Search

Archives

Pages

Op mijn desktop:

Suggesties, commentaar, ... (klik of schrijf zelf:)e-mail webgang

Private

Laatste titels:

Verkoop je vrienden!

Uitzending do 18:00 ** October 14th, 2010 by wim.webgang **
  • Hoe vraag je als agent van het FBI de afluisterapparatuur terug die een “geobserveerde” tijdens een oliewissel onderaan zijn auto zag plakken? (foto)
  • Facebook is een reus aan het worden in de advertentiewereld. De mate van personaliseren van advertenties zal die van Google overstijgen. Een Amerikaans zakentijdschrift legt het haarfijn uit in een uitgave met de kop: “Sell your friends”.
    [Like!]


    Facebook heeft 550 miljoen gebruikers. Dat doet natuurlijk ook vragen oproepen, ondermeer over de privacy van al die gebruikers. En na wat commotie paste Facebook zijn systeem van privacy-instellingen aan tot een uitgebreide en preciese keuze van welke graad van vrienden wat kan zien. Maar wat de gebruiker niet kan instellen is wat de adverteerders kunnen “zien”.

    De advertenties op Facebook zitten minder opvallend dan op de Google site, waar ze mooi bovenaan zitten. Toch is dat geen probleem voor Facebook, dat zich pas 6 jaar geleden in de advertentiemarkt gooide.

    Reklamemakers zetten in op een verschijnsel op sociale netwerksites: “viral marketing”. Sociale netwerksites zijn daar een ideaal platform voor, omdat de drempel om over een reklamespot te praten erg laag gemaakt kan worden. In de Facebook site worden knoppen aangebracht waardoor het gemakkelijk is om een reklameboodschap op het scherm door te sturen aan “friends”. De truuk is dus om de advertenties uit de rechterkolom te laten doordringen in de inhoud van de conversaties. Facebook heeft ondertussen de schaalvoordelen van andere media; het heeft zo’n groot aantal gebruikers dat het de kijkcijfers van de populairste TV-uitzendingen benadert.

    De gebruikers van Facebook zouden op een maand tijd 6 uur aan hun facebook zitten, wat ook meer is dan op andere portaalsites.

    Facebook mag nu sprekers leveren op evenementen van de advertentie-industrie. Waar advertentiecampagnes vroeger soms een staartje kregen op Facebook, gaat het medium nu integraal deel uitmaken van een campagne.

    Facebook zoud dit jaar 1,4 miljard omzet halen in de advertentiemarkt. De totale advertentiemarkt bedraagt 600 miljard, en Facebook is op weg naar een groter aandeel daarvan. Ze trokken ondermeer Sandberg aan, die jaren bij Google de advertentiezaakjes liet draaien. Google haalt momenteel meer dan 23 miljard omzet, maar Sandberg denkt dat Facebook meer potentieel heeft dan Google. Google weet waar mensen naar op zoek zijn, en kunnen hun advertenties daarop richten. Maar Facebook weet veel meer, Facebook weet waarover mensen praten, met wie ze praten, en zal proberen de advertenties te laten doordringen tot in de gesprekken.

    Ter vergelijking: adverteerders op Google kunnen een bepaalde term “kopen”, dwz dat als die term voorkomt, hun advertentie verschijnt. Maar Google is slim, en verkoopt die zogenaamde “adwords” per opbod. Hoe meer een term gegeerd is, hoe duurder hij zal worden. Kleine bedrijven moeten noodgedwongen op zoek naar andere, goedkopere en vooral subtielere manieren.

    Facebook kan helpen om hun advertentie bij een klein aantal precies uitgekozen doelen te brengen. In het onschuldige voorbeeld kan een DJ advertenties laten verschijnen op de werkpagina van Facebookgebruikers die in een bepaalde buurt wonen en als jongere net een koppel zijn geworden, met een advertentie die gericht is op de muziekstijl die de partners in hun Facebook site vermelden.

    Adverteerders zijn al lang vragende partij om de reklame binnen Facebook een meer opvallende plaats te geven. Maar Facebook koos voor een slimmer systeem: meer gepersonaliseerde advertenties. En ze investeren in het uitbreiden van hun kennis over de reklamedoelwitten met een dubbel offensief:
    1) Facebook probeert mensen te overhalen om op allerlei andere websites een Facebook knop aan te brengen waar “like” opstaat. Dat geeft inzicht in sites die door gebruikers bezocht worden, m.a.w. inzicht in wat de gebruiker doet op internet buiten Facebook.
    2) Facebook probeert mensen te overhalen om hun login systeem te gebruiken vanop verschillende locaties, bv zowel op het werk als op hun smartphone, ipad enz. Dat gekoppeld met localisatiediensten geeft Facebook ook een inzicht in de fysieke verplaatsing van personen.

    Wie interesse heeft in de API: in het Duitse tijdschrift iX staat een bespreking van de programmeerinterface voor Facebook. Er zijn verschillende niveaus van programmeren voor Facebook, waar de eenvoudigste ingreep de code voor de “like” knop op je eigen website is. En dan maar hopen dat het een “echte” knop is en niet een nagemaakte die daarna de logingegevens van je Facebook vraagt…

    Webgang, New York, Antwerpen, oktober 2010.

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Comments are closed.