Search

Archives

Pages

Op mijn desktop:

Suggesties, commentaar, ... (klik of schrijf zelf:)e-mail webgang
Laatste titels:

Amazon in Europa * Licht ontvlambaar * Als dit dan dat (of toch niet) * Verbrandingsmotor is uit

i-nieuws 6 na 6 ** October 26th, 2023 by wim.webgang **

Amazon in Europa

We praten dikwijls over Amazon in de VS, maar Amazon is ook in Europa aanwezig.
Er zouden meer dan honderdtachtig miljoen gebruikers zijn binnen de Europese Unie.
Vooral in Duitsland is Amazon groot. Ze hebben kantoren in 50 Europese steden.
En het bedrijf zou meer dan honderdvijftigduizend werknemers hebben in Europa. Deze cijfers werden bekend door een Europese wet die voorschrijft dat grote internetbedrijven die aktief zijn hier, verantwoordelijk zijn voor ondermeer de inhoud die ze hier publiceren. Ze moeten daardoor bv reageren op meldingen van misbruik op hun platformen. De bedrijven moeten vrijgeven hoeveel gebruikers ze in Europa hebben, om te kijken of ze onder de nieuwe wetten vallen. Die traden in augustus van dit jaar in werking. Er zijn een negentiental grote bedrijven die meer dan 45 miljoen gebruikers hebben, per maand bekeken. Amazon heeft alleen in Duitsland al 60 miljoen gebruikers.
Om het half jaar moeten de VLOP’s of “Very Large Online Platforms” een update geven over hun gebruikerscijfers.

Licht ontvlambaar

Fabrikanten van de klassieke auto’s hebben het soms moeilijk om over te schakelen naar electrische auto’s. General Motors in de VS heeft problemen met licht ontvlambare batterijen én klanten.
Batterijen gemaakt of verkocht in de periode tussen 2017-2021 bleken soms een probleem te hebben, waardoor ze in brand konden vliegen. GM werd geconfronteerd met een groot aantal batterijen die best vervangen zouden worden. Eerst probeerden ze nog met lapmiddeltjes, zoals het aanraden om de auto buiten te parkeren, in niet in de garage van je huis. Althans tot je de auto binnengebracht had voor nazicht. Of bij dat nazicht het probleem opgelost werd blijft de vraag, want ook daarna vatten sommige auto’s nog vuur.
De klanten hadden er hun buik van vol, en er werd een rechtszaak aangespannen, in de vorm van een “class action” zaak.
Om de negatieve publiciteit wat te temperen heeft GM nu een programma opgezet waarbij gebruikers kunnen intekenen op een schadevergoeding. Maar daarvoor moeten ze een software update laten installeren, die de batterij in het oog houdt. De software zal voorkomen dat de batterij volledig vol opgeladen wordt, want dat is het punt waarbij het probleem van ontbranding voor kan komen. Dat betekent ook dat de eigenaars bv maar 80% van de autonomie hebben. Als de batterij maar 80% is opgeladen kan je er minder ver mee rijden. Ten tweede zal de software onderzoeken of de batterij de eigenschappen vertoont die tot het probleem leiden. Er is een behoorlijk groot aantal km’s rijden nodig om dat vast te stellen, zo’n 10.000 km, en niet alle klanten zullen genoeg afstand afleggen binnen de geplande meetperiode die loopt tot maart 2025.

Als dit dan dat (of toch niet)

De automatisatie website “ifttt” loopt aan tegen de afhankelijkheid van Amazon.
Amazon gaat namelijk het ifttt platform wegknippen uit hun smartspeaker platform Alexa. Via Alexa konden gebruikers bepaalde dingen automatisch laten gebeuren, gewoon door te zeggen “Alea, trigger abc”. De ifttt dienst pikte dat op, en voerde de geprogrammeerde akties uit die bij de abc oproep hoorden.
Ook andere akties, zoals het maken van een boodschappenlijst in Alexa, konden automatisch dingen triggeren die de gebruiker ingesteld had via ifttt.
Ifttt was in de beginperiode van de smartspeakers en home-automation een interessante uitbreiding om dingen te automatiseren.
Maar het ifttt platform zou het moeilijk kunnen krijgen omdat de fabrikanten van de apparaten waarmee ze samenwerkten, ondertussen zelf automatisatie inbouwen in hun platform. Dat is dan beter geïntegreerd en sneller dan de ifttt dienst. En bovendien moet voor ifttt een abonnement genomen worden, terwijl bv Apple shorcuts inbegrepen is.
Ifttt mikt nu op uitbreiding van zijn dienst met Kunstmatige Intelligentie. Zo kan een ifttt trigger met hulp van KI een blog post schrijven bv.

De gebruikers van ifttt moeten niet zelf programmeren. De website laat dingen kiezen uit een aanbod van mogelijkehden, en in verschillende stappen worden die aangeboden en door ifttt bewaard, en uitgevoerd.
Er zijn apps voor Android en Apple die een sms kunnen verzenden als ifttt aktie, en sommige fabrikanten laten hun toestellen of diensten ook ifttt signalen geven die als trigger gebruikt kunnen worden om iets anders in gang te zetten.
Voorbeelden van gebruik van ifttt:
- een gebruiker tagt een foto op instagram, en ifttt gaat die foto downloaden en ergens opslaan.
- een weerbericht op een site geeft regen aan, en ifttt gaat daarop de kleur van de verlichting in de gang veranderen naar blauw, zodat de gebruiker er aan denkt een paraplu mee te nemen.
- Een gebruiker maakt een blog post, en ifttt gaat er automatisch een tweet over maken.
- een gebruiker die binnen bereik van een bepaald wifi netwerk komt laat automatisch het volume van zijn gsm lager zetten.
- als je aankomt op je werk, automatisch een tijdsregistratie doen, het zogenaamd “intikken”.

Verbrandingsmotor is uit

Het noorste bedrijf Moller Molility Group heeft aangekondigd dat ze vanaf volgend jaar, 2024, geen auto’s met verbrandingsmotor meer gaan verkopen. Het bedrijf begon na de tweede wereldoorlog met het invoeren en verkopen van auto’s van volkswagen. Ze verkochten miljoenen auto’s, waaronder heel wat kevers. Ook voor een andere iconische wagen, de golf, valt dit jaar het doek. De laatste golf wordt daar verkocht in december van dit jaar. Volkswagen heeft verschillende electrische modellen op de markt, en de invoerder verkocht de voorbije tien jaar al meer dan honderdduizend electrische wagens. Die zijn in Noorwegen vanzelfsprekend geworden. Tesla is er het grootste automerk, en meer dan 85 procent van de nieuw ingeschreven wagens zijn electrisch. Dan zijn er nog een aantal hybride, en de auto’s met verbrandingsmotor zijn marginaal in Noorwegen: dieselwagens halen nog nauwelijks 1.8 % marktaandeel, en benzinewagens minder dan 1 procent.

compiled by BCP v.0.6.3

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Comments are closed.