Search

Archives

Pages

Op mijn desktop:

Suggesties, commentaar, ... (klik of schrijf zelf:)e-mail webgang
Laatste titels:

Google sponsort Wikimedia * Tikfout

i-nieuws 6 na 6 ** February 18th, 2010 by wim.webgang **

18/02/2010


Google sponsort Wikimedia

De Wikimedia stichting heeft aangekondigd dat ze een schenking van 2 miljoen dollar hebben gekregen van Google. De stichting beheert de bekende online encyclopedie Wikipedia. Wikipedia had net een zware campagne gevoerd om uiteindelijk 8 miljoen dollar bijeen te brengen. Nu komt er dus als kers op de taart het bedrag van Google bij. De Wikipedia site gebruikt geen advertenties en leeft van vrijwilligers en schenkingen.
Wikipedia had al een bevoorrechte plaats in de Google resultaten. Maar de grote interesse voor wikipedia en de vele doorverwijzingen vanuit de Google resultaten maakten wikipedia ook traag. Het geld van Google zal o.m. gebruikt worden om de infrastuktuur op te krikken.

Misschien verdwijnt hiermee een van de Google projecten in de vergetelheid: “Knol”. Dat was opgezet om “Kennis te delen” en leek even concurrentie voor Wikipedia. Maar toch zit het anders in elkaar, het werkt meer als een forum, en er wordt niet aan de inhoud gesleuteld door een redactie, zoals bij Wikipedia.

De officiele “press release”

Discussie over advertenties: ouder en recent

Tikfout

Wie een tikfout maakt bij het intikken van een domeinnaam krijgt normaal een foutmelding dat er geen site is met die (foute) naam. Tenzij de tikfout ook een bestaande websitenaam oplevert. Slimme adverteersites keren de zaak om. Ze registreren domeinnamen die 1 letter afwijken van een grote, bekende site. Ze rekenen erop dat ze automatisch bezoekers zullen krijgen door het percentage dat een tikfout maakt. Ze zetten de site vol met advertenties en hopen daar geld mee te verdienen.
Een bedrijf als Google kan die advertenties leveren. Volgens onderzoekers van de Harvard universisteit zou Google er in ieder geval wel geld mee verdienen. Zowat 60 procent van die “tikfoutsites” maken gebruik van Google advertenties, en dat zou Google 500 miljoen dollar opbrengen.

Die advertenties maken het ook interessant om allerlei tikfoutnamen te registreren, dus maakt Goolge misbruik van die tikfouten om advertenties te slijten? Of is het juist niet aan Google om de “inhoud” van websites te beoordelen?
En dan valt het nog mee dat het maar advertenties zijn. Soms kom je ook op een perfecte copie terecht van de echte website, en proberen ze je daar een wachtwoord te ontfutselen.

vb: (niet klikken!) Forti.be, …

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Comments are closed.