Zakenrelatie van Facebook * Telefoons Anonymous afgeluisterd? * Copying is loving music * iPhone+
i-nieuws 6 na 6 ** July 21st, 2011 by wim.webgang **iPhone+
Apple keurde deze week de Google+ applicatie goed. Ze is nu ook verschenen in de App Store. Zelfs voor Google lijkt het spannend afwachten of Apple hun toepassing goedkeurt. Apple heeft het programma waarschijnlijk aandachtig bekeken, want het keuringsproces duurde iets langer dan bij de meeste ingediende apps.
Zakenrelatie van Facebook
Zynga, maker van online spelen, is afhankelijk van Facebook als kanaal om “gamers” te bereiken. Maar anderzijds brengen ze ook veel reklame-inkomsten aan voor Facebook, dus de relatie is eerder symbiotisch. Det soort zakenrelaties van Facebook zijn niet uitgebreid gedocumenteerd, maar een tipje van de sluier werd nu toch opgelicht. Dat gebeurde in documenten van Zynga die de aanvraag vergezellen om op de beurs genoteerd te worden. Om mogelijke investeerders inzicht te geven moeten een aantal afhankelijkheden en risico’s beschrijven worden bij beursgenoteerde bedrijven.
Zo blijkt dat Facebook aan Zynga de exclusiviteit gevraagd heeft, zowel voor het platform waarop Zynga werkt als voor de spelen zelf. Alle spelers van Zynga spelen moeten dus een facebook account hebben. Maar facebook zal zelf geen games ontwikkelen. Ook over de advertenties die bij de spelpagina’s verschijnen zou een akkoord kunnen bestaan waarbij Zynga bv een deel van de reklame-inkomsten krijgt.
Telefoons Anonymous afgeluisterd?
De telefoon- en computerlijnen van Anonymous leden zijn waarschijnlijk niet afgeluisterd door News of the World, maar door het FBI. Agenten vielen in heel de VS binnen bij vermoedelijke Anonymous leden. Er gebeurden 15 huiszoekingen en 12 personen werden opgepakt.
Het is niet duidelijk of het een vriendendienst was, maar de computerkrakers van LulzSec geraakten binnen in de webservers van “The Sun”, en zetten een bericht online dat eigenaar Rupert Murdoch overleden was.
Ondertussen in Europa lijken Anonymous leden in Nato servers te zijn binnengeraakt. Ze beloven interessante datalekken voor de volgende dagen.
Copying is loving music
Een onderzoeksburo dat opdrachten krijgt van de muziekindustrie, heeft een van zijn rapporten onder de mat moeten vegen. Dat onderzocht namelijk de “piraat-met-de-pet”; m.a.w. de gebruikers die illegale versies van muziek en film downloaden. Het profiel dat opgemaakt werd van deze “illegale gebruikers” was echter helemaal niet dat van de piraten waarvoor ze afgeschilderd worden in media-campagnes. Integendeel blijken het consumenten te zijn die meer DVD’s kopen dan gemiddeld, en die meer naar filmvoorstellingen gaan zien. Bovendien spenderen ze meer geld om bv de eerste voorstelling van een film te kunnen bijwonen. Het zijn dus geen vijanden van muziek en film, maar eerder liefhebbers.
Het rapport was niet bruikbaar voor de campagne van de media-industrie. Die benadrukken in hun campagnes altijd hoeveel verlies de piraterij van thuisgebruikers betekent.
Ook in Japan werd een onderzoek gedaan naar piraterij, door het “Research Institute of Economy, Trade and Industry”, een overeidsinstelling. Die kwam tot de conclusie dat piraterij en de beschikbaarheid van illegale versies online, de verkoop juist stimuleren. Alleen de verhuur van DVD’s zou eronder lijden.
http://www.geek.com/articles/geek-cetera/movie-industry-bins-report-proving-pirates-are-great-consumers-20110720/