Search

Archives

Pages

Op mijn desktop:

Suggesties, commentaar, ... (klik of schrijf zelf:)e-mail webgang
Laatste titels:

Tienduizend stappen * Foutje met goud * Dark Web arrestatie * AI in de praktijk

i-nieuws 6 na 6 ** July 24th, 2025 by wim.webgang **

Tienduizend stappen

Gebruikers van een stappenteller gaan er meestal van uit dat ze tienduizend stappen per dag moeten doen om genoeg beweging te hebben. In The Lancet verscheen nu een studie over een onderzoek van wetenschappers die op grote schaal probeerden te kijken naar het effect op de gezondheid van het aantal stappen dat mensen zetten. Hun conclusie is dat een merkbaar positief gezondheidseffect eigenlijk al duidelijk optreed vanaf zo’n zevenduizend stappen, in vergelijking met mensen die bv maar tweeduizend stappen doen.
De wetenschappers deden een soort overkoepelende studie, waarbij ze materiaal van een groot aantal stappenteller studies bekeken. Ze merkten daarbij bv op dat stappentellers die aan de polst gedragen worden (wat staat voor ongeveer 1/5 van de metingen) opvallend verschillende resultaten geven van andere systemen, waarvan de meeste meetappartuur op de heup gedragen werd.
De opvallendste voordelen voor de gezondheid bleken uit de cijfers van levernsduur, aandoeningen van hart en bloedvaten. Op gebied van bv kanker zijn er nauwelijks positieve cijfers vast te stellen.
En ook opmerkelijk: het effect hangt ook af van de leeftijd. Waar een gemiddelde volwassene misschien 8 tot 10-duizend stappen nodig heeft voor maximaal effect, is dat voor 60-plussers al bereikt bij 6-8000 stappen, en voor een 70-plusser zijn de grootste voordelen al zichtbaar bij 4500 stappen per dag.

Foutje met goud

Wetenschappers deden een ontdekking met een kostbaar staal: het materiaal waarmee ze werkten was namelijk goud. Ze verwarmden het goud met een combinatie van sterke laserstralen en Röntgenstralen. De normale verwachting is dat goud bij 1300 graden Kelven (iets boven de duizend graden C) begint te smelten. Maar hun meting gaf een veel hogere temperatuur van het goud aan, zonder dat het gesmolten was, namelijk 19.000 graden Kelvin (iets boven 18.700 graden Celsius).
Dat gaat in tegen de gewone regels van de fysica, dus nu is het uitzoeken hoe dat komt. Een mogelijke verklaring zou zijn dat de druk vergrootte en de hogere temperatuur toeliet, maar dat zou niet het grote verschil kunnen verklaren.
Het lijkt erop dat de snelheid waarmee de opwarming gebeurde een rol speelt, maar verder onderzoek zal nodig zijn.
Het doel van deze proef was het meten van hoge temperaturen te testen met een nieuwe methode, bedoeld voor meting van de gesmolten kern in de binnenkant van planeten. Als die meetmethode correcte resultaten geeft, is de ontdekking van het niet smelten van het goud dus een toevallig neveneffect.

Dark Web arrestatie

De Franse politie en Europol hebben de beheerder opgespoord van een van de belangrijkste Dark Web sites met de naam XXS. Ze lieten voorbije dinsdag een Russisch sprekende man arresteren in Ukraine.
De openbare aanklager in Parijs verklaarde dat er in 2021 een onderzoek werd geopend naar automatische aanvallen op computersystemen, afpersing en samenzwering met misdadig doel. Door afpersing (“ransomware”) verdiende de bende waarschijnlijk zeven miljoen.
Het forum was al veel langer aktief, de sporen gaan terug tot 2013.
Het bestond uit verschillende onderdelen, waaronder een chat server die het Jabber XMPP instant messaging protocol gebruikte.

BTC-e baas vrij

Door de goede relatie tussen Trump en Putin werd trouwens net een andere cybercrimineel vrijgelaten door de VS; Alexander Vinnik, die de baas was van BTC-e, een wisselplatform voor cryptocurrency. Hij werd in Griekenland opgepakt in 2017 op beschuldiging van het witwassen van zo’n 4 miljard aan misdaadgeld. Vanaf zijn arrestatie was hij een veelgewenst figuur: de Verenigde Staten deden een verzoek om uitlevering, maar ook Frankrijk, dan Nieuw Zeeland, waar hij tot 5 jaar veroordeeld werd. En ook Rusland vroeg zijn uitlevering, via hun de openbare aanklager. Uiteindelijk werd hij in 2022 uitgeleverd aan de VS. Hij zou daar een veroordeling van 10 jaar cel riskeren. Maar Trump ruilde hem voor een paar Amerikaanse gevangen in Rusland. Bij zijn aankomst in Rusland kon hij blijkbaar gewoon naar huis volgens het Russisch nieuwsagentschap, dus het is onduidelijk op basis van welke misdaden Rusland toen zijn uitlevering vroeg. In ieder geval bedankte hij Putin en Trump.

AI in de praktijk

1. Make America Healthy again.

De minister van volksgezondheid in de VS, Robert F. Kennedy Jr, kwam al een paar keer in het nieuws wegens zijn complotdenken en opvallende overtuigingen over bv vaccinatie. Zo was hij vanaf 2015 jarenlang voorzitter van een anti-vaccinatie groep, en stuurde hij als minister de adviserende experten van de vaccisnatiecommissie naar huis.
Maar op zijn ministerie bewijst de 71-jarie hij dat hij een moderne man is. Hij heeft ingezet op AI, Kunstmatige Intelligentie, om de aanvragen voor nieuwe medicijnen te verwerken. AI kan dat veel, veel sneller dan mensen, vindt hij. En volgens het hoofd van de dienst kost dat maar een paar tienduizenden dollars per maand.
Het paradepaardje heet Elsa, de AI tool van de Food and Drug Administration.
Het personeel van zijn ministerie is daar verdeeld over. Ze vinden het een handige tool om in een wirwar van aanvragen vergaderruimtes te plannen voor verschillende groepen. Ze gebruiken het ook om samenvattingen te maken, maar daar wordt het al moeilijk. Er is geen sluitende manier om te weten of die samenvattingen accuraat zijn, dan ze helemaal door mensen te laten uitpluizen.
Ze deden dan maar een paar testen met vragen aan het systeem waarop ze zelf duidelijk het antwoord wisten. En tot hun ontzetting antwoordt het systeem met volle overtuiging soms helemaal fout. Bovendien verzint het onbestaande studies om zijn gelijk te bewijzen. Werknemers van het FDA hebben anoniem gepraat met CNN, en ze geven voorbeelden als een rapport van Elsa met 522 geciteerde studies. Het duurde een werknemer 5 dagen om daar door te gaan, en er doken artikels op die nergens leken te bestaan. Ze stelden een lijst op met de geciteerde wetenschappers, en besteedden een paar dagen aan het contacteren van die mensen, om te besluiten dat de studies gewoon niet bestonden. Het lijkt dat Elsa aan het hallucineren is geslagen… Maar die negatieve commentaar wil het hoofd van het ministerie niet horen: Elsa hallucineert niet meer dan andere Algemene AI modellen, verdedigt hij zich. En het enige hallicinante is de gebrekkige berichtgeving van CNN sluit hij af.

compiled by BCP v.0.7.0

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Grootste windmolen * In het water gevallen * Informatie over de kabel * Ontslagen bij intel * Virtuele klantvriendelijkheid * Mister 5 percent

i-nieuws 6 na 6 ** July 17th, 2025 by wim.webgang **

Grootste windmolen

In Duitsland, in Bundesland Brandenburg, wordt de grootste windmolen van de wereld gebouwd.
Hij zal in totaal 300 meter hoog zijn, en de punten van de wieken komen tot 365 meter hoogte.
De windmolen wordt zo hoog gemaakt om wind op grotere hoogte op te vangen. Er zal een andere constructie moeten worden gebruikt voor de voet dan bij traditionele windmolens. De kosten zullen veel hoger zijn maar ook de windopbrengst zal veel hoger zijn. Die zou de opbrengst van windmolenparken op zee benaderen, zonder de kosten voor de bijkomende verbindingen van zee naar land.
Het bedrijf dat de windmolen bouwt heeft eerst een meettoren van 300 meter hoogte gebouwd om de windkracht op die hoogte te bestuderen. Nu beginnen ze met de bouw van de windmolen, volgend jaar moet die klaar zijn.

https://www-rbb24-de.translate.goog/panorama/beitrag/2025/07/schipkau-brandenburg-bau-300-meter-windrad.html?_x_tr_sl=fr&_x_tr_tl=de&_x_tr_hl=en&_x_tr_pto=wapp

In het water gevallen

De ontwikkeling van waterstof-batterijen is door Stellantis opgegeven. De ontwikkelkosten zijn te hoog, er is te weinig aanzet vanuit overheden om de waterstofbatterijen te stimuleren. Het is een te kleine niche-markt. Er is weinig of geen infrastructuur. Er is veel energie nodig om de waterstof te produceren, dus die waterstof is ook niet goedkoop. Als je waterstof moet produceren met electriciteit kan je je afvragen of je niet beter ineens op electriciteit rijdt. Watersfot bevat ook minder energie per volume dan andere brandstoffen. De productie van bestelwagens met waterstofbatterijen in Frankrijk en Polen wordt stopgezet. Het bedrijf ontwikkelt wel verder aan electrische en hybride voertuigen.

Informatie over de kabel

Glasvezelkabels die de continenten verbinden voor internet en telefoniediensten, worden steeds meer in de gaten gehouden. Wetenschappers zijn beginnen kijken naar de storingen, of eerder de schommelingen in de verliezen in de kabels.
Die kunnen iets vertellen over veranderingen in de omgeving van de kabels. Ze hebben speciale apparatuur geïnstalleerd waar de kabels aan land komen om die variaties in de lichtpulsen die door de kabels gaan te meten.
Het licht dat door de onderzeese kabels gaat, wordt om de 50 tot 100 km door een soort versterker gestuurd, en die kunnen onderling kwaliteitscontroles doen. Wetenschappers kunnen bv een verandering in temperatuur afleiden uit de wijzigingen in de signaalkwaliteit.

Ontslagen bij intel

Processorfabrikant intel heeft aangekondigd nog eens 5000 werknemers te ontslaan in de VS, meer bepaald Californië en Oregon.
Het bedrijf heeft het al langer moeilijk, maar ze zien het als een doorstart. Ze willen zich richten op de toekomst met chips voor kunstmatige intelligentie toepassingen.

Virtuele klantvriendelijkheid

VMWare voert nog maar eens een verandering door, waarbij het drastisch snoeit in het aantal “authorized partners”. Vooral de kleiner en middelgrote gaan er uit. Het partner programma wordt “invitatation only”. Het bestaande partnerprogramma liep deze week af, en partners die geen uitnodiging hebben gekregen kunnen hun contract niet vernieuwen.
- Er werd een overgangsperiode ingericht tot 31 oktober.
- Tegelijk wordt ook het White Label programma afgevoerd, wat een manier was voor kleinere gebruikers om aan licenties te geraken.
Conclusie: VMWare richt zich op de hele grote Cloudbedrijven. In 2024 hadden ze al de benedengrens gelegd op gebruikers met 3500 processorcores. De Nederlandse ING bank is bijvoorbeeld een van de huidige klanten.
Hoewel heel wat VMWare klanten niet tevreden zullen zijn, zeker niet diegenen die nu buiten de boot vallen, beweert Broadcom, sinds kort eigenaar van VMWare, op de goede weg te zijn, want hun inkomsten stegen.

Mister 5 percent

Uit de cijfers van StatCounter Global Stats van juni, blijkt dat Linux nu 5,03 % marktaandeel heeft in de VS.
Sinds ongeveer 2020, toen Linux op 1 procent stond, steeg het percentage gemiddeld zo’n 1 procent per jaar.
Dit is de eerste keer dat het over de 5 procent kaap gaat. Er wordt trouwens van uit gegaan dat een deel van de 4.7 % unknown systemen ook eigenlijk Linux zijn, maar niet geïdentificeerd werden als Linux. Er zijn veel meer Linux varianten dan bij de andere systemen en dat maakt het soms moeilijker te tellen. En dan is er nog 2,1 procent ChromeOS, wat op zich ook weer gebaseerd is op een Linux kern. Het bekendere systeem met Unix-achtige onderbouw, Apple, zit op iets minder dan 25%.
Op de desktop ging de groei van Linux zo traag door het Windows monopolie. Op andere markten, zoals servers, supercomputers, tablets of smartphones zit Linux al lang veel hoger.
Maar ondertussen zijn er wel een paar computerfabrikanten die ook desktop computers met Linux verkopen via het web.

compiled by BCP v.0.7.0

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Wie maakt het verslag? * Digitale ID online * Ontsnapt

i-nieuws 6 na 6 ** July 3rd, 2025 by wim.webgang **

Wie maakt het verslag?

Deze veelgestelde vraag op vergaderingen van werk en verenigingsleven zou wel eens kunnen uitsterven dankzij Kunstmatige Intelligentie. Veel vergaderingen worden door één of meer deelnemers bijgewoond vanop afstand. Daarvoor gebruiken ze ofwel een open source platform, ofwel een commercieel product of dienst als Zoom, Teams of Google meet. Die hebben een ingebouwde mogelijkheid tot het nemen van notulen. Niet alleen kan de conversatie opgenomen en uitgeschreven worden, er kan ook door AI een samenvatting van gemaakt worden.
Mensen vinden dat blijkbaar nuttig, want er zijn nogal wat vergaderingen waar deelnemers hun kat sturen en voortgaan op de samenvatting van de AI bot.
De auteur van een artikel in de WP merkte op dat hij op een bepaald moment op een online vergadering zat, waar 6 mensen live aanwezig waren, en 10 deelnemers hun AI bot stuurden. Dat is nuttiger dan hun kat, want de AI kan dus nota nemen en samenvatten. En vooraal, ervoor zorgen dat de deelnemer niet als afwezig genoteerd staat.
Maar het heeft natuurlijk meer gevolgen. Je kan niet meer in besloten groep iets zeggen dat binnen die groep blijft, want de opnames kunnen nadien terug beluisterd worden, en worden mogelijk ook verspreid. Dus mensen gaan op een andere manier in vergaderingen zitten, en belangrijke dingen gaan niet gezegd worden omdat er onzekerheid is over hoe ver die uitspraken zullen verspreid worden. Vergaderingen worden dus minder interessant, en deelnemers krijgen het gevoel dat ze evengoed hun AI bot kunnen sturen om nota te nemen, enz. De waarde van een veradering devalueert met deze evolutie, vooral als er meer AI bots zijn dan mensen, maar ook gebeurt het dat een deelnemer ontdekt de enige menselijke en live aanwezige deelnemer te zijn (en dus waarschijnlijk de organisator van de vergadering).
Misschien moet deze laatste zich dan afvragen of hij niet beter een mail gestuurd had dan een vergadering gepland. En voor vergaderingen mét menselijke deelnemers kan het interessant zijn op het einde de bots uit te schakelen en nog tien minuten zonder opname te vergaderen, zodat de interssente dingen gezegd kunnen worden ook als ze ergens gevoelig liggen. Want samen op cafe gaan is ook weinig waarschijnlijk bij online vergaderingen.

Digitale ID online

Stel je voor dat je bij alle sociale-media platformen alleen een account kan aanmaken met je rijksregisternummer.

Dat lijkt zowat het concept te zijn van een proef in China, waarbij digitale ID’s moeten aangevraagd worden om online aktief te zijn. De aavraag gebeurt bij een politiekantoor en vereist persoonlijke gegevens en een foto. Een jaar geleden startte een test bij een kleine groep van 6 miljoen mensen, en over een paar weken zal het programma verder uitgerold worden. Het gevolg is dat de sociale mediabedrijven geen gegevens over de gebruikers meer hebben, ze zien enkel een geanonimiseerde toegang onstaan.

De vorige regel was dat gebruikers hun echte naam moesten gebruiken als ze een online account aanmaakten. Daardoor konden gebruikers verantwoordelijk gesteld worden voor hun online commentaren bv. Maar het gaf die sociale mediabedrijven en online shops ook wel absolute duidelijkheid over hun klanten, meer dan in de VS of Europa. Dat verdwijnt nu, en het voordeel voor de overheid is dat ze via de informatie in het politieburo wel een perfecte online monitoring kunnen doen van de gebruikers. De politiediensten zouden al tienduizenden mensen vervolgd hebben voor het verspreiden van desinformatie.
Naast kapitaal en arbeid is data ook een staatsbezit lijkt het concept. Misschien is het verschil niet zo groot met onze situatie: de overheid dan op basis van wetgeving ook gegevens opvragen bij bedrijven.
Onze overheid kan gegevens over ons opvragen door lokale wetgeving. De Amerikaanse overheid kan gegevens over ons opvragen bij Amerikaanse bedrijven, omdat die vallen onder hun wetgeving. En de sociale mediabedrijven zelf vorkopen doorlopend gegevens van gebruikers aan derden voor marketing of “onderzoek”.

Ontsnapt

EDF rapporteerde het verlies van een satelliet boven Noorwegen. Het toestel ontsnapte aan hun controle, en bleek ook geen stroom meer te hebben. De satelliet verzamelde gegevens over de aanwezigheid van methaan in de atmosfeer. In samenwerking met Google leverde dat publieke gegevens op over de bronenn van methaan, die meestal gezocht worden in de ontginning van olie. In 2021 hadden meer dan honderd landen besloten hun methaanemissies terug te dringen, en de data van deze satelliet was een hulpmiddel om die landen aan hun beloften te houden. En ook de 50 olie en gasbedrijven die in 2023 beloftes deden om het ontsnappen en lozen van methaan bij olie-ontginning in te perken op de COP28 klimaatconferentie in Dubai. Het is volgens wetenschappers de snelste manier om iets te doen aan de broeikasgassen.
De satelliet werd gelanceerd in maart 2024 als “MethaneSAT”, en is dus nog geen twee jaar aktief geweest.

EDF staat voor Environmental Defense Fund, en de groep kreeg steun van Google, Bezos en andere geldschieters.

compiled by BCP v.0.7.0

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Geluidsvervuiling in Europa

i-nieuws 6 na 6 ** June 26th, 2025 by wim.webgang **

Geluidsvervuiling in Europa

Geluidsoverlast treft 110 miljoen Europeanen, en leidt tot stress en slaapstoornissen, wat dan weer leidt tot hartkwalen, diabetes en depressie.
Het Europese Milieu Agentschap kwam met een rapport dat auto’s, treinen en vliegtuigen twintig procent van de inwoners van de EU treffen met hun lawaai.

Zeventien miljoen mensen ondergaan bijzonder hoge geluidsoverlast, en bijna vijf miljoen inwoners zien hun slaap verstoord door het lawaai.

De gevaren van geluidsoverlast voor de gezondheid zijn dikwijls onderschat. Het is schadelijker dan sigarettenrook van het buurtafeltje, schadelijker dan blootsteling aan lood. De economische schade wordt geschat op zestien miljard.
En er wonen vijftien miljoen kinderen in zones met schadelijke geluidsniveaus.

De EU heeft zich als doel gesteld om de chronische geluidsoverlast door transport tegen 2030 met 30% te verminderen. Hoe is nog niet duidelijk.

https://www.eea.europa.eu/en/analysis/publications/environmental-noise-in-europe-2025

compiled by BCP v.0.7.0

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Frietketel luistert af * Dichtbij verder weg

i-nieuws 6 na 6 ** June 19th, 2025 by wim.webgang **

Frietketel luistert af

De Britse overheidsdienst ICO heeft de makers van frietbakapparatuur verwittigd om de privacy van de mensen te respecteren. Dat na het opduiken van een rapport over air fryers die zo ontworpen waren dat ze de geluiden in de omgeving opvangen. Wat die frietpot daar mee deed was minder duidelijk, waarschijnlijk gegevens doorsturen naar het moederbedrijf.
Meer overheden beginnen te beseffen dat al die toestellen met “smart” op de verpakking, niet enkel proberen je het leven gemakkelijk te maken, maar ook proberen je leven te documenteren. De Internet Of Things trend, waarbij allerlei apparaten toegang hebben tot internet, maakt het alleen maar erger. Gebruikers zijn er zich dikwijls totaal niet van bewust bleek uit een rapport, ze geloven misschien oprecht dat hun fritpot online updates nodig heeft en daarom de wifi code nodig heeft.
Uiteindelijk is het nog een makke reactie van het ICO om tegen de fabrikanten te zeggen dat ze transparant moeten zijn, of dat er anders ingegrepen zal worden. In 2022 al besliste de ICO als onderdeel van zijn Tech Horizons rapport, dat er regulatie nodig was, en in 2024 kwam het rapport uit: “Citizen Jury on Consumer Internet of Things”. Daarin stond ondermeer dat gebruikers zich meer zorgen maken als ze meer weten over het verzamelen van persoonlijke gegevens door de fabrikanten van allerlei apparaten. Dus misschien is het wel tijd voor aktie, het rapport is immers al een jaartje oud:

https://ico.org.uk/media2/migrated/4029712/iot-citizen-jury-report.pdf

Dichtbij verder weg

De organisatie die de NFC of Near Field Communication standaard maakt, heeft een nieuwe versie voorgesteld, bestaande uit een specificatie en een certificatie. Deze NFC Release 15 breidt de afstand uit waarover NFC werkt. In de huidige standaard is dat een halve cm. In de nieuwe versie wordt dat twee centimeter.
Ook is de hoeveelheid data die doorgestuurd kan worden verbeterd met een factor 4.
En tegelijk probeerden ze compatibel te blijven met de ISO/IEC 14443 standaard, en de antenne klein te houden.
Hoewel de standaard nu gepubliceerd wordt, zijn er in de praktijk trouwens al apparaten die de afstand van 2 cm halen.
De organisatie gelooft sterk in het nut van NFC, in een omgeving waar steeds meer draadloze apparaten werken met andere systemen. De korte afstand waarop NFC werkt is op sommige gebieden juist een voordeel, vinden ze. Denk maar aan betalingen, waarbij de gebruiker wel zijn apparaat dichtbij de vragende partij moet brengen. Het is een zeer eenvoudige handeling, die echter duidelijk de intentie van de gebruiker aangeeft, om bv een betaling te bevestigen.

De leden van de NFC organisatie werken al twintig jaar samen, de website van het NFC forum is te vinden op nfc-forum.org.

https://nfc-forum.org/news/2025-06-nfc-release-15-the-what-why-and-how/

compiled by BCP v.0.6.9

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Bluesky heeft het moeilijk * DNA bedrijf geveild * Kunstmatige Intelligentie op de sollicitatie * Apple lanceert een container

i-nieuws 6 na 6 ** June 12th, 2025 by wim.webgang **

Bluesky heeft het moeilijk

Na een korte opgang blijkt bluesky nu langzaam achteruit te gaan. Het Pew Research Center kwam met cijfers over bv de gebruikersinteractie, die na een piek in november vorig jaar ondertussen met de helft gedaald zou zijn.
Geschatte regelmatige gebruikersgetallen liggen rond 3 miljoen, naargelang hoe aktief je ze meet per welke periode. Maar veel gebruikers houden een voet binnen op X, en beide kanten lijken steeds meer voor gelijkgezinden te spreken, met de meer liberale gebruikers aan de Bluesky kant.
Bluesky lijkt niet zo commercieel als X, maar toch is het geen non-profit. Het is een een commercieel bedrijf, dat een alternatief wou bieden voor Twitter, en dat op een dag ook uit de kosten moet komen. Het gebruikt elementen van andere gedecentraliseerde netwerken zoals Mastodon. Mastodon heeft dan weer niet zo’n grote aangroei gekend als Bluesky, maar blijft eerder gestaag groeien, maar had ook wel een piek na de overname van Twitter door Elon Musk.
Mastodon is wel een non-profit, en vraagt vrijwillige giften van gebruikers.
Het zou midden 2023 rond de 2 miljoen (maandelijks actieve) gebruikers geteld hebben.

DNA bedrijf geveild

Het bedrijf 23andMe is na een faillissement door de rechtbank die het faillissement afhandelt te koop aangeboden op een veiling. 23andMe was bekend om zijn dienst om DNA tests te doen, via een opgestuurde kit. Via de resultaten kon je dan op zoek naar bv je familie en voorouders. Het uitzoeken van je stamboom was een populaire bezigheid in de VS. Maar het bedrijf was financieel niet gezond, en het werd nu op de veiling opgekocht door een farmaceuticabedrijf. Dat betaalt er 256 miljoen voor.
Die koper is mogelijk geïnteresseerd in de data, de gegevens die 23andMe heeft verzameld; DNA gegevens over miljoenen mensen.
Een deel van hun klanten maakten zich daar eerder al zorgen over, want in ‘23 kreeg 23andMe wel een extra betekenis toen computerinbrekers zich meester maakten over gegevens van zeven miljoen gebruikers. Zo’n 15% van de gebruikers dienden na het faillissement een aanvraag in om hun genetische gegevens te laten vernietigen, maar het blijft de vraag hoe dat gecontroleerd kan worden. Genetische gegevens van een klant van 23andMe hebben niet alleen betekenis voor die klant, maar ook voor zijn broers en zussen en andere nabije familie, want die delen natuurlijk een groot deel van het DNA.

Kunstmatige Intelligentie op de sollicitatie

Wie als programmeur wil solliciteren bij Canva, moet laten zien dat hij overweg kan met AI tools. Head of platforms Simon Newton schrijft daarover op de canva developers blog: “Ja, je mag AI gebruiken bij de sollicitaties. Meer nog, we staan er op.”
Zowat de helft van hun programmeurs gebruiken dagelijks een AI hulpmiddel bij het programmeren. Dat kan zijn om een prototype te maken met AI, of om inzicht te krijgen in de massale hoeveelheid code die ze al hebben, of om code te schrijven voor hen.
Hij dankt dat het gebruik van de AI tools in het dagelijkse werk essentieel is bij moderne software-ontwikkeling. Dus nu hebben ze de proeven bij de sollicitaties aangepast. Vroeger werden de fundamenten van de informatica kennis getoetst, met vragen over data structuren en algoritmen, en moesten de kandidaten met de hand hun code uitschrijven. En aangezien sollicitanten al dan niet openlijk toch al spontaan AI gebruiken van het eerste moment, hebben ze het nu open getrokken, en bekijken ze eerder hoe ze willen omgaan met AI, hoe ze het integreren, en kijken ze hoe sollicitanten omgaan met mogelijke problemen van AI, of ze die opmerken en kunnen corrigeren bv.
Het bedrijf van Melanie Perkins heeft een indrukwekkende engineering website op canva.dev, die inzicht geeft in de werkwijzen van het snel gegroeide bedrijf, dat helemaal inzet op online en cloud. Ze richtte het bedrijf op in 2012, vanuit het idee dat ontwerpen veel gemakkelijker moest zijn dan het gebruik van Adobe software. In een online systeem werden voorbeelden om van te vertrekken voor eender welk ontwerp voor een kaartje, affiche, een website, een presentatie, cv of andere documenten. Door vanuit die eenvoud te vertrekken maakten ze de drempel laag, en dat viel niet alleen in de smaak van de toevallige doe-het-zelver die snel iets in elkaar wil boksen. Het online platform werd zo goed uitgewerkt dat het ook steeds meer door professionelen wordt gebruikt om snel tot resultaat te komen, en daar lijkt AI nu ook een grote rol in te spelen. Melanie Perkins is optimistisch over het gebruik van AI, en ziet het als een hefboom voor hun ondertussen miljoenen gebruikers. En voor hun programmeurs dus.

Apple lanceert een container

Apple heeft een nieuwe tool online gezet op GitHub, met de naam “Container”.
Volgens de readme is het een tool om Linux containers te maken en te laten draaien als lichtgewicht virtuele machines op een Mac. De tool is geschreven in Swift, en geoptimaliseerd voor de eigen processors die Apple maakt.
De tool maakt een container image, die voldoet aan de OCI standaard.
Behalve een mac met eigen “Apple silicon” heb je besturingssysteem verie macOS 26 beta1 nodig om volledig gebruik te kunnen maken van de mogelijkheden.
Met macOS 15 zijn er beperkingen in de bruikbaarheid, en niet al die problemen zullen nog opgelost worden in updates van macOS 15. De problemen hebben te maken met de toewijzing van ip adressen aan containers en de communicatie tussen containers.
Maar ook is de tool op zich nog niet af, en in de technische documentatie wordt opgeroepen om aan te verdere ontwikkeling van container op macOS.

Het OCI of Open Container Initiative is een initiatief van de Linux foundation om open industriestandaarden te maken over container formaten en runtimes. Er is een Runtime specification, een image specification, en een distribution specification.

Apple heeft begrepen dat containers op Linux een succes zijn, en momenteel kan je ook op macOS een Linux container draaien, maar niet rechtstreeks. Je moet eerst een virtual machine met daarin Linux installeren, en op die Linux kan je dan je container draaien, of meervoud containers. Met de nieuwe container tool gaat dat anders: er wordt een lichtgewicht VM gestart voor iedere container die je draait. Die zijn beter van elkaar afgescheiden, wat veiliger is, en ze gebruiken op deze manier ook minder geheugen.

github.com/apple/container
github.com/apple/container/blob/main/docs/technical-overview.md

https://developer.apple.com/videos/play/wwdc2025/346/

compiled by BCP v.0.6.9

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Browseroorlog * Right to repair

i-nieuws 6 na 6 ** June 5th, 2025 by wim.webgang **

Browseroorlog

In Europa hebben Windows gebruikers het geluk dat Microsoft stopt met het pushen van hun Edge browser, hun zoekmachine en hun Store. Het voor de gebruikers moeilijk maken om een andere browser te gebruiken dan hun eigen browser, door die anderen niet te installeren, ze niet te tonen, en altijd de eigen browser standaard te starten behoren tot de gekende monopolie-praktijken waar Microsoft voor aangepakt is. Een aantal van hun aanpassingen zijn een gevolg van Europese wetgeving als de Digital Markets Act .

Right to repair

In Texas is een “right to repair” wet doorgevoerd, op het eerste zicht onverwacht voor een staat die gedomineerd wordt door de republikeinen. Maar het zijn daar ondermeer landbouwers die last hebben van de systemen van traktorbouwsers die gebruikers verhinderen om reparaties zelf te doen of onderdelen van andere leveranciers te gebruiken.
Texas is daarmee de negende staat staat die zo’n “right to repair” wet heeft.

Lift ^ | Lift v | Comments Off

31 jaar FreeBSD * Star Wars undercover

i-nieuws 6 na 6 ** May 29th, 2025 by wim.webgang **

31 jaar FreeBSD

Het unix-achtige FreeBSD besturingssysteem kwam 31 jaar geleden uit. Het bestaat nog steeds, maar leeft een onopavallend leven onder de motorkap van servers die diensten op het internet verzekeren. Er is weinig aandacht voor FreeBSD, en mensen zouden vergeten dat het bestaat. En daardoor is er minder kans dat het voor een nieuwe toepassing gebruikt wordt. Het heeft misschien last van de naambekendheid van Linux, ook een unix-achtig systeem. Maar er zijn duidelijke verschillen, met de belangrijkste misschien niet in de code maar in de licentie. FreeBSD heeft een licentie die toelaat het systeem te gebruiken in eigen toepassingen of apparaten, die op de markt kunnen komen zonder dat er een verwijzing is naar het systeem dat er in zit. Linux heeft de GPL licentie, die het gebruik toelaat onder de voorwaarde dat er teruggekoppeld wordt naar de community, bv door het publiceren van veranderingen die je aanbrengt aan Linux voor je eigen gebruik. Die GPL strategie heeft twee voordelen: Er is meer zichtbaarheid door die terugkoppeling en de vermelding van het systeem dat gebruikt wordt in een apparaat. En twee: die veranderingen kunnen terug opgenomen worden in toekomstige Linux versies. FreeBSD probeert het probleem nu aan te pakken door bedrijven op te roepen om hun gebruik van FreeBSD wel naar buiten te brengen, of minstens contact te nemen met de FreeBSD foundation, de non-profit organisatie die het systeem uitgeeft.

De resultaten zullen mogelijk te volgen zijn op hun website https://freebsdfoundation.org/
of hun youtube kanaal https://www.youtube.com/@freebsdproject waar al een User Stories playlist bestaat.

Star Wars undercover

Een van de vele Star Wars fan-sites rond 2010 was starwarsweb.net. Er stonden de bekende beelden uit Star Wars op, en wat reklame voor Star Wars merchandising. Maar wat de toevallige bezoeker niet kon zien, was dat de site gemaakt was door of in opdracht van de CIA, om hun buitenlandse spionnen onopvallend te kunnen laten communiceren met het hoofdkwartier. De CIA had zo een hele reeks websites voor dat doel. Helaas voor hen kwamen Iraanse contraspionnen er achter waar de site(s) voor diende(n), en dat leidde tot een slachtpartij onder informanten in verschillende landen.
De site 404 media heeft nu schermafbeeldingen van die Star Wars site gepubliceerd.

compiled by BCP v.0.6.9

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Op zoek naar een doel * Vreet electriciteit * KDE’s VM manager * Meer AI toepassingen * Boeken voor de zomer

i-nieuws 6 na 6 ** May 22nd, 2025 by wim.webgang **

Op zoek naar een doel

Woensdag deelde de baas van kunstmatige intelligentiebedrijf OpenAI aan dat hij 6,5 miljard dollar ging uitgeven. Hij wil een jong bedrijf met de naam “io” kopen kopen. We hebben al veel van AI gehoord, maar nog niet van “io”, maar het is in ieder geval de grootste overname die AI tot nu toe deed. “io” is een bedrijf met 55 werknemers, ingenieurs, ontwerpers en onderzoekers; aan het hoofd staat de heer Jony Ive. Die naam doet misschien een belletje rinkelen, want dat is een ex-topman van Apple, die daar de iPhone ontworp.

Ze moeten hardware gaan bouwen die de kunstmatige intelligentie tot bij de consumenten brengt. Over een jaar zou er een duideiljk product uit moeten volgen, nu worden nog geen details prijsgegeven.

OpenAI heeft veel geld, heel veel geld, opgehaald bij investeerders, tientallen miljarden. Maar daar moet natuurlijk iets voor in de plaats komen. Altman investeerde al eens in een bedrijf dat een draagbaar apparaatje maakte dat met behulp van AI de drager ervan moest ..tja, wat eigenlijk .. helpen? Het product flopte kort nadat we ervan gehoord hadden. Met Ivy heeft hij nu een klassebak in de stal om kunstmatig slimme gadgets te maken die de mensen even graag willen als ze vroeger een iPhone wilden.

Want met de abonnementen, de betalende gebruikers van ChatGPT, komen ze niet ver. Op dit moment zou iedere dollar die binnekomt bij OpenAI, hen meer dan twee dollar kosten.

Lees ook www.wheresyoured.at/openai-is-a-systemic-risk-to-the-tech-industry-2/ ..

Vreet electriciteit

Het is dringen tijd dat kunstmatige intelligentie ingezet wordt om het grote probleem van kunstmatige intelligentie op te lossen: de energiehonger.
Het kan in ieder geval ingezet worden om het stroomverbruik van toekomstige datacentra in te schatten. Volgens het MIT zal de groeiende vraag naar energie door KI hun verbruik de komende jaren verdrievoudigen. Ze zullen in verbruik al een vijfde van het totale huiselijke verbruik evenaren.
OpenAI, Softbank en Oracle zijn verwikkeld in een project met de bescheiden naam Stargate, dat honderden miljarden dollars gaat kosten, met een eerste datacenter in Texas, later gevold door expansie in andere staten.
Ook Apple, Google gooien er miljarden tegenaan.

KDE’s VM manager

Het KDE project is in blijde verwachting van een nieuwe virtual machine manager voor de KDE Plasma Desktop. Die zal ontwikkeld worden met Qt, de programmeerbibliotheek voor KDE.
Gnome lijkt op dat gebied voor te liggen, met Gnome Boxes.
De ontwikkelaar is student Derek Lin, die deelneemt aan de Google Summer of Code 2025. Qt Quick, Kirigami, en libvirt zullen gebruikt worden om een gebruiksvriendelijke en volledig geïntegreerde VM tool te bouwen, inclusief mogelijheid tot snapshots enz. Tegen september moet de inzending klaar zijn, en rond midden juli zou al een preview klaar moeten zijn.
En dan de naam; het KDE project heeft een traditie van software te laten beginnen met een K, en deze kreeg de naam “Karton”, zoals in het Nederlandse woord karton. Die moet dus bestaande Virtual Machines tonen, ze starten stoppen, en er installeren en verwijderen.

Te volgen op KDE.org

invent.kde.org/sitter/karton/

Meer AI toepassingen

Ondertussen krijgen gebruikers AI ingebakken in toepassingen van Microsoft of Google zonder dat ze erom gevraag hebben. Google liet zich ontvallen dat Gemini in Chrome geïntegreerd gaat worden, deze of volgende week. Maar het zal enkel een beperkt publiek zijn dat ermee aan de slag kan, zoals bestaande Gemini klanten en ontwikkelaars. Maar ook in de zoekfunctie van Google wordt AI Mode voorzien, die werkt als een chatbot, toch alvast in de VS.

Google gebruikt Gemini, en die kreeg een update naar 2.5 (van 2.0). Daarmee wordt een experimenteel “deep reasoning” model uitgetest.

Ze stellen ook een Video Generator voor, Veo 3, die beeld en daarbij gesynchroniseerd geluid kan maken. Maar dat is voor betalende gebruikers van de Ultra diensten.

Boeken voor de zomer

En een krant in Chicago, de Sun-Times, toonde hoe AI gebruikt kan worden. Ze hadden een artikel over de zomer, met tips van 15 boeken om de komende zomer te lezen. In die lijst waren 5 bekende boeken van bekende schrijvers, merkten lezers op. Maar de andere 10 titels van de aangeraden boeken waren totaal onbekend, hoewel de namen van de schrijvers wel bestaande schrijvers waren. De site Ars Technica merkte op dat het totaal verzonnen titels waren, die aan echte schrijvers toegewezen waren. Er ontstond enig online tumult over.
Navraag bij de auteur van het artikel leverde de bekentenis op dat hij inderdaad AI had ingezet om hem te helpen.

Hij had er spijt van (dat hij die fouten niet gezien had).

De uitgeverij had er ook spijt van (dat ze samengewerkt hadden met die auteur). Wat ze dan ook meteen oplosten door ie samenwerking te beëindigen.

Voor de abonnees was het natuurlijk ook niet aangenaam, en hun reakties zijn nog af te wachen.
De collega-journalisten waren alvast razend dat hun “kwalitatieve” stukjes naast een stuk gegenereerde tekst verschenen, dat tast ook hun geloofwaardigheid aan.

compiled by BCP v.0.6.9

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Het geld bij KI * Programmeurs werkloos * Trump wordt adviseur van Apple

i-nieuws 6 na 6 ** May 15th, 2025 by wim.webgang **

Het geld bij KI

Het bedrijf CoreWeave wil dit jaar 23 miljard dollar uitgeven aan het uitbouwen van datacentra en infrastructuur voor Kunstmatige Intelligentie. Daarmee geven ze zowat drie keer meer uit dan wat ze binnenkrijgen (Het bedrijf verwacht een jaaromzet van 5 miljard in de toekomst). Volgens hun eigen communicatie zijn de investeringen nodig om aan de vraag van de klanten te kunnen voldoen. Maar daar zijn soms vragen over te stellen. Eén van hun grote klanten is Microsoft, en daar rekenen ze met een komende groei van de vraag.
CoreWeave werkt ook samen met openAI, waar ze een overeenkomst van vijf jaar mee hebben, en dat ook aandelen van hen krijgt.
OpenAI ontwikkelt bv AI Agents voor Klarna, een bedrijf dat betalingen afhandelt en andere financiële diensten levert. Klarna kondigde in 2024 aan dat ze geen mensen meer aanwerven, en dat ze voor hun helpdesk volledig mikken op KI. “De technologie is zo goed ontwikkeld dat het al het werk kan doen dat wij als mensen doen” zou de baas van Klarna gezegd hebben op Bloomberg TV. Ze pochten nadien dat de KI assistent twee derde van hun aanvragen afhandelde en dat hun AI-assistent zevenhonderd fulltime medewerkers uitspaart.
Ondertussen lijkt het glitterstof te gaan liggen, en wordt duidelijk dat Klarna toch terug mensen aan het aanwerven is. Ze willen zich nu profileren als “het beste in menselijke ondersteuning”.
Ze hebben gemerkt dat klanten die hulp nodig hebben nog gefrustreerder geraken als ze geen mens maar een machine aan de lijn krijgen. De topman geeft toe dat de inzet van AI ten koste ging van de kwaliteit van de dienstverlening.

Programmeurs werkloos

Ook programmeurs kunnen hun job verliezen, ondervinden werknemers van Microsoft, waar deze maand 6000 banen geschrapt worden. In de communicatie werd gewag gemaakt van het verkleinen van de management struktuur. Volgens Bloomber waren de software developers het hardst getroffen, veertig procent van de ontslagen zouden op die jobcategorie betrekking hebben.
Ondertussen heeft het bedrijf plannen aangekondigd om te toegang van andere bedrijven tot de data van hun zoekmachine Bing af te sluiten. Oorspronkelijk stimuleerden ze nieuw startende bedrijven om de API van hun Bing zoekmachine te gebruiken, maar nu wil MS eerder hun chat bots promoten.
Voor beginnende bedrijfjes die gebruikt maakten van die API kan het een probleem worden, met de chat bots kunnen ze niet hetzelfde.

Trump wordt adviseur van Apple

Volgens zijn eigen verklaring zou Trump aan de grote baas van Apple, Tim Cook, geadviseerd hebben om te stoppen met de productie in Indië uit te bouwen.
Apple laat ondermeer zijn iPhones in Indië maken, en die vertegenwoordigen een waarde van 22 miljard op één jaar tijd. Het grootste deel van de apparaten die Apple in de Verenigde Staten invoert komen van Indië en Vietnam. Indië biedt bedrijven interessante voorwaarden aan om hun productie bij hen te vestigen, en wijst op zijn stabiele munt en goed opgeleide werknemers.
Apple kan misschien wel wat advies gebruiken, want hun marktaandeel in China is aan het kelderen. China stimuleert de eigen merken, waarvan de fabrikanten ondertussen eigen chips bouwen en een eigen systeem ontwikkeld hebben, HarmonyOS.

compiled by BCP v.0.6.9

Lift ^ | Lift v | Comments Off

« Previous Entries Next Entries »