Search

Archives

Pages

Op mijn desktop:

Suggesties, commentaar, ... (klik of schrijf zelf:)e-mail webgang
Laatste titels:

copyright flikken * Tesla door de schouw * TikTak * Druk op mars * Favicon supercookie

Uitzending do 18:00, i-nieuws 6 na 6 ** February 11th, 2021 by wim.webgang **

copyright flikken

Politie in de VS heeft er iets op gevonden om het effect van filmende burgers te neutraliseren. Ze beginnen muziek te spelen. Niet zelf, maar van hun smartphone bv. Dat ondervond een aktivist die in Beverly Hills een politieburo binnenging met een administratief verzoek. Toen de dienstdoende agent merkte dat de man aan het filmen was, nam hij zijn gsm en zocht een muziekje. Dat zette hij goed hoorbaar op alsof hij een dj-setje wilde forceren. De bezoeker begon stilaan te beseffen dat de politieman opzettelijk een lang stuk muziek in de opname probeerde te rammen, met de bedoeling de bezoeker in de problemen te brengen als hij het filmpje online zou zetten op sociale media. Want dan zou het platform merken dat er illegaal auteursrechtelijk beschermde muziek in het filmpje wordt gebruikt, en dan zou de account mogelijk geschorst worden.
In de Verenigde Staten is het wettelijk toegelaten om politie te filmen tijdens hun publieke dienst, en ze lijken zich hiermee te willen verdedigen.
Daarbij zou het interessant zijn om te zien of de playlist van de politiemannen gebaseerd is op de herkenbaarheid van de muziek, of de strengheid van de houders van de auteursrechten op de muziek; zo ligt muziek van de Beatles bv nogal gevoelig.
Maar de politie is niet altijd vragende partij om filmopnames te “deleten”. De opnamen en live streaming tijden de bestorming van het capitool is een van de bronnen die wel gegeerd zijn. Internetaktivisten zijn vrij snel beginnen backups maken van de filmpjes, omdat ze wel vreesden dat de sociale media-platformen die snel zouden verwijderen, evenals de gebruikers die het filmden en online zetten, eens ze begrijpen wat juridisch de gevolgen zouden kunnen zijn.

Tesla door de schouw

Tesla dreigt alle milieuwinst die het maakt met zijn batterijen en electrische auto’s door de schouw te blazen door zijn aankoop van meer dan een miljard euro aan bitcoins. En dat doen ze juist op een moment dat de andere klassieke automerken zich aan het omvormen zijn richting electrisch, met steeds meer electrisch aangedreven auto-modellen. Het maken van die bitcoins is immers enorm energie-opslorpend, en aangezien dat over de hele wereld verspreid gebeurt, is daar heel wat koolstofonvriendelijke energie bij. Maar Musk heeft er altijd graag de kantjes afgelopen, en voorlopig kunnen de aandeelhouders tevreden zijn want de prijs van de bitcoin maakte op slag een sprongetje. Als hij ze onmiddellijk terug verkocht had, had hij al winst gedaan. Zo kan de rijkste mens op de wereld op slag zelf tien procent rijker worden.
En mogelijk volgen nog andere bedrijven die bergen cash geld hebben. Voor de hand liggende kandidaat is Apple. Extra pittig is dat Apple een digitale portefeuille heeft, de Apple Wallet, die zou kunnen gecombineerd worden met de digitale munt, waardoor een hele nieuwe markt openligt: digitaal geld en transacties, met identificatie via de iphone enz. Hun concurrenten zouden het op slag moeilijk hebben.

TikTak

De klok leek te tikken voor TikTok, het populaire online platform voor het delen van korte smartphone filmpjes, onderdeel van het Chinese BytDance. Trump had tijdens zijn ambtstermijn de verplichte verkoop aan een Amerikaans bedrijf geforceerd door te dreigen met een algehele verbanning van TikTok in de VS. Ondertussen is Trump weg, en ligt de hele verkoop op apegapen. De al dan niet spontane kandidaten voor het overnemen van het Chinese bedrijf waren Walmart en Oracle. Maar nu is het afwachten wat er gaat gebeuren met het door honderd miljoen Amerikanen gebruikte platform.

Druk op mars

Voorlopig is het nog niet echt druk op mars, maar het komt er toch in de buurt. Vorige week dook een ruimtetuig van de Verenigde Arabische Emiraten in een baan rond de rode planeet. De satelliet heet “Hope” en werd van de aarde weggeschoten in de zomer van 2020 vanuit Japan. Voorbije dinsdag, 9 februari kwam hij dan aan, na zo’n 470 miljoen kilometer. Het tuig werd gebouwd in een samenwerking tussen VAE, India en een universiteit in de VS.
Maar ook China lanceerde een raket in de richting van Mars, die nu met zijn 5 ton in de aantrekkingskracht van Mars terechtkwam. Het is de bedoeling dat die nu wat rondcirkelt op zoek naar een goede landingsplaats. Als dat lukt kan een marsauto uitgezet worden die op zoek kan gaan naar sporen van marsmannetjes. En ook de Amerikanen hebben hun marsauto in de file naar mars. Het is een waar rijdend laboratorium van 1 ton, dat bungelend aan een parachute de bodem verkent op zoek naar een goede landingsplaats. En dat bovendien een helicoptertje bij heeft dat op mars kan rondvliegen op zoek naar stalen, en dat zelf zijn batterij kan bijladen. Op de site van de NASA kan je live de vluchtgegevens volgen: de afgelegde miles vanaf de aarde, de afstand die nog af te leggen is, het snelheids in miles per hour, en het percentage van de reis dat afgelegd is.
ps: je kan ook omschakelen naar kilometers.

https://mars.nasa.gov/mars2020/

Favicon supercookie

En er is weer een supercookie opgedoken, dit keer via het favicon bestand. Een favicon is een piepklein logo van de site, dat als icoon in je webbrowser zichtbaar kan zijn voor de URL of bij een tabblad, of bladwijzer. De website stuurt die favicon, en helaas wordt die nu ook misbruikt als manier om gebruikers te tracken. Het is een trieste verdere stap in het misbruiken van de mogelijkheden van de browsers door de internetadverteerders.
Bovendien is het niet zo gemakkelijk om deze spion te wissen, hij werkt zelfs over de “private browsing mode” heen, en wordt niet gewist met het sluiten van de browsers. Ook niet met het manueel wissen van de geschiedenis van de browser. Veelgebruikte anti-tracking middelen werken ook niet, dus AdBlock enz gaan hier niets aan veranderen, omdat die zich richten op tracking over verschilllende websites.

Er verscheen een onderzoeksrapport van 18 blz aan de universiteit van Illinois in Chicago over deze mogelijkheid, te downloaden als pdf. De titel is: “Tales of FAVICONS and caches: Persisent tracking in Modern Browsers”, het document is opgesteld door Konstantinos Solomos, John Kristoff, Chris Kanich en Jason Polakis.

Ze keken naar het gedrag van verschillende browsers: Firefox, Chrome, Safari, Edge, Brave. Alleen Firefox had geen last van de tracking aanval via de cache, maar dat kwam eigenlijk door een foutje waardoor Firefox de cache van het Favicon toevallig niet gebruikt. De onderzoekers rapporteerden dat als een bug aan de Mozilla Foundation, en het zou dus kunnen dat in een toekomstige versie van Firefox die tracking ook werkt, tenzij ze ineens maatregelen nemen om dat tegen te gaan.

compiled by BCP v.0.5.7

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Comments are closed.