Search

Archives

Pages

Op mijn desktop:

Suggesties, commentaar, ... (klik of schrijf zelf:)e-mail webgang

Private

Laatste titels:

Zonneslag * Opt-in of opt-out * Dallas * Winst verschoven * Goedkoop call-centre * Mobiele privacy

i-nieuws 6 na 6 ** April 9th, 2015 by wim.webgang **

Mobiele privacy

Een verzekeringsmaatschappij heeft een app ontwikkeld om zijn klanten korting te geven op de verzekeringspremie. Vanzelfsprekend moet je concluderen dat de app allerlei informatie verzamelt over je rijgedrag. Alleen is niet duidelijk hoe de app weet dat je in je eigen voertuig aan het stuur zit, of als passagier meerijdt, of gewoon op de bus zit. Welke informatie verzamelt de app, en wat doet het er allemaal mee?

Een fabrikant van smartphones heeft ondertussen een programma opgezet om duizenden gebruikers een smartphone uit te lenen voor een maand.
Iemand nog vragen over privacy?


Goedkoop call-centre

De waakhond van de telecommunicatie in de VS, de FCC, heeft bericht over misbruik van gegevens van klanten van AT&T. De gegevens van honderdduizenden klanten van AT&T werden doorgespeeld naar criminele bendes. Die probeerden met de gegevens ondermeer misbruik te maken van gestolen gsm’s. Met de gegevens probeerden ze gestolen toestellen te unlocken via de website van AT&T. Het probleem zat bij onderaanemers van AT&T, die call-centers hadden in Colombië, Mexico en de Filippijnen.
AT&T heeft een minnelijke schikking getroffen voor 25 miljoen dollar.

Winst verschoven

In Australië is een senaatscommissie bezig met een onderzoek naar de belastingsontduiking van grote bedrijve als Apple, Microsoft en Google. Daar kregen de senatoren te horen dat de inkomsten van advertentiediensten bv geboekt werden in Singapore en daar aan 17 procent belast werden in plaats van in Australïe aan 30 procent. “Het is aan de overheden om de belastingssystemen vast te leggen, wij maken gebruik van wat mogelijk is”, is de uitleg van de bedrijven.


Dallas

In Australië heeft een rechtbank 6 internetproviders verplicht om gegevens van klanten vrij te geven. Die werden beschuldigd van het illegaal downloaden van de Amerikaanse film “The Dallas Buyers Club”. De gegevens van de klanten, namen en adressen, mogen enkel gebruikt worden om de schade te recupereren die veroorzaakt werd door de copyright overtredingen. De aanklager trok naar de rechtbank met meer dan 4500 ip adressen. Die zouden deelgenomen hebben in een peer-to-peer netwerk, waarop de film gedeeld werd; daarbij wordt de film tegelijk gedownload, en verder gestuurd naar andere downloaders.
Er werd een Duitse firma ingezet om door infiltratie in de torrent netwerken de overtreders op te sporen. De geviseerden kunnen juridische stappen verwachten, en mogelijk krijgen ze ook een “minnelijke schikking” aangeboden. De bedragen daarvan zijn niet zo minnelijk, want die lopen in de duizenden euro’s.
De film zelf gaat over een aids-patient van het rechte pad afwijkt om door een illegaal handeltje medicatie te verdelen aan andere patiënten, peer-to-peer dus eigenlijk.

Opt-in of opt-out

In Canada heeft de privacy commissaris de praktijken van een telecom onder de loupe genomen. Dat bedrijf beweert “relevante advertenties” te leveren, maar gebruikt daarvoor gegevens van zijn klanten, die daarvoor geen toelating gegeven hebben.
Het bedrijf biedt aan de adverteerders selecties aan op basis van leeftijd, geslacht, plaats, credietwaardigheid, abonnementskeuze, en gemiddeld gerealiseerde omzet per gebruiker.

Het bedrijf vindt dat ze maar expliciet moeten ingrijpen om buiten het advertentieprogramma te blijven, een zogenaamde “opt-out”. De privacy-commissaris vindt dat de “gevoelige gegevens” enkel mogen gebruikt worden als betrokkenen hun toelating gaven, de zogenaamde “opt-in”, en zegt dat het bedrijf de Canadese wet overtreedt. Maar voorlopig trok het advertentiebedrijf er zich niet veel van aan. Dat kunnen ze zich ook veroorloven, want het enige wat de privacy commissaris kan doen, is een rechtszaak aanspannen, en dat kan jaren duren.

https://www.priv.gc.ca/cf-dc/2015/2015_001_0407_e.asp

Zonneslag

In de VS wil de regering duizenden werknemers opleiden voor werk in de sector van de zonne-energie. In totaal zouden meer dan 70.000 mensen een opleiding moeten krijgen, waaronder ook “veteranen” of ex-militairen.
Vorig jaar was het doel tegen 2020 om 50.000 mensen op te leiden, en dat getal werd dus nog verhoogd. Het ministerie van energie heeft een programma met de naam SunShot Initiatief. Ze werken daarvoor samen met bestaande opleidingscentra en scholen. De dalende prijzen maken zonnepanelen voor het opwekken van electriciteit steeds interessanter, en de productietechnieken worden nog steeds verbeterd.

De zonne-industrie, van onderzoek, productie en installatie, leverde het voorbije jaar al tienduizenden nieuwe jobs op in de VS, en betreft totaal meer dan zevenhonderdduizend werknemers.

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Comments are closed.