Search

Archives

Pages

Op mijn desktop:

Suggesties, commentaar, ... (klik of schrijf zelf:)e-mail webgang
Laatste titels:

Hoe plus was Google+ * Met hoeveel rij je? * Xp?

Uitzending do 18:00, i-nieuws 6 na 6 ** April 30th, 2015 by wim.webgang **

Hoe plus was Google+

Google gaat zijn strategie rond Google+ wijzigen, kondigden ze vorige maand al aan.
Er trad ook een nieuwe baas aan, Bradley Horowitz. Die heeft enkele grote veranderingen gepland, zoals de splitsing in twee, waarvan het sociale communicatie deel “Streams” gaat heten. Het andere deel zal de Photos worden.
Google had erg zijn best gedaan om Google+ van de grond te krijgen, maar ze moesten opboxen tegen een bestaande Facebook en andere diensten als twitter, linkedin enz. Een sociale netwerksite heeft een aktieve groep gebruikers nodig, en misschien heeft Google zijn gebruikers wat te veel willen forceren, door het aan verbinden van verschillende aspecten van zijn andere diensten aan Google+. Zo is er een gemeenschappelijke login met bv GMail en Google Drive, en had je Google+ nodig om comments te maken op YouTube.
Google had trouwens een aktieve sociale netwerkapp, en die heette Google Reader. Die werd gesloten en het was de bedoeling dat die aktiviteit naar Google+ zou verhuizen, wat niet echt lukte. Google Reader gebruikers waren woedend, en als je nu een harde commentaar terug leest, leek het terecht:
“who want to kill something that works and try to build a Frankenstein’s Monster that will probably choke to death on its own blood.”
Het meest geslaagde deel van Google+ lijkt zijn “login”; met e?e?n login kon je aan allerlei diensten en applicaties. Maar ook daar kreeg hij kritiek van de gebruikers; hij verplichtte immers de gebruikers om een echte naam te gebruiken, en geen nickname.

Ergens lijkt het of met deze nieuwe baas er nu pas een opvolger is aangetreden voor Vic Gundotra, die een belangrijke rol had in het opbouwen van Google+ (en het sluiten van Google Reader). Google had hem weggehaald bij Microsoft, waar hij zijn strepen verdiend had bij het .net platform, en uiteindelijk verantwoordelijk was voor Windows Live, dat concurreerde met de online Google applicaties. Hij werkte sinds 1991 bij Microsoft, en kwam bij Google binnen in 2007. Net een jaar geleden nam hij plots ontslag bij Google, zonder duidelijk aanwijsbare reden. Toen hij bij Microsoft wegging heeft hij ook een jaar vrijaf genomen om een bufferperiode te laten tussen de twee jobs. Met een stoute gok zou je kunnen zeggen dat hij nu zelfs terug zou kunnen gaan naar Microsoft, maar het kan ook richting andere concurrent van Google zijn. Zijn Google+ profiel bleef in ieder geval aktief tot nu toe; hij deelde nog regelmatig foto’s.

Bradley Horowitz, die nu als nieuwe baas aantrad, was vroeger trouwens de rechterhand van Vic Gundotra. In dat opzicht is het ook eigenaardig dat hij niet onmiddellijk als opvolger werd aangeduid, maar wel David Besbris.

Met hoeveel rij je?

De nieuwe verkeerscontrole in de VS gaat niet over hoeveel je rijdt, niet met hoeveel alcohol in je bloed je rijdt, maar met hoeveel passagiers in de auto je rijdt. Het is een mooie uitbreiding van verkeersstudies; met hoevelen wordt er gemiddeld gereden in de auto; 1 persoon, of zijn er passagiers. Bv als je een voorkeurstrook wil maken voor goedgevulde auto’s moet je dat ook kunnen controleren. De VS heeft bv zongenaamde “carpool” stroken, en er wordt vermoed dat daar 15% zwartrijders op zitten.
Het detecteren van passagiers is niet eenvoudig voor machines, en enkele proeven in het verleden bleken niet erg succesvol en haalden een score van minder dan 1 op 5. De machines moeten als scherp turen om kopsteunen te onderscheiden van koppen.

Xerox heeft nu apparatuur ontwikkeld om het aantal passagiers in de auto te scannen dat meer dan 95% haalt, zelfs voor passagiers op de achterbank.
De systemen kunnen vast opgesteld worden langs de weg.

Ze hebben met alles rekening gehouden, zoals met de privacy; de software kan de gezichten onherkenbaar maken alvorens ze op te slaan. Ze hebben ook rekening gehouden met wat de politie misschien graag wil: de gezichten kunnen ook terug herkenbaar gemaakt worden.
Met de combinatie van plaats, tijd, nummerplaat en een beeld van bestuurder en passagiers van de auto, krijgt de overheid wel wat gegevens in handen, en daar is niet iedereen gerust in. Bovendien is het ook niet ondenkbaar dat de apparatuur ingebouwd wordt in drones, zodat de registratie niet beperkt blijft tot publiek bekende plekken.

De Electronic Frontier Foundation heeft een proces moeten aanspannen tegen de overheid om informatie te krijgen over de huidige aanvragen voor drones. Uit de vrijgekomen gegevens blijkt dat al 60 overheidsinstanties en 12 prive-bedrijven aanvragen hebben gedaan om drones te gebruiken. Ook in verband met deze passagiers-herkenning hebben ze vragen. Als de apparatuur zo goed kan onderscheiden dat het een gezicht van een mens is, kan die informatie dan bv gecombineerd worden met software voor gezichtsherkking?
Worden alleen de beelden bijgehouden van wie in overtreding is, of ook de andere? En zo ja, waarom?

Windows XP?
In Groot-Brittanië hebben ze een probleem met hun Windows computers, meer bepaald die met de versie Windows XP: de ondersteuning voor dat systeem is door Microsoft al lang stopgezet, en enkel mits dure speciale contracten kan een overheid nog updates krijgen voor kritische beveiligingsproblemen. Maar helaas hebben ze nog heel wat XP-computers draaien, en dat kostte hen vorig jaar 5,5 miljoen pond, of meer dan 7 miljoen euro voor een overeenkomst voor de hele overheid.
De combinatie Windows XP, Exchange- en Office 2003 moet overal vervangen worden, en het is de bedoeling dat dat nu ongeveer rond is, want de deal met MS liep tot april. Daarna zijn er geen updates meer, tenzij de Britse centrale overheid weer met geld over de brug komt, maar dat ontkende ze al.
Aparte ministeries moeten nu maar hun plan trekken, en zo zou de Politie alvast met MS onderhandelen over een nieuw contract. Het zou gaan over tienduizenden installaties die nog in gebruik zijn.

De doorgedreven strategie van het besturingssysteem en de pc te koppelen heeft Microsoft dus geen windeieren gelegd. Enerzijds verdienen ze op elke verkochte pc een toeslag voor het besturingssysteem dat erop geïnstalleerd mag worden door de fabrikant.

Daardoor slaagt bijna niemand erin een lege pc te kopen en zelf het systeem te kiezen om daarop te installeren; daarom denkt bijna niemand na over andere mogelijke systemen, en daarom komen gebruikers voor onaangename verrassingen te staan als het OS niet meer ondersteund wordt.

En op het moment dat ze het niet meer ondersteunen geven overheden en prive bedrijven geld om exclusieve contracten af te sluiten om toch nog ondersteuning te krijgen.

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Comments are closed.