Search

Archives

Pages

Op mijn desktop:

Suggesties, commentaar, ... (klik of schrijf zelf:)e-mail webgang
Laatste titels:

Beurs van gebruikersprofielen voor reklamedoeleinden: IAB op de vingers getikt

Uitzending do 18:00 ** February 3rd, 2022 by wim.webgang **

Adverteerders-netwerk

De Belgische gegevensbeschermingsautoriteit heeft zijn beslissing ten gronde gepubliceerd over het adverteerdersnetwerk dat in Europa aktief is op internet onder de afkorting “IAB Europe”. Dat is een organisatie van de “digitale reklame-industrie”, waarbij samengewerkt tussen bedrijven in Europa en TCF in de VS.

Er werden verschillende klachten tegen IAB Europe samengevoegd in dossier DOS-2019-01377.
De klachten kwamen sinds 2019 uit verschillende landen: Uit Ierland, uit Belgiƫ van de Liga voor de mensenrechten, uit Polen van de ngo Panoptykon die klachten uit vier Europese lidstaten samenbracht, en in Nederland door Bits of Freedom. Later traden nog veel meer landen toe, en vulden de klachten aan.

Het advertentienetwerk diende niet om advertentieruimte op websites te verkopen zoals advertenties in een krant. Integendeel, er werd een soort online beurs opgezet, waarin gepersonaliseerde en gedragsgerichte reklame wordt geprogrammeerd. De reklame wordt op maat naar de sites van de gebruikers wordt gestuurd. Achter de schermen draait het Real-Time-Bidding systeem, een soort online beurs, ondersteund door Big Data. Er wordt eigenlijk gehandeld in consumentenprofielen.
De lijst van gegevens van websitebezoekers of app-gebruikers die rondgaan in het systeem is indrukwekkend:

? URL van de bezochte site
? Categorie of onderwerp van de site
? Besturingssysteem van het apparaat
? Browsersoftware en versie
? Fabrikant en model van het apparaat
? Mobiele provider
? Schermafmetingen
? Unieke gebruikersidentificatie ingesteld door verkoper en/of koper.
? Unieke persoonsidentificatie van de Ad Exchange (advertentiebeurs), vaak afkomstig uit de
cookie van de Ad Exchange.
? De gebruikersidentificatie van een DSP, vaak afkomstig uit de cookie van de Ad Exchange
die gesynchroniseerd is met een cookie van het domein van het DSP.
? Geboortejaar
? Geslacht
? Interesses
? Metadata die rapporteren over verleende toestemming
? Geografie
? Lengtegraad en breedtegraad
? Postcode

De AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming), misschien beter bekend in zijn Engelstalige afkorting GDPR, is duidelijk van toepassing.

Uit de besluiten over de klachten blijkt dat er acht artikelen van de privacy wetten worden overtreden. Bovendien stelde de gegevensbeschermingsautoriteit nog vier aanvullende overtredingen vast.

De gegevensbeschermingsautoriteit stelde vast dat IAB Europe onvoldoende medewerking verleende aan het onderzoek. IAB Europa probeerde zich te onttrekken aan zijn verantwoordelijkheden zoals bepaald in de AVG privacywetten.

Er werd een zachte boete opgelegd van 250.000 euro (de wetgeving voorziet in boetes tot 20 miljoen euro), en het syteem moet aangepast worden aan de wet. Zo moeten ze bv stoppen met het ontoelaatbaar doorgeven van gebruikersinformatie binnen het netwerk, het standaard aanvinken van de toestemming van gebruikers, enz.

Binnen twee maanden moet een aktieplan worden voorgelegd, en als dat goedgekeurd wordt moet het binnen zes maanden ingevoerd zijn. *

IAB Europa kan nog in beroep gaan, ze hebben daar 30 dagen voor.

In de praktijk kunnen ze dus nog meer dan een half jaar doorgaan met hun praktijken.

Het verslag van 139 blz:

https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/publications/beslissing-ten-gronde-nr.-21-2022.pdf

Muziek
18:11 M33 Project – On y va
18:35 Animadvert – Entropoceen
19:03 Anti Media Foundation – A Word From Our Sponsor (Part 2)

Lift ^ | Lift v | Comments Off

Comments are closed.