Eye-cam * Monty Python en copyright * Virtuele wereld van het verleden *

20/11/2008
Eye-cam Een Amerikaanse kunstenares die interesse heeft voor nieuwe technologie, wil zich lenen voor een bionisch experiment. Ze heeft maar 1 oog, en ze wil haar “glazen oog” laten vervangen door een webcam. Tanya Vlach kreeg al heel wat reakties van chirurgen, technologie- en oogspecialisten en de conclusie is dat het technisch perfect zou kunnen. Camera’s zijn tegenwoordig klein genoeg om te passen in de behuizing van een kunstoog. De beelden van de camera kunnen draadloos doorgestuurd worden naar een ander aparaat. Dat geeft onmiddellijk aanleiding tot allerlei ideeën voor toepassingen. Zo zou ze een “reality-show” kunnen beginnen die gefilmd wordt met haar oog. Anderzijds zijn er ook vragen over de privacy van mensen die in beeld komen. Niet alleen voor uitzending, maar ook als ze de beelden zou opslaan op een computersysteem. Monty Python en copyright Monty Python heeft een eigen YouTube kanaal geopend. Daarop zetten ze hun eigen materiaal met een goede kwaliteit. Het lijkt hun antwoord op de vele amateuristische opnames van bestaand Monty Python werk die dan gepost worden op mediasites. Monty Python heeft naast hun eigen origineel werk wel een link staan naar een site waar je hun werk kan kopen. www.youtube.com/MontyPython |
Virtuele wereld van het verleden Volgens een officiele Google blog stoppen ze met “Lively.com”, hun virtuele wereld. Volgens de blog is de beslissing genomen op basis van prioriteiten en de nodige middelen ervoor. Het systeem was nog geen half jaar in gebruik. Het blijft nog draaien tot het einde van het jaar, dan gaat de stekker eruit. Gebruikers wordt aangeraden schermafbeeldingen of andere opnames te maken van hun virtuele wereld als ze er nog een herinnering aan willen overhouden. Het gebruik van het systeem is moeilijk in te schatten, er staat geen aantal gebruikers of aantal gemaakte kamers vermeld. Op de site werden 15 “rooms” per pagina getoond, en er waren 53 pagina’s beschikbaar. De teller gaat nog verder maar dan kom je terug op pagina 1. Maar veel van de “rooms” leken niet echt intensief in gebruik: ze hebben 0 bezoekers en geen decoratie. De drukste “rooms” hebben tussen de 10.000 en 80.000 bezoekers. |