Search

Archives

Pages

Op mijn desktop:

Suggesties, commentaar, ... (klik of schrijf zelf:)e-mail webgang
Laatste titels:

20 jaar programmeren * Domeinnaam-commerce * Las Vegas gokt niet * Volg mij niet * Laserprinter

i-nieuws 6 na 6 ** January 16th, 2020 by wim.webgang **

20 jaar programmeren

Een ancien bij Microsoft blikte terug op 20 jaar programmeren in een artikel op medium.org. Hij maakte een lijstje van dingen die veranderd zijn bij programmeerwerk sinds zijn beginjaren. Een aantal programmeerconcepten die 20 jaar geleden pure theorie waren, zijn nu vanzelfsprekend geworden. Het is nu vanzelfsprekend om altijd online te zijn. De pixel en de gigabyte zijn gedevalueerd. Programmeeromgevingen zijn enorm geëevolueerd. Objectgeörienteerd programmeren is gebleven maar heeft wat van zijn pluimen verloren.

Zijn lijstje heeft geen volgorde van belangrijkheid, maar lijkt eerder opgesteld te zijn om af en toe een sneer te geven. Naar dure software conferenties, naar het fanatiek invoeren van nieuwe programmeerconcepten, naar Java, naar de versnippering op het web, virtualisatie en natuurlijk Apple.

https://medium.com/@ssg/how-is-computer-programming-different-today-than-20-years-ago-9d0154d1b6ce

Domeinnaam-commerce

Het rommelt in de wereld van de domeinnamen. De organisatie die het gebruik van domeinnamen in goede banen moet leiden, ICANN, heeft een paar opvallende beslissingen genomen de laatste tijd, die de registratie van een domeinnaam op internet een pak duurder kunnen maken. Ten eerste hebben ze een overeenkomst met Verizon, dat eclusief de .com domeinnamen mag uitgeven, en die moet binnenkort vernieuwd worden.
Verizon heeft daar een voorstel voor gedaan die Verizon zou toestaan om zijn prijzen om de zes jaar te laten stijgen met 28 procent. Het worteltje voor ICANN is dat Verizon hen een gift van 4 miljoen dollar per jaar zou geven de komende 5 jaren voor het opleiden van de ICANN community over beveiligingproblemen. Met die 20 miljoen in totaal zou ICANN de stabilibteit en de veligheid van de root servers beheren, onderzoek doen, het implementeren van DNSSEC bevorderen, domeinnaamdisputen oplossen enz.
De twee zaken hebben op zich niets met elkaar te maken, officieel, maar de juiste bedragen zullen wel vastgelegd worden als aanhangsel bij de hernieuwing van de overeenkomst met Verizon. De prijsverhogingen zijn voor Verizon in ieder geval een rooskleurig vooruitzicht: het zou hen bijna een miljard opleveren. Toen de eerste cijfers over deze overeenkomst opdoken, schoot het aandeel van Verizon trouwens met 16 percent naar boven. Spijtig genoeg zullen de vele gebruikers van de .com naam de prijsstijgingen moeten slikken.

CORR

Overstappen naar de niet commerciële .org domeinnaam dan maar? Zoals de naam .com duidelijk maakt dat het voor commerciële sites is, moest .org duidelijk maken dat een organisatie tot de non-profit sector behoort. Het beheer van die domeinnamen was in handen van de non-profit organisatie “Public Interest Registry”, afgekort PIR. Die organisatie heeft in de zomer aan ICANN gevraagd om de prijzen van .org domeinen te mogen verhogen, wat tot dan toe niet zomaar kon. Ongeruste commentaren werden gesust met de mededeling dat PIR daarom niet perse plannen had om die prijzen te verhogen. Maar nu blijkt dat de groep Ethos Capital een bod van meer dan 1 miljard heeft gedaan op PIR, en de overname zou in het eerste kwartaal van 2020 afgerond worden. Zoals de naam het zegt is Ethos Capital geen non-profit, en de gebruikers van .org namen zien de bui al hangen. Ze zouden zich kunnen verwachten aan prijsstijgingen van 10 procent per jaar. Honderden non-profits protesteerden, waarbij de bekendste of in ieder geval meestgebruikte .org naam waarschijnlijk wikipedia is.
Een paar pioniers van het internet verslikten zich bij het nieuws in hun koffie, en sloegen de handen in elkaar met een aantal andere non profits om weerwerk te bieden.
Ze richtten een eigen non-profit op om een alternatief te bieden om de .org naam te laten beheren door een echte non-profit, en niet door een commercieel bedrijf.
Uiteindelijk gaat het ook over meer dan alleen de prijzen van de .org domeinen. Het gaat ook over de gegevens van wie een .org registreert, die beheerd worden, en waar een commercieel bedrijf in de verleiding zou kunnen komen om die data te verkopen.
Of over veiligheid, want om de winst te maximaliseren zou wel eens kunnen bespaard worden op de veiligheid en privacy van de organisatie.
Of het gaat ook over de garantie tegen censuur, de vrijheid van meningsuiting. Er is immers niet alleen druk mogelijk uit de bedrijfswereld, maar ook uit de overheid.
De nieuwe non-profit heet: Cooperative Corporation of .ORG Registrants.

https://www.theverge.com/2020/1/7/21056029/dot-org-icann-chairman-nonprofit-cooperative-ethos-capital

Las Vegas gokt niet

Tussen al de malwareverhalen waar organisaties soms miljoenen betalen aan cybercriminelen om de sleutel te krijgen om hun bestanden terug leesbaar te maken, schiet er 1 tussenuit: Las Vegas.
Er zou een serieuze cyberaanval geweest zijn, waarbij hun syteem aangetast werd.
Veel organisaties die dat overkomt, wagen een gokje en betalen de cybercriminelen in de hoop dat ze de sleutel krijgen, dat die ook werkt, en dat ondertussen geen kopie van hun bestanden verkocht worden in de indergrond.

Maar Las Vegas houdt niet van gokken, en pakte het professioneel aan. Op het moment dat ze de aanval vaststelden, probeerden ze de schade te beperken door systemen los te koppelen van elkaar, en stil te leggen tot ze meer zekerheid hadden. Zelfs de website was van het net gehaald. Stap voor stap kuisten ze hun systemen op, zetten backups terug, en startten hun IT infrastruktuur terug op.
Er blijft nog 1 gokje over: ze weten niet hoe de malware is binnengeraakt.

https://www.lasvegasnevada.gov/News/Blog/Detail/mayor-goodmans-state-of-the-city-address

Volg mij niet

Als mensen echt de keuze krijgen, zouden ze dan kiezen voor om bedrijven extra informatie te laten verzamelen door cookies en andere tracking methoden? Facebook denkt van wel, want de gebruikers willen toegang tot al die mogelijkheden die dat schept. Maar ze geven gebruikers niet echt de keuze, veranderen instellingen en terminologie, en begraven de beperkte volg-mij-niet mogelijkheden achter vervelende op-out formulieren.
Stel dat mensen een duidelijke vraag krijgen over het delen van data, en daar echt kunnen kiezen, wat zouden ze dan echt doen?
Apple heeft daar voor een deel een antwoord op gekregen door de wijzigingen in hun iOS 13 systeem en software, die iets voorzichtiger omgaat met de privacy van de gebruikers. Als het systeem merkt dat een app de gebruiker volgt, vraagt het aan de gebruiker of dat de bedoeling is. En of het de bedoeling is dat de app ook na het afsluiten de gebruiker blijft volgen.
Er doken nu gegevens op van een bedrijf dat zo’n volg-app heeft, en dat merkt dat sinds de systeemupdate tot 80 procent van de gebruikers het volgen in de achtergrond uitschakelt. Toch blijft de markt van locatiedata nog groeien, ondermeer door de Google en Facebook sign-in, wat die bedrijven ook massa’s data oplevert.
Maar misschien wordt het nog moeilijker voor de advertentiesektor, Apple zou is bezig zijn eigen apple sign-in systeem voor apps te pushen, zodat er een alternatief is.
De OpenID Foundation vindt het interessant dat Apple daarvoor gebruikt maakt van hun OpenID Connect, een modern, breed ondersteund systeem voor login in applicaties. Maar toch hebben ze ook commentaar op de manier waarop Apple het gebruikt. Het probleem is dat de variant van Apple ook niet compatibel is met de OpenID Connect. Ze vinden dat Apple beter zou toetreden tot de OpenID Foundation.

Laserprinter

Eind december is de uitvinder van de Laserprinter gestorven, Gary Starkweather. Hij ontwikkelde die in de jaren 70, en in 1977 kwam de eerste laserprinter, een kamervullende machine, op de markt. Na zijn ingenieursdiploma studeerde hij nog optica, en hij ging werken voor Xerox, die bezig waren de kopieermachine te introduceren in de bedrijfswereld.
Gefascineerd door technologie als hij was, dacht hij verder dan de kopieermachine. Hij dacht na over kopieren op afstand, en over kopieren zonder origineel, met andere woorden, printen. Hij bedacht dat het beeld zou kunnen opgebouwd worden in een computer, en dat een laserstraal zou kunnen gebruikt worden om de nauwkeurige punten te markeren voor de opbouw van het beeld. Zijn direkte baas vond het allemaal maar niets, en vond dat hij moest stoppen met spelen en fantaseren. Gelukkig voor hem kon hij een plaatsje bemachtigen in het nieuwe experimentele onderzoekslab van Xerox in Californië. Dat lab werd een broeihaard belangrijke concepten die de computerwereld sterk beïnvloed hebben, en uitvindingen die we nog altijd gebruiken.
Daar kon hij zijn laserprinter verder ontwikkelen.
Later kwam hij ondermeer nog bij Apple terecht, en als hobby bouwde hij thuis een grote modeltreintafel.

20 jaar programmeren

Een ancien bij Microsoft blikte terug op 20 jaar programmeren in een artikel op medium.org. Hij maakte een lijstje van dingen die veranderd zijn bij programmeerwerk sinds zijn beginjaren. Een aantal programmeerconcepten die 20 jaar geleden pure theorie waren, zijn nu vanzelfsprekend geworden. Het is nu vanzelfsprekend om altijd online te zijn. De pixel en de gigabyte zijn gedevalueerd. Programmeeromgevingen zijn enorm geëevolueerd. Objectgeörienteerd programmeren is gebleven maar heeft wat van zijn pluimen verloren.

Zijn lijstje heeft geen volgorde van belangrijkheid, maar lijkt eerder opgesteld te zijn om af en toe een sneer te geven. Naar dure software conferenties, naar het fanatiek invoeren van nieuwe programmeerconcepten, naar Java, naar de versnippering op het web, virtualisatie en natuurlijk Apple.

https://medium.com/@ssg/how-is-computer-programming-different-today-than-20-years-ago-9d0154d1b6ce

Domeinnaam-commerce

Het rommelt in de wereld van de domeinnamen. De organisatie die het gebruik van domeinnamen in goede banen moet leiden, ICANN, heeft een paar opvallende beslissingen genomen de laatste tijd, die de registratie van een domeinnaam op internet een pak duurder kunnen maken. Ten eerste hebben ze een overeenkomst met Verizon, dat eclusief de .com domeinnamen mag uitgeven, en die moet binnenkort vernieuwd worden.
Verizon heeft daar een voorstel voor gedaan die Verizon zou toestaan om zijn prijzen om de zes jaar te laten stijgen met 28 procent. Het worteltje voor ICANN is dat Verizon hen een gift van 4 miljoen dollar per jaar zou geven de komende 5 jaren voor het opleiden van de ICANN community over beveiligingproblemen. Met die 20 miljoen in totaal zou ICANN de stabilibteit en de veligheid van de root servers beheren, onderzoek doen, het implementeren van DNSSEC bevorderen, domeinnaamdisputen oplossen enz.
De twee zaken hebben op zich niets met elkaar te maken, officieel, maar de juiste bedragen zullen wel vastgelegd worden als aanhangsel bij de hernieuwing van de overeenkomst met Verizon. De prijsverhogingen zijn voor Verizon in ieder geval een rooskleurig vooruitzicht: het zou hen bijna een miljard opleveren. Toen de eerste cijfers over deze overeenkomst opdoken, schoot het aandeel van Verizon trouwens met 16 percent naar boven. Spijtig genoeg zullen de vele gebruikers van de .com naam de prijsstijgingen moeten slikken.

CORR

Overstappen naar de niet commerciële .org domeinnaam dan maar? Zoals de naam .com duidelijk maakt dat het voor commerciële sites is, moest .org duidelijk maken dat een organisatie tot de non-profit sector behoort. Het beheer van die domeinnamen was in handen van de non-profit organisatie “Public Interest Registry”, afgekort PIR. Die organisatie heeft in de zomer aan ICANN gevraagd om de prijzen van .org domeinen te mogen verhogen, wat tot dan toe niet zomaar kon. Ongeruste commentaren werden gesust met de mededeling dat PIR daarom niet perse plannen had om die prijzen te verhogen. Maar nu blijkt dat de groep Ethos Capital een bod van meer dan 1 miljard heeft gedaan op PIR, en de overname zou in het eerste kwartaal van 2020 afgerond worden. Zoals de naam het zegt is Ethos Capital geen non-profit, en de gebruikers van .org namen zien de bui al hangen. Ze zouden zich kunnen verwachten aan prijsstijgingen van 10 procent per jaar. Honderden non-profits protesteerden, waarbij de bekendste of in ieder geval meestgebruikte .org naam waarschijnlijk wikipedia is.
Een paar pioniers van het internet verslikten zich bij het nieuws in hun koffie, en sloegen de handen in elkaar met een aantal andere non profits om weerwerk te bieden.
Ze richtten een eigen non-profit op om een alternatief te bieden om de .org naam te laten beheren door een echte non-profit, en niet door een commercieel bedrijf.
Uiteindelijk gaat het ook over meer dan alleen de prijzen van de .org domeinen. Het gaat ook over de gegevens van wie een .org registreert, die beheerd worden, en waar een commercieel bedrijf in de verleiding zou kunnen komen om die data te verkopen.
Of over veiligheid, want om de winst te maximaliseren zou wel eens kunnen bespaard worden op de veiligheid en privacy van de organisatie.
Of het gaat ook over de garantie tegen censuur, de vrijheid van meningsuiting. Er is immers niet alleen druk mogelijk uit de bedrijfswereld, maar ook uit de overheid.
De nieuwe non-profit heet: Cooperative Corporation of .ORG Registrants.

https://www.theverge.com/2020/1/7/21056029/dot-org-icann-chairman-nonprofit-cooperative-ethos-capital

Las Vegas gokt niet

Tussen al de malwareverhalen waar organisaties soms miljoenen betalen aan cybercriminelen om de sleutel te krijgen om hun bestanden terug leesbaar te maken, schiet er 1 tussenuit: Las Vegas.
Er zou een serieuze cyberaanval geweest zijn, waarbij hun syteem aangetast werd.
Veel organisaties die dat overkomt, wagen een gokje en betalen de cybercriminelen in de hoop dat ze de sleutel krijgen, dat die ook werkt, en dat ondertussen geen kopie van hun bestanden verkocht worden in de indergrond.

Maar Las Vegas houdt niet van gokken, en pakte het professioneel aan. Op het moment dat ze de aanval vaststelden, probeerden ze de schade te beperken door systemen los te koppelen van elkaar, en stil te leggen tot ze meer zekerheid hadden. Zelfs de website was van het net gehaald. Stap voor stap kuisten ze hun systemen op, zetten backups terug, en startten hun IT infrastruktuur terug op.
Er blijft nog 1 gokje over: ze weten niet hoe de malware is binnengeraakt.

https://www.lasvegasnevada.gov/News/Blog/Detail/mayor-goodmans-state-of-the-city-address

Volg mij niet

Als mensen echt de keuze krijgen, zouden ze dan kiezen voor om bedrijven extra informatie te laten verzamelen door cookies en andere tracking methoden? Facebook denkt van wel, want de gebruikers willen toegang tot al die mogelijkheden die dat schept. Maar ze geven gebruikers niet echt de keuze, veranderen instellingen en terminologie, en begraven de beperkte volg-mij-niet mogelijkheden achter vervelende op-out formulieren.
Stel dat mensen een duidelijke vraag krijgen over het delen van data, en daar echt kunnen kiezen, wat zouden ze dan echt doen?
Apple heeft daar voor een deel een antwoord op gekregen door de wijzigingen in hun iOS 13 systeem en software, die iets voorzichtiger omgaat met de privacy van de gebruikers. Als het systeem merkt dat een app de gebruiker volgt, vraagt het aan de gebruiker of dat de bedoeling is. En of het de bedoeling is dat de app ook na het afsluiten de gebruiker blijft volgen.
Er doken nu gegevens op van een bedrijf dat zo’n volg-app heeft, en dat merkt dat sinds de systeemupdate tot 80 procent van de gebruikers het volgen in de achtergrond uitschakelt. Toch blijft de markt van locatiedata nog groeien, ondermeer door de Google en Facebook sign-in, wat die bedrijven ook massa’s data oplevert.
Maar misschien wordt het nog moeilijker voor de advertentiesektor, Apple zou is bezig zijn eigen apple sign-in systeem voor apps te pushen, zodat er een alternatief is.
De OpenID Foundation vindt het interessant dat Apple daarvoor gebruikt maakt van hun OpenID Connect, een modern, breed ondersteund systeem voor login in applicaties. Maar toch hebben ze ook commentaar op de manier waarop Apple het gebruikt. Het probleem is dat de variant van Apple ook niet compatibel is met de OpenID Connect. Ze vinden dat Apple beter zou toetreden tot de OpenID Foundation.

Laserprinter

Eind december is de uitvinder van de Laserprinter gestorven, Gary Starkweather. Hij ontwikkelde die in de jaren 70, en in 1977 kwam de eerste laserprinter, een kamervullende machine, op de markt. Na zijn ingenieursdiploma studeerde hij nog optica, en hij ging werken voor Xerox, die bezig waren de kopieermachine te introduceren in de bedrijfswereld.
Gefascineerd door technologie als hij was, dacht hij verder dan de kopieermachine. Hij dacht na over kopieren op afstand, en over kopieren zonder origineel, met andere woorden, printen. Hij bedacht dat het beeld zou kunnen opgebouwd worden in een computer, en dat een laserstraal zou kunnen gebruikt worden om de nauwkeurige punten te markeren voor de opbouw van het beeld. Zijn direkte baas vond het allemaal maar niets, en vond dat hij moest stoppen met spelen en fantaseren. Gelukkig voor hem kon hij een plaatsje bemachtigen in het nieuwe experimentele onderzoekslab van Xerox in Californië. Dat lab werd een broeihaard belangrijke concepten die de computerwereld sterk beïnvloed hebben, en uitvindingen die we nog altijd gebruiken.
Daar kon hij zijn laserprinter verder ontwikkelen.
Later kwam hij ondermeer nog bij Apple terecht, en als hobby bouwde hij thuis een grote modeltreintafel.

compiled by BCP v.0.4.6

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Comments are closed.