Search

Archives

Pages

Op mijn desktop:

Suggesties, commentaar, ... (klik of schrijf zelf:)e-mail webgang
Laatste titels:

Zwaar water * Linux 30 * Noordpool-avontuur * LiveCode Community gearchiveerd * Cookie-moe

i-nieuws 6 na 6 ** September 9th, 2021 by wim.webgang **

Zwaar water

In het Verenigd Koninkrijk is een interessant project in scholen doorgegaan, dat de bedoeling had om leerlingen nieuwsgierig te maken naar wetenschap, door zelf iets te beginnen meten. Een heel eenvoudig onderwerp, waar ze zelf elke dag gebruik van maken op verschillende manieren: water. Er werd een interactief experiment opgezet waaraan scholen in heel Groot-Brittanië aan konden deelnemen: The Great British Water Project. Zeshonderdvijftig scholen over het hele land kregen een water-test-kit om zelf aan de slag te gaan, en water te proeven en te meten. De resultaten werden bijeen gebracht in een aantal kaarten met bv de keuze voor “kraantjeswater”, “gefilterd kraantjeswater” en “mineraalwater uit een fles”, of de impact van zure regen op oppervlaktewater. Een andere kaart toont het gehalte van bepaalde stoffen in het water, waarbij vooral de loodconcentratie op sommige plaatsen alarmerend blijkt. Er werden waarden opgetekend van meer dan 50 microgram per liter. Voor de zekerheid onderzochten de organisatoren van het waterproject zelf nog eens de stalen van meer dan tachtig scholen, en inderdaad vonden ze veertien stalen boven de 50 microgram. Bij ons in Europa bedraagt de wettelijke norm maximaal 10 microgram per liter. Lood is giftig en stapelt zich op in het lichaam, tast het zenuwstelsel en andere organen aan.
Lood wordt gebruikt in batterijen, soldeer, loodglas, en in brandstoffen. En vroeger in leidingen zoals waterleidingen. Dat is waarschijnlijk ook de oorzaak van de lood in het drinkwater; oude waterleidingen die nog niet vervangen zijn. Dat is zelf niet zomaar vast te stellen, je kan het niet zien, ruiken, proeven, en het is ook niet magnetisch.

https://www.who.int / dwq / chemicals / lead

Misschien moeten ze in de Antwerpse scholen eens een project doen om zelf pfos of pfas te meten…

Linux 30

Vorige week zijn we nog iets vergeten te vieren: de dertigste verjaardag van het Linux besturingssysteem. Linus Torvalds, die het project startte, is klaar voor de volgende dertig jaar. Dat zegt hij bij het uitbrengen van een nieuwe Linux kern, 5.14. In deze nieuwe kern zitten, zoals gewoonlijk, veel kleine verbeteringen, en aanpassingen, zoals een nieuwe slimmigheid om de fouten van de Spectre en Meltdown cache fiasco’s op te vangen, door een stuk geheugen voor te behouden voor de cache van toepassingen, zonder dat zelfs de kernel er aan kan. En af en toe een vernieuwing, zoals deze aankondiging: “The Raspberry Pi 400 has been granted full support”. De Pi 400 draaide natuurlijk al Raspbian, maar misschien heeft het te maken met verbeteringen van de gebruikte wifi chip, met het verhogen van de clocksnelheid, of misschien met de ontbrekende “activity” en scroll-lock led, of de aan-uit functie die nu een beetje raar werkt.

Noordpool-avontuur

Harry is zeventien, en programmeert een game dat vrij vertaald Noordpoolavontuur heet. Niet dat hij iets van de noordpool weet of over opgezocht heet, het is maar een sfeer die hij ermee oproept. Hij programmeert er aan in het computerlab van de school en gedeeltijk thuis. Samen met een vriend die ook een game ontwikkeld heeft, ontmoet hij in de cafetaria van zijn school een software uitgever die daar is voor de bijeenkomst van een computergebruikersgroep. Hij heeft interesse in de games van de jongens, en belooft ze uit te geven. Hij betaalt er zelfs voor, en verzint een bio van een 15 jarige game-programmeur. De games verschijnen een jaar later als onderdeel van een compilatie, maar het noordpool avontuur wordt nooit gespeeld omdat er een bug in zit. Harry weet dat niet, want hij heeft- tot zijn teleurstelling – zelf geen kopie ontvangen. En hij is ondertussen al aan de volgende games bezig.

Dat gebeurde allemaal rond 1980, en het het Noordpool spel verscheen in 1981 voor het eerst als basic programma-listing in een TRS-80 tijdschrift met de naam “The Captain 80 Book of Basic Adventures”. Wie de moeite deed om de 5 bladzijden basic-code over te tikken in zijn Radio Shack TRS-80 homecomputer en te bewaren op een grote 5″ floppy disk, was er dus aan voor de moeite. Dat ontdekte de auteur veertig jaar later. Midden in Corona crisis weet hij op internet eindelijk een exemplaar op de kop te tikken van het tijdschrift waarin het oorspronkelijk was afgedrukt. Hij tikt de code nu zelf helemaal over in een TRS emulator op zijn tablet (want hij had zelf niets bijgehouden uit zijn TRS-80 tijd), en ziet dat het spel niet werkt. Het crasht niet, maar het werkt ook niet. Hij herinnert zich dan vaag een opmerking van iemand bij de uitgeverij dat het spel niet uit te spelen was. Het is erger, het is niet te spelen. Hij vindt de fout in één ontbrekende letter. Zo gaat dat met programmeren. Hij weet niet of het een fout van hemzelf is, of die ontstaan is bij de uitgever. Hij verbetert de fout, en gaat op zoek naar een manier om, tja, iets goed te maken. Hij maakt een website (https://www.arctic81.com/) waarin een TRS-80 emulator zit, waarin je het spel kan spelen.

Maar het spel bespreken vindt hij moeilijk. Want hoewel zijn vriend van toen een succesvolle game-developer is geworden, heeft Harry’s carriere begin jaren 80 een wending genomen naar auteur voor computertijdschriften, waarin hij games bespreekt.
En toen hij dan toch die éne fout verbeterde, heeft hij nog een paar andere verbeteringen aangebracht, en ondertussen zelfs rekening gehouden met feedback van gebruikers van nu. Voor wie het wil gaan uitproberen, ga eerst eens naar een foto kijken van een TRS-80 computer zodat je beseft waaraan je je kan verwachten: het is een tekstspel, er komen geen graphics aan te pas. Maar je kan het nu dus spelen.

De volledige naam van de auteur is Harry McCracken.


Foto van een TRS-80 en meer vind je hier:

https://www.tomsguide.com/news/developer-just-fixed-game-breaking-typo-40-years-after-release

https://www.arctic81.com/

LiveCode Community gearchiveerd

“LiveCode Community” (de open source versie van LiveCode), is bevroren op de GitHub broncodewebsite. LiveCode is een Brits programmeer-programma, dat als hypercard variant “Revolution” bekend werd. Het maakt zeer laagdrempelig programmeren mogelijk op Mac, Android, Windows, Linux en anderen unixachtigen. (*)
Livecode valt op doordat het niet gecompileerd moet worden en ook geen runtime nodig heeft, het laat snelle ontwikkeling door prototyping toe. De LiveCode Community Edition stond onder de GPL licentie.
Vanaf nu zal de programmeeromgeving LiveCode verder gaan als commerciëel, gesloten-broncode programma. Tot LifeCode 9.6.3 was er een Business Edition en een Indy Edition. Vanaf versie 9.5.4, die verscheen op 2 september, is dat onderscheid er niet meer. De open source vorm heeft dus niet veel voordeel gehad voor het bedrijf. Dat besloot in 2013 een kickstarter project met crowdfunding op te zetten, om LiveCode open source te kunnen maken. Aanvankelijk zag het er goed uit, toen de crowdfunding campagne een half miljoen pond ophaalde, een paar honderdduizend meer dan ze vooropgesteld hadden. Maar dat geld is na acht jaar al lang op, en de meeste gebruikers zijn overgeschakeld op de gratis open source versie, waardoor er niet genoeg inkomsten zijn om te investeren in de verder-ontwikkeling van LiveCode. Ondermeer pech voor (het budget van) de vele scholen die deze platformonafhankelijke programmeeromgeving gebruiken. Mogelijk zullen een aantal van de vele bijgewonnen gebruikers sinds de open source versie afhaken, nu er enkel nog een betalende versie overblijft. En Hypercard op Mac, waar het ooit op geïnspireerd was, bestaat niet meer sinds de komst van OSX rond 2000.

(*) Ondersteuning in Linux kan afhankelijk zijn van de gebruikte Linux distributie (en daarbinnen het versienummer). In de standaard repositories van openSuse of Ubuntu is LiveCode niet aanwezig .

De laatste uitgegeven Community Edition staat onder de GPL licentie, en het is dus niet uitgesloten dat uit deze open broncode een onafhankelijke tak uitgroeit. Hoewel die kans klein lijkt als je de baas van LiveCode bezig hoort: “Een ‘fork’ of afsplitsing is weinig waarschijnlijk, want 99 procent van het werk aan de livecode ontwikkeling wordt gedaan door de mensen van ons bedrijf.” En dat is financiëel niet meer houdbaar.

Cookie-moe

Wij zijn al lang cookie-moe; het idee om de privacy in Europa te beschermen door niet toe te laten dat bedrijven stiekem informatie over websitegebruikers verzamelen en combineren, heeft helaas enkel geleid tot websites die starten met een vraag om cookies te mogen zetten, met soms als enige mogelijkheid om “ok” te zeggen. Weinig zinvol dus, en op den duur klikken mensen automatisch op alles “ok”. Bovendien worden diegenen die het meest op hun privacy letten, het hardst gepest door de onophoudelijke cookie vragen.
Wie bv een browser in private mode gebruikt, blijft altijd opnieuw die vraag krijgen. Want het al dan niet toestaan van cookies van een website wordt bewaard in .. een cookie! Dus als je private browsing gebruikt, die geen cookies opslaat, krijg je telkens opnieuw de vraag over cookies voor een website.
In Groot-Brittanië hebben ze er ook lak aan, en nu ze los zijn van Europa hopen ze het cookie probleem op te lossen. Veel te vervelend voor de bedrijven vinden ze vooral.

zie ook “ICO to call on G7 countries to tackle cookie popups challenge”

https://ico.org.uk

Nochtans kan het ook anders, en sommige sites doen dat ook. In plaats van een venster te doen opspringen in het midden van het scherm, waar je niet voorbij kan zonder een antwoord te geven, zetten ze een smalle horizontale balk bovenaan met de vraag en de antwoordknop. Je ziet hem wel, maar hij houdt je niet tegen om verder te lezen, en als je niet wil antwoorden negeer je die gemakkelijk.

compiled by BCP v.0.6.1

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Comments are closed.