokamak reaktor. Het is een voorloper van het internationaal kernfusieproject ITER project met een reaktor in Frankrijk.

Het ITER had vorig jaar slecht nieuws; daar werd in 2024 aangekondigd dat er vertraging werd opgelopen door fabricagefouten en corona, en dat er 5 miljard extra nodig zal zijn, waarbij ze mikken op 2033 om een oprationele reaktor te hebben.

https://www.ipp.mpg.de/en

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0920379625000705?via%3Dihub

Versleuteling uitgeschakeld

In Groot-Brittanië heeft Apple de eigenaardige update gedaan om de encrypty van hun gebruikers af te zetten. Het gaat daarbij om gebruikers van een iPhone met iCloud dienst.
De Britse overheid heeft nieuwe wetgeving ingevoerd die eist dat de overheid via een achterdeurtje toegang heeft tot versleutelde communicatiesystemen. Apple reageerde niet hoe de wetgever verwachtte. Ze schakelden de encryptie gewoon uit, en nu hoeven ze niets te doen om aan de wetgeving te voldoen.

Het is ook een goede test voor Apple: Als gebruikers niet of nauwelijks reageren, is de privacy door encryptie voor hen blijkbaar niet zo’n grote priotiteit, en hoeven ze daar niet zoveel middelen aan te besteden.

In het algemeen is er een grote discrepantie tussen het belang dat gebruikers beweren te hechten aan privacy, en de bereidheid om daar iets voor over te hebben.

Nieuwe Framework computer

Framework computer is een Amerikaanse laptopfabrikant die probeert zijn toestellen zo herstelbaar mogelijk te maken, om ze duurzamer te maken. Ze publiceren zelf reparatiehandleidingen. Bovendien is het één van de zeldzame leveranciers die een Linux systeem als keuze heeft bij aankoop van een laptop.

Het bedrijf heeft nu ook een gewone pc in zijn aanbod. Ook daar is het nog uniek dat je het besturingssysteem Linux kan kiezen. Ze zeggen duidelijk: no crapware, choose your software.

De herstelbaarheid van toestellen hangt dikwijls af van hoe gemakkelijk verschillende onderdelen uit te bouwen zijn. Bij deze pc is het antwoord daarop duidelijk: je moet hem zelf ineenzetten, in zes eenvoudige stappen. Je moet een paar onderdelen op hun plaats zetten, er moeten een paar schroefjes vastgedraaid worden, de rest kan gemakkelijk samengeklikt worden.

Ze gebruikten een speels concept voor het voorpaneel van de computerkast, die bestaat uit een rooster van vierkante roostertjes van verschillende kleuren, die je als tegeltjes zelf kan schikken, er is dus geen standaard uitzicht van het toestel.

https://frame.work/be/en/linux

Ze hebben een eigen wiki om mensen op gang te helpen met Linux:

https://guides.frame.work/Wiki/Framework_Support_Linux_Expectations_Guide

Kraak van de maand

Noord Koreaanse computerinbrekers haalden die titel binnen door in te breken in een cryptocurrency-wisselagent. Ze stalen meer dan 400.000 ethereum bij Bybit, dat gevestigd is in Dubai. De waarde in dollars zou tegen 1,5 miljard zijn. Er is een beloning uitgeloofd van tien procent daarvan om het gestolen cryptogeld terug te krijgen. Maar er wordt aangenomen dat het inbrekers waren die vanuit Noord-Korea opereerden, dus de kans is klein.
Er was nochtans geen straf programmeerwerk nodig om de inbraak te realiseren, wel het opzetten van een slimme combinatie van instinkers en phishing en een keten van uitwisselsystemen om het spoor te verdoezelen naar de eindbestemming. Veel van de waarde zal ook een tijd niet opgenomen worden tot het rustiger is rond de zaak, en de aandacht verslapt.

compiled by BCP v.0.6.9

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Humane uitgeschakeld * Murena pixel * Nieuwe trein * Nikola failliet * Game met broncode * Einde Android App store

i-nieuws 6 na 6 ** February 20th, 2025 by wim.webgang **

Humane uitgeschakeld

Humane was een bedrijf dat een soort electronische badge ontwikkelde die de verbinding maakte tussen de mens een een AI systeem, en die verkocht als Humane AI Pin , voor 700 dollar, plus een abonnement van 24 dollar per maand.
De badge had een batterij, een microfoon, een kleine beamer en een camera, en kon met door de gebruiker geaktiveerd worden en bediend door middel van gebaren en stem. De humane pin projecteerde als feedback een schermbeeld op bv je hand die je voor de pin houdt.
Dat alles vreet batterijcapaciteit, en werkte niet echt soepel, los van hoe onnozel het er uit ziet als je dat aan het bedienen bent.

Humane kreeg zijn produkten en diensten niet genoeg verkocht en zocht een overnemer, die het vond in HP.

Humane verwittigde hun gebruikers dat hun “pins” nog normaal zullen werken tot het einde van de maand – en het is een korte maand! (feb 2025).

Hp heeft het bedrijf niet overgenomen voor het produkt dat het verkocht, maar voor de ingenieurs. Die zullen bij HP ingezet worden op andere projecten.

Murena pixel

Murena heeft de uitgaven van een nieuwe versie van de Pixel Tablet aangekondigd; de Murena Pixel Tablet. Ze gaan uit van een gewone Pixel Tablet en strippen alle typische Google dingen er uit om de privacy van de gebruiker te verhogen. Er wordt een alternatieve app store aangeboden: eOS App Lounge. Het resultaat moet zo’n 550 dollar kosten.
Murena heeft een paar jaar geleden ook al een privacy vriendelijk smartphone uitgebracht met een Android gestript van Google apps, services enz. Al die Google apps en diensten gaan honderden keer per dag verbinden met Google servers, ook al doe je helemaal niets op je smartphone.
Murena is voortgebouwd op LineageOS, een fork van het open source deel van Android. Google startte met Android als open source smartphone systeem gebaseerd op de Linux kern, en daardoor kan er een open source variant afgesplitst worden, zoals deze /e/OS Android.

Nieuwe trein

In Canada zetten ze in op de ontwikkeling van een nieuwe spoorverbinding tussen Toronto en Quebec stad.
Het project heet Alto en is het grootste in de geschiedenis van Canada. Het bevat meer dan 1000 km spoor. De trein moet op het traject 300 km/u halen, en een aantal steden aandoen als Peterborough, Ottawa, Montreal, Laval, Trois-Rivières.
Voorlopig worden de kosten op 3,9 miljard dollar geschat en er gaan meer dan 50.000 jobs voor nodig zijn.
Maar voorlopig is het enkel een aankondiging, de politieke evolutie in Canada zal uitwijzen of het ook gerealiseerd wordt. Er wordt al tientallen jaren gesproken over een hogesnelheidslijn, en er werden al verschillende studies aan gewijd.
Toronto en Quebec liggen 800 km uit elkaar.

Nikola failliet

Het bedrijf Nikola heeft aangekondigd zijn aktiviteiten stop te zetten, en het bedrijf op te doeken. Ze vroegen bescherming aan onder de VS wet Chapter 11, en zullen onder toezicht alles veilen wat ze in huis hebben om een gedeelte van de schulden af te betalen.
De oorzaak is niet duidelijk, maar schommelt mogelijk tussen twee: enerzijds de aarzeling van de transportsector om over te schakelen op electrische voertuigen, nog versterkt door de huidige politieke wind die richting fossiele brandstoffen waait, en een batterijenfabrikant die ermee ophield. En anderzijds mogelijke fraude van een oprichter, die veroordeeld werd maar in beroep ging.

Game met broncode

Valve heeft van Team Fortress 2 de broncode vrijgegeven, zodat fans die kunnen bekijken, aanpassen en hun eigen spelen mee kunnen maken, zolang ze die niet commerciëel uitbrengen.

Einde Android App store

Amazon zal zijn Android App store sluiten op 20 augustus 2025. Ze boden met hun App store een alternatief aan voor de Google Play store, en combineerden dat met hun eigen Kindle Fire tablets als vervolg op de e-readers om electronische boeken te lezen.

.

compiled by BCP v.0.6.9

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Geen verval-mails meer * Javascript, de naam

i-nieuws 6 na 6 ** February 6th, 2025 by wim.webgang **

Javascript, de naam

Javascript is de naam die gebruikt wordt voor scripttaal gebruikt in webtoepassingen, en ze was gebaseerd op de programmeertaal Java, origineel ontwikkeld door James Gosling die bij Sun Microsystems werkte.
Javascript werd ontwikkeld door een Netscape programmeur, Netscape was de voorloper van de software om websites te bezoeken, zoals Firefox, Safari enz.
Met Javascript maken websitebouwers websites interactief en het is een van de technieken naast HTML en CSS om websites te bouwen. Er wordt over de hele wereld samengewerkt aan javascript bibliotheken en projecten, en daar wordt nu door Oracle een steen in de kikkerpoel geworpen.
Oracle wil het huidige gebruik van de naam JavaScript verbieden omdat er te veel verwarring zou kunnen ontstaan met producten van Oracle waar JavaScript in gebruikt wordt. Oracle kwam in bezit van heel wat rechten toen het Sun overnam, waaronder Java, en ze registreerden JavaScript als merknaam.
Maar op dat moment was JavaScript al zo breed in gebruik als algemene term voor de open standaard die op verschillende manieren uitgevoerd is in projecten – niet door Oracle-, dat die registratie werd aangevochten bij de rechtbank. Er wordt aangevoerd dat Oracle bij de aanvraag frauduleuze stukken indiende om zich de naam toe te eigenen, en dat JavaScript geen product van Oracle is.

https://deno.com/blog/deno-v-oracle2

Geen verval-mails meer

De organisatie “Let’s encrypt” gaat stoppen met het herinneren van de gebruikers aan de vervaldatum van hun certificaat. Het is voor gebruikers belangrijk dat ze in het oog houden wanneer hun certificaat hernieuwd moet worden, want de beoordeling van de verbinding met hun servers als “veilige verbinding” hangt daar van af. Let’s encrypt stuurde een mail als het bijna tijd was om het certificaat te vernieuwen, maar ondertussen zijn er zo veel miljoenen certificaten dat ze veel te veel mails moeten sturen, en dat kost hen te veel geld. Let’s encrypt is een non-profit, die tot doel had het web veiliger te maken door ervoor te zorgen dat iedereen met een website gratis een certificaat kon krijgen om de https verbinding te gebruiken voor de site, herkenbaar aan het slotje of ander veilig icoon in de browser.
Let’s encrypt begon rond 2016 met het uitreiken van de gratis certificaten, en rond 2019 zaten ze aan 1 miljoen uitgereikte certificaten per dag, wat ondertussen nog eens verzesvoudigd is.
De meeste certificaten worden gebruikt via een hosting provider waar een website-eigenaar zijn website heeft staan, en dan is het de provider die de certificaten aanvraagt en vernieuwt. Die providers hebben ondertussen automatische systemen in gebruik om de vervaldata in het oog te houden en/of om de certificaten automatisch te verlengen. Er worden dus weinig negatieve gevolgen verwacht van het afschaffen van de herinneringsmails.

compiled by BCP v.0.6.9

Lift ^ | Lift v | Comments Off

« Previous Entries Next Entries »