Search

Archives

Pages

Op mijn desktop:

Suggesties, commentaar, ... (klik of schrijf zelf:)e-mail webgang
Laatste titels:

Automatische retouche * Van wie is het rode kruis?

i-nieuws 6 na 6 ** August 9th, 2007 by wim.webgang **

09/08/2007


Automatische retouche

Er is een nieuwe manier ontwikkeld om beschadigingen in foto’s te retoucheren.
Bij onderzoek is een manier gevonden om een ontbrekend stuk van een foto aan te vullen op basis van een catalogus van foto’s. Het is een automatisch systeem dat gaat zoeken in een gigantische databank met foto’s. Het computersysteem herkent daaring gelijkaardige beelden. Het gebruikt die dan om de ontbrekende informatie uit te halen, en die wordt zo aangepast aan het oorspronkelijke beeld dat je niet kan zien waar het ingeplakt is. James Hays en Alexei Efros schreven een thesis die je op het internet kan terugvinden onder de naam “Scene Completion Using Millions of Photographs”. Het is opvallend dat het ingevulde stuk niet perse moet kloppen met het stuk dat uit de foto verwijderd is; soms kan het op een overtuigende manier aangevuld worden met een totaal ander stuk beeld.

Retouche hier

Van wie is het rode kruis?
In de VS is onenigheid ontstaan over het gebruik van het symbool van een rood kruis. De farmaceutische firma “Johnson & Johnson” gebruikt een rood kruis als handelsmerk op zijn pakjes medicijnen. Ze eisen nu dat het Amerikaanse Rode Kruis stopt met het gebruik van een rood kruis op zijn produkten. De symbolen moeten niet van de vlag of de ziekenwagen gehaald worden, maar wel van de pakjes verband en andere produkten die het rode kruis verkoopt aan eindgebruikers.
De firma eist bovendien dat alle bestaande produkten die voorzien zijn van het symbool worden overhandigd voor vernietiging.
“Janssen Farmaceutica” is een Belgische dochteronderneming van Johnson en Johnson. Daar ontstond eind vorige maand zenuwachtigheid nadat bekend werd dat het Amerikaanse bedrijf meer dan een miljard dollar wil besparen in 2008, en daarbij 4 procent van de banen zou schrappen. Het bedrijf verdient traditioneel veel geld door de patenten, maar de laatste tijd waren die inkomsten gedaald doordat een aantal patenten hun vervaltijd hebben overschreden.

In 1887 begon J&J met het gebruik van een rood kruis op zijn verpakkingen. Maar in 1881 was het Amerikaanse Rode Kruis al opgericht.

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Comments are closed.