Search

Archives

Pages

Op mijn desktop:

Suggesties, commentaar, ... (klik of schrijf zelf:)e-mail webgang
Laatste titels:

Overuren bij Apple * Electronische pas * “Carte Blanche”

i-nieuws 6 na 6 ** August 7th, 2008 by wim.webgang **

07/08/2008


Overuren bij Apple

Een werknemer van Apple die instond voor technische ondersteuning, kreeg niet de nodige compensaties voor overwerk. Na meer dan 10 jaar trouwe dienst als “network engineer” was de ontevredenheid over dat onrecht opgelopen en nu klaagt hij het bedrijf aan. Zijn advokaat probeert er een “class action lawsuit” van te maken, zodat het kan gelden voor alle werknemers bij Apple die in dezelfde situatie verkeren.

De onvrede heeft te maken met alles wat verwacht en gepresteerd werd buiten de normale werkuren. Soms liepen de werkweken op tot meer dan 40 uur, zonder dat er overuren betaald werden, en zonder maaltijdvergoeding. Soms was de
werknemer standby voor telefonische ondersteuning, waarbij hij buiten de normale werkuren opgebeld werd voor technische bijstand, en dat kon tot ’s avonds laat en nachts gaan. Een normale werkweek werd gevolgd door een weekend 24/24 standby, waarop weer een normale werkweek aansloot. Dat soort praktijken zou in overtreding zijn met de wetgeving op normale werktijden in California, maar Apple gaf die werknemers een “manager” titel. Voor het management is er een uitzondering; er worden geen overuren vergoed. Maar normaal staan daar andere voordelen tegenover zoals oa aandelenopties. Hier lijkt de naam van de titel enkel te dienen voor het omzeilen van de wet.

Volgens een commentaar gaat het over een afdeling waar een groter probleem mee is. “IS&T” is een oudere afdeling van Apple, waarvan Steve Jobs zou vinden dat ze niet flexibel genoeg is. Daarom heeft hij alle nieuwe internetdiensten via een paralelle organisatie binnen Apple gedaan, “Internet Services” genaamd. Diensten als de Apple Store, “dot Mac” en de iTunes music store.
Volgens commentaren hadden ze bij IBM ooit een gelijkaardige zaak, en als gevolg daarvan werde de betrokken werknemers van statuut veranderd, werden ze per uur betaald, maar hielden ze uiteindelijk soms zelfs minder over dan voorheen.

 
Electronische pas
Strenge veiligheidsvoorwaarden op luchthavens gaan gepaard met allerlei technische snufjes, zoals de invoering van de paspoort met een RFID-chip. Toen het systeem werd voorgelegd aan onderzoekers, was één ervan in staat in een uurtje tijd met een valse kaart door het systeem te geraken. Hij wist de “Golden Reader” software om de tuin te leiden en een gecloonde Britse kaart te laten herkennen als een originele.
Als grap had hij op de gecloonde kaart een foto van een zelfmoordterrorist
opgenomen, en op een andere een foto van Bin Laden.
Het agentschap dat de standaarden voor de electronische paspoorten maakt beveelt die software aan luchthavens aan voor de controle van die kaarten.
Hiermee duikt ook nog een extra probleem op. Vorige week werden 3.000 blanco kaarten van dit type gestolen. De officiële reaktie was dat er niet zo’n groot probleem was omdat je die kaarten toch niet kan gebruiken. Dat wordt nu in twijfel getrokken; identiteitsdiefstal zou het hele systeem ondermijnen.. Eén van de problemen van dit internationale systeem is dat de centrale database van de serienummers van de kaarten nog niet door ieder deelnemend land gebruikt wordt. 45 landen zouden deelnemen, en er zijn al tientallen miljoenen kaarten in omloop.

Het onderzoek, in opdracht van de Times, werd uitgevoerd aan de universiteit van Amsterdam door Jeroen Van Beek. Hij gebruikte onderzoeksresultaten van zijn eigen Universiteit en van Duitsland en Nieuw-Zeeland.
In England ligt de zaak gevoelig omdat de regering bezig is met het invoeren van electronische identiteitskaarten, terwijl de inwoners traditioneel geen identiteitskaarten nodig hadden.

“Carte Blanche”
In de VS werd een netwerk van computercriminelen opgerold. Ze zouden verantwoordelijk zijn voor diefstal van meer dan 40 miljoen creditcard-nummers. Het is waarschijnlijk de grootste kraak en identiteitsdiefstal zaak ooit in de VS. De bende bestond uit een 13-tal leden. Ze wisten zich toegang te verschaffen tot de netwerken van 9 grootwarenhuisgroepen. Het was geen “hit’n run” operatie, maar eerder een uitgekiend afluisterwerk. Ze braken in in het computernetwerk van een bedrijf, en installeerden er software die de gegevens bespioneerde. Daaruit haalden ze creditcardnummers, wachtwoordgegevens en gebruikten die om bv leningen aan te gaan. Ze wisten de data ook te verkopen aan bendes in een ander land die er dan valse kaarten mee maakten en er massaal geld mee afhaalden aan bankautomaten.
Gegevensdiefstal lijkt toe te nemen en bijzonder effectief te zijn, bovendien gaat het over grote hoeveelheden gegevens. Gebruikers van betaalkaarten wordt dan ook aangeraden de rekeninguittreksels goed in het oog te houden.

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Comments are closed.