Search

Archives

Pages

Op mijn desktop:

Suggesties, commentaar, ... (klik of schrijf zelf:)e-mail webgang
Laatste titels:

Auto Nano * Milieu in de VS * Artificiele intelligentie voor de mailbox

i-nieuws 6 na 6 ** January 10th, 2008 by wim.webgang **

10/01/2008


Auto Nano

Indische autobouwer Tata Motors heeft zijn nieuwe Tata Nano klaar en stelde die voor op de 9e auto-expo in New Delhi. Het is een klein autootje van 3,1 meter lang en 1,5 meter breed, met kleine wielen. De bosch tweecylinder, viertakt 624 cc moter zit achterin gemonteerd. Dat doet misschien denken aan de ronde fiat uit de jaren zestig, maar deze auto telst wel 5 zitplaatsen en vier deuren.
De auto zou voortkomen uit het zien van een volledig gezin op een scooter: vader die rijdt, zoontje dat rechtop voor het stuur staat, en de moeder die met een baby achterop zit. De bedoeling was een betaalbaar voertuig te maken dat hetzelfde doet maar iets comfortabeler en veiliger. Het ontwerp duurde vier jaar. De auto zou standaard 2500 dollar kosten.

jolopnik.com/…
Koop een auto bij je ipod Nano …
De motor toch Europees?

Milieu in de VS

In de Verenigde Staten werd het voorbije jaar 54 miljoen dollar besteed aan investeren in windfarms, aanplantingen van bomen, zonne-energie-installaties, en andere milieuvriendelijke projecten. Dat gebeurde niet rechtstreeks, maar deze bstedingen zitten dikwijls vervat in de aankoop van een produkt, door middel van “credits”. Dat systeem dient als compenstatiemaatregel voor de milieuschade, en de uitgevoering gebeurt door de fabrikanten.
De overheid, die in 1998 een Groene Gids opstelde, maakt zich nu zorgen over de waarde van de geclaimde milieuvriendelijkheid. Het onrechtmatig gebruiken van het milieu in advertenties kreeg een eigen term en wordt “greenwashing” genoemd.
Het witte huis heeft ook een groene maatregel genomen. Ze gaan hun federale begroting publiceren op een website. Wie het wil lezen kan het downloaden. Vroeger werd de geïnteresseerde daarvoor bedolven onder enkele duizenden pagina’s drukwerk.


Artificiele intelligentie voor de mailbox

De meeste e-mail programma’s laten enkel toe te sorteren op datum, afzender, en onderwerp. Maar het zou nu ook andere vormen van informatie kunnen aanwenden om interessante mails meer boven te doen drijven. Dat kan door mails van contacten uit andere sociale netwerken te bevoordelen in de rangschikking van de binnenkomende mails. E-mail adressen die in je adresboek voorkomen kunnen bv een kleurtje krijgen. Er kunnen verbindingen aangetoond worden tussen bepaalde namen, nummers of begrippen die in verschillende mails voorkomen. Er kan rekening gehouden worden met links die op de website van de gebruiker voorkomen, of op zijn sociale netwerk-sites als MySpace.
Yahoo heeft nu een systeem klaar dat de inhoud van mails gebruikt om ze te groeperen op onderwerp. Zo maakt het een mapje met de naam “Meat and Beat receptie” voor alle mails die daarover beginnen binnen te komen.

Meat and Beat reception 21/1, zie website Centraal
Zogenaamde “highlight” systemen worden al gebruikt bij programmeren en bij chat-programma’s. Daarbij zullen de namen oplichten van mensen die in je contactlijst staan, of bepaalde woorden die je opgeeft.

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Comments are closed.