Search

Archives

Pages

Op mijn desktop:

Suggesties, commentaar, ... (klik of schrijf zelf:)e-mail webgang

Private

Laatste titels:

Linux auto * Retadup * Snelle taal * Facebook is veilig * Stopcontact

i-nieuws 6 na 6 ** September 5th, 2019 by wim.webgang **

Linux auto

Er is woensdag een Europese Linux auto voorgesteld aan de pers na vier jaren van geruchten: de Taycan. Het ingebouwde systeem draait volgens the Verge op Linux, en is in het grootste geheim gemaakt.
De auto heeft een centraal touchscreen waar de bediening zit van de airco en andere elementen. De fysieke knoppen lijken helemaal verdwenen, maar een bestuurder die zich niet wil laten afleiden door de display kan de stembediening gebruiken.
De auto is volledig electrisch aangedreven, en ging als concept door het leven als Mission E.
De auto heeft nog een paar andere opvallende eigenschappen: er bestaat een vegan versie, waar bij het interieur niet uit leder gemaakt is.
Voor de rest is het een razendsnelle sportwagen die prestaties neerzet die in de buurt komen van de snelste Tesla’s, bv 100 km/u halen in een beetje meer of minder dan 3 seconden, naargelang de uitvoering.
Ook de prijs is opvallend: die zou boven 150.000 euro liggen, maar dat zal het publiek van de autofabrikant, Porsche, niet echt afschrikken. Er zouden er tienduizenden per jaar moeten gebouwd worden. De Taycan ziet er ook als een echte Porsche uit, en is het ultieme statussymbool. Bovendien is het nog goedkoper dan de hybride Panamera, die rond 200.000 zit.
Voor de auto-groep volkswagen-audi-porsche moet de Taycan een uithangbord worden om de dieselgate-wolk rond hun hoofd te vergeten.
Het is niet bekend of ze van een bestaande Linux distributie vertrekken, zoals Tesla, dat van Ubuntu vertrok, maar de volkswagen groep is wel toegetreden tot de Linux foundation, meer bepaald de “automotive grade linux”-afdeling, werd in april duidelijk.
Maar Linux gebruikers kunnen ook gewoon met een Tesla rijden, die draait ook op Linux. En minder kapitaalkrachtige Linux fans zullen het moeten doen met een Raspberry Pi 4 in hun go-kart.

https://www.automotivelinux.org/announcements/2019/04/08/volkswagen-joins-agl

Retadup

Het klinkt als een foute onkruidverdelger, maar het is eigenlijk een malware-worm combinatie die Windows machines aangetast heeft in heel Zuid-Amerika. Honderdduizenden Windows computers zouden besmet zijn. Het grote doel was geld verdienen door cryptocurrency te berekenen op de computers van de onwetende slachtoffers. Soms werd nog wat andere malware geïnstalleerd, bv om wachtwoorden te stelen, of om mensen af te persen.

Het bedrijf Avast, dat antivirus programma’s verkoopt en malware onderzoek doet, nam contact op met de Franse Gendarmerie, die een Cybercrime Fighting Center hebben (met de afkorting C3N, wat staat voor: Centre de lutte contre les crimininalités numériques).

Snelle taal

De Sciencemag website heeft een artikel gepubliceerd over taal, meer bepaald de snelheid van spreken. De Italianen blinken uit in snel spreken, en het is interessant om te onderzoeken of ze dan ook meer kunnen zeggen in minder tijd.

Hun spreektempo gaat tot 9 lettergrepen per seconde. Wij halen waarschijnlijk maar zo’n 5 tot 6 lettergrepen op dezelfde tijd.

Er werd onderzoek uitgevoerd op 17 talen als Engels, Italiaans, Japans, Vietnamees, enz om te berekenen hoeveel informatie in de taal meegegeven wordt. Voor die berekening werd taal omgezet naar bits; op basis van lettergrepen. Japans heeft bv maar 643 lettergrepen, en haalde daarmee een densiteit van een goede 7 bits per lettergreep.
Aan de andere kant van het spectrum zit Vietnamees aan 8 bits per lettergreep met een complex systeem van toonhoogtes.

Als nu werd berekend hoeveel informatie er via taal verzonden wordt, komen de onderzoekers uit op een gemiddelde van 39,15 bits per seconde. Het interessante is dat deze gemiddelde snelheid niet het gemiddelde is over alle talen, maar het gemiddelde per taal. En dat gemiddelde ligt dus voor alle talen rond hetzelfde getal. Er is blijkbaar ergens een limiet aan hoeveel informatie we kunnen verzenden, ontvangen, of verwerken. Volgens sommige wetenschappers ligt de begrenzing bij het verwerken. Onze hersenen zouden wel eens de bepalende factor kunnen zijn; de processorsnelheid van onze hersenen of zo….

Facebook is veilig

Facebook is een veilig platform dat alle gegevens over zijn gebruikers angstvallig bewaakt, nooit doorgeeft aan anderen, en er voor zorgt dat de gegevens nooit ergens rondslingeren op het internet. Dat is de heilige overtuiging van heel wat facebookgebruikers die we ontmoeten, maar de realiteit is misschien niet zo mooi.

Facebook werkt samen met andere bedrijven om te werken met hun gegevens. Een aandachtige verstaander hoort misschien: verkoopt gebruikers gegevens.

Eender wat de officiële uitleg is, feit is dat af en toe gegevens uitlekken. Gegevens waarvan duidelijk is dat ze afkomstig zijn uit Facebook. Redelijk veel gegevens soms. Bv meer dan 130 miljoen gegevens over Facebook gebruikers uit de Verenigde Staten, tussen de 10 en de 20 mijoen gegevens uit Groot-Brittanie, en meer dan vijftig miljoen gebruikers uit vietnam.

Veel gegevens vielen er niet te rapen; alleen maar een gebruikers id, en een telefoonnummer, waarschijnlijk een gsm nummer. En sommige gegevens hadden nog een naam, geslacht, en plaatsbepaling in een land.

Het is niet duidelijk of de gegevens ontsnapt zijn via een partner programma, of gewoon van internet werden gekopieerd op het moment dat Facebook nog veel persoonlijke gegevens zichtbaar maakte.

Stopcontact

Groot Brittanie heeft Europa niet nodig om nieuwe regeltjes te bedenken. Dat bewijzen ze met de nieuwe regel om in elk nieuw gebouwd huis verplicht een stopcontact voor het laden van een electrische auto in te bouwen. Ze proberen daarmee dichter bij een nul-uitstoot te geraken. In Groot Brittanie rijden ongeveer 45 procent van de wagens op diesel, en 52 procent op benzine. Maar het land wil een voortrekkersrol spelen in de wereld, en een netwerk uitbouwen dat het electrisch rijden bevordert. Tegen 2040 moeten alle voertuigen uitstootvrij zijn.

En nu jullie, Europa!

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Comments are closed.