Search

Archives

Pages

Op mijn desktop:

Suggesties, commentaar, ... (klik of schrijf zelf:)e-mail webgang

Private

Laatste titels:

Catalina Bug * Google boeking * 179 GB

i-nieuws 6 na 6 ** October 24th, 2019 by wim.webgang **

Catalina Bug

Apple gebruikers hebben de laatste tijd wel wat problemen met hun software. OS X is voorgeïnstalleerd op de iMac die je koopt, dus je kiest niet zelf voor welk systeem, zelfs niet voor welke versie. Het mail programma van Apple had een vervelend gebrek in een nieuwere versie van Mail, en je dat werd niet zo snel verholpen; waarbij je alleen in een oudere vorm kon overschakelen.
De Safari browser crashte en met wat pech kreeg je hem niet meer in gang. Vervelend want het systeem roept die browser voor vanallen en nog wat aan, en dan krijg je steeds de foutmelding van de mislukte opstart. Je kan niet de zelf geïnstalleerde Firefox instellen als standaard browser voor alles wat web nodig heeft, dus blijf je zitten met de foutmeldingen. Ten einde raad doe je een upgrade naar de volgende versie van OS X, Catalina, krijgt weer met andere problemen te maken. Bv plots niet meer aan een gedeelde map op een server kunnen.

Een vroeger medewerker van Apple denkt wel te weten wat er aan de hand is. Hij merkt op dat er te veel nieuwigheden worden ingevoerd op te korte tijd. De softwareontwikkelaars en testers werken dag en nacht, week en weekend, en voelen nog de hete adem van de verschijningsdatum van de software in hun nek hijgen.

Als er fouten doorgaan, heeft Apple wel een goed systeem om informatie over een crash te verzamelen, en daaruit de oorzaak van de crash te vinden. Het systeem van apple is daardoor erg stabiel. Maar dat betekent niet dat er geen fouten zijn. De fouten die geen crash veroorzaken worden veel minder goed geinventariseerd; dat kan ook niet automatisch zoals bij de crash reports. Apple moet daarvoor voortgaan op meldingen van gebruikers. Dat zijn er minder, met minder goede data; er valt minder gemakkelijk statistiek uit te trekken aan welke problemen dringend gewerkt moet worden.

Als je niet kan verbinden met een netwerk drive, dan is er geen crash. De gebruiker is gefrustreerd en zal dikwijls niet de moeite nemen om het aan Apple te melden.

Why iOS 13 and Catalina Ara So Buggy….

Google boeking

Bij Google is er protest ontstaan over een nieuw systeem om het gedrag van werknemers te monitoren. Er zou volgens ingewijden een werkgroep zijn opgericht binnen Google, om een speciale versie van de Crhome browser te maken, die toelaat dat het personeel beter te volgen.

Volgens een memo zou de software bv kijken naar gebruikers die een groot aantal ruimtes boeken of ruimte voor meer dan 100 personen. Dat ruikt naar vakbondsaktiviteit.

Maar het bedrijf doet die bewering af als onzin. De software is enkel aangepast om gebruikers voorzichtiger te doen omgaan met automatisch toevoegen van andere gebruikers aan meetings. Daarbij krijgt de gebruiker zelf een melding, niet het management. De oorzaak was een inflatie van kalender en event spam.

179 GB

197 gigabyte aan data werd op het internet gevonden door veiligheidsonderzoekers. De database was van een hotel groep. Ze hoorde bij het reservatiesysteem van de hotels.
In het systeem werden ook profielen van hotelgasten en andere commerciële informatie bijgehouden. Ook betaalinformatie zat in de databank.
De database was een Elasticsearch systeem.

De databank had geen encryptie om de gegevens te beveiligen.
Namen, adressen, gsm nummers, datums en reiskosten, incheck tijden en kamernummers, enz. waren leesbaar. Enkel de creditkaartgegevens waren onleesbaar gemaakt.

Het ging niet alleen over Amerikaanse hotels of reizen; er werd bv een Amerikaanse generaal gevonden in de gegevens over een bezoek aan Rusland en Israel.

compiled by BCP v.0.4.3

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Comments are closed.